handdator

Visa fullständig version : placering av stång, knäböj?


poison91
2008-12-24, 19:47
tjena, jag sökte men fann inget om just de här... jag har kört knäböj i ett år nu, ökar fint å bra. Men ja ser på många filmer på youtube att vissa lägger stången längre ner, varför?, tjänar man på å ha den längre ner/blir de lättare? *popcorn*

God Jul Föresten :)

ceejay
2008-12-24, 22:18
Av egna erfarenheter så kan man lasta på mer vikt pga att man kan använda ryggen mer i lyftet, hävstången i ryggen blir kortare desto längre ner man har den:) Längst upp blir det svårt att hålla ryggen om man skulle fälla den lite

Erik__
2008-12-24, 22:48
Alla kan inte ha den jättelågt, ibland böjs bröstryggen fram så man får en krokig startställning och ger konsekvenser för lyftet även om det är svårt att tro.
Dessutom ökar belastningen på axlar/armbågar/handleder då man måste hålla upp stången på ett annat sätt.

Sök på "Tema knäböj", det är en artikel som finns någonstans på forumet där stångplacering tas upp.

C.E.J.
2008-12-24, 23:45
Skulle jag ha stången liggandes på rear deltoids eller nånstans däromkring skulle mina axlar paja rätt snabbt. Ovanpå övre trapsen ftw.

ChrisDEFC
2008-12-25, 01:14
min boxningstränare som har 40års erfarenhet av styrketräning säger ju längre ner desto bättre, han säger allt till mig att lägga den bekvämt sen rulla ner stången lite och jag måste säga att det känns rätt bra. ibland när jag har den för högt däremot känns det sådär. skulle va kul att få lite "välutbildat" folk att svara på detta.

Arne Persson
2008-12-25, 10:18
Alla kan inte ha den jättelågt, ibland böjs bröstryggen fram så man får en krokig startställning och ger konsekvenser för lyftet även om det är svårt att tro.
Dessutom ökar belastningen på axlar/armbågar/handleder då man måste hålla upp stången på ett annat sätt.

Sök på "Tema knäböj", det är en artikel som finns någonstans på forumet där stångplacering tas upp.

Vill avlasta knäna så är det bättre att fälla fram ryggen och ha stången längre ner på ryggen. Det viktigaste är dock att man är smidig nog i hela kroppen INNAN man börjar köra knäböj!

Allan
2008-12-25, 10:46
Stången skall inte ligga på nacken, utan på trapzen, eller ännu hellre på nedre trapzen. I lyftet kommer då viktens lodlinje att ligga närmare ideallinjen, vilket både ger möjlighet till högre belastningar och minskar risken för att vika sig framåt. Mer info i Best of...

Erik__
2008-12-25, 11:11
Vill avlasta knäna så är det bättre att fälla fram ryggen och ha stången längre ner på ryggen. Det viktigaste är dock att man är smidig nog i hela kroppen INNAN man börjar köra knäböj!

Det har jag väl aldrig sagt något emot egentligen.

rolig läsning
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88569&highlight=tema+kn%E4b%F6j

Diggler
2008-12-25, 15:34
Jag tycker att hela övningen känns skönare om jag har stången riktigt högt, precis under den lägsta nackkotan. Sätter den bara lågt om jag skall köra riktigt tungt.

poison91
2008-12-25, 16:50
Okej :D, ja har den på övre trapzen, tar ca 160kg, kör djupt å fint å har bra teknik. Men ska börja köra seriösare nu och ska börja me lindor och lägga stången längre ner ihopp om o kunna lasta på mera på stången =)

Arf Pingvin
2008-12-25, 17:47
Det har jag väl aldrig sagt något emot egentligen

Jag tror att den gode Arne menar att man får välja vilka leder man vill belasta om man har problem på ena eller andra stället. Jag väljer stången lågt för det funkar bäst för min rygg. Som bonus behöver jag inte fundera på knäna och överkroppen har aldrig ställt till några andra problem.

Istället för att köra OL-böj som komplement får jag använda frontböj då en upprätt bakböj funkar sämre för ryggen. Mindre hävstång men också mindre stabilitet eller vad man ska säga, samt andra krav på rörlighet.

Honken
2008-12-26, 15:02
Fattning beror ju lite på vad du andvänder knäböj till. Tyngdlyftare har exempelvis hög fattning kontra styrkelyftare som har väldigt låg fattning.

Arne Persson
2008-12-27, 11:36
Fattning beror ju lite på vad du andvänder knäböj till. Tyngdlyftare har exempelvis hög fattning kontra styrkelyftare som har väldigt låg fattning.

Tyngdlyftarna har ju inte så mycket val om dom skall kunna komma upp efter frivändningen.

minishcap
2010-05-21, 19:36
Bump. :)

Jag undrar om aktiveringen av quadriceps är lika stor oavsett om man har hög resp. låg stångplacering. Jag googlade runt lite på stångplacering och en del sidor hävdar att aktiveringen av quadriceps blir mindre med en låg placering men dessa ger ingen källa.

the_PL_man
2010-05-21, 22:52
Okej :D, ja har den på övre trapzen, tar ca 160kg, kör djupt å fint å har bra teknik. Men ska börja köra seriösare nu och ska börja me lindor och lägga stången längre ner ihopp om o kunna lasta på mera på stången =)

Jg ser att du har Wermland som "ort". Är du i närheten av Karlstad så kan du alltid göra ett besök på Karlstads AK så kan vi lyftare ta en titt på det hela.

Mvh
the_PL_man

Kek
2010-05-22, 08:16
Är väl så att vikten ska jämnas ut mer över så inte allt koncentreras på nacken som man ser vissa som böjer göra. Ofta därför folk använder kudden också eftersom det faktiskt gör jävligt ont att ha stången där om man lägger på lite vikt på stången.

Arf Pingvin
2010-05-22, 10:05
Bump. :)

Jag undrar om aktiveringen av quadriceps är lika stor oavsett om man har hög resp. låg stångplacering. Jag googlade runt lite på stångplacering och en del sidor hävdar att aktiveringen av quadriceps blir mindre med en låg placering men dessa ger ingen källa.

Aktiveringen blir större med en hög placering. Men ofta kan man hantera större vikter med en låg placering så i slutändan behöver det inte skilja så mycket. Anledningen att belastningen blir högre är att man oftast skjuter knäna längre framåt vilket sträcker musklerna på framsidan men hamstring hamnar i ett lite mindre fördelaktigt läge att utveckla kraft. Det är iaf min lekmannaförklaring.