Visa fullständig version : För mycket tomater!!
Finns det något dåligt med att äta för mycket tomater ? vad är det som är bra med det? blir ca 2 tomater per dag, en i familjen verkar ha något tvångssyndrom..tomaterna käkas inte heller till middagen utan ovanför vasken med salt på under 20 sek..
King Grub
2008-12-27, 20:31
2 tomater är inte "för mycket", för någon, om man inte har någon form av överkänslighet.
TOMAT? e ju en grönsak, e ju nyttigt, mkt antidoxidanter å grejer
Finns det något dåligt med att äta för mycket tomater ? vad är det som är bra med det? blir ca 2 tomater per dag, en i familjen verkar ha något tvångssyndrom..tomaterna käkas inte heller till middagen utan ovanför vasken med salt på under 20 sek..
Själva tvångssyndromet är väl det som är dåligt i detta fall.
Tomater är bra, innehåller mycket antioxidanter (lykopen). Hettar man upp tomaterna tillgodogör sig kroppen antioxidanterna ännu bättre.
NuclearWinter
2008-12-30, 19:04
Det är nog snarare saltet på tomaterna man ska vara lite försiktig med.
2 tomater !!
Menar du att det är mycket?
Jag äter mellan 4-10 st per dag.
Jag tänkte ett tag att det skulle vara risk för att få i sig för mycket bekämpningsmedel genom att äta mycket av någon specifik vara ( tomater ).
SLV redovisar sin provtagning under 2007 här:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/bekampningsmedel/2007/2007_livsmedelsverket_delrapport_1_bekampningsmede lsrester_i_vegetabilier.pdf
Inga tomater innehöll förhöjda mängder bekämpningsmedel.
kalajset
2009-01-02, 22:14
Lite, OT, men en vän till mig med problem med någon form av utslag, (förmodad allergi), hävdar att "för stort" intag av vissa grönsaker, framförallt tomat, skulle kunna ge nickelallergi, och att det kan vara en trolig orsak till utslagen i om att denna person sätter i sig en hel del av denna vara. Jag hade aldrig hört talas om något liknande - rätt/fel?
Det skrevs en del om att nickel i födan skulle vara ett problem för nickelallergiker, men det har varit tyst om det på senare år, så möjligen var det på ganska svaga indikationer. Den primära nickelkällan ansågs då vara föroreningar från kokkärl, alltså inte maten i sig. Tomater innehåller vad jag vet inte mycket nickel, choklad är nog ett större probem i så fall.
Sedan tror jag inte att kontaktallergier automatiskt kan översättas till födoämnesallergier. Man skall skilja på kontaktallergi (reaktion vid hudkontakt) och födoämnesallergi som ger hudsymptom när man äter något man inte tål. Men jag kan för lite för att våga uttala mig säkert.
kalajset
2009-01-02, 23:29
Det skrevs en del om att nickel i födan skulle vara ett problem för nickelallergiker, men det har varit tyst om det på senare år, så möjligen var det på ganska svaga indikationer. Den primära nickelkällan ansågs då vara föroreningar från kokkärl, alltså inte maten i sig. Tomater innehåller vad jag vet inte mycket nickel, choklad är nog ett större probem i så fall.
Sedan tror jag inte att kontaktallergier automatiskt kan översättas till födoämnesallergier. Man skall skilja på kontaktallergi (reaktion vid hudkontakt) och födoämnesallergi som ger hudsymptom när man äter något man inte tål. Men jag kan för lite för att våga uttala mig säkert.
Tack, då vet jag lite mer. Det hela hade tydligen sitt ursprung i att en av denna personens släktingar hade prövat på att vara vegetarian, (oklart vilken typ), ett halvår, och då fått rejäla eksem. Efter någon form av kontakt med sjukvården fick släktingen höra detta ang. nickelallergi, om främst tomater och potatis, och därefter fått ett strikt kostschema att följa. (Antar det inte längre var vegetarisk kost som gällde i detta fallet). Hurvida mycket av denna histora som stämmer eller inte är naturligtvis svårt att säga.
Jag vet hursomhelst om att personen i fråga äter zinktillskott, troligtvis dagligen, för att förbättra huden, skulle inte detta teoretiskt kunna förvärra situationen, vid eventuell nickelallergi? - Jag är riktigt, riktigt dåligt på sådant här själv, men har för mig jag läst något liknande förut.
Det enklaste är kanske att sluta med zinktillskottet och se om allergin blir bättre? Om inte personen lider av konstaterad zinkbrist och inte kan vara utan det (om det är bara för att förbättra huden kan vi ju konstatera att det inte verkar fungera överdrivet bra om personen får besvärliga eksem).
kalajset
2009-01-02, 23:57
Det enklaste är kanske att sluta med zinktillskottet och se om allergin blir bättre? Om inte personen lider av konstaterad zinkbrist och inte kan vara utan det (om det är bara för att förbättra huden kan vi ju konstatera att det inte verkar fungera överdrivet bra om personen får besvärliga eksem).
Ja, det är en rimlig slutsats. Vad jag vet finns ingen egentlig zinkbrist. Får helt enkelt vidarebefodra, känns ju spontant mer naturligt att skära ner på ett zinktillskott än att skära ner på grönsakerna.
NuclearWinter
2009-01-05, 15:18
Zink är väl inte nickel?
Zink är väl inte nickel?
Nej. Men vi har heller inga bra indikationer på att det verkligen är en reaktion på nickel det är fråga om.
Raschmus
2009-01-06, 10:15
Farsan åt förut tomater rikligt med salt över diskhon, mer eller mindre dagligen. :laugh:
Han är iallafall frisk. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.