handdator

Visa fullständig version : Blir jag starkare i smalbenet av att träna tibialis anterior?


k4l_2007
2008-12-25, 23:36
http://www.exrx.net/Muscles/TibialisAnterior.html

Undrar ifall det är bra/viktigt att träna den här muskeln och ifall den kan hjälpa dessa övningar kan hjälpa mig stärka mina smalben?

Vilka funktionella fördelar får man ifall man tränar den här muskeln?

mattilainen
2008-12-25, 23:55
kan inte svara på vilka funktionella fördelar man får men jag tränar den muskeln ganska rejält genom att gå på löp bandet med så hög % höjning som det går.

tror inte det är en muskel man ska lägga ner tid på utan att du får nog styrkan du behöver i den muskeln genom att köra basövningar som marklyft, knäböj och andra joggingturer/gång

tsp
2008-12-26, 00:03
Räkna med benhinneinflammation om du bestämmer dig för att börja träna den muskeln. :hbang:

JoeyP
2008-12-26, 00:30
Jag tränade c-walk en hel dag en gång, fick ont i den musklen... de var flera månader sen.. har fortfarande ont när ja går fort och träna c walk... lol?

Scratch89
2008-12-26, 00:32
Räkna med benhinneinflammation om du bestämmer dig för att börja träna den muskeln. :hbang:

Snarare tvärtom.

Mushan
2008-12-26, 16:03
Benhinneinflammation sitter på insidan av smalbenen.

Aja, du lär ju stärka smalbenen något, all form av styrketräning stärker lederna och benen i kroppen, så ja. Viktigt vet jag inte om det är, främst om du tränar nån form av kampsport med mycket sparkar och blockeringar med benen, i muay thai t.ex stärker man smalbenen med hjälp av andra övningar. Du får nog träning i den muskeln av att bara gå som andra har sagt. Men pröva att gå i uppförsbackar?

Doctor Snuggles
2008-12-26, 16:06
Benhinneinflammation sitter på insidan av smalbenen

Aja, du lär ju stärka smalbenen något, all form av styrketräning stärker lederna och benen i kroppen, så ja.

Därför att tibialis anterior är för svag och överarbetad oftast. Kanske det bästa varaktiga botemedlet mot benhinneinflammation är träning av den.

King Grub
2008-12-26, 16:28
Har man den minsta risk att få kroniskt kompartmentsyndrom bör man inte träna den specifikt.

Johgl
2008-12-26, 16:47
Därför att tibialis anterior är för svag och överarbetad oftast. Kanske det bästa varaktiga botemedlet mot benhinneinflammation är träning av den.

Kan det vara så att om man tränar T.A att man minskar risken för att få ont i benhinnorna som jag upplever är väldigt lätt när jag på vintern springer på löpband?

Har man den minsta risk att få kroniskt kompartmentsyndrom bör man inte träna den specifikt.

Hur vet man om det och är det en stor del av befolkningen som har den risken?