handdator

Visa fullständig version : Dax att förändras för gott!


14K
2008-12-28, 07:52
Tja, ny på detta forum o tänkte berätta lite snabbt om mina misslyckanden så o säga...

Som många andra har jag jo-jo bantat en hel del av livet, började bli "stor" när jag tränade kampsport (judo), o med tiden slutade man träna o började man sitta FÖR mycket framför datorn, o film o det sköna livet med pizza o läsk, natt mackan o lite sömn. O så varje år får man en liten ångest, man tränar så man går ner en 5-10 kg o sen upp igen.. ja ni vet.. jo-jo effekten.

Jag vill ändra allt detta, vill inte må skit mer, o inte mer halsbränna, tror jag käkat sönder mig på Pepcid Duo :smash:.

Som mest har jag vägd 120. O nu är jag på 112 igen. Med mer ångest än förr.

Mina stats just nu:

Ålder: 26
Längd: 180cm
Vikt: 112kg
Armar: 39,5cm
Ben: 67,5cm
Vader : 47,5cm
Midja: 124cm


Är inte alls intresserad av o träna i gym med vikter o så, har köpt hem en step maskin o den har jag börjat med 2 gånger om dagen à 1h vid varje pass, mesta dels på morgon o kväll, ska även börja med promenad morgon o kväll o blanda det med step.
Nu gjorde jag så att jag började deffa för 2 månader sen, gick ner 6kg sen fastnade jag på 106 i över 1 månad, gick inte alls o rubba, försökte ändra diet i nån vecka + träna längre, men gick inte o jag tappade hoppet o gav upp (kasst *cry*)
Undra lite, vad ska man göra när man fastnar på en vikt?

Jag hoppas gärna på lite råd, feedback o stöd, har ju min brossa som tränar mycket men ibland e han kass *slap* o kan va skönt o få höra andras åsikter.

*Glömde kanske nämna att jag ska även dra till japan om 4 månader o fortsätter min diet där o kommer så klart läsa forumet o uppdatera den därifrån*

Lägger även upp en bild på nu innan jag börjar träna, får väl även se hur det går.

http://img205.imageshack.us/img205/7559/67758224es5.jpg (http://imageshack.us)

14K
2008-12-28, 08:06
Glömde oxo skriva att jag ska köra på Atkins + träning, fast jag är rätt kass på vad man ska äta o HUR mycket o HUR många gånger.. är ganska säker på vid fisk, lax, grönsaker, frukt, kvarg + fun light, ja o sen e jag snustorr, har våg hemma, men är inte så bra på använda den. skulle tydligen finnas en kalori räknare här på hemsidan, men har inte hittat den. tack för mig

Tabbe
2008-12-28, 08:34
Motivationen finns dar, kommer ga as bra.
Lat det ta sin tid bara, det ar en permanent forandring och du maste byta livsstil.

lycka till!

//Tobbe

young_george
2008-12-28, 13:46
Undra lite, vad ska man göra när man fastnar på en vikt?

Du fastnar på en vikt för att du hamnar på samma mängd energi in som mängd energi ut.
Alltså har du stoppat in lika mycket i munnen som din kropp gjort av med.

Se över dina matvanor här, är det så att du "fuskar" lite och "belönar" dig själv med energirik mat, druckit ett par öl eller liknande?

Försök hitta en plan, och följ den. Tänk på vad varje mål du äter innehåller och försök reglera stoleken på målet efter det. Istället för att slaviskt följa en diet, så försök hitta en som du kan leva med.
Vad tycker DU går att få ner i kroppen? Om du måste varje dag sitta och pressa dig så kommer det ALDRIG hålla.

Läs gärna deffguiden: Deffguiden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881)

Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Bra fett hittar du i, för att ta några exempel: raps-, oliv-, eller linfröolja, fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax, nötter, mandlar och avokado.

Dina kolhydrater bör till så stor del som möjligt komma från naturliga, oraffinerade livsmedel. Välj gärna fullkornsalternativen, dvs grovt bröd eller knäckebröd framför vitt sådant, fullkornspasta framför Idealmakaroner, kokt potatis framför pulvermos osv.

Försök hitta saker här som du gillar att äta.

14K
2008-12-28, 15:35
Tack för tipsen, du har rätt med "fuska" det va farligare än man trodde :<

young_george
2008-12-28, 16:07
Ja, men det händer bara om du din mat består av impulser. Du kan inte fuska om har något att fuska med.

Försök lägga upp en hyfsad plan för din mat och handla vad som krävs för den, så slipper du sitta på söndag kväll och tänka: fan, inget i kylskåpet, tar väl en pizza och 1-liter cola. "aja, men bara idag"

Lycka till! Kommmer följa din dagbok och räknar med att du är nosar på 100 innan Japan, så gör mig inte besviken nu ;)

14K
2008-12-28, 19:07
Nä vill verkligen hålla detta och va faktiskt på City Gross o inhandla varor för ca 1200kr o där är mat för minst 1 månad, började idag med lite ägg på morgonen, sedan till lunch åt jag kött med 200g brocolli och 50g svarta oliver. o mot kvällen steker en kyckling file med 1st knäckebröd + 1skiva ost.

Har lite svårt o komma på vad jag ska äta hela tiden, o vet inte riktigt hur mycket jag ska äta i fett, o hur ofta, har försökt o luska fram svar med detta Atkins men kommer bara fram till första 2 veckor <20 kolhydrater sen ökar man, men hitar inget om hur mycket fett, o hur många kalorier man ska satsa på om dagen, svårt utan kunskap

Eddie Vedder
2008-12-28, 19:13
men hitar inget om hur mycket fett, o hur många kalorier man ska satsa på om dagen, svårt utan kunskap

Ta en titt på hemsidorna jag länkade till i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122794

Hemsidor som www.kostdoktorn.se och http://kolhydrater.ifokus.se/ har jättemycket tips och där lär du kunna få hur mycket hjälp som helst med olika upplägg och anekdoter från andra som genomgått samma sak.:thumbup:

14K
2008-12-28, 19:44
tack, av det jag fatta så ska man ta ca 500-1000 mindre kalorier än vad man måste ha i sig o köra på ca 20 kolhydrater om dagen i 2 veckor och därefter ökar man + träning så klart. Måste fan hitta ett sätt o räkna kalorier på. Finns det nåt program för det? eller ska man köra old fashion sätt?

j2b
2008-12-28, 23:23
köp en enklare livsmedelsvåg på typ clas olsson, sen är det ganska lätt att räkna ut innehåll med hjälp av infon som står på förpackningarna

finns en excelmall här i forumet längst upp i en av de klistrade trådarna som kan vara till hjälp

edit. kan lika väl länka direkt

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

14K
2008-12-29, 10:58
Har en livsmedelvåg, o ska försöka lära mig exell filen för hittils fattar jag noll av den :P kan va så lite man ätit hehe

Audrey
2008-12-29, 11:33
Sträck upp dig med pojk!

14K
2008-12-29, 13:10
Tänkte bara skriva dagens frukost eftersom jag blev lite osäker om det va mycket eller lite, Kör på Atkins o håller ca:20 kolhydrater om dagen. Här kommer det

Bacon 70g - 9.38g protein - 22.96g fett - 0 kolhy - 241.5 energi

Ägg - 180g (3st) 22.68g protein - 18.18g fett - 2.52 kolhy - 262.8 energi

Ost 31% - 14g (1 skiva) 3.64 protein - 4.59g fett - 0.2 kolhy - 56.14 energi

Knäckebröd - 1 protein - 0.2 fett - 5 kolhy 31.9 energi

Total: 274g - 36.7g protein - 45.93 fett - 9.13 kolhy - 592.34 energi

+ Så har jag tagit fiskolje tabletter, 2 st.. fick råd o ta båda efter fruskot, så det blir endast 2 st om dagen.

Skrev inte vikten på knäckebröd för jag titta på innehållsföreteckingen på den jag har o där visar d det jag skrev per skiva knäckebröd.

Va tycker ni? Låter det bra, för lite? för mycket? Ändra något? Gärna lite feedback. tack

14K
2008-12-29, 13:21
Allt detta körde jag på en hemsida som heter Viktvakten, där det finns en tabell som man fyller in vad man ätit o hur mycket, vet ej hur säker den är men ja, vill först höra vad ni har o säga om det

young_george
2008-12-29, 15:20
Svårt att säga vad som är för mycket, det beror helt på hur stor förbrukning du har, och vad du äter resten av dagen.

Jag tycker det ser ok ut rent spontant.

14K
2008-12-30, 01:20
Tänkte höra efter, när man är sugen på något gott o man håller Atkins, vad kan man äta, för jag har verkligen ingen idee what so ever. Är inte sugen JUST NU så o säga, men det kommer säkert nån dag. Tackar för alla hjälp

Snobbe
2008-12-30, 04:17
Något du lätt kan ändra på i din ägg frukost är att byta bacon mot skinka/kalkon. Där kan du nog få ner det 100-200 kcal på bara baconen. Sen så är det ju svårt o veta vad du käkar senare osv. Dock brukar jag gilla att dra i mig säkert 80% av dagens kcal på en måltid vet inte varför men jag håller mig mätt väldigt länge på detta sättet.

14K
2008-12-30, 05:42
Något du lätt kan ändra på i din ägg frukost är att byta bacon mot skinka/kalkon. Där kan du nog få ner det 100-200 kcal på bara baconen. Sen så är det ju svårt o veta vad du käkar senare osv. Dock brukar jag gilla att dra i mig säkert 80% av dagens kcal på en måltid vet inte varför men jag håller mig mätt väldigt länge på detta sättet.

Senare efter frukost käkar jag typ stekt kyckling, utan skinn, men jag antar att skinet ska vara kvar, gammal vana efter man kört andra dieter...och feta ost, keso, kyckling, broccoli, vanlig ost med knäckebröd, ja jag har inte såå många ideer än men hittar o blanda, försöker äta en rik frukost för då känner jag att det varar rätt länge, bra idee o byta ut bacon mot skinka, kan va rätt gott + man får lite mer utav det. Försöker just nu ligga på ca 1200 kcal om dagen, vet ej om jag måste sjunka lite, vad tycks?

