handdator

Visa fullständig version : Medel viktminskning framåt 6 månader


trettontusen
2008-12-23, 22:01
Vad är en bra viktminskning från januari-juni 2009?
Jag ska komma igång med bad&gym redan i januari då jag får ett medlemskort och det håller fram till juni ungefär. Jag kommer kunna gå max 4ggr/veckan vilket också kommer bli MINST 4ggr/veckan. Alltså 16ggr/månaden ca?

Hur gör jag för att gå ner i vikt på bästa sätt i detta samband?

Whistler
2008-12-23, 22:14
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Elfsberg
2008-12-24, 00:26
Om man faktiskt anstränger sig och inte fixar mer än 1,5-2 kg per månad så suger man.

Anton Fräs
2008-12-24, 01:03
Eller så kanske man väljer att göra det i ett långsammare tempo Elfsberg? Ditt uttalande var idiotiskt och syftar nog bara till att förminska andra..

Elfsberg
2008-12-24, 12:14
Faktiskt så känns det mest som att man slumpvis tappar vikt därför att de facto missköter sin kost om det går saktare än så.

Jag är fullkomligt medveten om vilka mekanismer som härjar i folk som inte kan sluta missköta sig och misslyckas gång på gång, men det förändrar ingenting. Att inte kunna kontrollera sitt ätande är en karaktärsbrist. Kan du inte sluta äta är du en mat-alkis som borde börja jobba med problemet snarare än att gnälla om det.

1,5 kg viktförlust utslaget på en månad är ett ganska litet underskott på 500 kcal dagligen i tre veckors tid och ytterligare sju dagar där vederbörande inte har lyckats att hålla igen munnen. Inte så starkt jobbat. Jag säger att om man faktiskt anstränger sig för att tappa mer vikt än så och inte gör det bättre än så så.. ja, då suger man på att banta - oftast av olika anledningar.

Men visst, gör man bara lite små förändringar hit och dit med några nya vanor kan det ju bli en helt annan femma.

ceejay
2008-12-24, 13:57
Elfsberg, en alltför snabb nedgång i vikt kan väl resultera i mer tappad muskelmassa också?

Elfsberg
2008-12-24, 20:47
Visst. Men om du ligger på ett tillräckligt högt proteinintag och styrketränar enligt ett ej retarderat upplägg så är ju meningen att detta ska förhindras. Plus att de som kan och bör panikbanta med så stor viktnedgång som möjligt oftast har så mycket fett att de inte tappar massa ändå.
Risk för större muskelförlust verkar vara försvinnande liten om man har ett någorlunda vettigt upplägg och inte redan är hård, typ 10%BF och neråt.

Teoretiska och antagna siffror säger att varje kg fettmassa kan frisläppa 70 kcal energi per dygn. Om man anser att tesen är absolut kan man påstå att en kille på 100 kg och 10%BF kan minska sin vikt med 700 kcal per dygn enbart från fett innan dennes kropp måste börja använda alternativa bränslen.

ceejay
2008-12-24, 22:54
Okej ! :)

trettontusen
2008-12-27, 15:19
Jag behövde bara ett väldigt kort och enkelt upplägg på hur min vardag bör förändras. Antal gånger jag ska äta, promenader, mer? Och om någon här kan garantera att jag kommer tappa ett flertal (åtminstone) kilon om jag simmar/gymmar 4dagar i veckan? Det här är sjukt viktigt för mig!

enzodiac
2008-12-27, 15:56
Promenader förbränner inte mycket i sig, men kan vara sköna att ta.
Antal ggr mat är helt upp till vad som passar dig. I slutändan är det energi ut vs in som räknas.
Jag skulle dock lägga större mängden av dagens kolhydrater på morgonen och runt träning.

Det enda som kan garantera din viktnedgång är att du är säker på att du ligger på ett kaloriunderskott.

Allt detta finns dokumenterat på forumet så det är bara söka och börja läsa !

