handdator

Visa fullständig version : Hur mycket b5?


von huff
2008-12-24, 10:13
Hej, jag har hört att b5 vitamin är bra för huden så jag köpte lite b-vitamin tablettersom innehåller alla b-vitamin.Har sökt runt lite men inte hittat hur mycket b5 vitamin jag bör ta för att de skall ha nån verkan på min hud.Rekomenderad dagsdos är om jag inte missminner mig 5mg och varje tablett har 35 mg.Läste nånstans att man bör ta runt 400mg men det låter lite mycket och det lir dyyyrt.:VirroVäger 85kg.

HanneJoelsson
2008-12-24, 10:49
Står det inte på förpackningen?

von huff
2008-12-24, 10:53
Står det inte på förpackningen?

Jo det står en tablett till dan men det är ju inte direkt gjord för att förbättra huden heller utan att få i sig alla b-vitamin.35gram lär inte hjälpa mycket mot acne

King Grub
2008-12-24, 10:55
35 gram?

von huff
2008-12-24, 11:14
35 gram?

35 mg menade jag.

von huff
2008-12-24, 11:51
nån som vet??

Scratch89
2008-12-24, 13:34
Om du går till läkare och får B5 utskrivet så kommer du få en rejäl rabatt, då det du får av honom är receptbelagt. Dock har jag inte sett några studier som visar att det är jätteeffektivt.

von huff
2008-12-24, 18:37
Om du går till läkare och får B5 utskrivet så kommer du få en rejäl rabatt, då det du får av honom är receptbelagt. Dock har jag inte sett några studier som visar att det är jätteeffektivt.

Antar att man måste det.Om inte,så skulle man måsta käka massor med tabletter=/Ingen aning om det är effektiv är lite tveksam så kanske man får ta en ny roaccutankur

Matthew_90
2008-12-25, 00:04
När jag käkade vitamin b5 låg jag kring 30g per dag (10g 3ggr per dag)
Personligen upplevde jag ingen större skillnad, möjligen en lite förbättring. Skall dock noteras att jag inte hade någon kraftigare akne vid tillfället. Däremot blir man väldigt torr då den minskar produktionen av sebum (har jag för mig...)

WHITEFOLKS
2008-12-25, 08:44
30g om dagen? Du måste skoja?

oath5
2008-12-26, 12:59
Om du går till läkare och får B5 utskrivet så kommer du få en rejäl rabatt, då det du får av honom är receptbelagt. Dock har jag inte sett några studier som visar att det är jätteeffektivt.

Utskrivet? Kan man få det? Här slänger jag ut 1000 kr i månaden, och har gjort det i några år nu :em:

King Grub
2008-12-26, 13:16
Dock har jag inte sett några studier som visar att det är jätteeffektivt.

Det finns inga alls, bara http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7476595 som kan kritiseras på alla sätt.

Fatcan
2008-12-26, 13:52
Det finns inga alls, bara http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7476595 som kan kritiseras på alla sätt.

Dock så vet jag att väldigt många fått bra effekt mot acne av att inta tillskott av vitamin B5.

cryx
2008-12-26, 15:43
För mig funka det, med Clearly Gone pulver som smakade grus och papper. Köpte en Clearly Gone Aloe Vera-juice med samma ingredienser efter pulvret tog slut och det fungerade inte lika bra. Jag tar 2 tsk per dag, 1 på morgon och 1 på kvällen. På flaskan står det tablespoon som är matsked uppenbarligen på svenska, så jag vet inte om jag har tagit för lite helt enkelt. Pulvret som jag använde först funkade bättre tyckte jag iaf.

Scratch89
2008-12-27, 01:16
Det finns inga alls, bara http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7476595 som kan kritiseras på alla sätt.

Precis. Dock måste man väl tillägga att folk som får tillskott av b5 verkar få mindre akne, men då det oftast är flera faktorer som ändras samtidigt (chokladkonsumtionen minskar, puberteten avtar naturligt osv) så går det inte att dra några slutsatser alls.

schabo-labo
2009-04-09, 11:54
Det finns inga alls, bara http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7476595 som kan kritiseras på alla sätt.

Dock så vet jag att väldigt många fått bra effekt mot acne av att inta tillskott av vitamin B5.
Hur går detta ihop?

Men den studien kommer ju inte fram till något? Hur många deltog och hur mycket fick de?

King Grub
2009-04-09, 12:02
Hur går vad ihop?

enzodiac
2009-04-09, 16:48
jag upplever att acne minskar när jag går på B5, men sen ökar även min acne när jag tränar hårt så jag vet inte riktigt... finns för många faktorer som spelar in.

jontet
2009-04-09, 22:46
effekten mot akne som jag fick när jag käkade b5 var helt jävla outstanding. det smakar skit(tänk esapro), är lite halvdyrt och man blir lös i magen i början men aknen försvinner väldigt effektivt. en pedantskött ansiktshygien var för mig a och o för att bara hålla problemen på en jämn nivå där de varken blev bättre eller sämre. käkade man b5 kunde man nästan helt försumma den och aknen mer eller mindre försvann.

schabo-labo
2009-04-10, 08:56
Kan man inte få veta mer om studien, vilka mängder matades de med exempelvis?

LarsLasr
2009-04-10, 09:59
Vanlig dos vid vitaminb5 mot acne brukar ligga vid 5g - 15g om dagen dvs typ 3000%+ över rekommenderat dagligt intag. Deras motivering till att det inte är skadligt brukar vara att det är vattenlösligt och eventuellt överskott försvinner med urinen.

Jag testade att äta det i 4 månader med bra resultat, men det var just under sommaren med mycket bad och sol som brukar hjälpa också var jag i slutet av puberteten (18/19).

Vet inte om det är samma studie som grub länkade till, men ni kan kolla in denna om ni är intresserade http://data.fuskbugg.se/skalman01/b5studie.pdf

Och jag har varit i kontakt med många som använt det med mycket goda resultat, folk som gott på flera receptbelagda preparat för att få kontroll med sin acne, typ tetracyklin. Mycket av deras acneproblem försvann när dom började använda vitaminb5, sen om det är placebo eller något annan faktor som spelar in vet jag inte, men en av sakerna dom hade gemensamt var mycket höga doser vitaminb5 så jag antar det har någon effekt och tvekar inte att uppmuntra folk med problem att testa för att se om det hjälper dom.

shady144
2009-04-11, 21:25
är det acne som är problemet?, ifall de är det så tycker jag att du ska testa vitvins vinäger, såg på ett program som heter Doctors, brukar gå på tv4 varje dag kl 5, vet inte om de gör de längre, men där tog de upp att de skulle bota acne, har själv testat de och de funkar ganska bra.