handdator

Visa fullständig version : Från gymfanatiker till cykelnörd.....


Action
2008-12-28, 22:08
Hello

Tyckte det var dags att starta en liten träningsjournal inför 2009, letat efter något annat lämpligt forum att skriva av sig på med mer inriktning mot cykling, men inte hittat något lämpligt så det får bli här helt enkelt.

Hängt på gym sedan 1990 men har tröttnat helt på den träningen, mycket sedan jag i våras började cykla landsväg. En helt annan känsla i kroppen att efter 3-4h på en cykel komma hem totalt utmattad och helt slut i kroppen. Uppfattar det som att när man blir äldre är uthållighetsträning något som passar mer, än explosiv träning.

Målet för året blir bli en aning bättre cyklist, det verkar ta sin lilla tid att omvandla explosiva muskler till långsamma och mer uthålliga.

Vinterträningen kommer att bestå av spinning 2-3ggr per vecka samt lite styrketräning 1-2ggr per vecka (gubbrehab). I mars-april är det dags att damma av stålhästen och ge sig ut på landsvägen, då skippar jag gym helt och siktar på 20-30mil per vecka, men det beror rätt hur mycket energi som blir över efter att blivit förälder i april.

Skriver mer framöver. :-)

Gott nytt allesammans :thumbup:

Jorgen
2008-12-28, 22:14
Cykel? *screwy*

:D

Action
2008-12-28, 22:19
Cykel? *screwy*

:D

två hjul,
lite stål eller i vissa fall plast som håller ihop hjulen,
en smal sak som man ska sitta på
något att hålla sig i med händerna och avgöra färdriktningen med
sedan ett par små saker man sätter fötterna på som genom muskelkraft gör att hjulen rullar framåt

Alltså ett färdmedel där muskelkraft och uthållighet gör att man förflyttar sig en sträcka.

Kanske något för Jörgen att prova på.. det finns stödhjul som minskar risken för att ramla och slå sig... ;)

AFanatic
2008-12-28, 22:22
happymtb.org

Action
2008-12-28, 22:24
happymtb.org

Jo jag läser där ibland, men verkar annars vara ett rätt värdelöst forum utan några kategorier, känns inte som ett ställe att skriva någon typ av träningsjournal på.

Dessutom känner jag lite folk här som gör det lite roligare. :)

shadowfire
2008-12-28, 22:25
Lycka till med nya utmaningarna Mats! :thumbup:

AFanatic
2008-12-28, 22:26
Jo jag läser där ibland, men verkar annars vara ett rätt värdelöst forum utan några kategorier, känns inte som ett ställe att skriva någon typ av träningsjournal på.

Dessutom känner jag lite folk här som gör det lite roligare. :)

Håller iofs med, lay outen är bedrövlig.

Dock finns det mkt "matnyttigt" i cykelväg där.

Jorgen
2008-12-28, 22:27
två hjul,
lite stål eller i vissa fall plast som håller ihop hjulen,
en smal sak som man ska sitta på
något att hålla sig i med händerna och avgöra färdriktningen med
sedan ett par små saker man sätter fötterna på som genom muskelkraft gör att hjulen rullar framåt

Alltså ett färdmedel där muskelkraft och uthållighet gör att man förflyttar sig en sträcka.

Kanske något för Jörgen att prova på.. det finns stödhjul som minskar risken för att ramla och slå sig... ;)

Hmm, jag har något sådant nere i källaren.

Fast det där fetstilade gör att jag ställer mig tveksam till dylika redskap. :D

Action
2008-12-28, 22:29
Håller iofs med, lay outen är bedrövlig.

Dock finns det mkt "matnyttigt" i cykelväg där.

Happy är nog det bästa cykelforumet. Cykelvärlden är som en djungel och det finns mycket att lära sig. Men än så länge är man i stadiet att materialvalet etc har väldigt liten betydelse :D Däremot träningstips kan komma till nytta.

Action
2008-12-29, 14:05
Lycka till med nya utmaningarna Mats! :thumbup:

Tjenare..

Inte direkt några stora mål i sikte, är en glad motionär och vill hålla det på en nivå som inte är så seriöst så att det skapas en massa måsten. Kul är ledordet:D

Dagens träning kommer bestå i 90minuter spinning, hittade ett sånt pass i Vällingby, helt ok att åka en bit nu i mellandagarna då det inte bör vara alltför mycket trafik. Misstänker att det kommer vara en hel del landsvägscyklister på det passet!

Action
2008-12-29, 21:40
Vilket skit... det bästa med SATS blev idag något väldigt negativt.. Hade bokat ett pass på SATS i Vällingby, har aldrig varit där så jag kollade upp via Eniro vart jag skulle.

Åkte dit, skulle logga in men då säger tjejen att jag inte är bokad på spinningpasset men att hon kan göra det. Ok, så något måste blivit fel vid bokningen. Tar min lapp och går in o sätter mig vid spinningsalen. Men det kommer aldrig någon ledare, klockan blir 5 och jag knallar tillbaka till receptionen. Får då till svar att det är inget pass klockan 17, och att hon bokat in mig på ett pass 18.30... hm..

Det finns alltså 2 SATS Vällingby.. varav det ena har Centrum efter Vällingby.. va fan.. lite bättre namn kunde man väl valt, jag kan inte vara den första som åkt fel.

Slutade iaf med lite styrketräning och 20 minuter på en motionscykel.

Bättre lycka imorgon?

Action
2008-12-31, 15:34
Då det inte blev något pass i förrgår var jag otroligt taggad igår. Körde ett lunchpass inne i stan. Hade mjölksyra och var genomsvettig innan passet började (smet in en stund innan). Skönt med hårda pass!

Ikväll blir det party inne i stan, alltså ingen träning imorgon, kanske inte ens på fredag, räknar med en hård kväll. :cheers:

Gott nytt.

Piranha
2008-12-31, 15:38
Gött att se dig back in action, fast nu på cykel.

Action
2008-12-31, 15:40
Gött att se dig back in action, fast nu på cykel.

Jag har inte direkt legat på latsidan senaste året heller, bara inte skrivit någonstans. Kände nu att det var dags!

Grattis till väl genomförda tävlingar det senaste.

Jorgen
2008-12-31, 16:04
Ikväll blir det party inne i stan, alltså ingen träning imorgon, kanske inte ens på fredag, räknar med en hård kväll. :cheers:

Gott nytt.

Då blir det en massa fyllesmsande alltså. :D


Gott Nytt År Mats. :)

skaparn
2008-12-31, 16:04
Jag har inte direkt legat på latsidan senaste året heller, bara inte skrivit någonstans. Kände nu att det var dags!

Grattis till väl genomförda tävlingar det senaste.

Nej, till exempel så skymtade jag ett bekant nylle på det bästa motionsloppet norr om Roubaix (vissa känner det som Carrera Spring Classic på Ekerö). Som tur är kunde jag placera dig eftersom jag kommer ihåg de flesta jag skakat hand med.

Action
2008-12-31, 16:25
Då blir det en massa fyllesmsande alltså. :D


Gott Nytt År Mats. :)

Fyllesmsande va många år sedan man höll på med.. men visst finns det en risk.. haha..

gott nytt Jörgen!!

Action
2008-12-31, 16:28
Nej, till exempel så skymtade jag ett bekant nylle på det bästa motionsloppet norr om Roubaix (vissa känner det som Carrera Spring Classic på Ekerö). Som tur är kunde jag placera dig eftersom jag kommer ihåg de flesta jag skakat hand med.

Det bästa motionsloppet norr om Roubaix kanske det kan bli om några år.

Riktigt bra bana, jag åkte dock loppet endast 1 månad efter att jag började cykla, satans tufft i snålblåsten och kylan. Dessutom var det väldigt få glada amatörer som mig själv, så jag hamnade ensam redan på första varvet. Men bra träning var det.

I vår tänkte jag iaf se till att orka haka på de lite bättre cyklisterna något längre.

Körde du loppet?

Edit: Själv är jag värdelös på att placera folk, speciellt om man bara setts någon gång. Du får komma fram och hälsa om vi ses på något mer lopp framöver.

skaparn
2008-12-31, 16:32
Det bästa motionsloppet norr om Roubaix kanske det kan bli om några år.

