handdator

Visa fullständig version : Har jag övertränat?


isglass
2008-12-23, 14:34
Hej ,

Jag har tränat i lite mer än 2 månader med samma schema. Tränat varje dag och kör följande schema om och om igen. Har blivit två avbrott sen jag börja, den första var på en dag och den andra på två dagar.

Såhär ser mitt schema ut:
Dag 1 : Bröst,triceps,axlar,biceps,rygg
Dag 2 : Ben och mage

Har alltid varit sliten sen dag ett, och jag har tränat fast jag haft träningsvärk och det har gått bra .Men nu senaste veckan , har jag känt mig extra trött, och inatt svettades jag så hela sängen var blöt, har jag övertränat?

Jag har haft problem med att jag svettats mycket på grund av medicinen jag tar , så jag börja gå 2-4timmar promenad per dag *cry*. Har gått promenad i över en månad snart, går i lugnt till rask takt och brukar inte bli svettig av det. Min matlust är bra , äter äcklig men bra mat *spy*. Jag är alltid hungrig , tar 2-3 timmar så är jag vrål hungrig efter jag ätit, ibland vaknar jag på natten och är så hungrig så jag måste äta något så då brukar jag gå upp och kasta i mig en gainomax eller en protein bar i akutsyfte, det gjorde jag i natt men lyckades inte somna fören flera timmar senare så blev hungrig igen efter en timma typ .

Medicinen jag äter gör så jag blir dålig i magen (om det inte är äggen som gör det ännu värre) , blir jättevarm så jag svettas massa och får hjärtklappningar ,ökad puls, huvudvärk och trög.

Just nu mår jag som jag brukar göra på dagarna, känner mig sval och gosig ;)

Har skrivit allt jag kom på för tillfället, hoppas jag kan få lite hjälp eller vägledning.

Kram god jul *rolleyes*

young_george
2008-12-23, 14:40
Nej, det är nog ingen risk att du har övertränat.

Tränar du så att du minskar i styrka, minskad aptit, ökat vilopuls och liknande, då kan du vara i farozonen.

Skulle inte rekommodera att slänga i sig en gainomax mitt i nätten, det om något lär ju ge sömnsvårigheter. Satsa på ett glas ljummen mjölk istället

Edit: läste lite fel.

Tränar du varje pass 3 till 4 gånger i veckan? Varför?! Mardröm, särskilt om du tränar hårt.
Sprid ut muskelgrupperna över hela veckan istället.

C.E.J.
2008-12-23, 14:44
Tränat varje dag med endast 3 dagars vila på två månader. Låter som ett sketet upplägg.

isglass
2008-12-23, 14:48
Nej, det är nog ingen risk att du har övertränat.

Tränar du så att du minskar i styrka, minskad aptit, ökat vilopuls och liknande, då kan du vara i farozonen.

Skulle inte rekommodera att slänga i sig en gainomax mitt i nätten, det om något lär ju ge sömnsvårigheter. Satsa på ett glas ljummen mjölk istället

inatt när jag vakna svettig hade jag väldigt hög vilopuls, det första jag hörde när jag börja vakna var mitt hjärtas dunkande . Jag ökar i styrka , men jag har ingen kondition i musklerna, det tar tvärstopp ibland. Jag är hungrig men jag kan väl inte säga jag njuter av allt jag äter, har hållit på kräkas flertal utav gångerna jag ätit kokta ägg till frukost.

Men mjölk har ju så lite protein, gainomax har mycket mer och den är ju mjölkbaserad.

isglass
2008-12-23, 14:55
Nej, det är nog ingen risk att du har övertränat.

Tränar du så att du minskar i styrka, minskad aptit, ökat vilopuls och liknande, då kan du vara i farozonen.

Skulle inte rekommodera att slänga i sig en gainomax mitt i nätten, det om något lär ju ge sömnsvårigheter. Satsa på ett glas ljummen mjölk istället

Edit: läste lite fel.

Tränar du varje pass 3 till 4 gånger i veckan? Varför?! Mardröm, särskilt om du tränar hårt.
Sprid ut muskelgrupperna över hela veckan istället.

ja varann dag, så det blir ett pass mer av det andra per vecka. Ibland kör jag lite lättare och ibland lite hårdare, beror vad jag känner och hur lätt det går att lyfta. Just nu har jag börjat träna lätta vikter för jag har varit så dålig att lyfta fler reppare . Men det funkar bra träna överkroppen på en dag, och underkroppen på den andra . Är ju så tråkigt vänta en vecka till nästa pass om man ska vila musklerna en vecka

young_george
2008-12-23, 14:57
Att hålla på och pressa dig till att göra saker du inte vill är ganska korkat. Tränar du inte för att må bra? Mår du bra av att kräkas? Om du inte tänkt bli elitidrottare eller att hela ditt liv är din träning så kan du välja andra alternativ än "äckliga måsten".
Vissa tror att antingen sätter man i sig 2 pizzor om dagen, eller så sätter man sig 12 råa ägg och tränar tills bajset sprutar i varje set. Det finns faktiskt ett mellanläge.

