handdator

Visa fullständig version : Träningsfrågor mm


rosu
2008-12-26, 01:12
Tjenna!
Är ny här och tänkte lägga upp min första tråd.

Jag ska ta upp mitt tränade igen hade jag tänkt, efter ett år av slö och slapp. Förr tränade jag ungefär 3 dar i veckan, fast jag tyckte inte att det gav speciellt mycket. Under min "viloperiod" har jag ökat i vikt från 65-67 kg och även blivit ganska mycket grövre. Så nu tycker jag att det förhoppningsvis borde ge lite mer om jag börjar träna igen :)

Ska börja med ungefär 2 dar i veckan och så får vi se om det blir mer eftersom. Är som sagt inte jätteny, men jag behöver fortfarande hjälp med några saker. Jag vill främst få lite större och starkare muskler, inte gå ner i vikt. Vill dock få bort den goa magen man fått efter all öl :) Om jag nu vill detta, ska jag då använda mig av "proteinpulver", för att bygga muskler bättre? Dock har jag inte jättelätt för att gå upp i vikt vanligtvis, så det kanske bara är bra? Hur ofta måste jag träna för att inte lägga på mig utav proteinet? Hur mycket ska jag ta och när?

Jag har just nu ett litet ryggproblem som ställer till lite också. Jag vet inte rikgit vad det är och hade tänkt att kolla upp det hos en doktor. Det gör ont precis över bäckenbenet, brevid "ryggfileerna" på båda sidorna. Det hugger till ibland och gör förbannat ont vilket gör att jag har svårt att träna just underrygg. Vad borde jag gå till för doktor och hur ska jag lägga upp min träning för att det ska bli bättre?

Någon som har lust att lägga upp ett snabbt schema till mig med några förslag på övningar?

Tack på förhand! Förlåt för ganska mycket draveltext..

/Robin

boris_jelzin
2008-12-26, 01:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Där kan du läsa lite om olika träningsupplägg

Ett tips också är att du kan läsa i andras journaler och se hur dom tränar och kanske lära sig lite därifrån :thumbup:

rosu
2008-12-26, 10:38
Okej, tack! Vet du något om vad mitt ryggproblem kan vara? Svårt för dig att veta kanske men.

Är det en bra ide att ta proteinpulver eller dylikt efter träningspassen, eller kommer jag lägga på mig? Vad ska jag ha för pulver isf?

King Grub
2008-12-26, 10:55
Proteinpulver är bara vanligt mjölkprotein. Det har ingen speciell "effekt" annat än protein från annan mat. Utan protein efter träning kan dina muskler inte växa, men du väljer själv varifrån du vill få det - från mat eller tillskott. Fördelen med proteinpulver är enkelheten, och att många tycker det är smidigare att dricka än att äta efter träning.

Om du lägger på dig eller förlorar fett beror inte på något enskilt pulver eller något enskilt livsmedel eller tidpunkt, utan ditt totala kaloriintaget jämfört med din totala kaloriförbrukning. Äter du mer än du gör av med, går du upp, och tvärtom. Både proteinpulver och all vanlig mat räknas in i det totala kaloriintaget, men man kan inte peka på ett enskilt livsmedel och säga att det är det man blir tjock av.

rosu
2008-12-26, 10:59
Okej, då förstår jag mer :) Tack för det inlägget!

Det blir nog att köpa något proteinpulver, eftersom det är jobbigt att göra mat direkt efter träningen. Finns det något bra och billigt? Hur mycket bör man ta efter träningen, på ett ungefär?

j2b
2008-12-26, 13:40
följ doseringen på burken du köper, vilken sort är väl mest en smaksak, kolla runt lite på diverse shoppar på nätet för att jämföra priser

CiCoro
2008-12-26, 19:34
efter träningen brukar jag ta en gainer (67 % kolhydrater och 20något % protein), funkar det också? får ju in mig en del proteiner men räcker det eller ska man helst köra med mycket mer protein om mitt mål är att gå upp i vikt för tillfället och käka direkt efter träning går inte..

ceejay
2008-12-26, 19:47
Cicoro jag tror det duger alledes utmärkt:)
Kolhydrater är lite mer av ett prio om man ska gaina vikt, proteinet brukar man ändå få i sig tillräckligt av genom maten!