handdator

Visa fullständig version : Träna eller inte träna?


CiCoro
2008-12-26, 18:56
Snabb fråga, känner mig lite mesig men måste ändå..

har läst i många trådar att man inte ska träna när man känner sig ltie sjuk eller att man är på väg att bli och senaste typ 2 dagarna har jag hostat lite lätt (var 10e minut) och lite snuvig (då och då) och senast igår så hosta jag i flera minuter för det kändes som om något satt fast i halsen..känner mig likadan just nu, inte sjuk men något e här och jag har vilat sen i måndags så idag/imorgon skulle jag börja träna hårt igen men tvekar om jag ska sticka dit idag eller inte..nån risk om jag sticker och tränar eller e det bara lite västvärlds-nojjor? ..

tsp
2008-12-26, 19:09
Jag vet inte vad det rent medicinska rådet är, men när jag känner mig lite krasslig så där allmänt brukar jag träna ändå. Om jag hade haft sådan hosta som du har hade jag nog inte gått dock.

CiCoro
2008-12-26, 19:18
Jag vet inte vad det rent medicinska rådet är, men när jag känner mig lite krasslig så där allmänt brukar jag träna ändå. Om jag hade haft sådan hosta som du har hade jag nog inte gått dock.

okej tack men då tränar jag..hostar inte så mycket längre, men känner av att jag såg med fönstret öppet inatt..men jaja, får sluta lata mig och sticka dit bara..

Fjäderfrans
2008-12-26, 20:07
Jag brukar oftast träna sjuk men det är jag de hehe. Om du inte känner dig nå jätte sjuk eller har feber är de bara tuta o köra :) krya på dig!

jocke12
2008-12-26, 20:16
Jag brukar oftast träna sjuk men det är jag de hehe. Om du inte känner dig nå jätte sjuk eller har feber är de bara tuta o köra :) krya på dig!

Det där är inte alls så smart tänkt. Det är riktigt farligt att träna när man är sjuk. Och med sjuk menar jag inte två minuter från döden, utan en vanlig förkylning. Lite hosta låter väl iofs inte så farligt, men jag är ju ingen läkare heller.

Inge Enveten
2008-12-26, 20:18
Har jag inte feber så brukar jag träna. Vilket kanske är dumt då jag inte har någon som helst aning om vad som egentligen kan hända om jag tränar med förkylning/hosta men än så länge är allt bra

Fjäderfrans
2008-12-26, 20:24
Det där är inte alls så smart tänkt. Det är riktigt farligt att träna när man är sjuk. Och med sjuk menar jag inte två minuter från döden, utan en vanlig förkylning. Lite hosta låter väl iofs inte så farligt, men jag är ju ingen läkare heller.

Jag vill inte vara dryg eller någonting nu men är bara lite nyfiken, vad är det som gör de så himla farligt att vara förskyld och träna?
Jag själv är nästan alltid förskyld och även fast jag vilar och blir frisk igen så blir jag förskyld direkt när jag börjar träna. Så efter en massa avbrott i träningen har jag valt att inte vila längre, man kommer ingenvart av att hålla på och dutta med träningen tycker jag.

MVH,

jocke12
2008-12-26, 20:28
Finns skräckexempel postade här på Kolozzeum. Ska se om jag kan hitta.

ceejay
2008-12-26, 20:29
fjäderfrans

jag har inte så mycket koll på vad förkylning kan orsaka, men vid vissa sjukdomar så ansträngs hjärtat mer än vad det ska, och det kan sluta illa. Fast just förkylning verkar inte vara så farligt

Fjäderfrans
2008-12-26, 20:32
jocke12, okej de vore kul om du hitta så man kan få se. Förresten tack för svaret!

ceejay, jaha okej tack så mycket för svaret.

jocke12
2008-12-26, 20:37
Börja här, Fjäderfrans: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2341303&postcount=17

Fjäderfrans
2008-12-26, 20:38
jocke12, tack ska läsas.

ceejay
2008-12-26, 20:50
Jocke, handlade mest om Feber:) förkylning klassar jag ju som typ lite snorig och vattnig i ögonen :D

Fjäderfrans
2008-12-26, 20:55
Jocke, handlade mest om Feber:) förkylning klassar jag ju som typ lite snorig och vattnig i ögonen :D

Haha handlade mest om feber ja fast fortfarande bra och veta, hade ingen aning om de tidigare. Känner mig ganska kass just nu då jag alltid tränar förskyld men inte så förskyld som de i trådarna han länkade.
Min förkylning som jag nästan alltid bär på kan ju ha att göra med att jag har astma. Det är de enda skälet jag kan komma på varför jag är konstant sjuk.

Black Star Abyss
2008-12-26, 20:58
Jag brukar inte gå så mycket efter yttre tecken, utan går helt och hållet på hur det känns inuti. Om jag känner mig pigg, alert och energisk ser jag det som att jag är frisk. Om jag däremot känner en tung matthet i kroppen eller den där tjocka känslan i skallen så skippar jag träning.

jocke12
2008-12-26, 22:20
Haha handlade mest om feber ja fast fortfarande bra och veta, hade ingen aning om de tidigare. Känner mig ganska kass just nu då jag alltid tränar förskyld men inte så förskyld som de i trådarna han länkade.
Min förkylning som jag nästan alltid bär på kan ju ha att göra med att jag har astma. Det är de enda skälet jag kan komma på varför jag är konstant sjuk.

Jocke, handlade mest om Feber:) förkylning klassar jag ju som typ lite snorig och vattnig i ögonen :D

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95900
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=90302

Fjäderfrans
2008-12-26, 22:25
jocke12, tack igen för länkarna.