handdator

Visa fullständig version : ljumsken/höften/benet


fredda3
2008-12-25, 12:11
Har haft problem i 6 mån med ökad smärta och symptom. Först började jag få ont i ljumsken (högt upp mot buken). Sedan kom det värk i låret varje gång jag satt mig. Värken är i kring ljumskbandet och värker även lite upp mot buken, lite runt höftsidan och på svanken nästan på ovansidan rumpan. Sedan räcker det att jag böjer höften lite så kommer det ner i låret också, ovansidan ner till knäet. Att sitta i bilen är värsta ställningen. De tre sista veckorna har jag även fått stickningar i benet mest i underbenet på vaden och insidan. Idag är nästan plant liggande det enda som hjälper att få värken släppa lite. Kyla i ljumsken tycker jag också känns positivt.
1:a läkaren hittade inget men testade en nervblockad på n.inguinalis och då försvann det både i ljumsken och låret (helt). Sedan blev jag remitterad. Läkare nr 2 bedömde det som muskelvärk (och absolut ingen nervpåverkan!!). Jag har ätit diverse vanlig värkmedicin, ingen hjälper. Jag går hos sjukgymnast, vi jobbar med hållningsövningar (jag går lite mer innåt med fötterna och behöver balansera mer på lilltåsidan). Har även kört bukträning och bål parallellt. Inget hjälper det minsta. Har även försökt att stretcha div muskler kring ljumsken, men det blir oftast värre dagen efter. Läk nr 2 misstänkte pectineus och iliopsoas. Läk nr 2 gjorde också en nervblockad på n.inguinalis men det blev inte samma effekt, det försvann i ljumsktrakten men inte värken i låret. För två veckor blev jag skickad till läk 3 som palperade kring ljumskbandet och hittade något ömt ställe. Han satte en kortisonspruta+lokal bedövning. Smärtan försvann i ljumsken där jag har mest ont men kom tillbaka efter 2 timmar. Låret var detsamma. Förmodligen lokalbedövningen som verkade. Nu har jag jätteont och behöver gå lägga mig mycket på dagarna. Det otäcka är stickningarna i underbenet och det att värken ökar jättemycket vid sittande. Jag väntar på en MR av höften om en månad. Är det någon som har minsta tips på om det är något jag kan göra själv för att släppa på smärtan? Jag vill inte blanda in fler "behandlare nu". Jag upplever smärtan som nersmärta men läkaren finns inte minsta tecken på det. Dock har det med stickningar tillkommit efter sista besöket. Det känns som att minsta böjningen av höften så triggas det igång. När värken blir som värst kan jag även känna lite kyla i underarmen!!??

Åse Columbus
2008-12-27, 16:18
hur gammal är du?

hur länge har du tränat?

tränar du annat än styrka?

Martin Löwgren
2008-12-28, 12:53
Du har varit hos tre läkare och en sjukgymnast och inte fått en diagnos?

Låter inte bra. Be om en diagnos nästa gång så ska jag försöka ge dig adekvata råd.

Mvh

fredda3
2008-12-28, 15:39
diagnosen är muskelsmärta
I vanliga fall tränar jag löpning 3 gånger i veckan, springer längre sträckor. Spelar även innebandy och åker skidor. Tidigare spelat fotboll i 25 år.
Missade att skriva att de röntgat höften utan att hitta något i skelett, atros el. dyl.
Kort sagt: värk djupt någonstans under ljumskbandet. Värken går ner i låret ovansidan till strax innan knäet vid sittande. Till och från hela tiden stickningar i underbenen (båda), känns som att underbenen blir spända-blodkärlen vidgas. Det sista har kommit på sistone.

Martin Löwgren
2008-12-28, 15:43
diagnosen är muskelsmärta
I vanliga fall tränar jag löpning 3 gånger i veckan, springer längre sträckor. Spelar även innebandy och åker skidor. Tidigare spelat fotboll i 25 år.
Missade att skriva att de röntgat höften utan att hitta något i skelett, atros el. dyl.
Kort sagt: värk djupt någonstans under ljumskbandet. Värken går ner i låret ovansidan till strax innan knäet vid sittande. Till och från hela tiden stickningar i underbenen (båda), känns som att underbenen blir spända-blodkärlen vidgas. Det sista har kommit på sistone.
Jag har svårt att se att en läkare eller sjukgymnast sätter myalgi (smärta från muskler) som diagnos utan det är nog nåt mer de sagt till dig för att förenkla.

Jag har inte läst hela din anamnes men en adductortendinos (problem ljumskmuskulaturens senor) samt nån form av entrapment av perfifera nerver (tillklämning av en nerv) låter inte helt otroligt. Det finns flera höft/bäcken diagnoser att ta ställning till där flera kan kräva operation men det ska du ta med din läkare.

Mvh

grimfish
2008-12-28, 18:50
Det är svårt att ge råd i det här knepiga fallet. Jag tror att smärtan antingen kan bero på det som Martin beskriver eller att det kommer från ryggen, t.ex. i form av ett diskbråck.

Du gör nog bäst i att fullfölja det som du har påbörjat.

Martin Löwgren
2008-12-28, 19:27
Det är svårt att ge råd i det här knepiga fallet. Jag tror att smärtan antingen kan bero på det som Martin beskriver eller att det kommer från ryggen, t.ex. i form av ett diskbråck.

Du gör nog bäst i att fullfölja det som du har påbörjat.
Man blir lite fundersam när han varit hos så många instanser bara och ingen hittar felet (vilket de nästan alltid gör).

Hoppas en MR kan ge vidare vägvisning (den visar ju garanterat en tendinos iallafall)