Logga in

Visa fullständig version : Istället för mejeriprodukter?

plus
2008-12-29, 13:17
Jag har lite små problem med finnar och märkte att jag blev av med dom problemen under några dagar när jag var i England och den enda mejeriprodukten jag åt då var smör på två mackor. Så jag hade tänkt prova att lägga ner mejeriprodukter helt under en längre tid men nu vill jag ha något som ersättter dom. Jag har jämt druckit mycket mjölk och vill gärna ha något liknande till maten :) Tack för hjälpen.

Militären
2008-12-29, 13:32
Soya mjölk, Go green har en del produkter också. Typ allt som laktos intolleranta äter och dricker borde väl funka?

plus
2008-12-29, 14:13
Wow, Go green har i stort sett allt jag behöver :D Känns som att det är lite dyrare produkter än vanlig mjölk men det är det värt det.

Per B
2008-12-29, 14:24
Jag föredrar helt klart havredryck framför sojadryck när det gäller smaken, även om det självfallet inte kan konkurrera med mjölk. Möjligen har soja en bättre aminosyreprofil än havre (?), men det är inget man behöver tänka på om man äter bra i övrigt. Till maten dricker jag dock nästan alltid kranvatten, finns inget som slår det. *drool*

AsTfL
2008-12-29, 14:50
Icas havremjölk är billig och bra.

Frillan
2008-12-29, 15:07
Tror typ att vassle ökar hormonfrisättningen, vilket leder till finnar...

Men sojamjölk och sådant går väl = ) kleta in mackorna i matolja istället.

NuclearWinter
2008-12-30, 19:00
Tänk på att få i dig tillräckligt med D-vitamin ifrån andra källor om du slutar att dricka mjölk.

ackilf
2008-12-30, 21:13
Finns berikat i Icas Solhavre

Kappman
2008-12-30, 21:26
Det är många som är allergiska mot mjölkprotein. Undvik allt som innehåller detta, inklusive vassle och kasein.

Ronja
2009-01-01, 15:49
Jag föredrar helt klart havredryck framför sojadryck när det gäller smaken, även om det självfallet inte kan konkurrera med mjölk. Möjligen har soja en bättre aminosyreprofil än havre (?), men det är inget man behöver tänka på om man äter bra i övrigt. Till maten dricker jag dock nästan alltid kranvatten, finns inget som slår det. *drool*

Prova tofulines sojamjölk naturell, den är supergod tycker jag :) den enda osötade sojamjölken ja tycker är god gillar ej alpros m.fl.

Klein
2009-01-01, 16:56
Man måste inte ge upp mjölk för att slippa Acne. Det är endast mjölk som är pastöriserad eller på annat sätt uppvärmd över låt oss säga 40 grader som ger Acne. Så har man tid och ork kan man bege sig till en mjölkbonde och köpa veckobehovet av mjölk direkt från dennes kyltank. Det är bara att tappa upp i en tom proteinpulverburk eller liknande.

King Grub
2009-01-01, 16:57
Det är endast mjölk som är pastöriserad eller på annat sätt uppvärmd över låt oss säga 40 grader som ger Acne.

Inkorrekt. Insulinfrisättningen från vassleprotein är inte relaterad till pastörisering.

Klein
2009-01-01, 17:23
Inkorrekt. Insulinfrisättningen från vassleprotein är inte relaterad till pastörisering.

Jag drack minst en liter opastöriserad komjölk om dagen i ett år utan att få tillstymmelsen till acne. Dricker jag pastöriserad mjölk kommer acnen som ett brev på posten.

Rå mjölk har för övrigt använts med framgång för att behandla diabetes och insulinresistans under historiens gång.

Dock så är getmjölk antagligen ett bättre alternativ än komjölk i största allmänhet.

King Grub
2009-01-01, 17:24
Faktum kvarstår att den acnepåverkande hormonfrisättningen inte är pastöriseringsrelaterad. Den beror på aminosyrorna och deras sammansättning.

z_bumbi
2009-01-01, 18:13
Det är många som är allergiska mot mjölkprotein.

Källa?

Klein
2009-01-01, 18:38
Faktum kvarstår att den acnepåverkande hormonfrisättningen inte är pastöriseringsrelaterad. Den beror på aminosyrorna och deras sammansättning.

Min ståndpunkt backas förvisso bara upp av min egen erfarenhet och en icke oansenlig samling anekdotiska bevis men det sammantaget väger ju ändå tyngre än din oprövade hypotes som dessutom begränsar sig till mjölkens proteinstruktur. Det är hel mjölk som diskuteras, inte mjölkprotein. Mig veterligen finns det ingen kontrollerad studie som jämför insulinfrisättning mellan rå och pastöriserad mjölk men du kanske sitter och trycker på någon? Eller ännu bättre, en studie där man jämför rå mjölk och pastöriserad mjölks effekt på dem som har svår acne.

Det är ju trots allt acne och mjölk som diskuteras, inte insulin och pastörisering varför det också finns fler frågor att ställa sig:

1. Är det vettigt att beakta insulin som den enda dirigerande endokrina faktorn i acnens patogenes?
2. Hur spelar förhållandet mellan IGF-1, didydrotestosteron och dehydroepiandrosteronsulfat in i detta?
3. Kan balansen mellan dessa rubbas direkt genom kosten och inte bara indirekt genom förhöjda insulinnivåer?

Sedan får man titta på antioxidanter som tex Alpha lipoic acid som förstörs av upphettning. Den inte bara aktiverar glut4-transportörer i cellväggarna utan verkar även anti-inflammatoriskt i tex huden.