handdator

Visa fullständig version : Fettförbränning för 60+:are


PiNG.
2008-12-28, 00:49
Ja vid middagsbordet till jul kom vi in på kalorier och fettförbränning och ålderns betydelse av dessa två ihopa.

Sökte lite på forumet men hitta genom mina magiska sökord inte ett smack. Hittade dock på google: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/vikt/article193779.ab (artikeln postades 2004)

Hur funkar det? Ju äldre man blir, desto mer antifett/kalori-förbrännande blir kroppen? Eller gäller det som alltid, kcal in och kcal ut. Man blir äldre och möjligtvis latare, har lättare för att skylla på åldern, men om man äter och tränar rätt, så borde väl inte fettet bara sitta kvar på tex magen, bara för man blir gammal...eller är det precis så det fungerar?

Finns det en bra tråd om detta så länka gärna dit å lås denna, jag kunde tyvärr inte hitta nån som tog upp ämnet.

Exhale_
2008-12-28, 00:51
Jag är inte så insatt i ämnet men har för mig att energiförbrukningen sänks ju äldre man blir. När det gäller kalori in - kalori ut så förmodar jag att det gäller oavsett ålder.

Scratch89
2008-12-28, 02:35
Inte nog med att energiförbrukningen minskar generellt, hormonnivåerna blir helt andra. Hos män minskar testosteron, och östrogen ökar.

Sverker
2008-12-28, 08:16
Minskade testosteronnivåer leder till minskad muskelmassa med tiden. Inga stora förändringar men några kg per 10 år. Mindre muskelmassa leder sedan till lägre grundförbränning.

Alltså massor med motiveringar varför vi ska vara aktiva hela livet och bibehålla muskel- och benmassa så mycket vi kan.







Snacka om åldersdiskriminering:D
Man blir äldre och möjligtvis latare, har lättare för att skylla på åldern
Ungdomar är rätt lata de också.

PiNG.
2008-12-28, 10:27
Minskade testosteronnivåer leder till minskad muskelmassa med tiden. Inga stora förändringar men några kg per 10 år. Mindre muskelmassa leder sedan till lägre grundförbränning.

Alltså massor med motiveringar varför vi ska vara aktiva hela livet och bibehålla muskel- och benmassa så mycket vi kan.







Snacka om åldersdiskriminering:D
Man blir äldre och möjligtvis latare, har lättare för att skylla på åldern
Ungdomar är rätt lata de också.


Ja möjligen ;) Ofta är det nog sanningen. Men det är ju samma för lata ungdomar...äter de för mycket o rör sig för lite blir magen större även där. Men även de som inte är lata verkar ha svårare för att bli av med sin tex mage, ju äldre de blir. Men i vår diskussion vid julbordet så kom argumenten "vi har inte köpt godis på evigheter, och slutat äta kakor på kvällarna, skippat feta såser, går långa promenader i skogen och ändå står vikten still."

Jag vill ha det till att det fortfarande i största del handlar om kcal in - kcal ut. Men det fick jag inget gehör för :D Därav min fråga så att någon som vet kan svara på om det är så stora förändringar i hormonväg etc att en 60 åring får jobba dubbelt så hårt för att bränna sina 500 kcal på en skogspromenad gentemot låt oss säga en 30 åring.

Scratch89
2008-12-28, 10:30
Själva promenaden kommer att kosta lika mycket energi. Det är metabolismen i grundtillstånd som blir kraftigt förändrat.

PiNG.
2008-12-29, 22:07
Själva promenaden kommer att kosta lika mycket energi. Det är metabolismen i grundtillstånd som blir kraftigt förändrat.

Ok då sammanfattar jag det hela med att: Från 30 till 60 års åldern så behöver man förbruka ca 200 kcal extra per dygn för att kunna äta som en 30 åring, om man rör på sig lika mycket givetvis.

Om det nu är den enda skillnaden (att kaloriförbrukningen minskar med 200 kcal/dygn) så borde ju alla bortförklaringar om att det inte går att gå ner i vikt pga åldern vara rent blaha... Man behöver bara träna lite mer eller äta lite mindre....precis som för alla andra?

Eller finns det faktorer som ni sa, att hormoner och testosteron/östrogennivåer kan påverka fettförbränningen/kcalförbrukningen MER än just den här lägre dygnsförbrukningen...?

För annars får personen i fråga i sig kcal någonstans som hon kanske på ett lägligt sätt "glömmer bort" :D

Eddie Vedder
2008-12-30, 07:42
Om det nu är den enda skillnaden (att kaloriförbrukningen minskar med 200 kcal/dygn) så borde ju alla bortförklaringar om att det inte går att gå ner i vikt pga åldern vara rent blaha... Man behöver bara träna lite mer eller äta lite mindre....precis som för alla andra?

Ja.