14K
2008-12-30, 07:28
Märker att jag är mer törstig än vanligt, och att jag har lite huvudvärk, kan va det låga kolhydrater man får i sig, åt en fin frukost, ska ta en lugnare lunch. blir nog bra, kör 1 timmes stepp strax, låter bara maten smälta lite. Tror det blir stekt alaska polack med 2-300 gram brocolli och lite sås, har bara 10 kolhydrater kvar för dagen ^^

Eddie Vedder
2008-12-30, 07:39
Märker att jag är mer törstig än vanligt, och att jag har lite huvudvärk, kan va det låga kolhydrater man får i sig, åt en fin frukost, ska ta en lugnare lunch. blir nog bra, kör 1 timmes stepp strax, låter bara maten smälta lite. Tror det blir stekt alaska polack med 2-300 gram brocolli och lite sås, har bara 10 kolhydrater kvar för dagen ^^

Du äter antagligen ganska salt mat och dessutom väldigt proteinrikt. Båda påverkar törsten och vätskebehovet.

Att du skulle ha svårt med godsaker på Atkins känns konstigt för mig, massa suveränt goda ostar, nötter, vispad grädde m.m. Sådana saker innehåller förstås mycket energi sett till volym men se bara till att det inte blir för mycket. Någon ostbit eller en halv näve nötter t.ex.

14K
2008-12-30, 08:01
Några speciella nötter man ska sikta in sig på?

14K
2008-12-30, 08:17
Kommer på nya frågor hela tiden o märker att jag inte kan ta edit hehe

Har försökt leta fram när det gäller Atkins hur mycket fett är ok om dagen, men hittar endast om holhydrater o Atkins faser, har förstått att man ska ligga lite lägre på antal kalorier per dag men hur mycket fett är en stor fråga jag måste ha reda på. Om man säger på ca 1000-1200 kalorier.

Eddie Vedder
2008-12-30, 08:44
Några speciella nötter man ska sikta in sig på?

Nej det tycker jag inte. Blir det mycke nötter kanske det kan finnas fog att hitta de mest kolhydratsnåla men annars bör du bara gå efter vilka du gillar mest tycker jag.

Blir nötintaget stort nog för att de facto kunna påverka kolhydratmängden är t.ex. cashewnötter kanske ett lite sämre val. Godast enligt mig är nog paranötter, pecannötter och sötmandel.:thumbup:

Har försökt leta fram när det gäller Atkins hur mycket fett är ok om dagen, men hittar endast om holhydrater o Atkins faser, har förstått att man ska ligga lite lägre på antal kalorier per dag men hur mycket fett är en stor fråga jag måste ha reda på. Om man säger på ca 1000-1200 kalorier.

Om du vert hur mycket kolhydrater du får äta tycker jag du kan satsa på drygt 2g protein/kg kroppsvikt och sedan fylla upp resten med fett.

tsp
2008-12-30, 20:08
Kommer på nya frågor hela tiden o märker att jag inte kan ta edit hehe

Har försökt leta fram när det gäller Atkins hur mycket fett är ok om dagen, men hittar endast om holhydrater o Atkins faser, har förstått att man ska ligga lite lägre på antal kalorier per dag men hur mycket fett är en stor fråga jag måste ha reda på. Om man säger på ca 1000-1200 kalorier.

Jag tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på fett/kolhydrater/protein utan ät varierat och blandat men ät små portioner och av kalorifattiga livsmedel.

Om du siktar på 1500kcal per dag kommer du nog gå ner i fin takt och därmed kunna hålla motivationen uppe också.

När jag går på diet kan en vanlig dag se ut så här för mig:

Frukost

Alt1.

2 grova "dubbelmackor" typ Polarpärlan eller liknande
1 konservburk tonfisk i currysås på smörgåsarna
3dl färskpressad apelsinjuice

Alt2.

Havregrynsgröt på 3dl havregryn
3dl mjölk till gröten
2 skivade bananer på gröten eller en apelsin delad i bitar (väldigt gott med apelsin på)

Middag

Alt1.

Bulgursallad på;
80g bulgur
150g tonfisk
bönor
sallad
rödlök
tomat
gurka

Alt2.

1 st kycklingfilé stekt i bitar och kryddad med salt, cayennepeppar, paprikapulver och spiskummin (ta mycket spiskummin)
1.5dl ris (1.5dl okokt dvs)
currysås gjord på 1dl mjölk
sallad, gurka, tomat bönor osv (vad du nu föredrar för grönsaker)

Kvällsmål eller mellanmål eller lunch (beroende på om du är mer hungrig mitt på dagen eller på kvällen så väljer du själv vart du vill lägga detta målet)

Alt.1

1 grov smörgås med ett kokt skivat ägg på och lite kaviar

Alt.2

En burk bön-salsa och keso




Detta är ju bara mina enkla exempel på hur en dag kan se ut. Energiinnehållet för dagen landar på cirka 1500-2000kcal och du kommer känna dig ganska mätt och go under hela dagen dessutom.

Bra livsmedel du kan använda för att komponera dina måltider är;

grovt bröd
keso
frukt
kött (gärna magert som kyckling, tonfisk, vilt osv men nöt, gris och liknande är kalasbra det med!)
vatten
havregryn
bönor
kidneybönor
bönsalsa osv (finns massa spännande på de hyllorna i mataffären)
linser
ägg
klara soppor (alltså klara till färgen ^^)
quinoa
bulgur

Eddie Vedder
2008-12-30, 20:20
Jag tycker inte att du ska haka upp dig för mycket på fett/kolhydrater/protein utan ät varierat och blandat men ät små portioner och av kalorifattiga livsmedel.

Jag tycker du skriver ett bra och ambitiöst inlägg tsp, inte tu tal om det.:)

Dock är det ju faktiskt en Atkinsdiet det handlar om och har trådskaparen väl bestämt dig för att hålla den så är det ju just fokus på makronutrienternas komposition som blir det primära.

Lågkolhydratdieter har ju visat sig framgångsrika både i många många berättelser från enskilda individer samt i studier och jag tror personligen att man som överviktig enbart har att vinna på den kosten. Både under viktnedgången men även när man sedan stabiliserat sig. Men det är ju min åsikt och jag menar inte att rätta dig på något sätt.:)

Nelli
2008-12-30, 21:18
Hej en tanke som kom upp nar jag laste dina inlagg.
Om du kor pa atkins sa kanske det ar lite dumt (inget illa menat) att ata halften av kolhydraterna till frukost. Kanske ar battre att forsoka fa in grona fiberberikade gronsaker for den lilla mangden kolhydrater du ater.

Frukost kanske kan bli en omelett istallet med tex champinjober? Mattar bra och valdigt kolhydrat snalt. Om du vill kan du ha i lite bacon i den med.

Spenat/broccoli etc ar fantastiska gronsaker och mattnads kanslan ar hog.
Alla gronsaker ar dock inte likvardiga och en del har ganska hog halt av kolhydrater sa du far kolla upp dem forst.

Lycka till

14K
2008-12-30, 21:54
Tack verkligen för dina tips tsp men som Eddie Vedder säger så är det Atkins jag följer, säger absolut inte att det du skrev är fel, men denna gången kör jag strikt på Atkinsdieten.

14K
2008-12-31, 00:36
Här har jag skrivit ner vad jag ätit sen jag börjat, det är nu 3 dagar in på 4:e. Och en liten förklaring är när ni ser endast frukost o lunch/middag är pga att jag har en dålig vana att vara uppe sent, till 4-6 på morgonen o vaknar väldigt sent, o då kan en frukost hamna kl 16:00, men det ska ändras, försöker få det rätt. Och under kvällen då jag är uppe. äter jag inte.

Här kommer det iaf, känns som det är lite för lite men aja, därför jag gärna tar emot feedback, vill göra rätt från början.


Dag 1: Frukost: 3 ägg, 70 gram bacon, 1 knäckebröd med smör och 1 skiva ost (14g)
Lunch: Stekt kött med 20 gram feta ost och 50 gram svarta oliver
1050 kalorier

Dag 2: Frukost: 3 ägg, 2 knäckebröd med smör och 2 skivor ost (28g)
Lunch: 250g Stekt kyckling med 100g chili keso och 20g fetaost
1050 kalorier

Dag 3: Frukost: 3 ägg, 150g julskinka, 2 knäckebröd med smör och 2 skivor ost (28g)
Middag: 250g Stekt kyckling med 200g tzatziki och 20g feta ost
Mellanmål: 50g Protein pulver med vatten
1100 kalorier

14K
2008-12-31, 00:44
Har även märkt att jag är rädd o äta för mycket, bra fetter då..man är kanske för mycket vann med det andra dieter man kört tidigare, allt ska vara fettfri osv osv. Men nu kanske man borde ta o bjuda in de bra fetterna i sin mat. Tar väl lite tid o vänja av sig =)

dannegavle
2008-12-31, 01:26
Ligger du inte lite väl lågt i energiintag?

14K
2008-12-31, 03:00
Det är det jag tror faktiskt, jag är så sjukt vann o äta så lite o är rädd o ta, har en dålig känsla att själva dieten kommer göra så man går upp i vikt istället för ner, därför är jag osäker på hur mycket jag ska äta, kanske ska upp en 4-500 kalorier?

14K
2008-12-31, 04:28
Är LCHF samma sak som Atkins? För jag hitta sjukt mycket som liknar Atkins, det jag läst hittils så låter som om att det är samma, men skulle gärna vilja nån bekräftar det. tack =)

Eddie Vedder
2008-12-31, 06:23
Är LCHF samma sak som Atkins? För jag hitta sjukt mycket som liknar Atkins, det jag läst hittils så låter som om att det är samma, men skulle gärna vilja nån bekräftar det. tack =)

Nej det är inte samma sak. Atkins är primärt en bantningsmetod och LCHF är primärt en kosthållning för livet ut. Dessutom är LCHF inte så proteinrik, runt 15E% ungefär. Utöver det försöker man minimera kolhydraterna och resten fett, ofta runt 70E% fett.