Riktigt bra bana, jag åkte dock loppet endast 1 månad efter att jag började cykla, satans tufft i snålblåsten och kylan. Dessutom var det väldigt få glada amatörer som mig själv, så jag hamnade ensam redan på första varvet. Men bra träning var det.

I vår tänkte jag iaf se till att orka haka på de lite bättre cyklisterna något längre.

Körde du loppet?

Edit: Själv är jag värdelös på att placera folk, speciellt om man bara setts någon gång. Du får komma fram och hälsa om vi ses på något mer lopp framöver.

Nej, jag är med i den arrangerande klubben. Det kommer ett nytt nästa år, bättre och hårdare, så stay tuned.

Jag tror det var Jörgen som presenterade oss en gång. Säkert två år sen, men jag kommer morsa på dig när du står på start linjen i CSC 2009. Förhoppningsvis kommer inte ha planerat bättre vad gäller funktionärer då, jag skulle mycket hellre vara med och pace:a, men det gjorde våra goda vänner i ECI förtjänstfullt.

Action
2008-12-31, 16:42
Nej, jag är med i den arrangerande klubben. Det kommer ett nytt nästa år, bättre och hårdare, så stay tuned.

Jag tror det var Jörgen som presenterade oss en gång. Säkert två år sen, men jag kommer morsa på dig när du står på start linjen i CSC 2009. Förhoppningsvis kommer inte ha planerat bättre vad gäller funktionärer då, jag skulle mycket hellre vara med och pace:a, men det gjorde våra goda vänner i ECI förtjänstfullt.

Intressant kring loppet, på vilket sätt kommer det bli bättre och hårdare? Bättre cyklister, annan bansträckning, längre?

Ja kom fram och hälsa, loppet är inplanerat i min plan iaf!

Du verkar för övrigt kunna det mesta om cykling. Har du något bra tips på hjul som är hyfsat lätta, styva och pallar en vikt på runt 90kg. Har planer på att byta ut mina megatunga Pro-Lite hjul.

skaparn
2008-12-31, 16:56
Intressant kring loppet, på vilket sätt kommer det bli bättre och hårdare? Bättre cyklister, annan bansträckning, längre?

Ja kom fram och hälsa, loppet är inplanerat i min plan iaf!

Du verkar för övrigt kunna det mesta om cykling. Har du något bra tips på hjul som är hyfsat lätta, styva och pallar en vikt på runt 90kg. Har planer på att byta ut mina megatunga Pro-Lite hjul.

Tjaaa, det hänger ett par finfina Bontrager på väggen som jag har funderat på att kränga

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Bontrager.jpg

Annars, om du föredrar lite mer stryktåliga hjul, kanttråd och lägra profil, så är ett par träningshjul jag tänker bygga Ambrosio Chrono med Tune-nav, för din vikt kanske 28 ekrar och Record-nav är en bättre idé.

http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/Boutique/24h/tune-CF20-2.jpg

Är det låg- eller högprofil du är ute efter, och hur ser budgeten ut?

skaparn
2008-12-31, 17:01
Intressant kring loppet, på vilket sätt kommer det bli bättre och hårdare? Bättre cyklister, annan bansträckning, längre?

Ja kom fram och hälsa, loppet är inplanerat i min plan iaf!



Hårdare kommer det blir för att ECI, hur mycket de än försökte säga annat, säkert inte gillade att de inte kunde kväva en upprorsmakare från Valhall genom att mata på. Dessutom vet jag att om inget ändras är det ett gäng i bra form som kommer till startlinjen, detta eftersom vi tränar en hel del med dem.

Vi har diskuterat bansträckningen och det kommer nog att bli densamma, men vi lärde oss ganska många saker förra året, eftersom det var loppets premiär. Det blir finare priser också. Och snyggare prisutedelerskor.

... nej, det sista var en lögn. Det blir nog vi själva som delar ut priserna i år igen. Och det vore att missbruka ordet snyggt...

Du är välkommen. Och; sprid ordet.

Mirre
2008-12-31, 17:51
Hej Mats,

Inte bara du som har blivit cykelfantast. Jag avverkar 3-4 pass per vecka men egentligen hade jag kört fler men veckodagarna räcker inte till. :D Idag avslutades året med ett härligt champagnespinningpass. Grymt mycket uppförsbackar och belöningen blev champagne. *drool* Härligt sätt att lägga 2008 till historien.

Kör hårt och lycka till med cyklingen, huset och familjen!
Gott Nytt År!

Kram
Mirre

Action
2008-12-31, 17:59
Tjaaa, det hänger ett par finfina Bontrager på väggen som jag har funderat på att kränga

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/Bontrager.jpg

Annars, om du föredrar lite mer stryktåliga hjul, kanttråd och lägra profil, så är ett par träningshjul jag tänker bygga Ambrosio Chrono med Tune-nav, för din vikt kanske 28 ekrar och Record-nav är en bättre idé.

http://idata.over-blog.com/0/02/72/10/Boutique/24h/tune-CF20-2.jpg

Är det låg- eller högprofil du är ute efter, och hur ser budgeten ut?

Det är främst lågprofil jag är ute efter, eventuellt medium. Tycker det tar i i sidled med högprofilhjul vilket jag inte gillar.

Budgeten är inte fast, fick ett förslag från dansken på Norvelo om att bygga på ett par på Mavic fälgar (minns ej modell) samt Dura Ace för omkring 5-6.000:-, har för mig att det var med 30 ekrar.

Cykeln jag har kostade 14.000 (Columbus Vola), känner mig dock inte tillräckligt bra än för att byta cykel, det får det nog bli till nästa år. Men roterande vikt känns tråkigt att ha ca 2,1kg att dra runt plus däck o slang.

Kanttråd är nog det alternativ som gäller för mig.

Action
2008-12-31, 18:02
Hej Mats,

Inte bara du som har blivit cykelfantast. Jag avverkar 3-4 pass per vecka men egentligen hade jag kört fler men veckodagarna räcker inte till. :D Idag avslutades året med ett härligt champagnespinningpass. Grymt mycket uppförsbackar och belöningen blev champagne. *drool* Härligt sätt att lägga 2008 till historien.

Kör hårt och lycka till med cyklingen, huset och familjen!
Gott Nytt År!

Kram
Mirre

Hej Mirre

Kul att du kör på med spinningen, vi får ses på ett pass och avsluta med en fika någon gång snart! Du är givetvis välkommen ut till oss när du vill, vore trevligt med ett besök!

Ha ett gott nytt år så hörs vi av någon gång under nästa.

Kram kram.

skaparn
2009-01-03, 16:33
Det är främst lågprofil jag är ute efter, eventuellt medium. Tycker det tar i i sidled med högprofilhjul vilket jag inte gillar.

Budgeten är inte fast, fick ett förslag från dansken på Norvelo om att bygga på ett par på Mavic fälgar (minns ej modell) samt Dura Ace för omkring 5-6.000:-, har för mig att det var med 30 ekrar.

Cykeln jag har kostade 14.000 (Columbus Vola), känner mig dock inte tillräckligt bra än för att byta cykel, det får det nog bli till nästa år. Men roterande vikt känns tråkigt att ha ca 2,1kg att dra runt plus däck o slang.

Kanttråd är nog det alternativ som gäller för mig.

Ett par riktigt trevliga lågprofilhjul är Campagnolo Neutron Ultra, sådana kör jag på som träningshjul.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26105

Men för de pengarna du är beredd att lägga finns ett enormt utbud. Vågar du dig sedan in på begagnatmarknaden finns det riktigt fina hjul att få för de pengarna, problemet är bara att det finns även folk som säljer sina Ksyrium för 5000 bara för att de är snåla

Action
2009-01-03, 21:17
Ett par riktigt trevliga lågprofilhjul är Campagnolo Neutron Ultra, sådana kör jag på som träningshjul.

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=26105

Men för de pengarna du är beredd att lägga finns ett enormt utbud. Vågar du dig sedan in på begagnatmarknaden finns det riktigt fina hjul att få för de pengarna, problemet är bara att det finns även folk som säljer sina Ksyrium för 5000 bara för att de är snåla

Tack för dina tips. Jo utbudet är stort, därav svårt att bestämma vad jag ska satsa på.

Fungerar Campa Neutron Ultra tillsammans med Shimano? (Nybörjarfrågor)

skaparn
2009-01-04, 11:45
Tack för dina tips. Jo utbudet är stort, därav svårt att bestämma vad jag ska satsa på.

