handdator

Visa fullständig version : +10 kg muskler / år?


WizKid
2008-12-26, 21:34
Hej där.

Vid julbaket strax innan Julafton uppkom en diskussion om muskeltillväxt.
Påståendet från en av mina kamrater löd som följer:

En människa kan under "optimala" förhållanden vad gäller mat och styrketräning öka sin vikt i rena muskler med max 10 kg/år.

Stämmer detta påstående? Ren kuriosa.

/ Henke

ceejay
2008-12-26, 21:38
Jag tror inte det stämmer, fast när det gäller ordet "optimalt" brukar ju oftast det betyda att det går att få i teorin och oftast inte i praktiken.

Arnold schwarzenegger har jag för mig ha sagt att man kan bygga 2.5kg rena muskler per år

King Grub
2008-12-26, 22:02
Möjligen första träningsåret om man gör allt rätt och har rätt gener. Utan rätt gener kan man inte göra det, hur man än tränar, äter eller vill. Ingen kan göra det år efter år efter år.

Och med "rena muskler" avses inte muskelprotein, utan fettfri massa med allt som hör till utöver muskelproteinet, som vatten, glykogen, osv.

LoTiX
2008-12-26, 23:54
Tyvärr ignoreras allt som oftast orden "om man gör allt perfekt samt har perfekta gener" och man läser sig bara till orden "10 kg" för att därefter även sortera bort "första året" samt "muskelmassa avser all fettfri massa".

Tricklev
2008-12-27, 03:00
Jag har tränat i 10 år, jag väger nu en bra bit över 100kg i bra form, jag ser fram emot att se mig själv om 10 år till, varpå jag kommer väga in en bra bit över 200kg i bra form.

Ostknäcket
2008-12-27, 03:15
Jag har tränat i 10 år, jag väger nu en bra bit över 100kg i bra form, jag ser fram emot att se mig själv om 10 år till, varpå jag kommer väga in en bra bit över 200kg i bra form. Har du tråkigt? ;)

isglass
2008-12-27, 11:52
allt är möjligt

Allan
2008-12-27, 11:56
Nope. Och det vette fan om det ens är möjligt under första träningsåret. Det kan vara möjligt för folk i puberteten men då har det definitivt inte enbart med träningen att göra. Även de som inte tränar kan öka väldigt mycket i muskelmassa på ett år under tonårstiden

Timme
2008-12-27, 11:57
Jag har tränat i 10 år, jag väger nu en bra bit över 100kg i bra form, jag ser fram emot att se mig själv om 10 år till, varpå jag kommer väga in en bra bit över 200kg i bra form.

yes :D

isglass
2008-12-27, 12:02
jag förstår inte det här med muskelmassa och styrka, jag vill bara ha styrka och vad jag märkt hitills har jag inte fått musklerna att växa i storlek, har bara blivit starkare. Måste man träna olika för att bli stark och för att se ut som en bodybuilder?

Anders The Peak
2008-12-27, 12:17
Ren kuriosa för 99.99999999999999% av befolkningen. Någon promille har någon genetisk knorr som gör att de har anlag för det men antagligen är det bara en promille av dem som börjar med någon form av styrkeidrott.

Anders The Peak
2008-12-27, 12:38
Ren kuriosa för 99.99999999999999% av befolkningen. Någon promille har någon genetisk knorr som gör att de har anlag för det men antagligen är det bara en promille av dem som börjar med någon form av styrkeidrott.

När man kikar på muskelbyggare/styrkelyftare/tyngdlyftare med mycket stor muskelmassa så har de haft ett större antal muskelfibrer från barnsben jämfört med normalfördelningen av muskelfibrer bland populationen. Dvs de har haft en genetisk fördel jämfört populationen i stort.

isglass
2008-12-27, 12:39
Jag hört att killar med aktivt sexliv får svårare bygga muskler och styrka för att processen att skapa ny sperma tar upp viktiga näringsämnen bland annat zink , samt har det att göra med hormoner och allt mellan himmel och jord som frigörs och skapas vid orgasm. Sen får väl man väl inte glömma den sexuella frustrationen och allt som rör det mentala delen i ett aktivt sexliv. Någon som vet mer om det här ? är det sant ? Jag tycker det låter rätt sannolikt.

747
2008-12-27, 13:49
Jag tycker det låter som att det finns ett par tusen andra faktorer som är viktigare än hur ofta man får orgasm.

King Grub
2008-12-27, 13:52
Jag hört att killar med aktivt sexliv får svårare bygga muskler och styrka för att processen att skapa ny sperma tar upp viktiga näringsämnen bland annat zink , samt har det att göra med hormoner och allt mellan himmel och jord som frigörs och skapas vid orgasm. Sen får väl man väl inte glömma den sexuella frustrationen och allt som rör det mentala delen i ett aktivt sexliv. Någon som vet mer om det här ? är det sant ? Jag tycker det låter rätt sannolikt.

Nonsens.

Honken
2008-12-27, 15:27
Jag har tränat i 10 år, jag väger nu en bra bit över 100kg i bra form, jag ser fram emot att se mig själv om 10 år till, varpå jag kommer väga in en bra bit över 200kg i bra form.

Fan vad bra kämpat! Att sa sig från 0kg - 100kg på tio år är starkt! KUDOS!

Timme
2008-12-27, 15:40
Jag hört att killar med aktivt sexliv får svårare bygga muskler och styrka för att processen att skapa ny sperma tar upp viktiga näringsämnen bland annat zink , samt har det att göra med hormoner och allt mellan himmel och jord som frigörs och skapas vid orgasm. Sen får väl man väl inte glömma den sexuella frustrationen och allt som rör det mentala delen i ett aktivt sexliv. Någon som vet mer om det här ? är det sant ? Jag tycker det låter rätt sannolikt.

vad har du hittat på nu?