Elfsberg
2008-12-27, 16:41
Jag behövde bara ett väldigt kort och enkelt upplägg på hur min vardag bör förändras. Antal gånger jag ska äta, promenader, mer? Och om någon här kan garantera att jag kommer tappa ett flertal (åtminstone) kilon om jag simmar/gymmar 4dagar i veckan? Det här är sjukt viktigt för mig!

Ät när du är hungrig och inte för att det passar andra
Aktivera dig varje dag, inte nödvändigtvis genom träning, men iallafall en snabbis till affärn för en liter mjölk och lite friskluft om inte annat
Ät eller drick aldrig något du vet med dig att du inte borde, t.ex. godis, snabbmat, läsk och öl
Styrketräna inte under några omständigheter mer än tre gånger per vecka

Det är absolut omöjligt att garantera dig någon viktnedgång, det är helt upp till dig prioritera vad du tycker är viktigt. Man mår gott i träningslokalerna och bantar i köket. Är det så pass viktigt att du väljer att göra aktiva val varje dag med ett mål i sikte, eller ger du upp halvvägs utan att ha kännt på hur lätt det faktiskt kan vara när de små ändringarna väl börjar ge resultat?

Fatcan
2008-12-27, 18:54
Promenader förbränner inte mycket i sig, men kan vara sköna att ta.

Det beror ju helt på hur långt man går och i vilken takt.

trettontusen
2008-12-27, 20:05
Det beror ju helt på hur långt man går och i vilken takt.

Powerwalk, 30min?

Elfsberg
2008-12-28, 16:53
En promenad bränner i runda slängar km x kv x 0.8 kcal. En högre intensitet höjer energiförburkningen något.

Fatcan
2008-12-28, 17:22
Powerwalk, 30min?

Rask promenad 60 minuter: 100kg: 380 kcal, 90kg: 342 kcal, 80kg: 304 kcal, 70kg: 226 kcal.

Taget från novembernumret av Body.

Medoria
2009-01-05, 17:14
räkna ut ditt kaloribehov, räkna ut hur mycket du vill gå ner och hur snabbt.räkna sedan ut hur mycket du förbränner genom träningen och du får ditt underskott per dag och vecka.

Vespertilio
2009-01-05, 22:12
Jag tycker för många fokuserar på gym alldeles för tidigt och bränna fett alldels för sent. Vet inte riktigt vad du har för mål men jag började att sträva efter min optimala vikt redan i december, ska köra fram till april sen ska jag öka i muskler om jag så behöver. Det bästa resultatet kommer efter att du lyckats hålla dig "lean" ett tag. Jag tänker inte satsa på att nå mitt mål i juni. Ska va lean till april sen hålla vikten det och gymma på.

som sagt det beror ju lite på vad man eftersträvar men för mig gäller mycket cardioträning nu och mera gym mindre cardio senare.

LoTiX
2009-01-05, 22:31
Jag behövde bara ett väldigt kort och enkelt upplägg på hur min vardag bör förändras. Antal gånger jag ska äta, promenader, mer? Och om någon här kan garantera att jag kommer tappa ett flertal (åtminstone) kilon om jag simmar/gymmar 4dagar i veckan? Det här är sjukt viktigt för mig!

Vill du göra något enkelt kan du sluta med all läsk, chips, godis, snabbmat. Därefter byta ut bröd mot knäckebröd, alla pasta/ris-typer till fullkornsvarianten, hoppa över korv och bacon till förmån för kyckling och nötfärs, halvera kolhyderaterna och fylla på med grönsaker istället, halvera mängden ost/rom eller vad du nu har på mackan, byta skinkan mot kalkon, byta frukostflingorna mot musli/gröt osv osv.

Grotesk
2009-01-07, 00:57
Styrketräna inte under några omständigheter mer än tre gånger per vecka

Varför inte?

trettontusen
2009-01-19, 21:59
räkna ut ditt kaloribehov, räkna ut hur mycket du vill gå ner och hur snabbt.räkna sedan ut hur mycket du förbränner genom träningen och du får ditt underskott per dag och vecka.

