handdator

Visa fullständig version : tips på hur man fixar maten utan våg


leerfish
2008-12-27, 12:58
som många andra här så vill man ju starta sitt nya år med en deff, och det blir första gången för mej, ska ta av ungefär 10-15 kilo till sommarn vilket jag kommer klara bra.
Men jag skulle vilja ha tips med hur fixar ni maten ni som inte håller på väger. Jag har inte möjlighet att hålla på väga hur mycket mat o sånt.
kommer man lyckas dra av 500kcal per dag om man tar allting på "känn" bara.
Min upplägg på mat är så här: 6:00 ca 2port gröt+ 2 skivor bröd med magert pålägg
9:00 2 mackor med mager pålägg
12:00 lunch på jobbet kött/fisk/fågel men lite mindre potatis/ris/ pasta och sås+ obegränsat med grönt
15:00 mellanmål typ frukt eller morötter
17:00 träning gym och cardio
19:00 middag ungefär som på lunchen

kommer även klämma in 1-2 protiendryck under dagen.

Kommer jag fixa minus 500kcal om dagen via maten nu med detta upplägg. ska tillägga att jag är 181cm lång ca 102kilo idag ska ner till 80-85kg. gymmar 3-4gånger i veckan + 1-2 cardio pass i form av 40-60min spinning.

dannegavle
2008-12-27, 13:21
Har man koll på ungefär hur mycket energi det man stoppar i sig innehåller så blir det mycket lättare att hitta rätt "på känn". Lägg lite tid i början på att väga det du äter så kan du sen använda den kunskapen för att hamna ganska rätt i energiintag.

En annan fördel med att väga och räkna lite i början är att man får koll på hur fördelningen av kolhydrater/protein/fett ser ut en normaldag. Ditt exempel ovan ser t.ex. ganska fett-fattigt ut, och för lite fett är inte bra eftersom det finns fettlösliga vitaminer som kroppen inte kan tillgodogöra sig utan fett i maten. Lösningen kan vara så enkel som lite mer smör på mackorna, några omega-3 kapslar och att blanda proteinpulvret i röd mjölk istället för vatten.

mattilainen
2008-12-27, 13:51
jag ska göra det samma, börja min första stora deff nu i januari och är lite rädd för att jag ska bli en fuskare och inte klara gå ner så mycket jag har lust med, hur ser din kropp ut förövrigt? väger också ca 102 kg, roligt att ha lite att jämföra med :)

leerfish
2008-12-27, 14:09
jag väger runt 102-103kg nu har inte lust att väga mej men jag måste innan jag ska börja i nästa vecka, det mesta av fettet ligger vid midjan och magen, benen är jag mest nöjd med bara.

Har ju testat att små deffa innan men det varar bara i några veckor och det va oxo på "känn" jag körde med och lyckade få bort 3-5kg på kort tid, men det här gången vill jag lyckas med under hela processen.

Jag ska kanske äta vanligt mat bara inte en massa fettsnålla produkter för att få fett i sej, visst käkar jag omega3, smör och vanliga oljor till matlagningen varje dag

Jag tycker att jag äter min mat i rätt proportion med kolhydrater/protein/fett men jag äter mycket bara, så om jag minska på min matintag med 20-30% kommer det motsvara som 500kcal tror ni eller e det mer änn så??, nu e det bara bra husmanskost inget snabbmat nu