Fungerar Campa Neutron Ultra tillsammans med Shimano? (Nybörjarfrågor)

Just ja, jag borde av det du skrev tidigare om Mavic-Shimano insett att du körde Shimano. Då kan du välja Fulcrum istället, som är ett ypperligt sätt att köra Campagnolo-tillverkade hjul tillsammans med Shimano-komponenter.

Racing 1 eller Racing 0 är de hjul du är intresserad av. Det var förövrigt ute ett par på annons på Happy såg jag, men för Campa-Body. Det finns både och för Fulcrum

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=28312

eller kanske ettorna

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=26552

Action
2009-01-05, 22:09
Just ja, jag borde av det du skrev tidigare om Mavic-Shimano insett att du körde Shimano. Då kan du välja Fulcrum istället, som är ett ypperligt sätt att köra Campagnolo-tillverkade hjul tillsammans med Shimano-komponenter.

Racing 1 eller Racing 0 är de hjul du är intresserad av. Det var förövrigt ute ett par på annons på Happy såg jag, men för Campa-Body. Det finns både och för Fulcrum

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=28312

eller kanske ettorna

http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=26552

Ett par Fulcrum verkar ju inte helt fel.

Nu till något annat, dagens träning.

Armar: 8 set biceps, 8 set triceps på 20 minuter

Spinning: 55min puls, hade rätt svårt att få upp pulsen idag, fick kämpa på bra för att komma över 90% av maxpulsen, brukar ha aningen lättare för det. Snittpulsen låg ändå rätt högt genom passet på en bit över 80%!

Imorgon blir det nog lite bröst, rygg och axlar.

Önskar att våren var här så det gick att cykla utomhus, finns massa nya vägar att utforska!

Action
2009-01-07, 13:56
Det är dumt att vara kaxig... På nyheterna pratade de om att viss del av befolkningen är immun mot vinterkräksjukan, kaxigt konstaterade jag att jag troligtvis är det då jag inte haft det i vuxen ålder så länge jag kan minnas.

Igår va det kört. Får se det som en bra start på vårens lilla viktnedgång.*screwy*

Jorgen
2009-01-07, 16:18
Det är dumt att vara kaxig... På nyheterna pratade de om att viss del av befolkningen är immun mot vinterkräksjukan, kaxigt konstaterade jag att jag troligtvis är det då jag inte haft det i vuxen ålder så länge jag kan minnas.

Igår va det kört. Får se det som en bra start på vårens lilla viktnedgång.*screwy*

Usch då. Hoppas att du blir frisk fortare än fort.
Och att du inte smittar frun.

Krya på sig.

Ironbabe
2009-01-07, 16:25
Tjena Mats! Kul att du hittat hit med din nya sport :thumbup:

Kräksjuka är inte kul.. Hoppas det går snabbt över iaf! Jag vågar inte vara lika kaxig som du och säga att jag är imun..men än har det inte hänt nåt..

Kommer och kollar in dig här emellanåt. Posta gärna lite bilder så man får se fartvidundret in action (vitsigt här t om)

Action
2009-01-07, 19:05
Usch då. Hoppas att du blir frisk fortare än fort.
Och att du inte smittar frun.

Krya på sig.


Det har gått över, bara så extremt sliten och svag efteråt! Vi åkte båda på det ungefär samtidigt, så vi blev säkert smittade av samma källa tyvärr.

Mer jobbigt för Linda som redan har en någorlunda tuff graviditet.

Action
2009-01-07, 19:07
Tjena Mats! Kul att du hittat hit med din nya sport :thumbup:

Kräksjuka är inte kul.. Hoppas det går snabbt över iaf! Jag vågar inte vara lika kaxig som du och säga att jag är imun..men än har det inte hänt nåt..

Kommer och kollar in dig här emellanåt. Posta gärna lite bilder så man får se fartvidundret in action (vitsigt här t om)

Hello, kul att du kikar in här.

Det finns som sagt så mycket annat kul man kan hålla på med än att försöka bygga lite mer muskler, eller att bli lite tightare. Kul att prestera i något som är mätbart med tid eller hastighet.

Önskar dig lycka till med din satsning i din nya sport!!

Bilder får vi se om det blir några, i så fall på någon schysst utsikt från någon runda. :)

melancoolio
2009-01-07, 22:57
Får vi se morgonvikten här i journalen i morgon?

Action
2009-01-07, 23:04
Får vi se morgonvikten här i journalen i morgon?


Tror inte den är så låg, fått tillbaka aptiten så med tanke på all julmat är den nog hyfsat hög trots allt.

Action
2009-01-20, 21:29
Efter en veckas frånvaro med vinterkräksjuka, sedan en vecka frånvaro pga förkylning med feber har det blivit två pass styrketräning.

1. Benspark, bencurl, axelpress, hantellyft åt sidan
2. Bicepscurl, french press, cable för biceps och triceps, mage

Gubbrehab så det sjunger om det då jag gärna sätter mig i en maskin och småfiser lite istället för att köra fria vikter. *flex*

Senare i veckan blir det nog ett spinningpass, se hur mycket flås man tappat, kommer kännas som att börja om från noll misstänker jag.*screwy*

Action
2009-06-27, 20:35
Var länge sen jag skrev här.. titeln stämmer mer än tidigare. Tränar inte ens på gym längre, men visst kommer jag att köra lite styrketräning i vinter när cykeln parkeras i källaren.

Dock har det inte blivit så jättemycket träning det senaste. En liten krabat vid namn Saga stormade in i livet i mars, och det tar sin lilla tid men är värt det alla dagar!!

Jag har dock blivit en mycket bättre cyklist, även om jag fortfarande får kramp i alla längre lopp, tar säkert ytterligare 1-2 år innan snabba , explosiva muskler blir mer uthålliga.

Förbannat skoj att cykla, och frisk luft på köpet.

Mitt stora mål för året var Vättern under 9h, lyckades ta mig runt på 8h 48min vilket innebar ca 35,3km/h i snitt, plus några kortare stopp över 30 mil. Dock regnade det och var inte så varmt så det var långt ifrån en behaglig resa.

På vägen till Vättern blev det ytterligare några motionslopp.

1. Cykelcity Gran Fondo, 13,5 mil i regn och 8 grader. Blev ändå hyfsat bra då jag kom in på under 4h vilket innebar 33,89km/h i snitt. Bådade alltså gott som start på våren. Detta även i en ganska krävande bana.

2. Crescendo Velo, Ekerö. Drygt 9 mil, dock hade jag varit sjuk efter Gran Fondot och blev tvungen att bryta efter två varv av tre, hade då ett snitt på 36km/h.

3. Roslagsvåren. 13,5mil i Roslagen, härlig bana och bra väder, endast lite blåst. Gick bra förutom kramp då som vanligt. 36,32 km/h i snitt blev det iaf.

4. Energitrampet Västerås. Det lopp jag hade sett fram emot sedan året innan. Hade bestämt mig för att första gången starta i "elitgrupp", vilket jag även gjorde och gjorde sen allt för att hänga med. Fick tyvärr släppa när det en av alla fartökningar skedde, drygt 45 i ett motlut var då för mycket. Snittet låg på knappa 41 när jag släppte, och jag hamnade då i ett vakum och cyklade mest själv. Dock coolt att cykla så fort som 41 över så många mil.

Sen var det alltså dags att uppnå det stora målet, kul som fan!! Nästa år är det tveksamt om det blir någon Vätternrundan. De kortare motionsloppen är mycket roligare. Vem vet, kanske testar någon liten tävling också, så att jag får känna hur det är att bli rejält avhängd.

Mycket text blev det.... bilden är efter målet på Vättern.. lagom sliten och rejält skitig.

Jorgen
2009-06-27, 20:37
Hej!

Action
2009-06-27, 21:01
Hej!

hej :-)

Jorgen
2009-06-27, 22:00
hej :-)

Du verkar köra på hårt. Det gillar vi.
Hoppas att allt är bra med dig, Linda och lilla Saga. :)

Rahf
2009-06-27, 22:05
Kul att du hittat till något nytt och verkligen trivs med det också! Fast samtidigt... Cykel är lite av den mörka sidan. Sa han som har den sämsta mjölksyratåligheten denna sidan om ekvatorn :D

Hoppas allt är bra med familjen och livet i allmänhet! Ha det!