Jag har ju hänvisat till olika hemsidor redan, synd att du inte tittade i någon av länkarna.

Lefnart
2008-12-31, 07:24
Hej!

Tack för inlägget, och självklart tittar jag in och försöker hjälpa så gott jag kan.

Jag tyckte Atkins var helt sjukt bra när jag körde det. Jag rasade i vikt utan att behöva vara hungrig eller det minsta sugen på sötsaker. En typisk dag kunde se ut så här:

Frukost:
2-3 Ägg

Lunch:
Biff gjord på 150-200g Köttfärs med 2 skivor ost och 2 skivor bacon och Dijonsenap. En halv tomat stekt i flottet. Lite skuren kålsallad. Liten klick majonnäs(inte lågfett eller fettfri).

Middag:
Tonfiskbiffar gjord på 1 burk tonfisk, 1 ägg, kryddor och en halv lök(krama ur tonfisken ordentligt från vatten om du gör såna). Brieost på dem som får smälta. Den andra halvan tomat till och lite sallad.

Sedan gick man och knaprade lite ost då och då.

Jag gjorde väldigt ofta burgare/biffar, eller ännu oftare järpar, av köttfärs och åt med ost och nån liten grönsak till. Åt även rätt mycket grillad kyckling, kunde sätta i mig en sån på en dag ibland, inklusive skinnet, mmm... Jag drack mängder med lightläsk(slutade med koffeinläsk efter ett tag för blev helt väck av det).
Om jag åt ute tog jag antingen en pizza och åt allt ovanpå och lämnade brödet helt. Eller så tog jag en kebabrulle och tömde innehållet på en tallrik. En annan sak jag kunde äta ibland var Low Carb Burgare på MAX. Jag brydde mig inte så mycket om vad jag åt egentligen, så länge det innehöll lite kolisar. Fick t o m tag på en del riktigt goda korvar med bara 2g kolhydrater per 100g på Hemköp, men har glömt vad de heter. Jag höll mig till max 20g kolhydrater om dagen.
Så fort jag skulle lägga till en skiva fullkornsbröd om dagen så gick det åt helvete :]

Det gick ju väldigt bra så länge jag höll det och jag har antagligen mitt liv att tacka för Atkins, utan det hade nog vändningen aldrig kommit! Men såhär i efterhand skulle jag nog i alla fall rekommendera att istället räkna kcal och äta en paleolitisk kost. Det är också ungefär som Atkins om man inte är så petig, men man får i sig mycket mer vitaminer och mineraler, samtidigt som man håller sig mätt och mår ruskigt bra(personlig erfarenhet alltså, kan ju inte tala för andra). Men det är rätt mycket krångligare så det kan nog vara bra att köra Atkins ett tag. För mig kändes det i alla fall som att det kritiska när man började var just att gå ned i vikt, inte att vara på topphumör och må 100% bäst hela dagarna :]

Det här kommer du ju att klara galant! Det gäller bara att en gång för alla bestämma sig och sen övervinna alla hinder på vägen!

Cheers,

Lelle

14K
2008-12-31, 08:01
Jag har ju hänvisat till olika hemsidor redan, synd att du inte tittade i någon av länkarna.

Jag har kollat väldigt mycket på de länkarna men det är så sjukt mycket info att det känns som det är sjukt mycket o hålla reda på, va bara osäker för Atkins och LCHF liknande varandra, endast därför, annars är jag duktig o försöker ta till mig alla råd jag får och det tackar jag djupt för *drool*
Hej!

Tack för inlägget, och självklart tittar jag in och försöker hjälpa så gott jag kan.

Jag tyckte Atkins var helt sjukt bra när jag körde det. Jag rasade i vikt utan att behöva vara hungrig eller det minsta sugen på sötsaker. En typisk dag kunde se ut så här:

Frukost:
2-3 Ägg

Lunch:
Biff gjord på 150-200g Köttfärs med 2 skivor ost och 2 skivor bacon och Dijonsenap. En halv tomat stekt i flottet. Lite skuren kålsallad. Liten klick majonnäs(inte lågfett eller fettfri).

Middag:
Tonfiskbiffar gjord på 1 burk tonfisk, 1 ägg, kryddor och en halv lök(krama ur tonfisken ordentligt från vatten om du gör såna). Brieost på dem som får smälta. Den andra halvan tomat till och lite sallad.

Sedan gick man och knaprade lite ost då och då.

Jag gjorde väldigt ofta burgare/biffar, eller ännu oftare järpar, av köttfärs och åt med ost och nån liten grönsak till. Åt även rätt mycket grillad kyckling, kunde sätta i mig en sån på en dag ibland, inklusive skinnet, mmm... Jag drack mängder med lightläsk(slutade med koffeinläsk efter ett tag för blev helt väck av det).
Om jag åt ute tog jag antingen en pizza och åt allt ovanpå och lämnade brödet helt. Eller så tog jag en kebabrulle och tömde innehållet på en tallrik. En annan sak jag kunde äta ibland var Low Carb Burgare på MAX. Jag brydde mig inte så mycket om vad jag åt egentligen, så länge det innehöll lite kolisar. Fick t o m tag på en del riktigt goda korvar med bara 2g kolhydrater per 100g på Hemköp, men har glömt vad de heter. Jag höll mig till max 20g kolhydrater om dagen.
Så fort jag skulle lägga till en skiva fullkornsbröd om dagen så gick det åt helvete :]

Det gick ju väldigt bra så länge jag höll det och jag har antagligen mitt liv att tacka för Atkins, utan det hade nog vändningen aldrig kommit! Men såhär i efterhand skulle jag nog i alla fall rekommendera att istället räkna kcal och äta en paleolitisk kost. Det är också ungefär som Atkins om man inte är så petig, men man får i sig mycket mer vitaminer och mineraler, samtidigt som man håller sig mätt och mår ruskigt bra(personlig erfarenhet alltså, kan ju inte tala för andra). Men det är rätt mycket krångligare så det kan nog vara bra att köra Atkins ett tag. För mig kändes det i alla fall som att det kritiska när man började var just att gå ned i vikt, inte att vara på topphumör och må 100% bäst hela dagarna :]

Det här kommer du ju att klara galant! Det gäller bara att en gång för alla bestämma sig och sen övervinna alla hinder på vägen!

Cheers,

Lelle

Tack själv, ja det är inte lätt alltid, tror man får hitta det som funkar för en själv, tex frukost 2-3 ägg varje dag. Blir det inte utjatat?
Biff ideé är jätte bra, det ska jag testa.
Ska strax ut o handla lite saker jag hade missat, så som: Multivitamin, Nötter, Avokado, Majonnäs, Creme Freiche, Bregott, Oliver o lite Hallon.

Har annars köpt Mozzarela, Kyckling, Fisk, Kött, Ägg, Feta ost, Skivad Ghouda Ost 32%, Gröna Oliver, Keso, Lax. Har siktat in mig på 1300 kalorier, får se hur det går ihop och om man går ner något, borde ju göra det, men är där nån problem så får man se över maten. Men det problemet får vi ta då =)

14K
2008-12-31, 08:05
Ahhh crap glömde skriva till frukost idag åt jag en omlett på 4 ägg + 45 gram svarta oliver och 150 gram julskinka med Bearnaise Sås. Räknade ihop det på en mall jag har från hemsidan o det visade sig att det blev 647 kalorier och av de var det 12 kolhydrater, känns lite konstigt att det blev så många kolhydrater redan, dår har man typ 8 kvar för hela dagen. :>

dannegavle
2008-12-31, 15:17
Rör du på dig det allra minsta på dagarna så gör du lätt av med 2500 kcal. Kör du en promenad på en timme är du uppe i 2800+ kcal. Personligen skulle jag sikta på att ligga runt 1000 kcal minus varje dag. Det ger en viktminskning på ca. 1 kilo per vecka.

14K
2008-12-31, 19:13
Det lät jätte bra danne, tack för tipset, ja jag rör mig ofta, massa promenader + stepp hemma

kjpil
2008-12-31, 23:21
Hej, intressant tråd. Hoppas det går bra för dig och att du når dina mål.

Eftersom jag ligger hemma sjuk har jag roat mig med att räkna lite snabbt på det du skrivit att du äter (5 dagar). Blir inte så exakt eftersom mängder inte alltid är utskrivna. Med några av mina åsikter följer här i alla fall.

Tänker att det kunde vara till nytta med ett eller ett halvt mutlivitaminmineraltillskott som ligger runt 100% av RDI om dagen. Om du nu inte redan äter det. Apoteket har sådana.

C-vitamin, Folat och vitamin A (retinol och retinolekvivalenter) är de vitaminer som verkar lägst... Plus en rad mineraler ligger väldigt lågt, troligen också pga lågt energiintag. Och kostfiber såklart.

Vitamin B1 och B2 är också något låga, men eftersom de ingår i energiomsättningen är det kanske inte säkert att det blir lika akut när du har så lågt energiintag. Jag är lite osäker där. Det är viktiga näringsämnen i alla fall.

Du kanske kan få in lite mer grönsaker, frön och nötter i dieten utan att komma upp i för mycket kolhydrater.

Jag vet inte om kostfiber räknas som kolhydrater enligt atkins, men annars kan ju psylliumfrön och linfrön vara ett hett tips.

Kanske kan äta lite mer ost också? hade nog gett värdefullt tillskott, särskilt av kalcium som verkar ligga väldigt lågt.

Natrium-kaliumbalansen verkar vara väldigt skev, men kanske kan förbättras med mer grönsaker. Mycket mer grönsaker och lite mer ost tror jag hade löst de flesta mikronutrienter. Och makronutrienterna verkar du ju vilja behålla sådär.

