handdator

Visa fullständig version : Hjälp med planering


Mattias_
2008-12-29, 17:02
Hejsan

Jag behöver hjälp med min planering lite granna, detta kanske är jättesvåra frågar som är omöjliga att svara på men jag gör ett försök, ni verkar ju kunna en hel del:)

Om jag idag väger 88kg, längd 179cm, med ett kroppsfett på ca 22% och jag vill hamna på en kroppsfett % som visar magmusklerna (ca 10% eller?)

Hur många kg måste jag gå ned då?

Hur många cm i midjan (idag har jag 96,5)?

Ungefär hur många kalorier behöver jag äta per dag för att nå detta på 6 månader (är det möjligt ens)?


Ställ gärna frågor om något är oklart vilket det antagligen är...

Kräket
2008-12-29, 17:14
Hejsan

Jag behöver hjälp med min planering lite granna, detta kanske är jättesvåra frågar som är omöjliga att svara på men jag gör ett försök, ni verkar ju kunna en hel del:)

Om jag idag väger 88kg, längd 179cm, med ett kroppsfett på ca 22% och jag vill hamna på en kroppsfett % som visar magmusklerna (ca 10% eller?)

Hur många kg måste jag gå ned då?

Hur många cm i midjan (idag har jag 96,5)?

Gissar att det är omöjligt att besvara. På vissa syns magrutorna väldigt tydligt även vid relativt hög fettprocent. På andra är det vice versa.


Ungefär hur många kalorier behöver jag äta per dag för att nå detta på 6 månader (är det möjligt ens)?


Läs deffguiden....

mattilainen
2008-12-29, 18:09
deffguiden är något du verkligen borde lära dig, men ca -500 kcal per dag kan räcka för att få fram magrutorna till sommaren, beroende på en del faktorer

men resten är svårt

Delerious
2008-12-29, 19:53
Jag är 180cm
Väger nu 81kg
har 82cm i midja
och mina rutor börjar komma fram, de översta syns bra.
Jag gissar på att jag behöver tappa ca 3kg till för att alla ska vara fullt synliga.
Kanske inte hjälper dig men kanske ger en fingervisning.

Jag har ingen aning om vad min BF% är.

Mattias_
2008-12-30, 10:51
Tackar för svaren!

Deffguiden var ju bra ledsen att jag missade den, men det visar sig att enligt den skall jag äta ca 66,5+1237+890-182x1,2= 2400-500
dvs 1900 kcal

Enligt sidan som det länkades till för att ta reda på hur mycket olika aktiviteter förbränner skall jag äta ca
ca 1700-500= dvs 1200 kcal

Detta gjorde mig något förbryllad och sökte då upp några andra sidor där man kan räkna ut samma sak
Fick resultat 3000 kcal på någon sida!

Observera att jag alltid räknade på att jag är väldigt inaktiv vilket inte är sant jag tränar ca 3-4 ggr i veckan.

Med dessa beräkningar i bakhuvet verkar det lämpligt att lägga sig på ca 1800 kcal per dag? I genomsnitt förbränner jag ca 200kcal per dag (genom träning) det ger mig en ett netto på 1500 kcal.

Scratch89
2008-12-30, 11:38
Du kan inte ha 1.2 som aktivitetsfaktor, om du inte sitter blick still hela dagarna, men jag antar att du inte gör det. Runt 1,5 borde vara lagom, tror jag. Sen tycker jag inte att du ska stirra dig blind på siffror och tabeller. Ät som du gör nu, fast ta bort onödiga saker, som godis, öl, pizza (allt det goda. :D) och rör på dig lite mer istället. Ät lite mer protein om du inte redan gör det.

Mattias_
2008-12-31, 00:25
Nja jag tänkte väl mer eller mindre ha det som utgångsläge och sen lägga på för träning osv.

Men men nu när jag läst på lite mer och fört en väldigt detaljerad matdagbok under två dar så tror jag att jag skall försöka ligga kring 1800 kcal netto dvs efter borträknande av träning.

Jag upptäcker ju nu när jag skriver ned vad jag äter att jag antagligen legat kring 3000kcal i några månader när jag har försökt deffa på "känn". Vill inte bli någon slav under kaloriräknande men jag tycker det har varit mycket lärorikt.

Tack alla för svaren!

mattilainen
2008-12-31, 01:39
varför tar du en siffra som är gjord för en handikappad när du själv säger att du rör dig betydligt mer än så, varför pina till deffen ännu mer och äta ännu mindre och bli ännu svagare istället för att göra rätt när du så lätt kan göra det?

Mattias_
2008-12-31, 10:37
Nu kanske du menar handikappad som i rullstolsbunden vilket man kanske kan jämföra det med? Men när du säger så låter det för mig som om någon är totalförlamad vilket inte är sant.

Nåväl jag tog något slags medel av de två testerna jag hänvisade till och justerade det lite med tanke på vad andra verkar ligga på. Jag använde 1,4 som aktivitetsfaktor.

Men eftersom 1800 netto verkar vara så himmla lågt (med tanke på din reaktion) så kanske jag borde höja lite, jag får se efter en vecka. Har jag gått ner för mycket och tycker det känns överjävligt att äta så lite så höjer jag. Vad tänkte du själv ligga på såg att du skall deffa också? Ni andra vad brukar ni ligga på ungefär?

Eddie Vedder
2008-12-31, 10:40
Jag orkar inte skriva samma sak en gång till men jag har skrivit om hur man kan tänkas uppskatta sitt energibehov på vår sida om träningslära som kanske kan vara lite till hjälp.:)

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

sz0
2009-01-01, 19:09
N
Men eftersom 1800 netto verkar vara så himmla lågt (med tanke på din reaktion) så kanske jag borde höja lite, jag får se efter en vecka. Har jag gått ner för mycket och tycker det känns överjävligt att äta så lite så höjer jag. Vad tänkte du själv ligga på såg att du skall deffa också? Ni andra vad brukar ni ligga på ungefär?

Jag tycker det är mycket skönare att beräkna just vad man ska äta om man inte rör sig alls, sedan beräkna hur mycket man förbränt varje dag genom att slå upp hur mycket olika aktiviteter förbränner i någon tabell.
(Eddies länk länkar till en sådan kalkylator)

Om du tycker det är jobbigt att göra sånt finns det program som kan hjälpa dig, ett exempel på sådan är hälsovakten.

Tycker du att också det är för jobigt så är det enklaste sättet att skala bort många kalorier från sin kost utan att bli för hungrig att helt sluta dricka annat än vatten,
man kan ju dricka för hundratals kalorier utan att tänka på det och mätt känner man sig knappast av det heller.
Sen helt sluta äta godis/glass/liknande om du nu kan leva utan sånt, många tycker ju inte det är så gott utan äter det mest utan att tänka på det, är du en av dom så sluta med det.