Action
2009-06-28, 06:43
Rahf: Tack, jo allt är bara bra här. :-)

----------------

Nu laddar jag för en 10-mila runda Täby-Rimbo-Täby. nåt sånt får det bli, i hyfsat lugnt tempo. Kommer bli varmt..

Cilia
2009-06-28, 09:50
Skönt att du har hittat en sport där du kan spendera alla pengar du inte vet vad du ska göra av *g*.

Cykling verkar ha blivit värsta folksporten just nu. Tycker alla köper sig en racer. Måste igen grattulera dig till den bra tiden på Vätternrundan eller bara att komma runt. Fy tusan för att sitta på en cykel 30 mil.

Action
2009-06-28, 11:50
Skönt att du har hittat en sport där du kan spendera alla pengar du inte vet vad du ska göra av *g*.

Cykling verkar ha blivit värsta folksporten just nu. Tycker alla köper sig en racer. Måste igen grattulera dig till den bra tiden på Vätternrundan eller bara att komma runt. Fy tusan för att sitta på en cykel 30 mil.

Att spendera pengar är inte svårt... är uppe i ett ansenligt belopp redan och bör nog inte tänka på det :-) Finns alltid något mer man vill ha.. :-)

Jo 30mil är långt, lite därför jag funderar på att skippa det nästa år.

Action
2009-06-28, 11:52
Dagens runda var seg.. fortfarande trött i kroppen sen Vättern, försöker jag trycka på så händer ingenting mer än att jag känner mig otroligt seg. Dock skönt att komma ut och cykla i värmen, så länge farten är uppe så känns inte värmen. Men oj när vi stannade, svetten bara sprutade...

Blev 90km med ett snitt på 33km/h

Cilia
2009-06-28, 17:06
90 km är väl en bra distans? Att du känner dig seg i den här värmen är ju inte så konstigt men du hade ju en bra hastighet som snitt? Så det måste väl ändå ha gått ok.

Action
2009-06-28, 17:24
90 km är väl en bra distans? Att du känner dig seg i den här värmen är ju inte så konstigt men du hade ju en bra hastighet som snitt? Så det måste väl ändå ha gått ok.

Totalt gick det ju hyfsat. Mest att jag inte hade mer att ge, brukar ofta kunna trycka på lite snabbare om det krävs vissa sträckor, men det var helt stopp idag. Benen är stumma, trötta och sega.. känns inte helt hundra även om det blev ett hyfsat högt snitt.

Action
2009-07-01, 20:48
Idag blev det en träningsrunda med Fredrikshof i Farsta. Gav mig iväg med snabbgruppen då jag äntligen kände mig lite pigg.. men efter 15km kom första backen och första tempoökningen, då visade kroppen sin sämre sida igen. Fortsatte ytterligare 15km med snabbgruppen innan jag kände att det var dags att kliva ner i en "snabb mellangrupp" som kom strax bakom. Trött på att kroppen är seg och inte svarar, funkar bra att rulla i 35 och upp till 40, men så fort det är tempoökningar är det tvärstopp.

Blev 7mil och ett snitt på 33, detta med ganska många små stopp och en del rödljus o skit, så det gick aningen fortare när vi var igång.

Action
2009-07-04, 14:23
Ja i fredags skulle jag ut o gasa lite.. kom tyvärr bara 3km innan sadelstolpsklämman gick i två bitar. Va o köpte en ny idag och reklamerade samtidigt den gamla. Se om jag får en ny eller ej, för det måste varit något fel på den, men samtidigt svårt att reklamera.

Gick istället till spåret och joggade 2,2km på 12min 38sek... rätt kuperad bana, men framförallt inte sprungit på flera år.. under 10 min ska jag klara av någon gång framöver.

skaparn
2009-07-04, 14:33
Ja i fredags skulle jag ut o gasa lite.. kom tyvärr bara 3km innan sadelstolpsklämman gick i två bitar. Va o köpte en ny idag och reklamerade samtidigt den gamla. Se om jag får en ny eller ej, för det måste varit något fel på den, men samtidigt svårt att reklamera.


Om inte är det en skandal. De måste ju fatta att de inte kan tjafsa om en sådan grej utan ger dig en ny utan invändning.

Action
2009-07-04, 15:32
Om inte är det en skandal. De måste ju fatta att de inte kan tjafsa om en sådan grej utan ger dig en ny utan invändning.


Jag fick ju betala för den för att få med mig en ny hem.. med kommentaren att "brukar vara svårt att reklamera dessa"... 250 spänn för lite metall. Orkade inte tjafsa idag heller.

skaparn
2009-07-04, 16:33
Jag fick ju betala för den för att få med mig en ny hem.. med kommentaren att "brukar vara svårt att reklamera dessa"... 250 spänn för lite metall. Orkade inte tjafsa idag heller.

Hmpf! Men jag förstår dig, jag hamnar också i sådana situationer där mitt samvete säger åt mig att tjafsa för principen, men när det inte är så mycket pengar skäms jag lite för att bråka.

Action
2009-07-04, 17:20
Hmpf! Men jag förstår dig, jag hamnar också i sådana situationer där mitt samvete säger åt mig att tjafsa för principen, men när det inte är så mycket pengar skäms jag lite för att bråka.

Nu ska de iaf reklamera den till Cervelo, får se vad de har att säga först innan jag dömer. :-)

Nu kan jag cykla igen iaf.

Action
2009-07-05, 19:32
Igår blev det drygt 2 timmars promenad med lilltjejen, hon sov och vi gick.. 04.40-06.50. Härligt att gå så tidigt när det är så varmt.

Idag var det dock kallare och mitt knä hade svullnat upp sen löpningen, men gav mig ändå ut för att cykla med Melancoolio.

Blev 96km för min del, skön tur i behagligt tempo, landade på ca 31,5km/h i snitt utan att ta ut oss speciellt. Bara vid några tillfällen som det gick fort.

Avslutade dagen med att se TdF i soffan, både jag och Melancoolio funderade över om hur länge man skulle orka åka med i mitten av klungan...*screwy*

Pizza efteråt såklart!

Action
2009-07-07, 20:47
Efter två dagar med besök så blev det ett rullpass på 4 mil idag. Skönt att få känna sig stark, men ändå aldrig trycka på. Rullpass är skönt :-) Han precis innan det började regna dessutom.

Funderat på om jag skulle åka och köra en träningstävling imorgon, knappt 6 mil på en lite krävande bana. Men när jag såg att de tidigare i år hade över 42 i snitt på en tävling i samma serie känns det rätt meningslöst.. kommer bli frånåkt i första motlutet, så det blir nog ett träningspass istället.

GymTT
2009-07-07, 21:43
Grymt med massa cykelträning. När blir man inbjuden på ett "rullpass"? Om man nu mot förmodan hänger med åtminstone en kort bit.

Hoppas allt är kalas med familjen!

Mvh

Action
2009-07-08, 20:57
GymTT: Vi kan ta en runda i nästa vecka, kan i stort sett när som då!



Idag blev det ingen träningstävling, känner mig lite halvseg och inte alls så alert som jag tycker att jag borde vara. Blev en träning med gänget i Farsta istället. 8 mil i varierande tempo, många fartsträckor där jag gjorde hyfsat ifrån mig, många stopp och rödljus o sånt som drar ner på tempot, blev ändå 33 i snitt vilket tyder på minst 35 i snitt när vi körde på!

Efter träningsmat: McFeast plusmeny, jag är opti!*popcorn*

melancoolio
2009-07-10, 17:33
Blir det någon runda på cykeln i helgen? Är lite sugen på att dundra på. Nya cykelbyxor och allt...:hbang:

Action
2009-07-10, 21:33
Blir det någon runda på cykeln i helgen? Är lite sugen på att dundra på. Nya cykelbyxor och allt...:hbang:

Tjenare. Blir en kort sväng imorgon, bara en timme eller så. Varit fullt upp plus värdelöst väder så cykel har inte lockat direkt. Så jag kör gärna längre på Söndag! Hoppas att vädret blir bra!

Action
2009-07-14, 08:18
Cyklat två pass sen sist.

1. Dryg timme med en vän som var på besök, skönt rullpass
2. Drygt 4h med cykelklubben, många svenska mästare med att mäta krafterna mot, kul pass med flera långa fartsträckor där det gick riktigt fort!

