handdator

Visa fullständig version : går för fort med lchf?


zeratul82
2008-12-24, 07:37
jag är en kille på 91kg och 190 cm lång.

jag börgade för några veckor sedan att deffa och vart då sugen på att prova lchf dieten som ja nu kört i 2 veckor. jag använder ett program som heter hälsovakten där jag ser att jag ligger rätt högt i kcal (ofta över 3000, aldrig under 2000) mycket fett och protein men inga kolhydrater. jag tränar 3 helroppspass i veckan (typ HST) och brukar köra 1-1,5 timme wii-fit (cardio, balans och strech) på morgonen innan frukost.

det som jag är lite orolig över är att det ska gå för fort ned i vikt för att mina muskler ska behållas så bra som möjligt? då jag ha hört att 0,5kg är att sträva efter för att behålla musklerna bäst.

om jag ska bromsa in viktnedgången, ska ja då göra de med att lägga till kolhydrater eller lägga till mer kcal?

Fearstrike
2008-12-24, 08:56
med 3000kcal lär det nog inte gå för fort...

zeratul82
2008-12-24, 09:06
oj jag glömde att skriva att jag går ner ca 2 kg i veckan med de upplägget. de var därför jag undrade, eftersom 2kg/vecka känns lite i överkant för att vara bra för musklerna.

Kischen
2008-12-24, 09:44
oj jag glömde att skriva att jag går ner ca 2 kg i veckan med de upplägget. de var därför jag undrade, eftersom 2kg/vecka känns lite i överkant för att vara bra för musklerna.

Om du bara kört det i två veckor så har du garanterat gått ner en stor del vätska, speciellt om du inte äter kolhydrater.

zeratul82
2008-12-24, 10:44
Om du bara kört det i två veckor så har du garanterat gått ner en stor del vätska, speciellt om du inte äter kolhydrater.

jag har deffat i ca 4 veckor, det är bara dom 2 senaste veckorna jag har kört ketogen lchf. jag åt ju rätt lite kolhydrater dom 2 första veckorna med och gick ner i vikt då oxå, men inte lika snabbt.

A.Steinbach
2008-12-24, 11:36
jag har deffat i ca 4 veckor, det är bara dom 2 senaste veckorna jag har kört ketogen lchf. jag åt ju rätt lite kolhydrater dom 2 första veckorna med och gick ner i vikt då oxå, men inte lika snabbt.

Vänta och se de kommande veckorna lär viktminskningen gå tillbaka förutsatt att energiintaget inte är lägre än de två första veckorna.

Som sagt det är med största sannolikhet vätska och glykogen som gjort att du tappat mer vikt de två senaste veckorna då du kört ketogent.

Så är det oftast alltid om när man kör en ketogen diet vilket man också kan se i studier, i början tappar man mer vikt för att sedan "normalisera" sig.

Anders The Peak
2008-12-24, 12:00
Om du bara kört det i två veckor så har du garanterat gått ner en stor del vätska, speciellt om du inte äter kolhydrater.
Vid ketogendiet så kissar man ut vätskan under första veckan dvs den som varit bunden till glykogenet. Därefter är det fett och muskler man tappar lite beroende på hur energiintaget ser ut...

pedersen1980
2008-12-24, 12:03
Ska oxå köra LCHF deff tänkte jag, börjar i januari.
Ska mäta runt mage, midja, lår o biceps hade ja tänkt.
Ska även kolla fett procent o sånt på apotekets fett våg en gång i månaden.
Tänkte även kolla fett% med en lite billigare fett mätare lite mer regelbundet.

Ålder 29
Vikt 104kg
Längd 188cm

Gympass 4 per vecka
Fotboll 1 per vecka.