Länk för lista på c-vitaminrika livsmedel som innehåller mindre än 5g kolhydrater per 100g:

http://www.livsmedel.org/vitamintabell?order=field_vitc_value&sort=desc&field_kcal_value_op=%3D&field_kcal_value[value]=&field_kcal_value[min]=&field_kcal_value[max]=&field_fett_value_op=%3D&field_fett_value[value]=&field_fett_value[min]=&field_fett_value[max]=&field_protein_value_op=%3D&field_protein_value[value]=&field_protein_value[min]=&field_protein_value[max]=&field_kh_value_op=%3C&field_kh_value[value]=5&field_kh_value[min]=&field_kh_value[max]=&field_kostfiber_value_op=%3D&field_kostfiber_value[value]=&field_kostfiber_value[min]=&field_kostfiber_value[max]=

dannegavle
2009-01-01, 03:02
Det lät jätte bra danne, tack för tipset, ja jag rör mig ofta, massa promenader + stepp hemma

Att försöka posta nåt intelligent mitt i natten efter nyårsfirande är dömt att misslyckas, men jag gör ett försök i alla fall.

Här är en grovhuggen kategorisering av olika underskott och respektive för- och nackdelar (som jag ser dom):

Jättestort underskott (>1000 kcal):
+ mycket snabb viktnedgång
- svårt att orka hålla dieten, lätt att få "återfall"
- stor påverkan på humör och ork
- större chans att bli sjuk (tror jag) vilket betyder mindre träning (och kanske tröstätning)
- svårt att få i sig rätt mängd av alla näringsämnen
- kräver mycket planering

Medelstort underskott (500-1000 kcal):
+ märkbar viktnedgång
- kräver en del planering, speciellt om man vill kunna träna hårt

Litet underskott (<500 kcal):
+ liten eller ingen hunger
+ små krav på planering
+ liten eller ingen påverkan på träning
+ lätt att hålla under lång tid
- långsam viktnedgång
- små synder äter snabbt upp en hel veckas jobb

dannegavle
2009-01-01, 03:08
Ett till minus på "Litet underskott" ovan:

- svårt att "träffa rätt" i energiintag eftersom man ligger nära gränsen (att räkna kalorier exakt är svårt)

padman
2009-01-01, 05:01
grymt bra inspiration, tack!

14K
2009-01-01, 05:43
Tack padman men jag inte uppnått än.. eller jo.. det har jag.. jag har börjat, jag rör på mig, jag äter nyttigt, inne på 5 dagen.. sjukt mycket energi.. va på promenad igår 06.30 (nyår).. o det va -8 grader men det var sjukt skönt ute, o jag hade såå sjukt mycket energi så jag hoppade runt en hel del under promenaden hehe.. känns underbart skönt..

Har även märkt att svulnaden på magen har gått ner, ser med normalt ut, även mätt jätte länge. Ska testa med o äta mer grönsaker till maten, har ju 5 kg fryst brocolli hemma ^^

O tack alla för all hjälp ni orkar posta här, uppskattas väldigt mycket, har alltid dietat utan hjälp från andra förrutom brossan o han brukar köra "sin diet" med mig. o den har aldrig fungerat.

Tack än en gång o gott nytt år på alla

PS: Va duktig o inte fuskade med maten inatt, höll mig =)

14K
2009-01-01, 06:18
Fy fan... höll nästan på få panik här.... Skriver in vad jag ätit idag o räknar med kalkylen jag fått härifrån o höll på skriva in Buffalo Wings per 100g. Energi 850kJ/200kcal, Protein 24 g, Kolhydrat <0.5 g, Fett 12 g

Så istället för 0,5 kolhydrat råka jag skriva 12g o på fett 0.5 o det blev VÄLDIGT galet, plötsligt stod det att jag hade ätit 70 kolhydrater haha, bra början på året :D Phew tur jag hitta skitet, vill inte förstöra det fina jag har :)

pedersen1980
2009-01-01, 13:27
Atkinsdieten har fyra faser: Induktionsfas, viktminskningsfas, fas mellan viktminskning och underhållsfas, och underhållsfasen.

Introduktionsfasen pågår i två veckor eller tills bantaren tappat 10 % av sin övervikt.

Din övervikt... Jadu, vad tycker du själv att den är?

180cm och 80kg vore väl en dröm för dig?

Då är din övervikt 30kg ungefär.
Alltså ska du hålla på med första fasen tills du tappat 3 kg.


Under viktminskningsfasen ökas kolhydratintaget med 2 gram per vecka. I den här fasen ska bantaren försöka hitta vilken nivå på kolhydratintag som är kritisk för viktminskning och bedöma vilka livsmedel som förorsakar ätbegär hos honom. Denna fas pågår till dess att bantaren är cirka 4 kilo ifrån sin målvikt.

Antar att du gått ner 3 kilo och bör då vara i denna fas nu eller inom dom närmsta dagarna.

Personligen tycker jag att detta verkar ganska bökigt...

Därför testar jag själv LCHF, tanken är densamma.

Ställa om hjärnan från att gå på glykos till ketogener.
Jag har läst antal spaltkilometer om LCHF och tycker själv att jag har rätt bra koll. Har du några frågor så hjälper jag mer än gärna till!!!

Lycka till från en former fattie :o)

14K
2009-01-02, 05:42
Tack för all info som stormar in här, blir väldigt glad att alla hjälper till. Har fått väldigt mycket motivation från alla som verkligen hälper till, personligen tycker jag att det är guld värt.

14K
2009-01-02, 06:15
Hade en fråga om kaffe, läste nånstans att det ska inte vara bra under Atkins dieten, men verkar inte hitta det igem, så klart utan socker, men kanske lite mjölk/kaffegrädde till.. nån som vet hur detta ligger till, saknar det lite :>

martikainen
2009-01-02, 08:38
Kaffe = koffein = pigghet
Sen varför kaffe ej är att föredra under atkins låter jag någon annan avslöja.

Eddie Vedder
2009-01-02, 08:51
Sen varför kaffe ej är att föredra under atkins låter jag någon annan avslöja.

Jag har själv inte hört det och är övertygad om att det inte påverkar det minsta negativt.

Dock kan jag GISSA att den som påstår en sådan sak syftar på akut insulinpåverkan efter att man dricker kaffe. I mina ögon något totalt onödigt att tänka på men jag skulle som sagt gissa att det vore "förklaringen".

pedersen1980
2009-01-02, 09:08
I boken Fettskrämd ska det tydligen stå att kaffe är förbjudet enl Atkins men inte LCHF.

Håller med Eddie här. Insulinpåverkan men SKITSAMMA :D

14K
2009-01-02, 10:39
Tack för svar... Ja som sagt.... Hade läst det men va ej säker, o hittils har jag inte haft nåt söt sug o jag håler mig jätte gärna ifrån det, även om man måste tacka nej till ett kopp kaffe...

Men hmmm kom på tänka när jag var i affären, gäller det samma på koffein fri kaffe? eller te?

14K
2009-01-02, 13:05
Tänkte lägga upp 3 dagar till av ad jag äter o skulle gärna vilja höra lite feedback. Vet att vissa dagar inte stämmer med andra, men jag vaknar så sent o är sällan hungrig o då blir det tyvärr lite kalorier. iaf.. här kommer det


Dag 4: Frukost: Omlett av 4 ägg, 45g Svarta Oliver, 150g Julskinka och 20g Bearnisesås
Mellanmål: 20g Valnötter (en halv hand), 20g Mandel (en halv hand)
Middag: 200g Buffalo Wings, 100g Jensens favoritsås, 150 kotlett 70g stekt aubergin
1750 kalorier

Dag 5: Frukost: 2 ägg, kaviar, 60g lax och räkor
Mellanmål: 1 avocado + 20g creme freische
Lunch: 150g Kött med 80g Jensens favoritsås, knäcke, ost, smör, 250g broccoli
Middag: 250g Kvarg
1030 kalorier

Dag 6: Frukost: 3 ägg, 1 knäckebröd med smör och 2 skiva ost (28g), 1 halv tomat
Mellanmål: 20g torkade mandlar + 20g valnötter
Lunch: 200g Kött med 100g Jensens favoritsås, 200g brocoli med 1 klick majonäss

uppe i 1200 kalorier här, har middag kvar.

14K
2009-01-02, 13:08
Jag är så sjukt ovan vid så mycket "god" mat vid en deff så det känns som man äter för mycket ibland. Men hör gärna vad ni andra tycker först innan jag säger nåt mer =)

Strax gå o träna lite

Koka
2009-01-02, 13:20
deff? bantning...

14K
2009-01-02, 13:38
bantning ja.. :)

14K
2009-01-03, 05:47
Har märkt enligt exell mallen jag använder att jag råkar överstiga kolhydrater om dagen med 0-9 kolhydrater, gör det mycket? Försöker ligga på 20 men allt man äter innehåller LITE kolhydrater, har jag förstört dieten jo med lite överskott på kolhydrater?

kimozabe
2009-01-03, 08:56
Har märkt enligt exell mallen jag använder att jag råkar överstiga kolhydrater om dagen med 0-9 kolhydrater, gör det mycket? Försöker ligga på 20 men allt man äter innehåller LITE kolhydrater, har jag förstört dieten jo med lite överskott på kolhydrater?

5% brukar väl dom acceptera i en low carb high fat diet.

Nelli
2009-01-03, 09:03
ta bort knacke brodet sa borde du komma inom 20g

kungconny
2009-01-03, 09:43
Håll motivationen uppe, även om du inte ser förändringar direkt... people overestimate the short run, and underestimate the long run!

