handdator

Visa fullständig version : Ont i fötterna av högreps i knäböj


tigerofsweden
2008-12-27, 00:01
Ja som titeln lyder så får jag ont i fötterna när jag kör +10 reps i knäböj. Det är mao inte låren som dör utan föttern.. Vet jag har dåliga skor, men kan det vara den enda anledningen?

StefanC
2008-12-27, 00:03
Nej, lyssna på massören. :D

Scratch89
2008-12-27, 01:24
Var i fötterna får du ont? Ovansidan? Hålfoten? Runt fotknölarna?

tigerofsweden
2008-12-27, 01:38
Var i fötterna får du ont? Ovansidan? Hålfoten? Runt fotknölarna?

Kan faktiskt inte ge ett riktigt svar, ska känna efter mer exakt var det gör ont nästa pass :) Men spontant skulle ja säga allmänt i hela foten. Men som sagt, antar jag får känna efter bättre var det sitter.

Sidén
2008-12-27, 02:32
Det här kanske inte är en så hemskt hjälpsam post. Men har du testat böja utan skor?
Jag tycker det känns mycket att köra knäböj och marklyft barfota.

Arf Pingvin
2008-12-27, 06:18
Mjuka sulor, löparskor? Du får säkert en viss framåtvikt och får jobba för att hålla balansen. Köp böjskor så kan du mycket lättare lägga tyngdpunkten mer över hälen och får stöd under hålfoten.

Scratch89
2008-12-27, 09:56
Mjuka sulor, löparskor? Du får säkert en viss framåtvikt och får jobba för att hålla balansen. Köp böjskor så kan du mycket lättare lägga tyngdpunkten mer över hälen och får stöd under hålfoten.

Antingen det, eller lära sig att lägga tyngtpunkten längre bak ändå. Börja med lite bredare stance, och minska allt eftersom du blir smidigare. Stretcha hela underkroppen, och särskilt vaderna/soleus. Böj i knä och sträck i höft samtidigt som du sträcker ut vaden.
http://www.gannett.cornell.edu/images/healthAdvice/Patellofemeral/stretch2.gif