Eller finns det faktorer som ni sa, att hormoner och testosteron/östrogennivåer kan påverka fettförbränningen/kcalförbrukningen MER än just den här lägre dygnsförbrukningen...?

Ja det finns men det påverkar snarare förhållandet fett/muskler, vart fettet fäster sig i högre grad o.s.v.

Det är alltså samma "grundregler" för viktbalans oavsett ålder men övriga hormonella förutsättningar spelar stor roll. Och det gäller ju även två 20-åringar emellan även om skillnaderna där inte blir lika påtagliga.

PiNG.
2008-12-30, 08:55
Ja.



Ja det finns men det påverkar snarare förhållandet fett/muskler, vart fettet fäster sig i högre grad o.s.v.

Det är alltså samma "grundregler" för viktbalans oavsett ålder men övriga hormonella förutsättningar spelar stor roll. Och det gäller ju även två 20-åringar emellan även om skillnaderna där inte blir lika påtagliga.

Ok tack Eddie:thumbup:

Hittade faktiskt en sida med lite vettig info: http://www.sbu.se/sv/Publicerat/Ovrig/Ska-jag-ta-ostrogen/

Är det normalt att gå upp några kilo i vikt?

JA, MEN DET HAR INTE med sjunkande östrogennivåer att göra utan har snarare samband med övriga åldrandet – som berör både kvinnor och män. Med stigande ålder minskar kroppens muskelvävnad samtidigt som ämnesomsättningen går ner – något som sker gradvis från 30-årsåldern. Från och med då förlorar vi i genomsnitt tre till fem procent av muskelmassan för varje decennium som går.


I takt med att andelen kroppsfett ökar på bekostnad av muskler blir ämnesomsättningen långsammare. Ett stillasittande liv utan motion bidrar också till att man bränner färre kalorier, vilket ökar risken för viktuppgång.


Konsten att hålla vikten handlar om att tillämpa den enkla regeln att låta bli att äta mer än kroppen behöver. Lätt att säga, men svårt för den som är hungrig. Ett knep är att motionera mer. Då ökar ämnesomsättningen och man kan äta mer utan att bli tjock.

Det är inte lämpligt att börja banta i de här åldrarna – eftersom det innebär att ämnesomsättningen skruvas ner ytterligare och risken för nya överviktskilon ökar när man börjar äta normalt igen.


Hullet kan behövas just för kvinnor i klimakteriet. I fettvävnaden bildas nämligen östrogen (av de förstadier till hormonet som binjurarna har tillverkat), vilket innebär att mulliga kvinnor får ett visst skydd mot andra besvär och tillstånd som har med sjunkande hormonnivåer att göra.


Det finns också undersökningar som visar att kvinnor med fylligare former har mindre besvär under övergångsåren än vad magra kvinnor har, inte minst med svettningar och värmevallningar.

Ungefär vad jag trodde, tack för hjälpen att reda ut ett frågetecken *kissass*

Scratch89
2008-12-30, 11:42
Den största anledningen tror jag är att pensionärer i regel brukar bli väldigt bekväma och fikar två gånger om dagen.

Eddie Vedder
2008-12-30, 13:22
Den största anledningen tror jag är att pensionärer i regel brukar bli väldigt bekväma och fikar två gånger om dagen.

Fikandet är nog bara en rutin från förr när det gäller gamlingar. Det stora problemet för de äldre är inte att de främst blir tjockare utan undernärda. Och undernäringen är vanlig både bland de som magrar av och de som tjockar till sig (där aptiten till kaffebröd och efterrätter finns kvar men inte till mat).

Kräket
2008-12-30, 13:40
Minskade testosteronnivåer leder till minskad muskelmassa med tiden. Inga stora förändringar men några kg per 10 år. Mindre muskelmassa leder sedan till lägre grundförbränning.

Alltså massor med motiveringar varför vi ska vara aktiva hela livet och bibehålla muskel- och benmassa så mycket vi kan.


Går det alltså att bibehålla hormonnivåerna med hjälp av träning? Eller handlar det om att minska takten på minskningen av testosterone?

King Grub
2008-12-30, 14:35
Varken eller, men styrketräning motverkar muskelförlusten ett inaktivt liv + lägre hormonnivåer innebär. Man förlorar inte muskelmassa bara för att man blir äldre, om man tränar (förrän man blir riktigt gammal eller har mycket stor mängd muskelmassa till att börja med).

CrazyJoeDavola
2008-12-30, 15:15
Lite OT men det här med att förlora muskelmassa när man blir gammal och sjuk är riktigt ruskigt hur fort det går. Från att se hälsosam och frisk ut till att i princip helt försvinna tar inte många veckor. :(

King Grub
2008-12-31, 09:43
Det behöver man inte vara gammal för, utan det räcker med att inte kunna röra sig ordentligt upp från sängen.