handdator

Visa fullständig version : När är det acceptabelt att smälla fyrverkerier?


Exdiaq
2008-12-23, 17:41
Hade för mig att det fanns en sådan här tråd innan, men hittade ingen. Det är nu den perioden på året då fyrverkerier börjar säljas och med den kommer debatten om när det är acceptabelt att smälla fyrverkerier. Så vad tycker ni?

Jag tycker att det går bra en dag innan nyårsafton och nyårsafton, men inte mer. Blir därför rätt irriterad som börjar smälla i mitten av december och håller på till slutet av januari. Främst därför jag känner många som har djur som blir livrädda och det är inte rimligt att ge dessa lugnande i 1,5 månad.

PowPow
2008-12-23, 17:43
Innan debatten tar fart så vill jag säga att jag vill förbjuda sällskapshundar. Året om. På alla offentliga platser. Det spelar ingen roll om de är kopplade eller hur snälla som helst.

Bubban
2008-12-23, 17:44
Nyårsafton.
Inget annat.

coxie
2008-12-23, 17:46
Alla dagar.

ceejay
2008-12-23, 17:46
När man vill! bara inte mellan 02:00 och 13:00 för då sover jag!

Exdiaq
2008-12-23, 17:48
Innan debatten tar fart så vill jag säga att jag vill förbjuda sällskapshundar. Året om. På alla offentliga platser. Det spelar ingen roll om de är kopplade eller hur snälla som helst.



Why´s that?

LindaS
2008-12-23, 17:48
Jag tror t o m att det är lag eller iaf reglerat, att man bara får göra det på nyårsafton och påskafton. Fyra av raketer och smällare alltså. Rätta mig om jag har fel.

PowPow
2008-12-23, 17:50
Why´s that?

För att många jag känner är rädda för dem. Jag också.
Och de är fan överallt. Varje dag. Hela tiden. Året om.
På trottoarerna, på gågator, utanför affären, i joggingspåret, på stranden, på bussen, i bankomatkön, i trappuppgången, i affärer. Ja. Överallt. Hela tiden.

Och människorna ska låta bli att smälla raketer för att hundarna blir rädda.
Sluta ha massa jävla djur i städerna i stället.

Sen finns det såklart en massa andra argument mot fyrverkeri som jag kan köpa.

coxie
2008-12-23, 17:50
Man får inte köra trimmad moppe eller dricka alkohol på allmän plats men vem bryr sig om det.

Jag dog lite på insidan det år som smällare blev förbjudna :(

Wao
2008-12-23, 17:50
Att smälla mellan dec-jan tycker jag är okej. Det bidrar till en ökad jul/nyårsstämning, vilket är bristande just nu.

samme11
2008-12-23, 17:51
Alla dagar i Januari, Februari, Mars, April, Maj, Juni, Juli, Augusti, September, Oktober, Novemeber, December, Ja alltså 365 dagar om året :)

Nej men för att vara lite seriös, typ dec - januari

Exdiaq
2008-12-23, 17:51
Jag tror t o m att det är lag eller iaf reglerat, att man bara får göra det på nyårsafton och påskafton. Fyra av raketer och smällare alltså. Rätta mig om jag har fel.



Egentligen ska man ha ett tillstånd också för att skjuta upp raketer, oavsett när det är. Men då polisen inte kan kontrollera att folk har det, skiter alla i det.

CiCoro
2008-12-23, 18:09
hatar att alla börjar smälla så tidigt, själv har man en hund hemma som blir rädd..lust att gå ut och slå ner jävlarna då men bättre e man inte om jag ska vara ärlig..åker då istället till andra områden och smäller där..trots att jag vet att det finns hundar där med. en hålla mig till nyår kan jag.

Exdiaq
2008-12-23, 18:17
För att många jag känner är rädda för dem. Jag också.
Och de är fan överallt. Varje dag. Hela tiden. Året om.
På trottoarerna, på gågator, utanför affären, i joggingspåret, på stranden, på bussen, i bankomatkön, i trappuppgången, i affärer. Ja. Överallt. Hela tiden.

