handdator

Visa fullständig version : Bygga muskler och bränna fett samtidigt


Winternal
2008-12-24, 13:18
Hej!

Min bror har uppfattningen att det är fullt möjligt att bygga muskler samtidigt som man går ner i vikt. Det brukar han göra, menar han, men min uppfattning är att det snarare handlar om att hans muskler blir mer definierade av pga att han tappar fett. Han hävdar dock att han även bli starkare samtidigt. Här i forumet får man ofta uppfattningen att det han beskriver är i stort sett omöjligt. Har sökt lite här i forumet men hittar ingen studie som tyder på varken det ena eller det andra. Är det någon som kan upplysa mig om vad som stämmer?

RagingBull
2008-12-24, 13:31
Min teori är att man behöver ligga vid ett ständigt lågt insulin nivå samtidigt som man får i sig 500kcal över kropps vikt, med nerdragna kolhydrats intag och fett intag och protein som första hands energi källa. Bara en teori om det är sant får någon verifiera tror det mest har med insulin nivåerna att göra.

LoTiX
2008-12-24, 14:38
Att han blir starkare är inget bevis på att musklerna har blivit större. Inget ovanligt att öka i styrka under en deff.

L-Sami
2008-12-24, 14:49
För att muskelvävnad ska växa krävs energiöverskott och när man ligger på energiöverskott så kommer fettinlagringen vara större än fettförbränningen. Vid underskott kommer fettförbränningen vara större än fettinlagringen, men proteinnedbrytningen kommer vara större än proteinsyntesen, styrketräning samtidigt som man ligger på energiunderskott gör att det blir proteinbalans. På det sättet kan man bibehålla sina muskler då man ligger på energiunderskott. Att bygga muskler och förlora kroppsfett samtidigt går inte rent fysiologiskt utan otillåtna preparat som är allvarligt skadliga för de inre organen.

King Grub
2008-12-24, 14:51
Det är fullt fysiologiskt möjligt att öka i muskelmassa och förlora kroppsfett "samtidigt", under samma mätperiod. Det svåra ligger i att göra det i praktiken. Men det är absolut inte omöjligt. Det handlar dock inte om "samtidigt", samma sekund, utan en längre mätperiod. Om en person har gått upp i muskelvikt och minskat kroppsfett efter en två månader lång mät- och träningsperiod (exempel), så säger han säkert att han gjort det "samtidigt".

Fatcan
2008-12-24, 14:55
Min teori är att man behöver ligga vid ett ständigt lågt insulin nivå samtidigt som man får i sig 500kcal över kropps vikt, med nerdragna kolhydrats intag och fett intag och protein som första hands energi källa. Bara en teori om det är sant får någon verifiera tror det mest har med insulin nivåerna att göra.

500kcal över kroppsvikt? Äter du så att du har ett energiöverskott på 500kcal kommer du inte gå ned i fett.

BigForre
2008-12-24, 15:17
Det är fullt fysiologiskt möjligt att öka i muskelmassa och förlora kroppsfett "samtidigt", under samma mätperiod. Det svåra ligger i att göra det i praktiken. Men det är absolut inte omöjligt. Det handlar dock inte om "samtidigt", samma sekund, utan en längre mätperiod. Om en person har gått upp i muskelvikt och minskat kroppsfett efter en två månader lång mät- och träningsperiod (exempel), så säger han säkert att han gjort det "samtidigt".

Amen! Där kom en riktigt vacker förklaring från din sida tycker jag. Något som borde vara lättare att lösa desto närmare man befinner sig stadiet "otränad".

RagingBull
2008-12-24, 16:25
500kcal över kroppsvikt? Äter du så att du har ett energiöverskott på 500kcal kommer du inte gå ned i fett.

500 kcal över kroppens förbränning *

King Grub
2008-12-24, 16:30
Då går man upp i vikt och ökar i kroppsfett.

Winternal
2008-12-24, 16:55
Alright. Lite skilda bud här. Har någon av er några länkar till studier etc som påvisar det ena eller andra? Han pluggar till sjukgymnast och är pga det någon sorts självutnämnda nutritionsexpert, varför vet jag inte riktigt.