Idag blir det mitt första intervallpass, tänkte köra två typer av intervaller

1. 4-6 minuters tempointervaller, kanske en 4-5st
2. 30 sekunders sprintintervaller

Varje ny intervall startar när pulsen gått ner till 110. Dags att bli en bättre cyklist.

Action
2009-07-15, 20:27
Igår blev det intervaller med Melancoolio, ett bra pass men det började regna rejält så vi hann inte med allt som vi tänkt.

Körde iF 3 hårda intervaller vid Universitetet, ca 2,3km som tog 3.45, 3.45, 3.46 vilket ger ett snitt på 36,6. Får väl anses som bra på den banan vi valde ut då det var en 360 graders sväng, två 90 graders kurvor och en liten backe!

Totalt blev det väl en sådär 3,5mil.

Sen idag drog vi ut på ett mer distanspass, blev totalt 11 mil, varav 3,5 mil var mer transport för att käka pizza. hehe. Transporten gick i ca 27 i snitt.

De 7,5 milen som vi körde på turades vi om att dra, tog ganska långa förningar och vissa var vi inte under 40km/h, för att sedan ta det lite lugnare bitvis. Planen som vi höll oss till var ändå att trycka på rejält uppför för att få in lite inslag av backintervaller. Blev tidigt trött, men hittade ändå energi för att gå på igen. Kul som tusan och en riktigt skön dag.

Lite bilder finns här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3772126&postcount=419

Action
2009-07-17, 13:07
Sliten i benen blev det intervaller idag igen! Körde samma ställe som sist och visst var snabbaste tiden bättre, men totalt sätt gick det sämre. Orkade helt enkelt inte trycka på i motlut eller i motvind. Men satan vilken bra träning det är!!

Intervall 1: 3.49
Intervall 2: 3:41
Intervall 3: 3.46
Intervall 4: 3.48
Intervall 5: 3.52

Snabbaste intervallen innebär 37,4 i snittastighet. Pulsen låg i snitt på 174 på intervallerna och som mest 183! Vilket tyder på att jag är sliten för jag tog i och då borde jag kunna komma upp till 190 och även över.

Action
2009-07-19, 08:05
Igår blev det vila förutom ca 90 minuters promenad med barnvagn. Plus annat underhållande av 4 månaders liten tjej (bada, sjunga, dansa, leka, busa...)

Idag blir det ett distanspass med Melancoolio, vi är båda trötta, men känner jag oss rätt så blir det lite fartinslag och att vi kommer tillbaka helt slutkörda... svårt att hålla igen :D

Action
2009-07-19, 19:47
Distanspasset gick hyfsat. Dock är mina ben inte helt hundra, sega och inget klipp ännu. Borde vila en vecka men det går ju inte nu när det är sommar. Får helt enkelt köra ner dem ytterligare lite. :-)

Blev sammanlagt 85km, Sollentuna-Danderyd-Täby-Upplands Väsby -Sigtuna-Upplands Väsby-Sollentuna med fika i ett vackert Sigtuna.

Melancoolio hade bra tryck och vi körde i ett ojämnt men kul tempo. Långa förningar i +40km/h varvades med lugnare sträckor och vi slutade på 32,5 i snitt vilket får anses bra då vi bara var 2.

forslund
2009-07-19, 20:09
Hade helt missat att du hade journal. Härligt! Mer cykel att läsa. *drool*

Action
2009-07-21, 14:55
Hade helt missat att du hade journal. Härligt! Mer cykel att läsa. *drool*

Kul med lite läsare.

Idag blev det intervallpass, kände redan när jag gick upp och ner för trapporna här hemma att andningen inte var på topp, lider av astma och det kan skilja från dag till dag. Dessutom är benen inte helt återhämtade än.. vilar iof inget så det är ju svårt att få återhämtningen då. Nog med bortförklaringar... utvecklas som cyklist behöver jag.

Intervall 1: 3.48
Intervall 2: 3.47
Intervall 3: 3.48
Intervall 4: 3.54 (här dog jag totalt, snittpuls på 180 är många slag fler än tidigare pass)

Jämförde även lite hastigheter med polaren, och såg ett ställe jag tappar mycket tid på. Får inte upp farten efter igångdrag i motvind..

Imorgon blir det ett lugnt distanspass.

melancoolio
2009-07-21, 19:48
Imorgon blir det ett lugnt distanspass.

Ser ut att bli ok väder enlig yr.no så ett distans/återhämtingspass kanske blir bra? Inte dundra på alls utan bara mosa lite lagom...

Action
2009-07-21, 19:50
Ser ut att bli ok väder enlig yr.no så ett distans/återhämtingspass kanske blir bra? Inte dundra på alls utan bara mosa lite lagom...

hehe.. kan vi det.. eller rättare sagt kan du det? :-)

Action
2009-07-22, 18:40
Blev ett lugnt pass i ensamt majestät. Hade bestämt mig innan att inte lägga någon kraft på ens det minsta lilla enstaka tramptag. Kändes skönt att rulla runt i kvällsvärmen!

3,2mil, 29km/h i snitt, 120 i snittpuls (~50% av max)

Känner mig alltid stark när jag bara rullar runt, men då jag vet hur slitna benen är skulle det räcka med en liten backe där jag trycker på för att det skulle kännas segt.

skaparn
2009-07-22, 21:31
Blev ett lugnt pass i ensamt majestät. Hade bestämt mig innan att inte lägga någon kraft på ens det minsta lilla enstaka tramptag. Kändes skönt att rulla runt i kvällsvärmen!

3,2mil, 29km/h i snitt, 120 i snittpuls (~50% av max)

Känner mig alltid stark när jag bara rullar runt, men då jag vet hur slitna benen är skulle det räcka med en liten backe där jag trycker på för att det skulle kännas segt.

Jaaa! Det är så galet skönt att rulla lugnt, hur slitna benen än är. Det är som balsam. Men man måste nästan ha hårdare träning i sitt schema också för att verkligen uppskatta det. Jag tror att de där audaxnötarna på Ekerö som aldrig kör hårt uppskattar att köra lugnt som om de faktiskt hade testat mjölksyran någon gång.

Action
2009-07-22, 21:47
Jaaa! Det är så galet skönt att rulla lugnt, hur slitna benen än är. Det är som balsam. Men man måste nästan ha hårdare träning i sitt schema också för att verkligen uppskatta det. Jag tror att de där audaxnötarna på Ekerö som aldrig kör hårt uppskattar att köra lugnt som om de faktiskt hade testat mjölksyran någon gång.

Fler rullpass ska planeras, köra en timme som återhämtning och för att få lite blodgenomströmning i slitna muskler.

Imorgon blir det ett tufft intervallpass.

Som du skriver, det krävs nog tuffa pass för att uppskatta och njuta av ett rullpass. Dock kändes det lite konstigt att gå ner på minsta växeln och hålla 13km/h uppför den sista backen hemåt, men det krävdes för att inte behöva lägga någon kraft på pedalerna. :-)

melancoolio
2009-07-23, 08:20
Fler rullpass ska planeras, köra en timme som återhämtning och för att få lite blodgenomströmning i slitna muskler.

Imorgon blir det ett tufft intervallpass.


Rullpass låter smart. Känns som att jag borde skaffa pulsmätare för att hålla lite bättre koll på min träning...

När ska du köra intervallerna? Ska ju va ganska kasst väder senare på dagen!

Action
2009-07-24, 06:31
Igår dunkades det intervaller vid universitetet. Ny runda pga att vi ville minimera risken att krocka med bilister som inte ser sig för vid en T-korsning.

Kändes faktiskt bättre än tidigare trots att tiden skönk vid ett par rundor, men det berodde mest på dålig taktik, gick ut för hårt helt enkelt. Gick bättre när jag körde mer taktiskt på sista rundan.

1: 3.33
2: 3.39
3. 3.48 (här missade jag rätt rejält taktiskt, körde slut på mig innan de jobbiga delarna)
4. 3.47 (lägre puls än den innan, körde mer taktiskt, kunde gett lite mer)
5. 3.43 (taktiskt rätt att köra lugnt på vissa lätta partier för att orka mer i de tuffa)

6. En intervall på vägen hem, start Danderydsvägen, mål Landsnora 2,5km, minns ej tiden men skön intervall med först 1km uppför, 1km nerför och sedan plant. Gav även några hopp över farthinder, cykeln är mycket stabil i luften :-)

Action
2009-07-25, 10:10
Pannbenet fick jobba idag.

