handdator

Visa fullständig version : Nytt Grundlagsförslag


Nitrometan
2008-12-26, 09:52
Sju partier har kommit överens om ett nytt grundlagsförslag. Att de har kommit överens innebär att folket inte har en chans att tycka till.

Förslaget kommer att gå igenom.

Riksdag och departement (en utmärkt tidning f.ö.) rapporterar: http://www.rod.se/politikomraden/demokrati/Manga-mindre-andringar-i-nytt-grundlagsforslag-/

Språket i grundlagen förenklas och kapitlen får mellanrubriker. Tanken är att grundlagen ska bli begripligare och mer användbar. Dessutom ska den bli könsneutral. Där det tidigare stod "han" ska det nu stå "han eller hon".

Några punkter:

Det tydliggörs att när grundlagen står i konflikt med en vanlig lag ska grundlagen gälla. Det sker genom att det så kallade uppenbarhetskravet tas bort.

Lagrådets förhandskontroll av om lagförslag är förenliga med grundslagen stärks.

Rekryteringen av höga domare ska bli öppnare.

Riksdagens konstitutionsutskott får förstärka möjligheter att kontrollera regeringen genom att en uttrycklig rätt till att begära ut de handlingar KU behöver.

Sveriges medlemskap i EU skrivs in i grundlagen. Det kommunala självstyrets ställning förtydligas. Möjligheten till kommunal skatteutjämning grundlagsregleras.


Läs gärna reportaget och fundera på vad det innebär.

Valdagen flyttas en vecka från tredje till andra söndagen i september. Det ska ge en något bättre chans för en ny regering att hinna sätta sin prägel på budgeten.

Här är grundlagsutredningens förslag: http://www.regeringen.se/sb/d/10025/a/117744

Sverker
2008-12-26, 10:45
Sju partier har kommit överens om ett nytt grundlagsförslag. Att de har kommit överens innebär att folket inte har en chans att tycka till.

Klart att vi kan påverka. Det är bara att gå med i något lämpligt parti. Verka innifrån och se till att komma på valsedeln. Därefter gäller det att fånga så många personliga röster som möjligt.

hahavaffan
2008-12-26, 10:52
Allt utom EU-grejen verkar ju vettigt?

Loke
2008-12-26, 12:42
Sju partier har kommit överens om ett nytt grundlagsförslag. Att de har kommit överens innebär att folket inte har en chans att tycka till.

Klart att vi kan påverka. Det är bara att gå med i något lämpligt parti. Verka innifrån och se till att komma på valsedeln. Därefter gäller det att fånga så många personliga röster som möjligt.

Men inser du vad det är du föreslår här? Ska man verkligen behöva gå genom ett etablerat parti (som mycket väl kan ha rakt motstående åsikter) för att få inflytande i hur grundlagen förändras? Det är ju allmänt känt att partierna är internt rätt odemokratiska, vissa mer än andra. Och som sagt, partierna är ju redan överens. Hur ska man nå framgång inom partierna med en åsikt som från början går rakt emot vad alla partierna tycker?

Sedan tycker jag inte att "ansträngningsbördan" (eller vad man nu ska kalla det) borde ligga på folket i en demokrati, den bör ju ligga på representanterna. De borde vara tvugna att få oss att gå med på det dom vill, inte tvärtom.

Nåväl, till förslaget:

"- Det kommunala folkinitiativet förstärks. En rådgivande folkomröstning ska hållas om minst tio procent av kommun- eller landstingsinvånarna begär det."

AHAHAHAHA! Japp, passa er lokalpolitiker, om 10% av folket i kommunen skriver på en lapp så finns risken att de säger åt er på SKARPEN via en rådgivande folkomröstning! Då blir ni rädda, va?! Det är nog smidigare att skrammla ihop till en undersökning av SIFO om man har så starkt stöd, och det ger precis lika mycket.

"- En bestämmelse om kommunala extra val införs. För att extra val ska hållas krävs att två tredjedelar av ledamöterna i kommun- eller landstingsfullmäktige står bakom det."

Ok? Vi kan få nya ledamöter om de själva vill det. Jag undrar varför de någonsin skulle vilja göra det. Majoriteten kan ju ändå inte förändras av det eftersom det krävs två tredjedelar. Kanske bra att ha i vissa extrema nödfall, men jag kan inte se vilka det skulle vara.

Nitrometan
2008-12-26, 12:52
Klart att vi kan påverka. Det är bara att gå med i något lämpligt parti. Verka innifrån och se till att komma på valsedeln. Därefter gäller det att fånga så många personliga röster som möjligt.

Men nu har de ju redan kommit överens om att godkänna detta?

Hur ska du då komma in och påverka?

Skriva ett mail till "din riksdagsman"? Det behöver ju inte ens bli en debatt i riksdagen. De är redan överens.

Det är inte så lätt att ändra grundlagen om man nu skulle tycka illa om den som det ser ut nu.

Angående att ragga personliga röster - 5% kan kanske vara en bra siffra. Men rent allmänt har inte "kryssingen" i svenska val funkat särskit bra.






Ett av förslagen som läggs nu är att förbud mot diskriminering läggs i grundlagen. Bra. Sen skärps formuleringarna om att grundlagen alltid ska gälla före annan lag. Bra. I FRA-lagen som börjar gälla vid årsskiftet ska FRA få sala in uppgifter om sexuell läggning och sälja till främmande makt.

Jag gissar att det kan leda till diskriminering.


hahavafan -> Visst kan det vara bra grejer. Men en grundlagsändring borde kanske debatteras?

Nitrometan
2008-12-26, 12:54
"- En bestämmelse om kommunala extra val införs. För att extra val ska hållas krävs att två tredjedelar av ledamöterna i kommun- eller landstingsfullmäktige står bakom det."

Ok? Vi kan få nya ledamöter om de själva vill det. Jag undrar varför de någonsin skulle vilja göra det. Majoriteten kan ju ändå inte förändras av det eftersom det krävs två tredjedelar. Kanske bra att ha i vissa extrema nödfall, men jag kan inte se vilka det skulle vara.
Om ett parti (SD kanske?) kommer in och får en vågmästarroll så kan de andra partierna gå samman och utlysa nyval för att de tycker att folket har röstat fel.

Sverker
2008-12-26, 13:59
Vad jag vet behövs TVÅ riksdagsbeslut för att ändra en grundlag.
Är vi missnöjda med det första beslutet kan vi skicka bort riksdagsmännen i nästa val. Svårare än så är det inte.

Vad jag vet strävar VI i svensk politik att hitta samförståndslösningar och bred enighet när VI ska ändra grundlagarna. Gör det visserligen svårare att fatta ett beslut och risken är stor att förslaget som kommer till omröstning blir rätt urvattnat.



Demokrati är ingen bra form att styra ett land på...men det är det bästa systemet vi har.
Winston Churchill

Exdiaq
2008-12-26, 15:30
Allt utom EU-grejen verkar ju vettigt?


Håller med. Är för EU-medlemskap, men inte så mycket att jag vill ha det inskrivit i grundlagen.