Visa fullständig version : Äter jag för lite?
Hej,
Har undrat om jag äter för lite då jag alltid är hungrig ,gått ner i vikt och tycker jag fått lite sämre resultat i träningen senaste 2 veckorna.
Såhär äter jag en vanlig dag.
*Direkt jag stiger upp så tar jag och kastar i mig en Swebar på 55g.
*Sedan kokar jag två ägg , en gröt kanske 1.5dl havegryn , sedan mjölk brukar gå åt 0.5L till frukost.
*45m-60min är jag på gymmet och tränar , då brukar jag känna mig hungrig lite hungrig när passet är i sin mitt.
*Efter passet tar jag mig en gainomax, sedan en swebar 55g.
*Sedan brukar jag äta lax(stor file bit) med 4 potatisar , eller 10chicken bits med 1 dl ris , eller så gör jag lövbiff med 4 potatisar. Med mjölk till.
*Sedan brukar jag gå och lägga mig och sova i 2-3 timmar eller sitta i köket eller läsa en bok sen blir jag extremt hungrig.
*Jag stiger upp och går och äter något snabbt , en swebar 55g tex eller gainomax. Sen gör jag mat, igår åt jag 3 x stora fajitas på kyckling fille (250g kyckling file) i wrap bröd med lite ost,massa lök och salsa sås).
*Nu börjar det bli kväll och jag går en liten promenad på 2-4timmr och då när jag kommer hem så brukar jag äta en gröt eller rester från tidigare. med ett paket rostbiff. Brukar inte vara så hungrig då hungern försvinner när man promenerar .
Näringsvärde en dag ( fakta från förpackningar dock ej ägg,rostbiff och lax)
ca 1L mjölk -400kcal , 35g protein , 50g kolhydrater,5g fett
ca 200g havegryn - 720kcal ,26g protein , 124g kolhydrater, 14g fett
3 st swebar - 627kcal ,58g protein , 69g kolhydrater , 13g fett
1 st gainomax -250kcal , 20g protein, 40g kolhydrater , 1g fett
240g chickenbits - 504kcal , 31g protein, 41 g kolhydrater, 24g fett
100g ris - 347kcal , 8g protein, 77g kolhydrater , 1g fett
200g lax , 440kcal , 44g protein , kolhydrat 0 g, 30g fett
ca 150g potatis - 110kcal , 3g protein , 24g kolhydrater, 0g fett
ca 100g rostbiff - 137kcal , 24g protein, 0g kolhydrat, 4g fett
100g ägg (2st)146 kcal ,12 g Protein,1g Kolhydrater ,10g fett
+ liter vis med vatten
Totalt : 3681kcal , 261g protein , 426g kolhydrater, 132g fett
Notera att laxen ger mycket fett , men att den måltiden oftast består av antagligen lax/lövbiff/eller annat kraftigt kött.
Jag har gått ner ca 4kg på två månader.
Jag äter inget onyttigt som socker,fet mat och vin och tobak.
Tacksam för hjälp
Mvh
Ellis Wyatt
2008-12-28, 10:54
Jag antar att du vill gå upp i vikt eller i alla fall vara viktstabil -- därav frågan om du äter för lite? Den naturliga följdfrågan är då varför du går en LITEN promenad på 2 till 4 timmar på kvällen som sabbar din hunger etc?
Hej,
Jag äter inget onyttigt som socker,fet mat och vin och tobak.
Tacksam för hjälp
Mvh
VA! Äter du inte tobak:Virro Skämt å sido...promenader på två timmar bränner 200 respektive 400 kcal och ett pass på gymmet som är 1 h bränner ca 400. 400+400 ±800 kcal. De vill säga att du får i dig 2800 kcal vilket tydligen är för lite. Käka lite mer olja i maten eller gå en mindre promenad. Förresten, du säger att du aldrog äter onytttigt som socker och såvidare, vad är gainomax på eftermiddagen då? Du kan istället äta 6 rågade tsk socker...
går du ner i vikt äter du för lite, men det är väl målet ?
Ofc så blir de viss styrkeförlust vid viktnedgång.
