handdator

Visa fullständig version : Thailand, vad ska jag göra och ha med mig?


Lelle Pelle
2008-12-28, 13:43
Som topic. Jag åker till Thailand på tisdag och ligger lite efter i planerandet, jag har inte ens hunnit hämta ut flygbiljetterna. Vaccin är dock taget så jag överlever och kommer hem i en del.

Men till frågan då, vad ska jag göra, och vad behöver jag ta med mig? De 4 första dagarna kommer att tillbringas i Phuket boendes på att hotell vid Kata Beach. Jag har fått tips om att åka från Kata med båt till ett ställe som heter Freedom Beach, och det får jag väl göra nu när jag ändå har 4 dagar att fördriva. Men vad gör jag sen?

Vad behöver jag ha med mig? Jag tänkte att det räcker med några kallingar, shorts och någon tisha + necessären. Det bör väl räcka? Om jag behöver något finns det väl att få tag i där?

Alla tips mottages med öppet sinne! Tack!

Frantic
2008-12-28, 13:51
Hur länge ska du vara där?

Lelle Pelle
2008-12-28, 13:54
Ditresa 30/12 och hemresa 15/1. Så drygt 2 veckor(-4 dagar) behöver jag tips till!

Clarkolofsson
2008-12-28, 13:58
Tips;
Åk ut på djuphavsfiske.
Se på thaiboxning.
PhiPhi Island, så svenneballe som det kan bli, men ändå rätt kul.
Ta en kväll på Bangla Road, Patong.
Åk iväg och snorkla/dyk på nåt sjysst ställe.

LindaS
2008-12-28, 13:59
Du verkar ju ha koll på läget. Ha kul! Drick en öl för mig också. :)

Frantic
2008-12-28, 14:02
Beror ju helt på vad du vill göra. Festa, dyka, slappa eller nåt annat? Vill du festa så kan du ta båten till Phi Phi. Riktigt fint däromkring. Bra dykning också. Vill du ta det lugnt så kan du ta båten ner till Koh Lipe. Grymt fin ö med suverän snorkling och dykning. Det byggs ganska friskt där nu tyvärr men det är fortfarande ingen turism att prata om om man jämför med Phi Phi och Phuket. Fina öar runt omkring dessutom som är värda besök. Jag kom hem från Thailand för fem dagar sen efter att ha spenderat nästan två veckor på Koh Lipe. Båten dit är relativt dyr från Phuket iofs. Runt 300:-

Vad är du ute efter?

Lelle Pelle
2008-12-28, 14:26
Det jag är ute efter är upplevelser. Jag gillar att fiska, dyka, klättra och hoppa bungyjump:D Sällskapet jag åker med är delat i två, ett gäng på 5 personer som har bokat hotell i Phuket under hela vistelsen, och sedan det andra gänget(där jag är med) vill se landet och ha lite fina minnen.

Jättebra tips ni kommit med! Har länkat denna tråd till mina vänner och de alla gillar idéerna.

stevooooo
2008-12-28, 14:29
Ta en båt över till Krabiregionen. Tar nog inte så lång tid och är nog inte så dyrt

Frantic
2008-12-28, 14:30
Krabi kan vara ett alternativ. Railay har bra klättring och därifrån kan du göra dagsutflykter till öar i området eller ta kajak- eller dyk/snorkelturer.

EDIT: Pucktvåa:)

Zapp Brannigan
2008-12-28, 14:32
Träna thaiboxning, eller kolla iaf på en match eller två.

Lelle Pelle
2008-12-28, 14:53
Jag antar att utrustningen till olika aktiviteter går att hyra vid platsen? Jag behöver väl inte ta med mig mina egna prylar? Känns segt att ta mig sig en kajak...:D

Frantic
2008-12-28, 14:57
Ta med klätterutrustning. För att slippa de flesta turistena så ta med en egen bit av ett berg. Nej då, allt finns på plats:D

Din packning räcker också. Köp en sarong ganska tidigt. Bra att ha som handduk och perfekt att ligga på stranden på. Torkar väldigt snabbt. Handduk ingår inte i alla boenden

Grelle-
2008-12-28, 14:59
Åk till PhiPhi, åk ut på hajsnorklingen runt sjutiden. Inga stora hajar, mellan 1-2m, men de garanterar att man får se haj, annars pengarna tillbaka. Ta en tur med longtailbåt till Maya bay (Det var där de spelade in The Beach). På vägen dit säger du åt båtkillen att passera några klippor som du kan hoppa från. Han borde veta var de ligger för många hoppar där. Sen stannar du utanför Maya bay och snorklar lite, där finns sköldpaddor och muräna. Vissa dyker även där men funkar nästan lika bra att snorkla.

På kvällen går du till Carlitos och dricker några öl, sen vandrar du bort till Reggae Bar, utmana en polare på thaiboxning och ni får varsin gratis bucket. (Bucket är en liten hink med sprit.)

Vill du prova att bo som backpacker och med det menas sova på madrass på golvet så bor du på Banthai och blir kompis med Miss Lee som äger stället, där sitter förresten massa folk ute mellan 20-24 och dricker öl och pratar. Skön lättsam stämning där man lätt träffar nya bekanta!

Kort sagt, du måste vara minst en dag + natt på PhiPhi. :)

Kan inte garantera att allt detta stämmer till 100% nåt år sedan jag var där.

Lelle Pelle
2008-12-28, 15:03
Bildgooglade "sarong", då jag inte vet vad det är för något. Men ja tack!:D
http://i.ehow.com/images/GlobalPhoto/Articles/14411/36110332-main_Full.jpg

Kanonbra och utförligt tips Grelle-! Tack så mycket!:)

Lelle Pelle
2008-12-29, 00:16
Finns det några "dos and donts"? Typ du får inte tugga tuggummi när du går på stan, eller inte dricka bira på denna plats?

