handdator

Visa fullständig version : näringstiming


Berry
2003-07-14, 21:29
Jag cycklar alltid ca 7-8 km till och från varje pass. Det tar runt 15-20 minuter med bra fart, lite beroende på väder och vind. Frågan är hur jag kan pressa någon droppe fettförbränning ur cykelturen på hemvägen, efter passet. Det tar väl 10-20 min innan jag kommer iväg då jag måste stretcha, byta skor, dricka min drink osv.

Brukar ta en vassledrink tillsammans med 60-70 g dextropur alternativt ca 100 g godis efter passet. Har funderat lite och testat att ta bara proteinet innan cyckelturen, eftersom risken om jag tar båda finns att det enda jag bränner på vägen hem är kolhydraterna jag ätit, så att dessa ändå inte kommer till nytta där de borde - dvs som muskelglykogen. Istället äter jag då kolhydraterna när jag kommer hem. Dock lär ju inte proteinet tas upp lika bra utan kolhydrater vid samma tillfälle.. hmm..

En annan plan är att äta kolhydraterna (och proteinet) efter passet med forhoppningen att om jag väntar lite så tas dem upp fort utan att påverka insulinnivån, och därför utan att paja fettförbränningen. Eller att de trots allt förbränns i viss mån under cykelturen och att jag kommer efterförbränna fett. Känns dessutom som att skippa kolhydraterna medför en risk att proteinet bränns som ovanligt dyr energi. Kanske kan man skippa båda efter passet och ta alltihop hemma? Känns dock som man missar ett tillfälle till optimalt näringsupptag då.

Självklart äter jag en rejäl måltid när jag kommer hem, med fett, kolhydrater och protein.

Nu lär King Grub såga 99% av min bullshit och sammanfatta svaret i en mening :D men det tackar jag för isf. hit me!

King Grub
2003-07-15, 10:33
Cykla som en dåre hem, gärna i intervaller, och ta både proteinet och kolhydraterna när du kommer hem. Då får du ett perfekt HIIT-pass på styrkepasset, och efterförbränningen blir på topp. Tar det inte längre tid än så hem missar du inte mycket av "näringsfönstret". Inte så mycket att det gör någon praktisk skillnad i alla fall.