Och människorna ska låta bli att smälla raketer för att hundarna blir rädda.
Sluta ha massa jävla djur i städerna i stället.

Sen finns det såklart en massa andra argument mot fyrverkeri som jag kan köpa.



Du har en poäng även om jag inte gillar den riktigt.

När det gäller tågen här nere så är det bara en del vagnar hundar är tillåtna, vet inte hur det ser ut på bussar. Och i vilka affärer får det vistas hundar egentligen? Inga jag har varit i alla fall. Sen får inte hundar vistas på alla stränder heller.

Whistler
2008-12-23, 18:18
Har man inte skottränat sin hund har man gjort fel.

Personligen vill jag förbjuda smällare och fyrverkerier för att det ser så fjantigt ut när svensson drar iväg 995kr från lokala järnhandeln. Låt pyrotekniska föreningar med ordentlig kunskap och budget sköta det istället! Då händer det dessutom i rätt tid också. Jag vill inte höra skiten andra dagar än då det är lämpligt, dvs nyårsafton och påskafton. Den som skjuter upp raketer på julafton har ju flötet ordentligt bakom farstun.

von huff
2008-12-23, 18:19
Nyårsafton och midsommaren mellan klockan 18.00-02.00 låter bra

Whistler
2008-12-23, 18:21
Eller nyårsafton kl 00:00-00:20, samt påskafton 20:00-00:00.

Midsommarafton? De enda som ska skjuta upp raketer mitt i sommaren är NASA.

samme11
2008-12-23, 18:23
Du lär ju inte ha haft en rolig ungdom iaf.

PowPow
2008-12-23, 18:23
Du har en poäng även om jag inte gillar den riktigt.

När det gäller tågen här nere så är det bara en del vagnar hundar är tillåtna, vet inte hur det ser ut på bussar. Och i vilka affärer får det vistas hundar egentligen? Inga jag har varit i alla fall. Sen får inte hundar vistas på alla stränder heller.

Jag försökte mest göra en poäng. Jag är inte överdrivet rädd för hundar heller. Fast visst känner jag ett visst obehag när en okänd hund är nära en. Antagligen eftersom jag blivit biten två gånger. Fast båda gångerna var det inte så farligt, och båda hundarna var ju hur snälla som helst i vanliga fall. Och då gör det ju inget. Uppenbarligen.

Ants
2008-12-23, 18:25
Aldrig.

Vi hundägare ska inte behöva känna oss rädda och begränsade att ta ut hunden bara för att idioter ska smälla raketer och smällar. Nej det är inte vårt fel att hundarna blivit rädda, det är jävla idioter som smäller smällarna 1meter bakom hunden.

Tricce
2008-12-23, 18:28
Aldrig.

Vi hundägare ska inte behöva känna oss rädda och begränsade att ta ut hunden bara för att idioter ska smälla raketer och smällar. Nej det är inte vårt fel att hundarna blivit rädda, det är jävla idioter som smäller smällarna 1meter bakom hunden.

Ja man behöver inte ens vara hund för att bli skraj då

Exdiaq
2008-12-23, 18:28
Du lär ju inte ha haft en rolig ungdom iaf.



Syftar du på mig? Om så är fallet, har du spelat amerikansk fotboll under mer än ett år?

Ants
2008-12-23, 18:32
Jag förstår inte det roliga med tigerraketer.. De tjuter i 1 sekund och ger inte ifrån sig något fint ljus/ljud alls.. Vad fan e det roliga med det?

Det ENDA som Bör få säljas på NYÅRSAFTON (ENDAST!) är riktiga raketer.

joriice
2008-12-23, 18:33
Ni hundägare bestämmer inte allt.

samme11
2008-12-23, 18:33
Exidaq, nej Whistler, och varför tar du upp amerikansk fotboll?

coxie
2008-12-23, 18:34
Aldrig.