Starta gärna en journal för oss som vill se hur det går :)

tsp
2009-01-03, 23:42
Jag är så sjukt ovan vid så mycket "god" mat vid en deff så det känns som man äter för mycket ibland. Men hör gärna vad ni andra tycker först innan jag säger nåt mer =)

Strax gå o träna lite

Du har ju ändå på papper hur mycket kalorier du får i dig, så det är absolut ingen fara. ;)

Ang. att du får i dig några gram kolhydrater "för mycket" så förstör det absolut ingenting! Du ligger fortfarande på ett väldigt stort kaloriminus och kommer därför gå ner i princip lika mycket i vikt! :thumbup:

Fortsätt med det här nu! Tycker det är väldigt starkt av dig att ha tagit tag i det här! :thumbup: Inledde själv en viktnedgång i förrgår med start på 97 ganska vältränade kilon (196cm), så är inte i riktigt samma sits som dig men ändå! Ska följa din utveckling!

14K
2009-01-04, 03:41
Tack tack tsp.. Det var ju skönt o höra att allt inte vatt i onödan. Sen va du ju lite längre =) En stor fördel för din vikt hehe... Men det blir säkert skitbra.

Inne på vecka 2 nu, har köpt 3 månaders träningskort på Friskis där jag tränar styrke med brossan. Ska försöka va där 3-4ggr i veckan o vissa dagar kombinera det med min hemma step och promenader.

Maten hittils är ok, mår bra.. är aldrig hungrig, händer det så har jag ju protein shake man kan ta för dämpa hungern. längtar o stiga på vågen när vecka 2 är slut.

Sen fyller man 27 om 3 dagar :P (Ej fusk då heller, STRIKT) ingen alchohol heller, "speciell" mat till mig.. alla andra får en MEGA smörgåstårta .. hehe.. o så klart en tårta...

Tack en än gång alla för er stöd, det betyder mycket.

pedersen1980
2009-01-04, 08:25
Vad står vågen på numera?

tsp
2009-01-04, 12:18
Tack tack tsp.. Det var ju skönt o höra att allt inte vatt i onödan. Sen va du ju lite längre =) En stor fördel för din vikt hehe... Men det blir säkert skitbra.

Inne på vecka 2 nu, har köpt 3 månaders träningskort på Friskis där jag tränar styrke med brossan. Ska försöka va där 3-4ggr i veckan o vissa dagar kombinera det med min hemma step och promenader.

Maten hittils är ok, mår bra.. är aldrig hungrig, händer det så har jag ju protein shake man kan ta för dämpa hungern. längtar o stiga på vågen när vecka 2 är slut.

Sen fyller man 27 om 3 dagar :P (Ej fusk då heller, STRIKT) ingen alchohol heller, "speciell" mat till mig.. alla andra får en MEGA smörgåstårta .. hehe.. o så klart en tårta...

Tack en än gång alla för er stöd, det betyder mycket.

Kanon att det går bra för dig! Se upp så att du inte faller tillbaka bara! Ett rejält snedsteg kan leda käpprakt tillbaka där du var förut om du har otur. Håll hårt på dieten!

mattilainen
2009-01-04, 12:43
jag drog själv igång en deff nu 09-01-01 och än så länge går det bra, känns som jag själv äter för mycket även fast jag hamnat på rundaslängar mellan 1300 kcal till 1700 kcal, bara jag som får den här känslan av att man SKA vara hungrig på en deff? :p

Mickeee?
2009-01-04, 12:58
Lycka till, det kommer att gå riktigt bra! Tänk på hållningen dock http://www.drlarrysmith.com/images/posture.jpg ;)

young_george
2009-01-04, 14:46
jag drog själv igång en deff nu 09-01-01 och än så länge går det bra, känns som jag själv äter för mycket även fast jag hamnat på rundaslängar mellan 1300 kcal till 1700 kcal, bara jag som får den här känslan av att man SKA vara hungrig på en deff? :p

Skulle kunnat kopiera ditt inlägg här och använt som mitt, då vi tycks vara identiska här :)

14K
2009-01-04, 16:07
jag drog själv igång en deff nu 09-01-01 och än så länge går det bra, känns som jag själv äter för mycket även fast jag hamnat på rundaslängar mellan 1300 kcal till 1700 kcal, bara jag som får den här känslan av att man SKA vara hungrig på en deff? :p

Alla andra dieter jag testat innan har vatt att man går hungrig hela tiden, ont i magen o tänker konstant på mat o allat gott man missar... Just Atkins jag kör nu tycker jag är bra som fan, tänker inte alls på gott, men så klart bakas det en kaka o man känner doften så luktar det gott.. men äter inte det.

14K
2009-01-04, 16:09
Vad står vågen på numera?

Väger mig när det har gått 2 veckor, väntar mig inga mirakel, men hoppas att inte där vissar + iaf, brukar vara ganska dålig motivering :P

14K
2009-01-05, 07:34
Ungefär hur mycket kalorier ska man sikta in sig på vid frukost? lunch? middag?

Just nu är det ca 30% utdelat över frukost, lunch och middag, resten är mellanmål.

Eddie Vedder
2009-01-05, 07:40
Ungefär hur mycket kalorier ska man sikta in sig på vid frukost? lunch? middag?

Just nu är det ca 30% utdelat över frukost, lunch och middag, resten är mellanmål.

Fortsätt med det.

Tränar du så är ett större mål efter träningen att föredra men i övrigt är ändringar bara för ändrandets skull helt onödigt.

14K
2009-01-05, 08:01
Ja det blir träning med, men inte för bygga, endast för bränna mer. Men då vet jag att jag ska hålla mig vid det jag gör nu, känns bra så.

14K
2009-01-05, 10:30
Första vägning sen jag började dieten är den 9:e januari. 2 dagar efter man fyller år... man kan ju alltid hoppas på en sen födelsedagpresent till mig själv :)

tsp
2009-01-05, 23:32
Första vägning sen jag började dieten är den 9:e januari. 2 dagar efter man fyller år... man kan ju alltid hoppas på en sen födelsedagpresent till mig själv :)

Bli dock inte för besviken om vågen inte visar så mycket - som du hade hoppats! Vissa perioder går det lite långsammare att gå ner, och andra perioder går det lite snabbare, fastän man inte gör något fel! Det är viktigt att du har det i åtanke!

Själv avslutar jag idag min 4 dag i dietens tecken. Tycker det går väldigt bra förutom att jag är förbannat sugen på godis samt cola! Värst är det mellan 17-22 då jag är van att ofta ta en promenad till ICA och köpa något gott för en filmkväll hos polare eller så. :P Men det är inte så illa att jag inte klarar av att stå emot! Förhoppningsvis är sötsuget försvunnet efter 1-2 veckor hoppas jag på, har vart så under mina tidigare deff-perioder.

Jag kan dock säga att jag känner mig hungrig i prinicp hela tiden, t.o.m. efter en middag med en tallrik full av böngryta med uppskattningsvis 300g fläskfilé och en jävla massa bönor och grönsaker samt en liten bit ris. Men är ändå orolig att jag äter för mycket!

dannegavle
2009-01-06, 00:09
Personligen väger jag mig varje dag. Då kan man få fram roliga grafer som den jag bifogar. Den svarta linjen är ett medelvärde över 7-dagar. Det gäller dock att man inte nojar allt för mycket över fluktuationer dag-till-dag, för då lär man snabbt börja må dåligt av att väga sig varje dag.

Jag har dålig Excel-foo så siffrorna syns inte.
Y = 84.0 till 98.0
X = 2008-11-04 till 2009-01-05

14K
2009-01-06, 01:30
Bli dock inte för besviken om vågen inte visar så mycket - som du hade hoppats! Vissa perioder går det lite långsammare att gå ner, och andra perioder går det lite snabbare, fastän man inte gör något fel! Det är viktigt att du har det i åtanke!

Själv avslutar jag idag min 4 dag i dietens tecken. Tycker det går väldigt bra förutom att jag är förbannat sugen på godis samt cola! Värst är det mellan 17-22 då jag är van att ofta ta en promenad till ICA och köpa något gott för en filmkväll hos polare eller så. :P Men det är inte så illa att jag inte klarar av att stå emot! Förhoppningsvis är sötsuget försvunnet efter 1-2 veckor hoppas jag på, har vart så under mina tidigare deff-perioder.

Jag kan dock säga att jag känner mig hungrig i prinicp hela tiden, t.o.m. efter en middag med en tallrik full av böngryta med uppskattningsvis 300g fläskfilé och en jävla massa bönor och grönsaker samt en liten bit ris. Men är ändå orolig att jag äter för mycket!


Vilken diet kör du på? Hur mycket väger du idag? Hur mycket vill du ner? O hur många kalorier kör du på om dagen? Tränar du?
Vet ej om du har läst men jag kör Atkins, sist jag stod på vågen visade vågen 112, sen dess har jag kört endast med denna diet o jag är ALDRIG hungrig, väger all min mat, jag ligger på ca 1500 kalorier om dagen. O vet du vad det bästa är? Är ALDRIG sugen på något gott eller cola till maten så som jag brukade. Har kört andra dieter o redan efter andra dagen kände jag sug på allt skit jag "INTE" fick stoppa i mig... Sen räkna man ner med ångest till den dag man fick äta all skit... värdelöst.. jag mår toppen hittils.. hoppas det visar oxo att jag mår det. Jag hoppas du lyckas, o inte faller tillbaka till dina gamla vanor.


Personligen väger jag mig varje dag. Då kan man få fram roliga grafer som den jag bifogar. Den svarta linjen är ett medelvärde över 7-dagar. Det gäller dock att man inte nojar allt för mycket över fluktuationer dag-till-dag, för då lär man snabbt börja må dåligt av att väga sig varje dag.

Jag har dålig Excel-foo så siffrorna syns inte.
Y = 84.0 till 98.0
X = 2008-11-04 till 2009-01-05




Varje dag känns lite överdrivet =) Räcker 1 gång per 2 veckor eller liknande, men så klart vill man väga sig var dag så är det fritt fram

14K
2009-01-06, 04:25
Dax för morgon promenad. Skönt när det är ca -10.. kunde vatt värre, så som.... 30grader plus......

pedersen1980
2009-01-06, 09:46
TSP - Exakt likadant för mig har det varit med sugen efter gött till filmen!!!