RagingBull
2008-12-24, 16:56
Då går man upp i vikt och ökar i kroppsfett.

Då är det nog som du säger Grub, har hört att man kan gå upp i muskler och ner i vikt samtidigt allt för ofta. Fastän aldrig sett hur det är möjligt.

King Grub
2008-12-24, 17:17
Alright. Lite skilda bud här. Har någon av er några länkar till studier etc som påvisar det ena eller andra? Han pluggar till sjukgymnast och är pga det någon sorts självutnämnda nutritionsexpert, varför vet jag inte riktigt.

Hur lång är den aktuella mätperioden? Den som inte lyckats bygga muskler och förlora fett "samtidigt" efter ett år, t ex, har ju gjort något fel.

laserapa
2008-12-24, 18:08
Inget ovanligt att öka i styrka under en deff.

Känner igen det där;)

Winternal
2008-12-24, 20:29
Hur lång är den aktuella mätperioden? Den som inte lyckats bygga muskler och förlora fett "samtidigt" efter ett år, t ex, har ju gjort något fel.

Tja, säg 2 månader.
Men du menar att man i så fall kan uppnå resultatet genom att t.ex bulka nån vecka, deffa nån vecka, etc? (lite lekmannamässigt uttryckt)

God jul btw!

King Grub
2008-12-24, 20:35
Man både bygger muskler, förlorar muskler, ökar i fettvikt, minskar i fettvikt, hela tiden, upp och ner varje dag.

Både fettinlagring och fettförbränning pågår hela tiden. Samma sak med muskelnedbrytning och muskeluppbyggnad. Det är olika processer, olika mekanismer.

Proteinbalansen, muskeluppbyggnad minus muskelnedbrytning, ser ut ungefär så här över dygnet:

http://i22.tinypic.com/fky5iv.jpg

Tipton 2007.

Fettbalansen ser ut på likvärdigt sätt.

Ju kortare mätperiod, desto mer ointressant.

Vid energiunderskott kommer fettförbränningen att vara större än fettinlagringen, och tvärtom vid energiöverskott. Samtidigt finns det tillfällen under dygnet även vid energiunderskott, då fettinlagringen är större än fettförbränningen, t ex efter en måltid, och tillfällen under dygnet även vid energiöverskott, då fettförbränningen är större än fettinlagringen, t ex under träning eller efter lång fasta.

Återigen samma sak med proteinbalansen. Vissa tillfällen under dygnet, även vid energiöverskott och muskeltillväxt på sikt, befinner man sig i negativ proteinbalans, minskar i muskelmassa. Andra tillfällen, och dessa tillfällen är fler och större än tillfällena i negativ proteinbalans om förutsättningarna är dom rätta, befinner man sig i positiv proteinbalans, ökar i muskelmassa. Ett högt proteinintag och belastningsträning, som du nämner, gör att perioderna i positiv proteinbalans på sikt förhoppningsvis är minst lika stora som perioderna i negativ.

Ju kortare mätperiod man tittar på, desto mer ointressant för den faktiska utvecklingen, både vad gäller protein- och fettbalans.

Winternal
2008-12-26, 16:08
Okej, tackar Grub!

Bob_Paris
2008-12-31, 10:54
Det är fullt möjligt, finns ju levande bevis här på forumet väl, tänker närmast på "bandit Queen" Eldhroka" "Toder" för att nämna några...

dom har ju alla gemensamt att dom tappat fett men samtidigt byggt på sej muskler och jag har svårt att tro att dom inte blivit starkare under resans gång, men det krävs diciplin och målmedvetenhet!!

ravendb
2008-12-31, 16:06
Jag har tappat fett % och ökat i styrka/omfång under den tid jag hr tränat, mest signifikant sedan sommaren tills nu t.ex har jag gått i vikt f.o.m 102Kg till nuvarnde 88Kg, har till exempel ökat i omkrets runt armarna från 37 till 44cm. Min fett % har också gått ner från 33% till 24% jag har en bit kvar till "målet" 15% men det kommer. =)