Vi hundägare ska inte behöva känna oss rädda och begränsade att ta ut hunden bara för att idioter ska smälla raketer och smällar. Nej det är inte vårt fel att hundarna blivit rädda, det är jävla idioter som smäller smällarna 1meter bakom hunden.

Varför ska jag som människa bry mig om hundar? Åk ut i skogen med din hund om den är skotträdd.

Exdiaq
2008-12-23, 18:35
Exidaq, nej Whistler, och varför tar du upp amerikansk fotboll?



Då spelar det ingen roll det jag skrev.

Kross
2008-12-23, 18:36
Varför ska jag som människa bry mig om hundar? Åk ut i skogen med din hund om den är skotträdd.

+1. Kunde inte bry mig mindre. Era val att skaffa hund, inte andras.

samme11
2008-12-23, 18:38
Exidaq, okej.

Ants
2008-12-23, 18:39
Varför ska jag som människa bry mig om hundar? Åk ut i skogen med din hund om den är skotträdd.

Du är verkligen dum i hela jävla huvudet.

Ants
2008-12-23, 18:40
Ni hundägare bestämmer inte allt.

Nej men vilket perfekt samhälle vi skulle ha om det vore så.

Exdiaq
2008-12-23, 18:41
Varför ska jag som människa bry mig om hundar? Åk ut i skogen med din hund om den är skotträdd.


Det handlar väl om vanligt hyfs att ta hänsyn till sina medmänniskor. Och om man har ett djur som är riktigt rädd för fyrverkerier påverkar det ägaren väldigt mycket. Jag tycker att det är går bra att skjuta fyrverkerier dagen innan nyårsafton samt nyårsafton och det håller de djurägare jag känner med om då det går att ge husdjuret lugnande alternativt lugna den. Det är däremot inte hållbart när det pågår i 1,5 månad eller mer.

Loke
2008-12-23, 18:44
Har man inte skottränat sin hund har man gjort fel.

Hur mycket erfarenhet med hundar har du? Du låter som en person som ägt 3-4 hundar i sitt liv, säkert av samma ras också, och därmed anser sig veta allt om alla hundar.

Hade du sagt "Har man inte avlivat en skotträdd hund så har man gjort fel" hade jag faktiskt varit mer benägen att hålla med.

kaer
2008-12-23, 18:44
19-03 på nyårsafton
19-02 på valborg

Erik__
2008-12-23, 18:45
Jag tycker det är jobbigt med hundar som skäller hela jävla tiden, jag som människa ska inte behöva känna mig rädd och begränsad att vara utomhus.

Exdiaq
2008-12-23, 18:45
+1. Kunde inte bry mig mindre. Era val att skaffa hund, inte andras.


Låt oss ponera att du och jag är grannar. Du har ett jobb medan jag är arbetslös och därmed inte bunden av någon dygnsrytm. Därför bestämmer jag mig för att spela hårdrock och techno på högsta volym varje natt, året om eftersom jag är vaken då och vill lyssna på musik vid den tidpunkten och på den volymen. Är det då rimligt att om du klagar på detta så får du svaret: "Det är ditt val att bo här, inte mitt, stick om du inte gillar läget"?

Kross
2008-12-23, 18:52
Låt oss ponera att du och jag är grannar. Du har ett jobb medan jag är arbetslös och därmed inte bunden av någon dygnsrytm. Därför bestämmer jag mig för att spela hårdrock och techno på högsta volym varje natt, året om eftersom jag är vaken då och vill lyssna på musik vid den tidpunkten och på den volymen. Är det då rimligt att om du klagar på detta så får du svaret: "Det är ditt val att bo här, inte mitt, stick om du inte gillar läget"?

Ja det är ju en rättvis jämförelse.

samme11
2008-12-23, 18:57
Exidaq Vadå stör inte tillexempel hiphop lika mycket eller? Plus att du verkligen inte hade en rättvis jämförelse.