14K - Är så jävla nyfiken på va din våg visar!!! Kör du fortfarande 2 gånger om dagen på din x-trainer?
Jag gissar att du gått ner.... 5 kg

14K
2009-01-06, 10:02
TSP - Exakt likadant för mig har det varit med sugen efter gött till filmen!!!

14K - Är så jävla nyfiken på va din våg visar!!! Kör du fortfarande 2 gånger om dagen på din x-trainer?
Jag gissar att du gått ner.... 5 kg


Jag körde det innan men nu kombinerar jag det med morgon/kvälls promenad + stepp ibland sen har jag köpt en 3 månaders gym kort på friskis där jag ska försöka va så ofta det går, har vatt där 2 ggr hittils.
Väger mig på fredag... Det va en skön gissning... nu hoppas jag bara på att du har rätt =)

Onigiri
2009-01-06, 10:33
Det kan till och med vara mer än 5 i början du tappar, minns när jag var i din sits för ungefär 1 år sedan (samma vikt) det gick sjukt fort de två första månaderna, min mor undrade till och med om jag gick på olagliga preparat :D

pedersen1980
2009-01-06, 10:45
Vet att de e fredag :o) Har koll på dig!!

Har du koll på övningar å sånt?
Kör du efter ett schema?

14K
2009-01-06, 10:56
Första dagen körde jag helkropps med brossan och andra dagen körde jag mage o biceps/triceps

Men ska göra upp ett schemma. Brossan har sagt att han ska hjälpa mig... han har tränat i 7-8 år så han vet vad jag ska köra. Ska försöka göra en kombination av Gym + stepp och promenader. O lite vila ibland... hehe... Vill inte köra FÖR hårt i början så jag kan ha något o öka när det bromsar ner för en...

Nä nu ska jag iväg o köpa lite diet mat ^^

tsp
2009-01-06, 13:58
1. Vilken diet kör du på?

2. Hur mycket väger du idag?

3. Hur mycket vill du ner?

4. O hur många kalorier kör du på om dagen?

5. Tränar du?

Vet ej om du har läst men jag kör Atkins, sist jag stod på vågen visade vågen 112, sen dess har jag kört endast med denna diet o jag är ALDRIG hungrig, väger all min mat, jag ligger på ca 1500 kalorier om dagen. O vet du vad det bästa är? Är ALDRIG sugen på något gott eller cola till maten så som jag brukade. Har kört andra dieter o redan efter andra dagen kände jag sug på allt skit jag "INTE" fick stoppa i mig... Sen räkna man ner med ångest till den dag man fick äta all skit... värdelöst.. jag mår toppen hittils.. hoppas det visar oxo att jag mår det. Jag hoppas du lyckas, o inte faller tillbaka till dina gamla vanor.



1. Jag följer så vitt jag vet ingen bestämd diet. Försöker få i mig runt 150g protein per dag för att bibehålla muskelmassa och sedan drar jag ner på kolhydrater och fett.

2. Har inte vägt mig på en vecka ungefär men 96kg ungefär.

3. Gissningsvis till 88kg, men jag vet inte hur mycket det krävs innan jag är nöjd.

4. Räknar inte kalorier men ligger nog på mellan 1500-2000kcal som jag nämnt tidigare i tråden. ;)

5. Styrketränar 4 gånger i veckan och löptränar 2 gånger i veckan.

Jämför dig dock inte med mig för vi har helt olika mål och utgångslägen egentligen. Jag har bulkat mig upp till den vikt jag har nu så det är hyfsat mycket muskler på min kropp. Problemet med mitt sötsug tror jag beror på bristande motivation då jag faktiskt känner mig ganska nöjd med min kropp. Men jag känner ändå att det vore bra att gå ner ett par kg för att få lite bättre muskeldefinition.

Eddie Vedder
2009-01-06, 14:06
Den här tråden börjar likna en journal, jag föreslår att du startar en journal här på forumet om du känner för att redovisa träningen och kosten och din utveckling.:)

14K
2009-01-07, 01:30
Skriver inte vad jag tränar o äter, svarade mest på pedersen1980´s post ^^

14K
2009-01-07, 02:37
Har skapat en journal nu, kommer va mer detalj rikt där än vad det är här, hoppas ni orkar kika förbi :)

PS87
2009-01-07, 11:16
Ett frukosttips som jag faktiskt lärt mig att göra till en rutin är fiberhavregröt med minimjölk och en skivad banan. Kan tyckas trist till en början, men tvingar man i sig det i någon vecka så smakar det till slut riktigt gott. Mät blir man också. Hela portionen hamnar på cirka 300kcal. Skippar man och tar något med mindre kcal kan man komma ner i 250. Är jag mer hungrig tar jag en frukt och en hårdbrösmörgås med typ leverpastej och gurka. Jag är en stor och hungrig kille men jag blir mätt och nöjd. Ett tips är att vänta typ 1½ med mackorna så blir det som ett mellanmål istället. Detta funkar iofs kanske bara om man har ett slappt jobb som jag :P

14K
2009-01-07, 11:34
Jo tack för tipset men det går tyvärr inte, jag kör på Atkins och hade jag ätit en sådan tallrik med gröt så hade jag inte fått äta kolhydrater på 10 dagar :D

PS87
2009-01-07, 11:43
Haha oh fan! Tycker du det fungerar bra så där med en sådan diet? Jag har gått ner 8-9 kilo nu på 1-2 månader. Jag skulle nog inte orka om jag uteslöt kolhydrater helt. Jag ligger på cirka 1500 kcal per dag "vanlig mat" bara mindre portioner och myyyyyyyycket sallad!

Men om du vill prova något nytt efter atkins så kör på gröt!

Lycka till!

14K
2009-01-07, 11:46
Fungerar PRIMA... behöver aldrig äta ihjäl mig eller efter jag ätit tänka på mat eller ens fundera på en andra portion.. och det bästa är.. inget söt sug. :)

Ligger också på 1500kcal /dag :)

PS87
2009-01-07, 11:55
Fan va gött..blir nästan lite sugen på att prova...

14K
2009-01-07, 16:41
Inte alla som tycker om Atkins, självklart kan du testa på det men läs gärna innan vad det innebär och mår du inte bra av den så ska du självklart avstå från den. Men personligen tycker jag att den är den bästa jag testat.

b0ya
2009-01-07, 17:24
GO broshan!! It's ur birthday!! :naughty::D

pedersen1980
2009-01-07, 20:26
Grattis grattis!!!
2 dagar kvar till dagen med stort D :o)

Nu ska ja leta efter din träningsjournal :p

14K
2009-01-07, 20:38
Man tackar :) Fira födelsedagen med massa träning hehe, journalen är i min kommentar ^^

Ska uppdatera den lite nu

14K
2009-01-08, 09:28
Tror jag frågat innan men inte fått nån direkt svar angående om jag kunde dricka kaffe eller inte? Fick man nån hunger känsla av dricka kaffe? För jag saknar verkligen dricka kaffe på morgonen :<

Tack för svar på detta elände

Eddie Vedder
2009-01-08, 10:04
Fick man nån hunger känsla av dricka kaffe?

Om jag svarar att "ja det får man" kommer du då bli hungrig av kaffe om du inte blev det innan?;)

Du får väl prova på, jag själv tycker inte det utan tycker snarare det är lättare att vänta på måltiden om jag tar en kopp kaffe. Om jag t.ex. är bortbjuden på mat men redan bliit hungrig, då brukar en kopp kaffe räcka för att jag ska orka vänta.:) Dessutom ökar ämnesomsättningen marginellt.

14K
2009-01-08, 12:03
Vågar inte testa :P

Kanske får sån sjuk söt sug eller matsugen att jag vill klättra. men kanske försöka ta det i samband med frukost. För vanligtvis brukar jag först dricka kaffe SEN äta frukost. Vet ej om det ens spelar nån roll.

14K
2009-01-08, 14:41
Har ett litet dilemma över lördag.. fyller nämligen 27 eller ja.. redan fyllt men ska ha en party på lördag med massa god mat + tårta osv... Har dietat nu i 2 veckor och känns som jag inte borde förstöra det med 1 dag av ätande. eller gör man det. Eftersom jag går på Atkins så äter jag 20 kolhydrater om dagen, äter jag allt som finns på lördagen så lär jag för en överskott som heter duga.
Hjälp? Tips?

lectris
2009-01-08, 14:57
Har ett litet dilemma över lördag.. fyller nämligen 27 eller ja.. redan fyllt men ska ha en party på lördag med massa god mat + tårta osv... Har dietat nu i 2 veckor och känns som jag inte borde förstöra det med 1 dag av ätande. eller gör man det. Eftersom jag går på Atkins så äter jag 20 kolhydrater om dagen, äter jag allt som finns på lördagen så lär jag för en överskott som heter duga.
Hjälp? Tips?

Måste du äta ALLT då? :) I stället för en stor bit tårta så kan du ju göra en atkinstårta med grädde, mixade nötter och mörk choklad (om man nu får äta det?) eller en god ostbricka tex.

Annars är det ju en prioriteringsfråga, vill du ha en stabil och jämn viktnedgång utan avbrott eller är det värt att göra en avstickare? Man måste inte fira sin födelsedag genom att frossa på allt livets goda ;)

Jag skulle valt en sak av allt som bjuds. Det som jag känner att jag verkligen vill ha, och sen nöja mig med det.

14K
2009-01-08, 18:09
Måste du äta ALLT då? :) I stället för en stor bit tårta så kan du ju göra en atkinstårta med grädde, mixade nötter och mörk choklad (om man nu får äta det?) eller en god ostbricka tex.

