handdator

Visa fullständig version : Ett mästerverk...


Lillen79
2003-07-14, 21:13
Efter lite påtryckningar från Chosen har jag bestämt mig för att skriva en liten träningsjournal. Det får väl bli på prov, en vecka eller så..
Kanske inte den bästa dagen att börja på då jag varit sjuk, haft feber och varit allmänt förkyld men vi kommer till det.

[Stats]

Längd - Lite under 180.
Vikt - Lite över 80.
BF - Bryr mig inte just nu.

Vet inte om jag ska skriva mina pb´s eftersom jag inte längre jagar vikter pga alla möjliga skador jag lyckats dra på mig.

[Träningsupplägget]

Mån - Ben
Tis - Bröst, Biceps
Ons - Vila
Tors - Rygg, Baksida axlar
Fre - Axlar, Triceps
Lör - Vila
Sön - Vila

Jag tränar alltså alla muskler en gång per varje 7 dagars intervall. Detta passar mig väldigt bra har jag märkt då kroppen har en chans att ta igen sig ordentligt och risken för överträning är rätt liten.

Nu har jag haft problem med min rygg i flera veckor. En smärta alldeles ovanför svanken vilket omöjliggjort bl a sittande rodd, marklyft och även knäböj nu mot slutet. Tillslut gjorde det så ont att bara resa sig från soffan var ett kapitel för sig. En kiropraktor har rätat ut mig men i samma veva blev jag sjuk, feber, förkylning, hela paketet.
Så alla våldsamma nysningar har troligtvis kastat något snett i ryggen på mig igen. Ett nytt besök blir aktuellt snart.
Samtidigt har jag också lyckats överanstränga mina knän på något vänster. Vila vila vila..

Nåja, kunde inte hålla mig idag. Kände mig rätt bra, endast lite hes så [Bröst och Biceps] fick det bli. Benen får vila iaf en dag till. Imorgon får vi se hur ryggen samt knäna känner sig.

[Bröst + Biceps]

[Bröst]

Bänkpress
1*20 - 20 kg
2*12 - 60 kg
1*10 - 70 kg (En liten förklaring till det lilla hoppet. En annan hade hunnit ta stången före mig och jag orkade inte krångla)
1*10 - 90kg
1*8 - 100kg
2*5 - 110kg
1*10 - 90kg
Kommentar: Visst märktes det att man varit sjuk.

Snedbänk (i smith)
1*8 - 80kg
Kommentar: Helt hopplöst att köra, stången hugger som en annan jävla Cobra eftersom ingen velat smörja in maskinen. Skulle velat lägga på minst 10kg iaf.

Sneda Hantelpress
1*12 - 32,5kg
Kommentar: Nu börjar energin tryta. Svettas som en gris och känner hur luften blir tjockare och tjockare.

[Biceps]

Stående hantelcurl
1*3 reps! 12,5kg *garvar*
2*15 - 21,5kg
Kommentar: Ja, jag orkade inte värma.

Rak stångcurl
2*10 - 50kg.
Kommentar: Nu ville jag bara hem.

Passet genomkört. Väldigt kort blev det men sen var inte energin på topp heller. Har inte tappat alldeles för mycket, vilket jag är glad för men själva "reppandet" tog hårt på krafterna.
Jag har aldrig varit bra på att "reppa" utan har lagt mer energi på att lyfta så tungt så möjligt. Har tidigare alltså kört mer styrkelyft än byggning men pga alla möjliga skador är det numera slut med alla tunga maxningar i knäböj, bänkpress och marklyft. Ska jobba hårt på att vara skadefri ett helt år, MINST.
Allt körs strikt, inget studsande, lallande eller fånande på något sätt.

Nåja, har ni några frågor så ställ dem ni.

Lellan
2003-07-14, 21:58
Nämen titta! :hbang:

Jag har en fråga.. hur lång tid tar det för dig att äta ett par mackor med tonfisk och lite skinka? :thefinger

Lillen79
2003-07-14, 22:01
Originally posted by Lellan
Nämen titta! :hbang:

Jag har en fråga.. hur lång tid tar det för dig att äta ett par mackor med tonfisk och lite skinka? :thefinger

Tydligen foooooortyfive focking minutes! :thefinger

Lellan
2003-07-14, 22:13
Originally posted by Lillen79


Tydligen foooooortyfive focking minutes! :thefinger

Öka intensiteten bro.. :cool:

911
2003-07-14, 23:23
och du har tränat hur länge?