07.15 med endast en proteindrink i magen och en flaska saft på ramen gav jag mig iväg för vad som var tänkt att bli en 3-4 mil i ett bra tempo.... MEN.... jag var på humör, kände mig stark i benen och det blev ett bra tempo inledningsvis. Dessutom riktigt skönt väder förutom en kantvind som var envis. Efter 4,5 mil hade jag ca 34km/h i snitt när jag svagt kände bonkamannen knacka på lite försiktigt i nacken, det var då pannbenet fick kliva in och arbeta hårt för att hålla bonkamannen på behörigt avstånd. Han bankade hårdare och hårdare men inte så jag klappade igenom helt. Slutade på 80km med ett snitt på 32,77. Vilket faktiskt är mitt pers i ensamt majestät, brukar ha svårt att motivera mig när jag kör själv.

Skönt att komma hem innan 10 en lördag och redan kört ett hårt pass.

Rekommenderar dock inte någon att köra iväg så långt utan mat i magen och utan något med att äta!

http://patriotroom.com/images/upload/Sledge_hammer.jpg

Action
2009-07-27, 16:05
Intervaller på Frestavägen och sedan backintervaller, först Frestavägen sedan 2ggr upp till vattentornet, men då tog jag det lugnt, mest för att hitta vägen till nästa gång.

Intervall1: 4:22, 167, 177 (Gick hyfsat lätt, men motvind och lätt uppför första halvan gjorde visst sitt till nästa intervall.

Vila 1: 3:09 (bra mycket kortare vila än intervallen, bra tecken)

Intervall 2: 04:30, 174, 183 (tappade allt i motvinden och lite till då tillbakaresan gick fortare)

Vila 2: 3:56 (Behövde även denna gång vila kortare än intervallen, skönt)

Intervall 3: 04:38 (nu va det tufft i motvinden och motlutet, kom knappt över 30km/h, men hämtade in en del tid på tillbakavägen.

Vila innan backintervall: 10.00

Backintervall1: 01:29, 170, 180 (gick inte på max då jag kände mig sliten i benen, men ett snitt på 24,1km/h är ok uppför den backen då det är brant)

Vila inför nästa backintervall: 04:00

Backintervall2: 01.31 (körde fortare inledningsvis, men tappade massor där det brantade till)

Sedan rullade jag vidare och körde två gånger backen upp till vattentornet (brant värre, som Mount Ventoux typ men inte så långt :-)), tog det lugnt, mest för att hitta vägen, tog bara tiden en gång för att ha något att jämföra med nästa gång: 01:20

Skönt pass, framförallt börjar återhämtningen bli riktigt bra!

Nördinfo:
Max hastighet: 52km/h
Snitthastighet snabbaste intervall 38,4km/h

Action
2009-07-29, 17:29
Idag blev det blandat med lite halvdistans och backintervaller.

Först 4 mil med 35km/h i snitt (faktiskt aldrig åkt så fort ensam över så lång sträcka)

Sedan lite lugnare snitt men mer tryck i uppförsbackar.

Avslutade med lite backintervaller.

1. Vaxmorabacken: 1.25.9 (4 sek snabbare än sist), snitt puls: 168, max puls: 178, snitt hast: 25,1km/h

2. Vattentornet: 1.09.2 (10 sek snabbare än sist), snitt puls: 162, max 178, snitt hast: 20,8km/h

3. Vatterntornet: 1.10.2, snitt puls: 158, max 178, snitt hast: 20,5km/h

4. Vatterntornet: 1.08.9, snitt puls: 162, max 182, snitt hast: 20,8km/h

Bra pass med sammanlagt 63,4km, 31km/h i snitt och 144 i snittpuls. Jag är nöjd, nu blir det vila fram till söndag pga resa.

melancoolio
2009-07-29, 18:00
Bra dundrat där. Är någon av backarna du kör den som vi körde? Den sista innan det blev nerför och hemmåt? Den var rätt brutal när man varit ute och snurrat på pedalerna i några mil innan! :cool:

Kanske hänger med på söndag. Blir det Hovet då eller? Isf så kör vi snabbgruppen fram till fikat...och om det går bra efter fikat också. Min aluhoj ska få smaka på lite tycker jag :D

Action
2009-07-29, 18:36
Bra dundrat där. Är någon av backarna du kör den som vi körde? Den sista innan det blev nerför och hemmåt? Den var rätt brutal när man varit ute och snurrat på pedalerna i några mil innan! :cool:

Kanske hänger med på söndag. Blir det Hovet då eller? Isf så kör vi snabbgruppen fram till fikat...och om det går bra efter fikat också. Min aluhoj ska få smaka på lite tycker jag :D

Vaxmorabacken är den vi kört, den andra backen är brantare och serpentin, lite Mount Ventoux över den, fast bara 4-500 meter lång.

Hovet på Söndag låter vettigt.

Bullaz
2009-07-29, 18:47
3,2mil, 29km/h i snitt, 120 i snittpuls (~50% av max)


Menar du att din maxpuls ligger på 240 bpm, det är ganska sjukt isåfall! :)

I övrigt hittade ja precis denna journal, och den kommer följas, kul med fler cyklister! :)

Action
2009-07-29, 19:14
Menar du att din maxpuls ligger på 240 bpm, det är ganska sjukt isåfall! :)

I övrigt hittade ja precis denna journal, och den kommer följas, kul med fler cyklister! :)

Jag räknar ut min arbetspuls enligt följande

(aktuell puls-vilopuls)/(maxpuls - vilopuls)% fått info om att det är så man ska räkna ut den procentuella pulsen. Men vet även att vissa räknar ut % genom att ta aktuell puls/vilopuls

Någon som vet vilket som är det mest vedertagna?

Min maxpuls för cykel ligger någonstans vid 192bpm

forslund
2009-07-29, 19:15
Jag fick höra av en hjärtsköterska att något så högt som 240 i maxpuls är fysiskt omöjligt. Men jag har ingen riktig källa på det, dock.

Action
2009-07-29, 20:02
Jag fick höra av en hjärtsköterska att något så högt som 240 i maxpuls är fysiskt omöjligt. Men jag har ingen riktig källa på det, dock.

240 är högt.. jag hade en uppskattad maxpuls på 220 när jag va 16 år, idag runt 192!

heffa
2009-07-30, 10:07
Hittade din jounal när jag googlade på "backintervall vattentornet". Jag är också en som gått från gymnörd till cykelnörd. Har dock inte nått din nivå på cyklingen (imponerad av din vätternrunda) och har inte heller den ambitionen.

Min stora svaghet inom cyklingen är backar. Därför tänkte jag lägga in ett pass i veckan vid vattentornet. Jag bor ett stenkast därifrån. Det är ju också en tidseffektiv träning i motsats mot distanspass. När du kör intervaller, brukar du då alltid vänta till pulsen har gått ned till en viss nivå eller kör du på tid?.

Hälsningar,
Heffa

skaparn
2009-07-30, 10:22
Hittade din jounal när jag googlade på "backintervall vattentornet". Jag är också en som gått från gymnörd till cykelnörd. Har dock inte nått din nivå på cyklingen (imponerad av din vätternrunda) och har inte heller den ambitionen.

Min stora svaghet inom cyklingen är backar. Därför tänkte jag lägga in ett pass i veckan vid vattentornet. Jag bor ett stenkast därifrån. Det är ju också en tidseffektiv träning i motsats mot distanspass. När du kör intervaller, brukar du då alltid vänta till pulsen har gått ned till en viss nivå eller kör du på tid?.

Hälsningar,
Heffa

Jag vill inte vara sån, men är det ändå. Backar i Sverige bemästras på samma sätt som platten - med lagom kadens och med bra kondition. Det lutar inte så mycket att positionen förändras på ett sätt som påverkar rörelsen, så den som är stark där det är platt är lika stark i backarna. Däremot kommer såklart gravitationskoefficienten ändras och den tunga ryttaren får mer att jobba med ju mer det lutar.

Min erfarenhet är att det är en mental grej. Det finns de som har utvecklat något slags ångest inför lutningar som hämmar dem.