Nu hänger jag inte med riktigt. Hur gör jag detta exakt?

Vill du göra något enkelt kan du sluta med all läsk, chips, godis, snabbmat. Därefter byta ut bröd mot knäckebröd, alla pasta/ris-typer till fullkornsvarianten, hoppa över korv och bacon till förmån för kyckling och nötfärs, halvera kolhyderaterna och fylla på med grönsaker istället, halvera mängden ost/rom eller vad du nu har på mackan, byta skinkan mot kalkon, byta frukostflingorna mot musli/gröt osv osv.

Precis! Det här måste jag få ner på papper!

Varför inte?

Jag har uppsatt 3-4ggr/veckan. Men inte mindre än tre och inte mer än fyra helt enkelt. Jag kommer också variera med simning så det är inte bara gym...

PS87
2009-01-27, 22:03
Vill du göra något enkelt kan du sluta med all läsk, chips, godis, snabbmat. Därefter byta ut bröd mot knäckebröd, alla pasta/ris-typer till fullkornsvarianten, hoppa över korv och bacon till förmån för kyckling och nötfärs, halvera kolhyderaterna och fylla på med grönsaker istället, halvera mängden ost/rom eller vad du nu har på mackan, byta skinkan mot kalkon, byta frukostflingorna mot musli/gröt osv osv.

Bra sammanfattning av en hel vetenskap. Håller med till 100%, har fungerat bra för mig.

Medoria
2009-01-28, 11:37
Ditt kaloribehov räknar du ut genom att ta hänsyn till vikt, längd, ålder, kön och aktivitetsfaktor. Beroende på hur snabbt och hur mycket du vill gå ner ska du sen ha ett underskott på valfri summa kalorier. Precis som andra nämnt är det vettigt att ligga på ett underskott på ungefär 500 kcal per dag, då borde du gå ner ett halvt kg per vecka, kanske mer beroende på hur mycket du tränar.

Rebeccaa
2009-01-28, 11:41
0,5 kg i veckan är väl sunt att det ska funka om du håller en bra kost på ett litet underskott och rör på dig 4 gånger i veckan. Möjligt att du går ner mer. Beror på hur du ser ut nu, förutsättningar, motivation och vilja.

GasseG
2009-01-28, 13:06
Börja med att ladda hem http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177 om du inte redan har gjort det. Mycket bra excel för uträkning av kcal och fördelning av näringsämnen.

xeym
2009-01-29, 22:40
Om man faktiskt anstränger sig och inte fixar mer än 1,5-2 kg per månad så suger man.

Vadå fixar? tycker det där verkar en perfekt takt på viktnedgången om man vill behålla så mycket muskler som möjligt.

herrelol
2009-02-07, 13:14
Jag kan tala om egen erfarenhet när jag säger, så fort du har bestämmt dig för att tappa några kilon så kommer du tappa dom. Jag själv tappade ~20kg på 6 månader. Det viktigaste är att man inte äter onyttigheter så som godis, läsk, öl, bakelser m.m. Det blir ofta så att man tar en det-får-väll-gå-för-den-här-gången-onyttighet, det är viktigt att det inte blir några sådana. För tillslut så tappar man kontrollen och är tillbaka där man började.

Mat:
Min frukost bestog av A-Fil + Müsli eller havregrynsgröt, lunchen var en sallad (oftast kycklingsallad då jag är en kycklingfantast), mellanmålet mellan lunchen och middagen var någon frukt eller grov macka, middagen bestog av kött, fisk, kyckling med ris, potatis spagetti (oftast fullkornsprodukter).

Motion:
Min motion var uppbyggd så att jag gymmade 2 dagar i veckan och var ute och joggade 6km 3 gånger i veckan.
Hoppas detta hjälpte och lycka till, håller tummarna för dig :thumbup: