handdator

Visa fullständig version : Iaktagelse av samtida kondtion och styrketräning.


Torsk_ole
2008-12-23, 16:40
Har en kombinerad fråga angående träning och EAA.

Läsa lite

Påstående:

EAA+malto som kosttillskott och kondition samt styrketräning som träning ger lika mycket massa/styrka och mindre fett som att bara styrketräna och att köra vanlig gainer.

Enligt min erfarenhet stämmer det nämligen.


Läsa mera

Genom egna empiriska studier har jag kommit fram till att jag lägger på mig mindre fett nu och ökar lika mycket i styrka/massa när jag använder EAA+malto som träningsshake. En annan skillnad jämfört med för är att jag konditionstränar. Trots detta så blir ökningarna lika bra i gymet som förr när jag "bara" styrketränade. Varför blir det så? Kan det stämma eller inbildar jag mig bara?

Tidigare tränade jag styrketräning 3-5 ggr i veckan. Nu tränar jag styrka 3 ggr i veckan, kondition 3 och blandade pass typ crossfit eller liknande 1-3 ggr i veckan.

Varför blir det så här?

King Grub
2008-12-23, 16:42
Varför blir det så här?

Därför att dina iakttagelser kan bero på hur många andra faktorer som helst, i kombination eller fristående, än dom du antar ligger bakom. Vad är orsak, vad är verkan.

Torsk_ole
2008-12-23, 16:53
Jo det förstår jag. Det kan ju i princip vara vad som helst. Att jag inte kan bevisa något ifall det inte gjorts kliniska studier.

men

Det jag egentligen kanske är intresserad av är om någon annan upplevt liknande och ifall det kan ha de samband jag ser/tror. Ifall det finns studier som pekar på det jag upplevt osv osv.

Arf Pingvin
2008-12-23, 19:11
Jag har också upplevt att mer träning ger bättre resultat. Men jag tror inte att man kan öka träningen hur mycket som helst. Du har nog hittat en bra nivå för dig i dagsläget.