Däremot är backar ofta ett förträffligt sätt att komma upp i den allra högsta pulsen och största möjliga mängd mjölksyra, vilket förbättrar cyklingen generellt. Så backintervaller är opti.


Förlåt att jag gick in i din journal och härjade action, men jag har tråkigt på jobbet.

heffa
2009-07-30, 10:42
Ja vem har inte tråkigt på jobbet. Bra tid att planera kvällens träning. Visst är det mycket en mental grej och det mentala ska ju också tränas.

För mig som är ny på cykling har det viktigaste varit att få lite bättre uthållighet för att kunna hänga med på klubbträningar och motionslopp. Nu är det dags för nästa steg, att klara fartökningar och backar bättre. Kan inte förneka att det finns en tävlingsmänniska även i mig.

Action
2009-07-30, 17:51
Hittade din jounal när jag googlade på "backintervall vattentornet". Jag är också en som gått från gymnörd till cykelnörd. Har dock inte nått din nivå på cyklingen (imponerad av din vätternrunda) och har inte heller den ambitionen.

Min stora svaghet inom cyklingen är backar. Därför tänkte jag lägga in ett pass i veckan vid vattentornet. Jag bor ett stenkast därifrån. Det är ju också en tidseffektiv träning i motsats mot distanspass. När du kör intervaller, brukar du då alltid vänta till pulsen har gått ned till en viss nivå eller kör du på tid?.

Hälsningar,
Heffa

Tjenare. Jag har också backar som svaghet, trots att jag är stark på platten. Det må vara att det är självförtroendet som sviker, men jag tror inte det är hela förklaringen som skaparn skriver. Dock väger jag över 90kg, vilket gör sitt!

Genom att köra backar tvingas jag dessutom att bli bättre på rundtrampet, vilket är en förutsättning för att ta mig uppför snabbt, vilket inte känns lika avgörande när det är platt.

Jag brukar låta pulsen gå ner till ca 110-120 innan jag kör igen, på så sätt ser jag dessutom om jag blir bättre!

Jag vill iaf inte bli avhängd i backarna när jag kör motionslopp framöver.

/Mats

Action
2009-07-30, 17:56
Jag vill inte vara sån, men är det ändå. Backar i Sverige bemästras på samma sätt som platten - med lagom kadens och med bra kondition. Det lutar inte så mycket att positionen förändras på ett sätt som påverkar rörelsen, så den som är stark där det är platt är lika stark i backarna. Däremot kommer såklart gravitationskoefficienten ändras och den tunga ryttaren får mer att jobba med ju mer det lutar.

Min erfarenhet är att det är en mental grej. Det finns de som har utvecklat något slags ångest inför lutningar som hämmar dem.

Däremot är backar ofta ett förträffligt sätt att komma upp i den allra högsta pulsen och största möjliga mängd mjölksyra, vilket förbättrar cyklingen generellt. Så backintervaller är opti.

Förlåt att jag gick in i din journal och härjade action, men jag har tråkigt på jobbet.

Det har du säkert rätt i. Men jag känner ändå att jag blivit bättre på backar genom att både öva, men även genom att ändra position något! Genom att sitta mer u.-pprätt får jag i mig mer syre. Kanske mentalt, men så länge det fungerar... :)

Men visst har jag alltid ångest när det börjar gå uppför och rädslan för att bli avhängd infinner sig.

Mitt största problem med backar är nog snarare min vikt, vilket är på väg att sakta men säkert ändras. Åminstone nere på drygt 90 nu.

Och du får mer en gärna lägga dig i min tråd och det jag skriver här! Bara intressant att få feedback och intressanta åsikter!..

skaparn
2009-07-30, 19:41
Genom att köra backar tvingas jag dessutom att bli bättre på rundtrampet, vilket är en förutsättning för att ta mig uppför snabbt, vilket inte känns lika avgörande när det är platt.



Det har du säkert rätt i. Men jag känner ändå att jag blivit bättre på backar genom att både öva, men även genom att ändra position något! Genom att sitta mer u.-pprätt får jag i mig mer syre. Kanske mentalt, men så länge det fungerar... :)




Att man andas bättre med en mer upprätt position är sant, men att den positionen är kopplad till backar är bara för att hastigheten är tillräckligt låg för att nettoeffekten av positionen ska vara positiv, som den inte är på platten när den medför sämre aerodynamik. Då är det egentligen inte backe som du ska träna, utan att upprätthålla en bra andning när du sitter ihopkurad, för det är oftare som vinden bromsar dig i det här landet än vad det är gravitationen.

Och angående rundtrampet så ska man lära sig trampa effektivt jämt, inte bara i backar. Watt är watt är watt, och varje energibesparande justering av teknik är en energibesparing. Så slarva med rundtramp kan man aldrig göra.


Det som jag faktiskt kan tillstå finns att träna på vad gäller backar är några mentala bitar, såsom att disponera krafterna över hela backen, lära sig att kontrollera andningen vid maximal ansträngning och inte gripas av panik samt lära sig att köra dem snabbt utför. Det är väldigt onödigt och trist att bli avhängd utför efter att ha hängt med utan problem uppför. Tro mig. Jag vet.

Action
2009-07-31, 17:42
Att man andas bättre med en mer upprätt position är sant, men att den positionen är kopplad till backar är bara för att hastigheten är tillräckligt låg för att nettoeffekten av positionen ska vara positiv, som den inte är på platten när den medför sämre aerodynamik. Då är det egentligen inte backe som du ska träna, utan att upprätthålla en bra andning när du sitter ihopkurad, för det är oftare som vinden bromsar dig i det här landet än vad det är gravitationen.

Och angående rundtrampet så ska man lära sig trampa effektivt jämt, inte bara i backar. Watt är watt är watt, och varje energibesparande justering av teknik är en energibesparing. Så slarva med rundtramp kan man aldrig göra.


Det som jag faktiskt kan tillstå finns att träna på vad gäller backar är några mentala bitar, såsom att disponera krafterna över hela backen, lära sig att kontrollera andningen vid maximal ansträngning och inte gripas av panik samt lära sig att köra dem snabbt utför. Det är väldigt onödigt och trist att bli avhängd utför efter att ha hängt med utan problem uppför. Tro mig. Jag vet.

Många sanningar i det inlägget varav flera jag inte tänkt på. Andningen behöver jag öva på, exempelvis andas jag nästan uteslutande genom munnen, bör lära mig att andas in mer genom näsan, och att inte glömma bort andningen. Går ofta längre stunder då jag inte andas på ett bra sätt, eller kontrollerat sätt. Ska tänka mer på det framöver.

Jag har faktiskt aldrig behövt släppa utför, men det kanske kommer den dagen då jag ger mig fan på att vara med uppför i varenda backe.

Tack för tips!

Action
2009-08-02, 17:10
Idag blev det 11 mil, med flera långa fartsträckor, 3st var ca 8km där vi körde partempo, utbrytning. Jag fick agera utbrytare en gång och höll precis hela vägen in till slutet. Fick pumpa på i 47-50km/h för att hålla undan den jagande gruppen. Det gick bitvis lugnt emellanåt, men fartsträckorna gick riktigt bra och jag hängde med cyklister som tävlar, vilket är kul!

Går bättre o bättre.

Nördinfo: Max puls 194 slag/min.. vilket innebär att jag nådde min maxpuls, måste varit vid någon av fartsträckorna. Även ett tecken på att jag börjar vara i form igen, för på intervallerna har jag som mest kommit upp i 184. Snittpulsen på passet blev 161.

melancoolio
2009-08-02, 18:31
Vetifan vad som hänt sedan man började köra intervaller, benen är som dynamitgubbar :thumbup: Verkar va samma för dig!

Kul att du börjar komma i form igen. Det är gött med tröck!

Action
2009-08-04, 21:02
Idag blev det intervaller med Melancoolio. Ett bra pass för mig trots att jag var trött innan. En Powerking innan gjorde visst susen! Äntligen orkade jag trycka på i ett intervallpass och maxpulsen kröp åtminstpone upp till 190 vilket tyder på att jag är i bättre form än tidigare. Söndagspasset gjorde sig mindre påmint än vad jag trodde innan.