Lillen79
2003-07-14, 23:27
Originally posted by 911
och du har tränat hur länge?

Sen jag var 17 år, närmare 18 egentligen men det beror väl på hur man ska räkna antar jag. Har sabbat både knän och axlar med tunga vikter som slutat med ett års ofrivillig vila.

Förra sommaren fick jag en djup bristning i bröstet när jag väl kommit igång med träningen så det blev till att vila direkt. Säg 4-5 år aktivt kanske?

Varför undrar du?

Lillen79
2003-07-15, 11:15
Ben fick det bli idag..

Varit lite seg nu på morgonkvisten, haft en klump i halsen men men, lite ben kördes det, där nyckelordet är "lite".
Idag kändes det garanterat att man varit sjuk.

Knäböj
2*20 20kg (aj säger knäna)
2*8 50kg
Kommentar: Mycket givande och lärorikt. :rolleyes: Har fortfarande lika ont i knäna.

Benpress
1*10 155kg
1*10 195kg
1*10 235kg
Kommentar: Knäna värker fortfarande, vågar inte belasta ordentligt. En liten ljuspunkt var att jag kunde köra riktigt djupa reps utan att ryggen/svanken värkte mer än att det kändes lite ovant. Låter det vara osagt hur det kommer kännas under belastning.

Benspark:
1*12 60lbs
1*12 80lbs
Kommentar: Kändes rätt ok att köra, knäna värker mest i benpress och knäböj.

Liggande Bencurl
1*12 60lbs
1*12 80lbs
2*10 100lbs
Kommentar: Kändes helt ok att köra förutom att energinivån börjar sakta men säkert sjunka pga förkylningen.

Sittande Bencurl
1*12 100lbs
Kommentar: Orkar just inte köra mer. Håller på att flyta bort.

Stående Vadpress
1*12 300lbs
Kommentar: Ett set är bättre än inget.

Totala intrycket:
Först vill jag säga att vissa av maskinerna är tillverkade tidigt 80-tal och att vikterna är således helt omöjliga att jämföra mot nya maskiner. Exempelvis Bensparken, i grannstaden var det inga problem att köra 8or på 120kg (fullt mag) medans jag har som bäst klämt en 6a på 170lbs på mitt hemgym och det var jävligt tungt.
Passet gick väl som förväntat med tanke på förkylningen och knäna. Dock är jag positiv till att jag inte har känt av min rygg under passet. Men som sagt, vi får se hur allt kommer kännas under belastning.
Lite rehab på knäna så är jag nog good to go!

Tack för idag!

Lillen79
2003-07-17, 18:01
Ryggdag

Lillens vikt idag är hela 84kg! :)

Stående rodd:
1*10 20kg
1*10 50kg
2*10 70kg
2*8 90kg
1*8 110kg (110 gick lätt och smärtfritt så jag passade på att lägga till lite extra vikt till nästa work-set.)
2*8 120kg
1*15 90kg
Kommentar: Kändes väldigt bra faktiskt. Bra tryck, bra kontakt. Mycket nöjd med övningen. Saknar dock marklyften.

Pulldowns:
1*8 140lbs
1*8 160lbs
1*8 180lbs
Kommentar: Långsamma strikta reps med full kontakt.

Bent over dumbell rows:
2*8 36,5kg(?)
Kommentar: Denna ska jag vara försiktig med i framtiden. Ryggen gillar inte att man "twistar"/vrider den.

Sittande rodd:
2*10 140lbs
Kommentar: Väldigt lätt vikt men så vågar jag inte lägga på så mycket heller.

Hyperextensions:
3*10 viktlösa.

Lite mage på det också. Situps vill inte fungera för mig än pga ryggen men lite cable crunches gick bra att köra.
Baksida axlar skulle ingått i dagens pass men jag känner med mig att jag inte orkar luta mig framåt längre stunder efter rodden så jag tar det imorgon tillsammans med axlar och triceps.

Sådärja! Undra hur många ggr jag skrivit ordet "rygg" eller någon variant på ordet? Liknar mer min sjukjournal än någon träningsjournal..