Och finns det snus där eller måste jag köpa med mig?

stevooooo
2008-12-29, 00:41
Tala inte illa om kungen(tror tom att det är straffbart), ta inte folk på huvudet, visa inte fotsulorna mot folk, om du är i lite större stad eller mall och vill tända en cigg utomhus kolla att det inte är rökförbud = 2000THB. Tappar du en sedel eller ett mynt stampa inte på den eftersom alla pengar i Thai har en bild på kungen. Brusa inte upp dig eller bli förbannad. Har du prutat till dig ett pris som säljaren har gått med på är det "ofint" om du backar ur och inte köper.........

Finns säkert 1000 till ...................

EDTIT: Tror det bara finns ett ställe i BKK som säljer snus, har aldrig sett snus på dom ställen jag varit på

Exhale_
2008-12-29, 00:49
Det brukar inte vara några problem att få tag på snus på "turistorterna" (Phuket, Ao Nang, Samui osv).

Jag rekommenderar dig att ta dykarcert. Grymt skoj, du får göra en massa dyk och samtidigt är det billigt jämfört med övriga delar av världen. Ta det gärna ute på Phi Phi.

Exhale_
2008-12-29, 00:54
Annars kan jag bara önska dig en trevlig resa. Thailand är alldeles underbart om man kommer bort från de värsta överexploaterade ställena. Maten är fantastisk och folket vänligt.

Som grädde på moset ska jag lära dig några thai-fraser:

Hej (om du är kille) - Sawadeee kap
Hur mår du? - Kooun sabaj di maj?
Tack (om du är kille) - Kåpp kooun kap

Obs! Stavningen stämmer inte eftersom det är omöjligt att fatta hur man ska uttala orden då ;)

Lelle Pelle
2008-12-29, 01:00
Tack för tipsen hombres! "Hej" och "Tack" kan ju faktiskt vara användbart!:)

Exhale_
2008-12-29, 01:13
Ytterligare ett tips:

Transport. Ska du åka mellan två ställen tycker jag att det är skönast att boka bussbiljetten direkt på busstationen. Det är säkrare att åka med dessa bussar. Det finns turistbyråer lite överallt men åker du med de bussarna (som är enbart för turister) måste du verkligen hålla reda på dina grejer. Mycket stölder sker från dessa bussar till skillnad mot bussarna som thailändarna själva åker.

Sista tipset: PRUTA på allt förutom maten i princip.

AlexGBG
2008-12-30, 10:25
Krabi kan vara ett alternativ. Railay har bra klättring och därifrån kan du göra dagsutflykter till öar i området eller ta kajak- eller dyk/snorkelturer.

EDIT: Pucktvåa:)

själv tyckte jag railey beach inte var så bra som för några år sen nu när jag var där för någon månad sen, samma sak med ao nang. gillade det inte alls nu, men det kan ju åxå ha varit för att jag var på dåligt humör, allt blev fel den dagen och dessutom började det regna..

Finns det några "dos and donts"? Typ du får inte tugga tuggummi när du går på stan, eller inte dricka bira på denna plats?

Och finns det snus där eller måste jag köpa med mig?

snuset jag såg i phuket och phiphi var väldigt dyrt, låg på över 300TBH per dosa, alltså runt 75kr.

jag gjorde en liten miss när jag och mina polare åkte från pattaya till phuket/phiphi och tog inte med mig tillräckligt många dosor så efter några dagar började snusförrådet kännas väldigt tomt, dessutom snusade min polare upp sitt snus på 3 dagar så han tog av mig vilket hjälpte föga till att hålla ransoneringen. fick börja semesterröka för att hålla mig flytande under resten av tiden i de södra delarna av landet :(


på phiphi så bodde vi första natten på ett ställe som hette funny house, lite udda rum på det stället, jag bodde i hello kitty rummet vilket väl kan locka några, men läget, precis bredvid en stor bar med thaiboxning var väl kanske inte det bästa när man ville sova någorlunda tidigt.

de resterande nätterna bodde vi i bungalow på stranden, väldigt bra boende till hyfsat pris. kommer inte ihåg vad stället hette,(kan ha hetat P.P. Resort, men är långt ifrån säker) det ligger "längst till vänster" på stranden där man anländer med båt och det kostade 1200 bath per natt om jag inte minns helt fel.

AlexGBG
2008-12-30, 10:26
Ytterligare ett tips:

Transport. Ska du åka mellan två ställen tycker jag att det är skönast att boka bussbiljetten direkt på busstationen. Det är säkrare att åka med dessa bussar. Det finns turistbyråer lite överallt men åker du med de bussarna (som är enbart för turister) måste du verkligen hålla reda på dina grejer. Mycket stölder sker från dessa bussar till skillnad mot bussarna som thailändarna själva åker.

Sista tipset: PRUTA på allt förutom maten i princip.

och kanske inte pruta på sånt man köper i "rikitiga" affärer som har prislappar på varorna?

Lelle Pelle
2008-12-30, 11:23
Sitter på arlanda nu och dricker pils och läser igenom det ni skrivit en sista gång så jag inte glömmer något:) Flyget går 1245, så snart bär det av. Längtar till värmen:)

Tack för hjälpen!

Bahir
2008-12-30, 14:37
Nu är det ju kanske lite sent, men jag skulle ta med så lite packning som möjligt. Underkläder, något att ha på sig under resan dit och hem, och kanske något extraplagg. Resten köper du där borta och tar med dig hem. Badbyxor, t-shirtar, shorts, kostym (ta tillfället i akt och köp en kostym - billigt som fan och de syr upp den åt dig), smycken etc.