Raggis
2008-12-23, 19:04
Låt oss ponera att du och jag är grannar. Du har ett jobb medan jag är arbetslös och därmed inte bunden av någon dygnsrytm. Därför bestämmer jag mig för att spela hårdrock och techno på högsta volym varje natt, året om eftersom jag är vaken då och vill lyssna på musik vid den tidpunkten och på den volymen. Är det då rimligt att om du klagar på detta så får du svaret: "Det är ditt val att bo här, inte mitt, stick om du inte gillar läget"?

Sämsta liknelsen, ever.

Whistler
2008-12-23, 19:06
Hur mycket erfarenhet med hundar har du? Du låter som en person som ägt 3-4 hundar i sitt liv, säkert av samma ras också, och därmed anser sig veta allt om alla hundar.

Hade du sagt "Har man inte avlivat en skotträdd hund så har man gjort fel" hade jag faktiskt varit mer benägen att hålla med.

Nej, jag kan knappast allt om hundar (den som säger det har antagligen ingen aning om vad han pratar om), men tillräckligt mycket för att kunna ställa fram argumentet att antingen tränar man hunden att klara av höga smällar, och om det mot förmodan inte går så flyttar man hunden under det aktuella tillfället. På grund av det senare, samt skälen jag nämnde ovan, tycker jag man ska ha fyrverkerier på begränsade tider.

Jag tycker inte det är ett för stort krav att ställa att man lägger ner lite tid på att träna sitt djur att hantera höga ljud. Vad är mest värt, tiden det tar att träna hunden eller besväret att skriva klagomål om hur dumma i huvudet fyrverkerientusiasterna är och sedan droga ner hunden för att den är så skraj att den inte kan fungera normalt när det smäller?

Ants
2008-12-23, 19:11
Nej, jag kan knappast allt om hundar (den som säger det har antagligen ingen aning om vad han pratar om), men tillräckligt mycket för att kunna ställa fram argumentet att antingen tränar man hunden att klara av höga smällar, och om det mot förmodan inte går så flyttar man hunden under det aktuella tillfället. På grund av det senare, samt skälen jag nämnde ovan, tycker jag man ska ha fyrverkerier på begränsade tider.

Jag tycker inte det är ett för stort krav att ställa att man lägger ner lite tid på att träna sitt djur att hantera höga ljud. Vad är mest värt, tiden det tar att träna hunden eller besväret att skriva klagomål om hur dumma i huvudet fyrverkerientusiasterna är och sedan droga ner hunden för att den är så skraj att den inte kan fungera normalt när det smäller?

Det går inte att träna en hund som en gång fått smällare mellan benen.
Det går helt enkelt inte att träna alla hundar att tåla ljudet och ljuset.

Sen att alla idioter som smäller nu slänger de 1 meter där man går, gör inte saken bättre.

LoTiX
2008-12-23, 19:15
När jag var liten tror jag jag hade smällare från 2-4 dagar innan nyår till möjligtvis dagen efter. Detta får väl bli det realistiska kravet man kan ställa. Bäst hade det väl varit om det nyttjades 18.00 sista dec - 04.00 första jan.

regus
2008-12-23, 19:16
Man får inte köra trimmad moppe eller dricka alkohol på allmän plats men vem bryr sig om det.

Jag dog lite på insidan det år som smällare blev förbjudna :(

Jag håller helt med.

Osten80
2008-12-23, 19:18
Låt oss ponera att du och jag är grannar. Du har ett jobb medan jag är arbetslös och därmed inte bunden av någon dygnsrytm. Därför bestämmer jag mig för att spela hårdrock och techno på högsta volym varje natt, året om eftersom jag är vaken då och vill lyssna på musik vid den tidpunkten och på den volymen. Är det då rimligt att om du klagar på detta så får du svaret: "Det är ditt val att bo här, inte mitt, stick om du inte gillar läget"?