Turbonisse
2008-12-28, 11:20
VA! Äter du inte tobak:Virro Skämt å sido...promenader på två timmar bränner 200 respektive 400 kcal och ett pass på gymmet som är 1 h bränner ca 400. 400+400 ±800 kcal. De vill säga att du får i dig 2800 kcal vilket tydligen är för lite. Käka lite mer olja i maten eller gå en mindre promenad. Förresten, du säger att du aldrog äter onytttigt som socker och såvidare, vad är gainomax på eftermiddagen då? Du kan istället äta 6 rågade tsk socker...
En 2-4h promenix bränner knappast 200kcal snarare 1000 för dryga 2h
Dina minskade träningsresultat har vi ju pratat om. Och ja, om du går ner i vikt utan att det är meningen så äter du för lite för din aktivitetsnivå. Antingen får du äta mer eller träna mindre. Jag röstar för det senare.
ChrisDEFC
2008-12-28, 11:35
Dina minskade träningsresultat har vi ju pratat om. Och ja, om du går ner i vikt utan att det är meningen så äter du för lite för din aktivitetsnivå. Antingen får du äta mer eller träna mindre. Jag röstar för det senare.
jag röstar för både och, äta mer och samt mindre promenader! har du problem att få i dig tillräckligt så släpp lite på "onyttighetströskeln" för det som idag i samhället klassas som onyttigt behöver inte vara mer än just energirikt och sån mat vill du ju ha i dig.
för en månad sen gick promenad i 8 timmar ,hela nätter ibland men nu blir det bara 2 till 4 timmar. Finns det något bättre än gainomax som inte får magen dansa foxtrot ?
Hur kan promenader påverka återhämtningen av överkroppen ?
Jag ska har skrivit i min journal att jag inte ska ta ut mig lite mycket som jag gjort dom senaste veckorna. Men jag ska ändå träna varje dag.
Hmm, men jag äter inte allt, jag äter inte mat med mycket salt tex tonfisk. Vet inte riktigt vad jag ska köpa eller äta . Jag gillar mest flytande/lättsmält mat eller kött. Äter inte mycket frukt eller grönsaker, mår piss om jag äter tex en banan.
för en månad sen gick promenad i 8 timmar ,hela nätter ibland men nu blir det bara 2 till 4 timmar. Finns det något bättre än gainomax som inte får magen dansa foxtrot ? Mat!
Hur kan promenader påverka återhämtningen av överkroppen ? Överkroppen är mer än halva kroppen, du har en väldig massa organ som du använder när du promenerar. Det är dessutom väldigt svårt att vare sig gå eller stå utan att använda överkroppen.
Jag ska har skrivit i min journal att jag inte ska ta ut mig lite mycket som jag gjort dom senaste veckorna. Men jag ska ändå träna varje dag. Varför? Det står i ditt första journalinlägg att du inte har något mål(?).
Hmm, men jag äter inte allt, jag äter inte mat med mycket salt tex tonfisk. Vet inte riktigt vad jag ska köpa eller äta . Jag gillar mest flytande/lättsmält mat eller kött. Äter inte mycket frukt eller grönsaker, mår piss om jag äter tex en banan.Du verkar ha svårt med begreppen "mycket" och "lite". Tonfisk är inte mycket salt. Kött är svårsmält, så också bananer. Välj andra frukter om det inte funkar.
För jag tycker om och träna varje dag.
Tonfisk är så salt så jag inte kan svälja det, äter jag en banan så spyr jag, äter jag morot samma sak.
Köp tonfisk i vatten, inte salt alls. Tycker du att den är salt så har du nog något fel på smaklökarna.
Du verkar inte lyssna. Ät något mindre svårsmält. T ex koka morötterna, mixa bananen till en shake.. eller prova andra frukter/grönsaker.
Jag tror inte att dina problem med maten är fysiska utan mentala, men ät vad du gillar då, fast lite mer.
Jag fattar inte att jag orkar skriva i tråden. Du kommer ju inte ta till dig några råd ändå.
jag är känslig mot salt ,grönsaker och frukter.
Mini: jag kanske inte kan äta vad som helst, har du inte tänkt den tanken. Jag tar visst till mig råd, är viktigt jag tränar varje dag. Men jag ska sluta maxa varje gång, för det verkar vara det som gjort så saker går dåligt. Samt äta mer .
jag är känslig mot salt ,grönsaker och frukter.
OMG! Något du kunde skrivit i första inlägget för att bespara oss andra besväret???
johan karlberg
2008-12-28, 13:00
vem är så dum som går en prmenad i 8 timmar? tränar du för maraton lr?
LindaS : sorry jag tänkte inte på det
Johan: antagligen jag , nej
Slut upp med promenaderna, gå en lugn promenad i max 1timme istället, de e ju dom som slukar de mesta. Börja ät mer nötter, avokado och grejer. saker som behövs lite av men ger mkt energi!!!!!!!!
Slut upp med promenaderna, gå en lugn promenad i max 1timme istället, de e ju dom som slukar de mesta. Börja ät mer nötter, avokado och grejer. saker som behövs lite av men ger mkt energi!!!!!!!!
Lika bra jag förklarar.
Min medicin gör så jag blir ovanligt varm i perioder samt förhöjd bas temperatur, det kan vara minus 25 grader och jag svettas. Jag måste kyla ner mig riktigt mycket om jag ska kunna sova, jag kan inte ens vara ute på dagen.
Jag är allergisk mot nötter ,mandel och jag kan inte äta grönsaker i större mängd, endast ett fåtal små bitar.
Militären
2008-12-28, 14:02
Men hela nätter är väl lite väl mycket? Får jag fråga vad det är för medicin och åkomma du har? Jag hade nog tagit upp detta med min läkare för att se om det finns ett alternativ eftersom det uppstår ett vårdlidande av bieffekterna.
Min gissning är att en förhöjd bas temp gör att kroppen hela tiden måste arbeta extra för att kyla ner dig varpå du förbukar mer energi, Detta i samband med dina extrema promenader och att du tränar varje dag innebär förmodligen en ganska stor energiförbrukning under dygnet. Eller vad säger ni andra? Jag kanske är helt ute och cyklar?
Och för din plånboks skull kan du kanske köpa nåt annat än gainomax att ta efter träningen.
När började du gå ner i vikt? När debuterade den sjukdom du har? Är det något nytt fenomen som har kommit att du har svårt att hålla vikten med samma mängd mat?
Scratch89
2008-12-28, 15:17
Du vet mycket väl vad som är problemet. Du, precis som många andra, verkar ha forumet som något personligt bollplank, för oavsett vad vi skriver kommer du inte att ta till dig det ändå.
Du vet mycket väl vad som är problemet. Du, precis som många andra, verkar ha forumet som något personligt bollplank, för oavsett vad vi skriver kommer du inte att ta till dig det ändå.
du känner inte mig...! är du som är problemet som kommer och påstår att jag ska tro på allt jag läser.
johan karlberg
2008-12-28, 16:45
installera en air condition på ditt rum så slipper du gå ut å gå..
gorillan11
2008-12-28, 16:53
ät dubbla portioner, eller oftare.
istället för att gå ut och gå så lägg dig på marken istället så svalnar du ska du se.
När började du gå ner i vikt? När debuterade den sjukdom du har? Är det något nytt fenomen som har kommit att du har svårt att hålla vikten med samma mängd mat?
jag har inte haft någon pubertet, behöver jag säga mer?
jag har inte haft någon pubertet, behöver jag säga mer?
Så du är mao typ 10 bast?
Så du är mao typ 10 bast?
Nej , över 20. Men det har inte med saken göra.
Du har problem som är över våran nivå, uppsök psykolog eller något skulle vara mitt tips.
Ellis Wyatt
2008-12-28, 18:25
Han får hormonbehandling (läs testosteron) för att inducera puberteten. För er som inte insett det.
Militären
2008-12-28, 20:17
Du har problem som är över våran nivå, uppsök psykolog eller något skulle vara mitt tips.
+1, Detta är kanske lite över nivån för vad ett forum håller. Som sagt, Du ska nog tala med din läkare.
Ellis, Av ren nyfikenhet samt intresse och om det är OK med isglass, Vad finns det för orsaker bakom att puberteten uteblir?
det säger sig lite själv att man behöver mer mat när man får hormonbehandling i form av testosteron. Varför aptit och så vidare uteblir det kan jag dock inte svara på, tippar dock på samma anledning till just du skulle få ett större behov av mat.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.