Annars är det ju en prioriteringsfråga, vill du ha en stabil och jämn viktnedgång utan avbrott eller är det värt att göra en avstickare? Man måste inte fira sin födelsedag genom att frossa på allt livets goda ;)

Jag skulle valt en sak av allt som bjuds. Det som jag känner att jag verkligen vill ha, och sen nöja mig med det.

Det låter som en väldig bra ide, jag tror jag avstår från äta massa skit och fortsätta en stadig viktnedgång

14K
2009-01-09, 08:33
Haha... Nu har alla väntat på denna dag.. inklusive mig... ok here goes... Ställde mig på vågen.. och den vissa...

105kg ... alltså -7 på 2 veckor.... blev faktiskt lite chockad... känns som jag ätit ihjäll mig :)
Snacka om BOOST man har fått för denna diet... Ska försöka lägga upp frächa bilder snart. :)

14K
2009-01-09, 08:52
Bilder finns i min Journal nedan.. klicka på den så ser ni mer info :)

dannegavle
2009-01-09, 09:35
Räkna inte med samma takt framöver, i början tappar man 2-3 kilo vätska.

Men även om man räknar bort vätskeförlusten så är det ett imponerande resultat. Grattis!

14K
2009-01-09, 09:42
Jo det vet jag angående vätskan :)
O tack :)

pedersen1980
2009-01-09, 16:28
Grattis som faan!!!!
Visste att du skulle gå ner massor och bli nöjd :o)

Ja har oxå kalas i helgen... Har inte bestämt vad ja ska göra med godsakerna... Tror jag skiter helt i o äta dom men vi får se!

14K
2009-01-09, 16:42
Tycke du gör helt rätt. Gör det du mår bäst av så klart... Tack för stödet :)

Lefnart
2009-01-09, 20:05
Jisses va najs, grattis!!! :] Vet precis hur det känns, värsta kicken!

Även om det som en del säger "inte kommer fortsätta i samma takt" så gjorde det i alla fall det för mig ett bra tag. -2 kg varje torsdag jag gick till farsan och vägde mig, detta fortgick i över 10 veckor i rad.

Har ett kanonbra tips till lördagen. Gör en cheesekake! Glömt receptet men finns nog att hitta på nätet. Sötningsmedel istället för socker och skippa digestive-kexen. Det blir om jag inte minns fel nästan bara fett, proteiner och sötningsmedel, fast syrran hatade den eftersom hon hatar sötningsmedel hehe.

Jag personligen skulle inte ha chansat och tagit en massa kakor och sånt, för det kan säga Pang(!) sen kan man inte hålla emot på flera dagar, om man har otur.

Ska bli spännande att följa dina framgångar! :]

Cheers och grattis,

Lelle

14K
2009-01-09, 22:09
Grattis som faan!!!!
Visste att du skulle gå ner massor och bli nöjd :o)

Ja har oxå kalas i helgen... Har inte bestämt vad ja ska göra med godsakerna... Tror jag skiter helt i o äta dom men vi får se!

Tack hehe... Du är bra stöd o ha med hela vägen... Som jag sa innan.. Gör det du tycker är bäst, imorgon på min "fest" ska jag hålla mig till min mat och undvika alla fällor. På så sätt blir jag starkare för stå emot framtida motstånd :) Men så klart om du vill unna dig lite så blir det helkroppsträning 14 dagar i streck *slap*

Jisses va najs, grattis!!! :] Vet precis hur det känns, värsta kicken!

Även om det som en del säger "inte kommer fortsätta i samma takt" så gjorde det i alla fall det för mig ett bra tag. -2 kg varje torsdag jag gick till farsan och vägde mig, detta fortgick i över 10 veckor i rad.

Har ett kanonbra tips till lördagen. Gör en cheesekake! Glömt receptet men finns nog att hitta på nätet. Sötningsmedel istället för socker och skippa digestive-kexen. Det blir om jag inte minns fel nästan bara fett, proteiner och sötningsmedel, fast syrran hatade den eftersom hon hatar sötningsmedel hehe.

Jag personligen skulle inte ha chansat och tagit en massa kakor och sånt, för det kan säga Pang(!) sen kan man inte hålla emot på flera dagar, om man har otur.

Ska bli spännande att följa dina framgångar! :]

Cheers och grattis,

Lelle

Man tackar så mycket, skönt och få höra från någon som vatt med om samma sak, det är en bra början :)

Nattljus
2009-01-10, 05:59
ni killar har ju helt fel inställning till att fira födelsedag. dieta ska man börja med några veckor efter att man fyllt. då kan man frossa i livets goda på sin egen dag och sedan har man ett helt år på sig att befästa nya vanor :D

a, och grattis och god fortsättning på viktnedgången :)

pedersen1980
2009-01-10, 07:16
Då vill jag nog säga att ni som dietar med kolhydrater gör helt fel :o)

Jag har iaf senaste tiden ätit.
Baconinlindad fläskfile fylld med soltorkade tomater plus massa bea
Tacogratäng med mass ost, creme fraiche och philadelphia.
Karre med massa bea.
Low Carb burger på Max.
Den har ja föresten glömt tips om 14K
3.3% kolhydrater!

14K
2009-01-10, 09:24
Då vill jag nog säga att ni som dietar med kolhydrater gör helt fel :o)

Jag har iaf senaste tiden ätit.
Baconinlindad fläskfile fylld med soltorkade tomater plus massa bea
Tacogratäng med mass ost, creme fraiche och philadelphia.
Karre med massa bea.
Low Carb burger på Max.
Den har ja föresten glömt tips om 14K
3.3% kolhydrater!

Det har jag fått tips om, Low carb burgaren på Max, vill testa nån dag :)

Hur går det med din diet? Några resultat?

tsp
2009-01-12, 01:56
Har du testat att börja käka kvarg? 500g innehåller cirka 350kcal, 60g protein och typ 5-10g kolhydrater.

14K
2009-01-12, 08:34
Japp äter det nästan varje dag, 250g med 100g björnbär eller hallon

tsp
2009-01-12, 16:24
Japp äter det nästan varje dag, 250g med 100g björnbär eller hallon

Gott är det! :D Brukar äta min med fun light, men ska ta och prova på något nytt idag.

14K
2009-01-12, 16:28
Har funlight i också annars är det ganska surt :) Men fyfan va gott det är.. Speciellt med björnbär

pedersen1980
2009-01-12, 20:47
Jag kör ju långsam diet så ja försöker nästan äta så mycket som möjligt.

Är det så smart o äta nåt så proteinrikt med låg fett %?

Tror mycket protein och lite fett ger lite insulinpåslag och de vill vi inte :p

Jag tar för övrigt 40 gram protein efter träning men ja vet att de e fel :p

Onigiri
2009-01-12, 21:45
Du tar en stor proteindos efter träningen som du vet är fel. Varför tar du den då? ;)

14K
2009-01-12, 21:57
Jag kör ju långsam diet så ja försöker nästan äta så mycket som möjligt.

Är det så smart o äta nåt så proteinrikt med låg fett %?

Tror mycket protein och lite fett ger lite insulinpåslag och de vill vi inte :p

Jag tar för övrigt 40 gram protein efter träning men ja vet att de e fel :p

40g låter inte fel, men så klart du ska göra det som funkar för dig :cool:

pedersen1980
2009-01-14, 18:19
Oni> Om vi pratar gå ner i vikt enbart med LCHF så e de fel.
Om man försöker behålla så mycket muskler som möjligt vid diet så tror jag det är rätt.
Om man blandar ut proteinet med 3-4 dl grädde så blir de bättre LCHF mat :o)

14K
2009-01-15, 10:54
Oni> Om vi pratar gå ner i vikt enbart med LCHF så e de fel.
Om man försöker behålla så mycket muskler som möjligt vid diet så tror jag det är rätt.
Om man blandar ut proteinet med 3-4 dl grädde så blir de bättre LCHF mat :o)

Låter inte gott *gah!*

pedersen1980
2009-01-15, 20:34
Nupp. Konstig LCHF shake dock :p

14K
2009-01-16, 13:55
Funderar på en sak....

Om jag nu skulle få för mig att ha än dag där jag äter en massa skit... typ choklad, glass, kakor, läsk, pizza osv... kommer jag va som en svamp då? Kommer alla kolhydrater fastna på mig? Fylls min celler direkt? O isf hur långt tid tar det innan jag är nere på "diet" nivån igen? 2-3 dagar?

Och så klart om man ska äta nåt sånt på 1 dag så ska man självklart träna. Mest är jag nyfiken på vad som hade hänt med min kropp o dieten.

Eddie Vedder
2009-01-16, 14:25
Din kropp kommer absorbera i stort sett allt ja.

14K
2009-01-16, 21:54
Din kropp kommer absorbera i stort sett allt ja.

Låter trevligt :naughty:

14K
2009-01-21, 21:59
NU på fredag har det gått 4 veckor sen jag började dieten, funderar på äta lite gott, kakor o glass o sånt, tänkte... om jag gör det, förstör jag dieten? går jag upp massivit i vikt för 1 dags mat?

Lefnart
2009-01-21, 22:10
Låter som du nästan bestämt dig att du ska "fuska" hehe. Personligen skulle jag inte göra det, jag har gjort det en massa gånger och sötsuget kommer tillbaka direkt och håller i sig flera dagar. Bli inte heller förvånad om du gått upp ända upp till 4-5 kg dagen, eller två dagar, efteråt. Även om det i princip bara är vätska/kolhydrater så är det psykiskt pressande att se vikten åka upp så. Likaså kommer hungerkänslorna tillbaka snabbt när man "spänner ut" magen med en massa skräp.