Haha. Den liknelsen var inte speciellt genomtänkt va? ;)

Exdiaq
2008-12-23, 19:18
Ja det är ju en rättvis jämförelse.

Exidaq Vadå stör inte tillexempel hiphop lika mycket eller? Plus att du verkligen inte hade en rättvis jämförelse.

Sämsta liknelsen, ever.

Haha. Den liknelsen var inte speciellt genomtänkt va? ;)


Motivering varför den inte var rättvis tack! Ett husdjur som är riktigt oroligt påverkar ens sömn också kan jag lova er.

Samme11: Nej, hiphop och irländsk folkmusik har båda den egenskapen att de inte hörs genom väggar. Så det är fritt fram att spela The Dubliners och Westside Connection då dessa inte stör grannar! Spelar man någon annan musik-genre högt och sent på natten är det dötsstraff!

Ants
2008-12-23, 19:20
Sen är det ju skillnad på smällare och smällare. Samma med raketer.
Smällare kan vara helt okej om de är kontrollerade och avger ett fint ljus, så man faktiskt får något för pengarna. Men nu finns det ju bara såna jävla tigerraketer och tjatter-saker som alla p12-p15 går och slänger runt sig. Främst så ska de tända på när man kommer med hunden. Den dagen jag får tag på en sån människa.....

samme11
2008-12-23, 19:20
Avliva hundjäveln då, inte vårat problem, okej, du kan ju inte jämföra musik med fyrverkerier right? Och i dem flesta hyresrätter får man inte spela hög musik efter 22.00.

Kross
2008-12-23, 19:21
Och du lär dig inte av dina misstag och går ändå ut under tjatter-raket primetime på nyårsafton?

Emil_Larsson
2008-12-23, 19:21
Jag är totalt emot fyrverkerier. Sen om ni inte uppskattar det skiter jag i. Skrämmer djuren, gör det omöjligt att sova, dyrt, skräpar ner, totalt ointresserad av det för eget bruk. Blä för fyrverkerier.
Att köpa fyrverkerier är verkligen att skjuta bort pengarna. Såg någon fyrverkerie-grej för 950kr, vem lägger pengar på såna dyra grejer egentligen?

/"FRED".

fåret
2008-12-23, 19:25
Har man inte skottränat sin hund har man gjort fel.

Personligen vill jag förbjuda smällare och fyrverkerier för att det ser så fjantigt ut när svensson drar iväg 995kr från lokala järnhandeln. Låt pyrotekniska föreningar med ordentlig kunskap och budget sköta det istället! Då händer det dessutom i rätt tid också. Jag vill inte höra skiten andra dagar än då det är lämpligt, dvs nyårsafton och påskafton. Den som skjuter upp raketer på julafton har ju flötet ordentligt bakom farstun.
+1 på den, klockren! :thumbup:

Exdiaq
2008-12-23, 19:25
Avliva hundjäveln då, inte vårat problem, okej, du kan ju inte jämföra musik med fyrverkerier right? Och i dem flesta hyresrätter får man inte spela hög musik efter 22.00.



Du som är så pass principfast och mån om att följa regler, kommer du söka tillstånd om att få skjuta upp fyrverkerier? Jag förmodar att du då också inte kommer skjuta upp några fyrverkerier eftersom du är minderårig och därmed inte får använda fyrverkerier (?).

Ants
2008-12-23, 19:25
Avliva hundjäveln då, inte vårat problem, okej, du kan ju inte jämföra musik med fyrverkerier right? Och i dem flesta hyresrätter får man inte spela hög musik efter 22.00.

Du är verkligen dum i huvet. Hur fan kan du ens säga så? Har du ingen hjärna, whatssoever? Tycker han gjorde en bra jämförelse. Man får heller inte smälla eller skjuta raketer förrän 27/12, men likförbannat så gör "ni" det.

L-Sami
2008-12-23, 19:26
Från nyårsafton kl 23:00 till nyårsdagen 01:00.

samme11
2008-12-23, 19:30
Exidaq, har jag någonsin sakt att jag brukar skjuta upp fyrverkerier? Nej juste.

coxie
2008-12-23, 19:30
Du är verkligen dum i hela jävla huvudet.

