handdator

Visa fullständig version : Överäta varje dag vid bulk?


ViktorLindstrom
2008-12-27, 17:51
Hej, jag undrar om jag som bulkar bör överäta alla dagar i veckan?
Om jag tränar 6 dagar i veckan ungefär, den dagen jag vilar på, bör jag ligga närmre exakt kaloribehovet då eller överäta som jag gör de dagar jag tränar, fast utan gainern efter träningen då? (dricker vanligtvis två gainers per dag, en som mellanmål och en efter träning, nöjer mig med en då)

Alltså, vad är rekommenderat;
1. Bulka på som vanligt alla dagar oavsett om jag tränar eller ej
2. Minska något på ätandet då jag inte tränar, detta blir bara onödiga kalorier/fett

Tack!

sz0
2008-12-27, 18:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102839

Alfred Nobel
2008-12-27, 21:54
Jag personligen ser träningen ur ett längre perspektiv och skiter i allt som har med bulk och överätning att göra. Därför ligger jag oftast på energibalans med dagar då kalorierna stiger markant medan andra kan dyka upp hinder och maten blir bortprioriterad.
Sen, som du nämner, är din energiförbrukning på vilodagar inte lika hög som den dag du tränar, förutsatt att dina rutiner runtom är identiska. Så att äta mindre då du förbrukar mindre låter vettigt.

Fast frågan du ställer är väldigt beroende på vilka mål du har. Vill du bli tjock, stark och öka i muskler och inte har några kriterarer för att se ut som en gris, ät på. Annars kan det vara skönt att slippa grisäta vissa dagar och inte hamna på lika stort överskott.

Jag tror att en sund och varierad kost med fokus på lite extra protein leder till framgång. Sen skadar det inte att hålla på kaloirerna, fast konstant räknande kan sätta sig på tvären och utlösa ett mani som ställer till det i framtiden.

Fatcan
2008-12-28, 16:45
Fast frågan du ställer är väldigt beroende på vilka mål du har. Vill du bli tjock, stark och öka i muskler och inte har några kriterarer för att se ut som en gris, ät på. Annars kan det vara skönt att slippa grisäta vissa dagar och inte hamna på lika stort överskott.

Det finns nått som kallas deff också.

747
2008-12-28, 16:54
Sen behöver man inte bli fet som en gris heller, ty det händer inte över en natt.

Morty
2008-12-29, 17:43
Det finns nått som kallas deff också.

Det behöver du nog inte förklara för Niklas. Jag gillar för övrigt hans inställning. Man kommer ju ändå inte att bli "klar", man borde fortsätta livet ut med att träna och att pendla vikten konstant är ju inget bra.

a2thedmc
2009-01-14, 09:59
Beror på vilka mål man har, vill du bygga maximalt med muskel massa så är det bulk,deff som gäller. Tänk dock på en sak, det hjälper inte att äta överdrivet mycket mat det räcker med ett överskott på 500 kalorier och vad är det en billys panpizza?

Eddie Vedder
2009-01-14, 11:50
det räcker med ett överskott på 500 kalorier

Inte bara räcker, jag skulle definitivt påstå att +500kcal/dag är överdrivet mycket om man bulkar en längre period och inte är underviktig vid starten.