Intervaller Frestavägen:
Intervall 1: Tid: 04.13, Medelpuls: 177, Maxpuls: 184, Snitt: 39,8km/h
Vila 1: 06.10 (vilade lite länge, men blev lite snack)
Intervall 2: Tid: 04.11, Medelpuls: 180, Maxpuls: 188, Snitt: 40,0km/h
Vila 2: 06.05 (även här något lång vila)
Intervall 3: Tid: 04.10, Medelpuls: 183, Maxpuls: 190, Snitt: 40,1km/h
Tid innan puls gått ned: 05.11

Backintervaller Vaxmorabacken
Intervall 1: Tid: 1.21.4, Medelpuls: 176, Maxpuls 182, Snitt: 26,5km/h
Intervall 2: Tid: 1:19.4: Medelpuls: 176, Maxpuls 182, Snitt: 27,5km/h

Backintervall Vattentornet
Intervall 1: Tid: 1.03.1: Medelpuls: 170, Maxpuls 179, Snitt: 17,1km/h (här började jag bli rejält trött)
Intervall 2: Tid 1.15.0 (här gav jag upp halvvägs, gick rakt in i en vägg..

Riktigt bra pass, mycket snabbare än sist och formen är god. Framförallt va det riktigt jävla skoj.

Action
2009-08-05, 20:02
Idag blev det ett rullpass i eget majestät, tryckte aldrig på utan körde med en jämn hög kadens och landade på 60km och 31km/h i snitt. Formen verkar god!

Något stumma ben sen igår, men med lite massage o stretch så ska det nog bli bra.

Action
2009-08-11, 20:43
Har kört flera pass, både cykel och styrka. Träningen går riktigt bra, bara vikten kunde gå neråt mer, skulle göra en del för cyklingen.

Idag blev det iaf ett lunchpass, rullade bort till en knixig smal väg med mycket sväng och upp o ner. 19,5km och 34km/h i snitt med snittpuls på 178. Riktigt nöjd då det inte finns några längre sträckor att hålla hastigheten uppe på.

Tidigare i helgen blev det ett distanspass med fartinslag, kul!

heffa
2009-08-16, 15:11
I går kväll kom jag på att det kan ha varit du. Jag har ju läst din journal. Det var jag som körde partempo ett tag med dig efter att vi blivit avhängda från tätklungan. Tack för gott samarbete. Jag körde Skålhamravägen hem sedan och det blev definintivt inget nytt pers. Snarare tvärt om men det var en kul träning. Tyckte dock lite synd om killen som var med för första gången och tappade med en gång och fick köra resten solo.

/Heffa

Action
2009-08-16, 17:31
I går kväll kom jag på att det kan ha varit du. Jag har ju läst din journal. Det var jag som körde partempo ett tag med dig efter att vi blivit avhängda från tätklungan. Tack för gott samarbete. Jag körde Skålhamravägen hem sedan och det blev definintivt inget nytt pers. Snarare tvärt om men det var en kul träning. Tyckte dock lite synd om killen som var med för första gången och tappade med en gång och fick köra resten solo.

/Heffa

Tjenare! Du med Bianchi och Bianchi teamkläder? Ja tack för partempokörningen även om vi kanske inte var sådär jättetaggade då efter att vi blev avhängda. Riktigt kul pass det där.

Ja han som cyklade första gången fick cykla själv bägge varven. Lite tråkigt för honom att det inte fanns fler som ville köra 30-34 tempo.

Vi körde över Täby Kyrkby o sen hem till Sollentuna.

Vi lär väl ses fler gånger på vägarna.

heffa
2009-08-17, 10:09
Ja det var jag. Vet du vad vi hade för snittfart på själva varvbanan?

Ja vi lär nog ses. Pendlar du till jobbet med cykel?

/Heffa

Action
2009-08-17, 20:27
Ja det var jag. Vet du vad vi hade för snittfart på själva varvbanan?

Ja vi lär nog ses. Pendlar du till jobbet med cykel?

/Heffa


Jag har faktiskt inte kollat vilket snitt vi hade. Men den grupp som vi väntade in efter första varvet hade närmre 37 om jag hörde rätt. Innan jag släppte tätklungan så var snittet på kring 40. Det är det jag vet.

Jag pendlar inget, cyklar bara i snitt 2ggr i veckan, känns lagom. Själv då, kör du mycket?

heffa
2009-08-18, 16:18
Jag pendlar 2-3 gånger i veckan. Blir sliten om jag kör mer. Har däremot inte kört så många organiserade träningar. Kollade in din träning och lopp i fb. Du har verkligen blivit bra snabbt. Körde du med snabbklungan på Roslagsvåren? Jag funderar på om jag ska våga satsa på den nu i september. Det borde väl bildas någon långsammare klunga efter ett tag där också.
Nu ska jag cykla hem via Ekerö.

Action
2009-08-18, 19:19
Jag pendlar 2-3 gånger i veckan. Blir sliten om jag kör mer. Har däremot inte kört så många organiserade träningar. Kollade in din träning och lopp i fb. Du har verkligen blivit bra snabbt. Körde du med snabbklungan på Roslagsvåren? Jag funderar på om jag ska våga satsa på den nu i september. Det borde väl bildas någon långsammare klunga efter ett tag där också.
Nu ska jag cykla hem via Ekerö.

Roslagsvåren så körde jag med +33 gruppen och inte med snabbklungan. Det bildades ett hyfsat snabbt gäng i den +33 gruppen som landade kring 35-36 i slutet. Snabbgruppen hade runt 38 i snitt och det var faktiskt ingen andraklunga där utan nästan alla höll ihop förutom några enstaka som fick släppa. Har själv inte bestämt mig än om jag ska sikta på snabbklungan eller den andra gruppen.

Action
2009-08-23, 19:18
Inte cyklat på en vecka, bara lite styrketräning så benen var helt utvilade. Bestämde mig då för att åka upp till Uppsala och köra en motionslopp.

S.A.T.S. Trampet. Mitt hittills snabbaste lopp. Och detta trots att jag inte agerade hjulsugare utan låg långt framme och rullade runt från start och gjorde mitt jobb. Fick även ta en del längre förningar mot slutet. Vågade dock inte gå med i en utbrytning som höll in till mål, vilket jag i efterhand nog hade orkat med då de ändå i slutet inte var många minuter före, och då gick det ibland rejält långsamt plus att många inte var så dragvilliga. Landade kring en 10-15 plats då jag iaf tog hem spurten i vår klunga :-)

Rätt ryckigt emellanåt och jag fick hämta in en del utbrytningar, gick även det bra. Kan nog våga mer framöver om jag är i samma form och slag.

Kul var det!

Nördinfo:
Sträcka: 122,1 km
Hastighet: 37,57 km/h
Maxpuls: 197 slag/min
Snittpuls: 178 slag/min
Kaloriförbrukning: 3964 kcal

melancoolio
2009-08-24, 07:52
Låter som ett roligt lopp. Saknar maxhastigheten i nördinfon.

Blir lite avundsjuk, hade också velat cykla nått motionslopp.

Action
2009-08-24, 10:31
Låter som ett roligt lopp. Saknar maxhastigheten i nördinfon.

Blir lite avundsjuk, hade också velat cykla nått motionslopp.

Ah, tusan också. Meganördinfo: Maxhastighet 55km/h (fanns inga nerförsbackar, inte heller uppför)

Action
2009-10-26, 22:40
Här va det länge sen jag skrev. Avslutade iaf cykelsäsongen med ett par bra lopp. Testade klubbmästerskapet som första riktiga tävling, blev avhängd på andra varvet av två, satan så ryckigt de körde, men kul att testa på. Körde även Roslagsvåren och startade i snabbaste gruppen, va med i 10mil (+40 i snitt) när krampen slog till i en uppförsbacke, tappade rullen och fick köra själv i 3 mil i stark motvind.

Kontentan av årets cykelsäsong är att jag blivit en avsevärt bättre cyklist på alla sätt. Till nästa år blir det ca 7kg lättare och mycket intervallträning. Sen ut på lugna distanspass så fort väglaget tillåter.

Vinterträningen kommer att bestå av spinning, varvat med lite styrketräning. Kanske 2 pass per vecka styrka. Utöver det en del promenader och en hyfsat bra kosthållning.

Nästa år är nya mål uppsatta. Sub-8 p vättern är ett av dom.. vilket blir enormt tufft då jag inte startar i en grupp som har det målet. De jag startar med siktar på sub-7.. haha..