Om jag är dum i huvet eller inte spelar ingen roll, jag smäller raketer ändå.

Kross
2008-12-23, 19:30
Du är verkligen dum i huvet. Hur fan kan du ens säga så? Har du ingen hjärna, whatssoever? Tycker han gjorde en bra jämförelse. Man får heller inte smälla eller skjuta raketer förrän 27/12, men likförbannat så gör "ni" det.

Nu får du väl ta det lite jävla lugnt, sjunka så lågt att du går till personangrepp...

Exdiaq
2008-12-23, 19:31
Och du lär dig inte av dina misstag och går ändå ut under tjatter-raket primetime på nyårsafton?



Eftersom du inte citerar någon får jag gissa att du frågar mig.

Om du hade läst vad jag skrivit så är jag inte för ett totalförbud. Både jag och de djurägare jag känner tycker att vi får leva med att det smälls fyrverkerier på nyårsafton (+ en dag innan eller efter) och är inget vi kommer klaga på. Däremot retar jag och de jag känner på att det ska smällas i 1-1,5 månad.

Ants
2008-12-23, 19:32
Nu får du väl ta det lite jävla lugnt, sjunka så lågt att du går till personangrepp...

Jag ser det som ett personangrepp när han säger " avliva hundjäveln då". Vad är det för idioti?

håller f.ö. med Exdiaq.

bubbe
2008-12-23, 19:32
Ska det skjutas raketer så ska det vara på nyårsslaget THATS IT.

Så innehelviete fjantigt med ungar som skjuter små pipfjuttar och poffar flera dagar före/efter nyår. Att dom dessutom riskerar fingrar och brännskador gör inte saken bättre. Tycker det ska införas licenskrav på raketer så dom som är verkligt intresserade kan göra rejäla shower på nyår etc istället.

Kross
2008-12-23, 19:32
Sen är det ju skillnad på smällare och smällare. Samma med raketer.
Smällare kan vara helt okej om de är kontrollerade och avger ett fint ljus, så man faktiskt får något för pengarna. Men nu finns det ju bara såna jävla tigerraketer och tjatter-saker som alla p12-p15 går och slänger runt sig. Främst så ska de tända på när man kommer med hunden. Den dagen jag får tag på en sån människa.....

Citerar det nu.

Exdiaq
2008-12-23, 19:33
Exidaq, har jag någonsin sakt att jag brukar skjuta upp fyrverkerier? Nej juste.



Nej, och har jag påstått att du sagt det? Var vänlig att notera de s.k. frågetecknen när jag citerade dig. De brukar betyda att man frågar något.

Och gör du inte det så är det bra!

Allan
2008-12-23, 19:33
Ordning i tråden!

samme11
2008-12-23, 19:35
Nödvändigt att blockera mig @ msn ants, bara för jag har mina åsikter, pinsamt..

tobbo
2008-12-23, 19:35
Varför ska jag som människa bry mig om hundar? Åk ut i skogen med din hund om den är skotträdd.

Det hörs där också.

samme11
2008-12-23, 19:36
Gräv ner den då.

Ants
2008-12-23, 19:37
Och du lär dig inte av dina misstag och går ändå ut under tjatter-raket primetime på nyårsafton?

I don't. Nu snackar vi om dagarna innan också. Jag talar om de som börjar att skjuta och smälla innan det är lagligt, och fortsätter i någon månad EFTER nyårsafton.

Mor min var ute med hunden för några år sedan och då fick han smällare mellan benen, och så var hans liv förstörd. Vettskrämd varje nyår, nästan så att han klättrar på väggarna av rädsla. Ska det behöva vara så? nej.

Allan
2008-12-23, 19:38
Tråd låst pga pubertetstjafs

Jorgen
2008-12-23, 19:54
Och varningar utdelade.