Men om du gör det, försök komma ihåg alla nackdelar till nästa gång du känner suget ;]

tigerofsweden
2009-01-21, 22:24
Äsch efter 4v kan man väll unna sig ngt gott. Håll det på en rimlig nivå bara och undvik att frossa. Du lär ju knappast gå upp 4-5 om du "fuskar" lite lätt :)

14K
2009-01-21, 22:42
*suck* känns som man borde låta bli

14K
2009-01-21, 22:55
Låter som du nästan bestämt dig att du ska "fuska" hehe. Personligen skulle jag inte göra det, jag har gjort det en massa gånger och sötsuget kommer tillbaka direkt och håller i sig flera dagar. Bli inte heller förvånad om du gått upp ända upp till 4-5 kg dagen, eller två dagar, efteråt. Även om det i princip bara är vätska/kolhydrater så är det psykiskt pressande att se vikten åka upp så. Likaså kommer hungerkänslorna tillbaka snabbt när man "spänner ut" magen med en massa skräp.

Men om du gör det, försök komma ihåg alla nackdelar till nästa gång du känner suget ;]

Nä jag är inte bestämd alls, tänkte bara om det var värt o äta en kaka på typ 20 min o sen ha ångest 3 dagar *drool*

Snobbe
2009-01-22, 01:54
Asså beror på hur mycket du äter? Om du äter 200g godis så lär du inte behöva ha ångest direkt mycket. Men om du drar i dig 2liter cola 1kg godis o några kakor kanske du ska tänka dig för nästa gång. Du kommer gå upp pga vätskan men det är inte fett vikt så det är inget du behöver oroa dig för om du inte frossar i dig totalt. 200g vinigummi tex är typ 600-700 kcal inget som förstör för dig totalt.

The Draf
2009-01-22, 09:14
Skit i att unna dig kakor å sånt. Bättre att avvänja sig för gott.

dannegavle
2009-01-22, 10:18
NU på fredag har det gått 4 veckor sen jag började dieten, funderar på äta lite gott, kakor o glass o sånt, tänkte... om jag gör det, förstör jag dieten? går jag upp massivit i vikt för 1 dags mat?

Sockermonstret som bor i min mage är väldigt lätt att väcka, och när det väl vaknat kan det vara stört omöjligt att få det att somna igen.

MEN, om du planerar att äta sötsaker en dag så har du ju också mentalt förberett dig på att motstå frestelsen att fortsätta dagen efter. Och att vara mentalt förberedd ger dig en fördel.

Sen går det att frossa lite smart också. Det finns kalorisnål glass som är god, men inte så gudomligt god att man lockas äta flera liter. Istället för en 200 g Marabou Mjölkchoklad (Mmmmmmmmmmmmmmmmm) så kan du trycka i dig två 30 g Marabou 70% Dark Premium. Tänk dig, två hela chokladkakor istället för en. För att fylla buken lite kan du dra i dig en 300 g Frödinge Lättostkaka med sockerfri blåbärssoppa till (ca. 450 kcal, gott och mättande och en hel del protein för att vara efterrätt).

Krisz
2009-01-22, 10:21
Nä jag är inte bestämd alls, tänkte bara om det var värt o äta en kaka på typ 20 min o sen ha ångest 3 dagar *drool*

Nä, men ångest i 2 dar ;) Skämt åsido, enligt folk på ett lågkolhydratforum får man "förstörd effekt" i 2 dygn om man äter kolhyrater i en LCHF-diet.

Men annars är det väl sunt förnuft som gäller. Du kommer ju inte gå upp 3 kg i fettmassa bara för att du käkar en halv sockerkaka...däremot kan du rent tekniskt gå upp 0,5 kg om du får i dig 3500 extra kcal (1 kg fett motsvarar ca 7000 kcal). Det är rätt lätt att komma upp i det om tänker följande krokbentänkande "idag släpper jag loss totalt, för imorgon börjar jag dieta stenhårt igen". Bara 2,5 hg blandat lösgodis ger ca 1000 kcal.

För att gå en mellanväg: käka LCHF-efterrätt. Smält några rutor mörkt choklad i några msk grädde, låt svalna lite, vispa i en äggula och vänd sen ner chokladsmeten i vispad grädde = supergod chokladmousse :thumbup:

14K
2009-01-22, 10:40
Asså beror på hur mycket du äter? Om du äter 200g godis så lär du inte behöva ha ångest direkt mycket. Men om du drar i dig 2liter cola 1kg godis o några kakor kanske du ska tänka dig för nästa gång. Du kommer gå upp pga vätskan men det är inte fett vikt så det är inget du behöver oroa dig för om du inte frossar i dig totalt. 200g vinigummi tex är typ 600-700 kcal inget som förstör för dig totalt.

Skit i att unna dig kakor å sånt. Bättre att avvänja sig för gott.

Sockermonstret som bor i min mage är väldigt lätt att väcka, och när det väl vaknat kan det vara stört omöjligt att få det att somna igen.

MEN, om du planerar att äta sötsaker en dag så har du ju också mentalt förberett dig på att motstå frestelsen att fortsätta dagen efter. Och att vara mentalt förberedd ger dig en fördel.

Sen går det att frossa lite smart också. Det finns kalorisnål glass som är god, men inte så gudomligt god att man lockas äta flera liter. Istället för en 200 g Marabou Mjölkchoklad (Mmmmmmmmmmmmmmmmm) så kan du trycka i dig två 30 g Marabou 70% Dark Premium. Tänk dig, två hela chokladkakor istället för en. För att fylla buken lite kan du dra i dig en 300 g Frödinge Lättostkaka med sockerfri blåbärssoppa till (ca. 450 kcal, gott och mättande och en hel del protein för att vara efterrätt).

Nä, men ångest i 2 dar ;) Skämt åsido, enligt folk på ett lågkolhydratforum får man "förstörd effekt" i 2 dygn om man äter kolhyrater i en LCHF-diet.

Men annars är det väl sunt förnuft som gäller. Du kommer ju inte gå upp 3 kg i fettmassa bara för att du käkar en halv sockerkaka...däremot kan du rent tekniskt gå upp 0,5 kg om du får i dig 3500 extra kcal (1 kg fett motsvarar ca 7000 kcal). Det är rätt lätt att komma upp i det om tänker följande krokbentänkande "idag släpper jag loss totalt, för imorgon börjar jag dieta stenhårt igen". Bara 2,5 hg blandat lösgodis ger ca 1000 kcal.

För att gå en mellanväg: käka LCHF-efterrätt. Smält några rutor mörkt choklad i några msk grädde, låt svalna lite, vispa i en äggula och vänd sen ner chokladsmeten i vispad grädde = supergod chokladmousse :thumbup:

Tack alla för era svar, men det känns lite som man borde skippa det, men nån gång kan man unna sig, men jag tänker vänta tills man är nära sin målvikt, så även om man går upp lite för 1 dag så är de tinte hela världen :)
För senare har ajg ökat min kolhydrat intag och då är det lättare o fördela, just nu är den på 25 om dagen. inte lika lätt :smash:

14K
2009-01-26, 00:17
Skippade helgens frestelser och det blev inga sötsaker eller extra holhydrater, tack alla för er stöd :)

young_george
2009-01-26, 00:26
Skippade helgens frestelser och det blev inga sötsaker eller extra holhydrater, tack alla för er stöd :)

Well done sir! Det blir bara skit om man fuskar.

Är själv på deff och blir nästan illamående om jag måste närma mig saker som vitt bröd. Lite nojjigt men vafan, det funkar.

14K
2009-02-02, 09:57
Well done sir! Det blir bara skit om man fuskar.

Är själv på deff och blir nästan illamående om jag måste närma mig saker som vitt bröd. Lite nojjigt men vafan, det funkar.

Fortfarande inget fusk ^^

Ligger inne på 5:e veckan nu. Mina polare undrar när jag ska ätar dag men jag säger ... Aldrig. Känns inte som det är värt. Varje helg nu i 5 veckor har min polare/bror käkat massa skit under helgerna o de ser så uppblåsta ut och ont i magen osv. jag har hållt mig till min kvarg/blåbär, nötter och morot + dippa. Känns för jävla skönt o inte må dåligt :)

iMultiply
2009-02-02, 13:16
Fortfarande inget fusk ^^

jag har hållt mig till min kvarg/blåbär, nötter och morot + dippa. Känns för jävla skönt o inte må dåligt :)

Det låter som goda grejer ändå, det är väl inte fy skam med det!!

14K
2009-03-08, 11:11
Har en liten från angående min träning som är underbar bra.

1. När jag starta det hela så körde jag lätta vikter, många gånger, nu har jag ökat mycket mer och kör 6-7rep på nästan allt. mer på mage. Är det bättre köra tungt?

2. Jag varierar mellan morgon promenad/crosstrainer/jogging som morgon träning sedan tränar jag på gym, även ibland en kvällspromenad. Är det för mycket träning?

Jag ligger på ca 1500-1700 kcal/dag.

Har även börjat med hoppa lite Jumping Jacks efter träning, försöker ligga på 150-200. Hjälper det något? Ökar det min förbränning, antar att göra 200 sådana bränner väl bort lite kalorier?

14K
2009-03-09, 10:33
Ingen som hade lite svar?

Snobbe
2009-03-09, 10:52
Varför skulle du inte vilja köra tyngre är min fråga:D

gudding
2009-03-09, 19:04
Kul att det går bra för dig och din viktnedgång pekar positivt!

För att försöka svara på dina frågor, eller peka i rätt riktning:

Jumping jacks burnt calories finnes här:
http://www.sparkpeople.com/resource/calories_burned.asp

Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag.

Att köra dubbla pass på raken är ju knappast optimalt, dock inte bortkastat. Jag gör det ibland och trivs med det, min prioritering ligger ju på konditionen så då kör jag alltid den först.

I övrigt visar den här studien av den kände svenske forskaren Bengt Saltin m.fl. fördelar med två pass på samma dag följt av en hel vilodag istället för ett pass per dag:

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/98/1/93

Skeletal muscle adaptation: training twice every second day vs. training once daily. J Appl Physiol 98: 93-99, 2005.

Själv brukar jag känna efter lite själv hur mycket jag orkar eller mår.
Jag har ibland satt regeln att åtminstånde aktivera sig lite mer på något sätt varje dag. Promenad eller så.

Hoppas det var till någon hjälp!

\Gudding