Sånt håller aldrig i längden utan slutar oftast med att folk ger upp helt för.

Gainomax har bara dubbelt så mkt protein som mjölk, men mkt mer blixtsnabba kolhydrater som maltodextrin, knappast något du vill ha när du ska sova. Sen är det svindyrt också.

Varför inte ta en muskelgrupp per dag? Så slipper du vänta. Eller kanske lägga till någon annan tränigsform. Löpning,kampsport,rodd, fotboll, möjligheterna är oändliga.

isglass
2008-12-23, 15:04
Att hålla på och pressa dig till att göra saker du inte vill är ganska korkat. Tränar du inte för att må bra? Mår du bra av att kräkas? Om du inte tänkt bli elitidrottare eller att hela ditt liv är din träning så kan du välja andra alternativ än "äckliga måsten".
Vissa tror att antingen sätter man i sig 2 pizzor om dagen, eller så sätter man sig 12 råa ägg och tränar tills bajset sprutar i varje set.
Det finns faktiskt ett mellanläge.

Sånt håller aldrig i längden utan slutar oftast med att folk ger upp helt för.

Gainomax har bara dubbelt så mkt protein som mjölk, men mkt mer blixtsnabba kolhydrater som maltodextrin, knappast något du vill ha när du ska sova. Sen är det svindyrt också.

Men jag gillar träna , det är kul lyfta skrot och när man ökar. Jag klarar bara inte av vänta en dag längre än jag behöver , jag börja träna för läkaren sa åt mig att göra det och jag tycker det är kul och avslappnande. Jag har fått tips att man ska äta mycket protein så försöker välja livsmedel med hög protein halt , ägg innehåller ju massa nyttigt. Vet inte vad jag ska byta ut mot äggen.

young_george
2008-12-23, 15:12
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Där har du några goda proteinkällor. Som du ser är ägg bara ett av väldigt många alternaitv du kan välja.

Ja, vi alla gillar att träna, men varför inte träna på ett sätt som är bra för kroppen. Du kan träna nästan varje dag om du lägger upp det på ett sådan sätt som är bra för kroppen.

Din kropp MÅSTE vila. Det är viktigt som f*n för träningen. När ska den bygga upp sig som annars? Det betyder också att dina muskelgrupper måste vila, och dom behöver mer än 24 timmar på sig.

Varför inte ha

Dag 1 : Bröst, biceps,
Dag 2 : Ben
Dag 3: Triceps, axlar
Dag 4: rygg, mage
Dag 5: Vila

King Grub
2008-12-23, 15:15
Vad håller du på med? Att träna är ett långsiktigt projekt, något du skall planera att hålla på med många år framåt. Och du ställer till det för dig genom att tvinga i dig saker du mår dåligt av och träna till dig sjukdomssymptom på ett par månader? Hade du tänkt fortsätta i den stilen för all framtid, och hur tror du det kommer att sluta? Ta ett steg tillbaka, lugna ned ambitionerna och lägg upp en långsiktigt plan som inte baseras på något extremt.

Johan_S
2008-12-23, 15:20
Det är inte bara muskler som jobbar när du lyfter, din skalle jobbar för fullt när du tvingar upp den där sista repsen.

Ta en vecka julledigt, hitta/få hjälp med att lägga upp ett nytt schema.

Vad är dina mål med träningen? Vad väger du idag och hur ser viktkurvan ut? Du nämner inget om hur du äter (med tanke på hur "hårt" du tränar).

isglass
2008-12-23, 15:25
Bra protein hittar du i rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka, kassler, lövbiff, mager mjukost, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, kalkon, höns, kycklingbröst, keso, kesella, grynost, bland många andra källor.

Där har du några goda proteinkällor. Som du ser är ägg bara ett av väldigt många alternaitv du kan välja.

Ja, vi alla gillar att träna, men varför inte träna på ett sätt som är bra för kroppen. Du kan träna nästan varje dag om du lägger upp det på ett sådan sätt som är bra för kroppen.

Din kropp MÅSTE vila. Det är viktigt som f*n för träningen. När ska den bygga upp sig som annars? Det betyder också att dina muskelgrupper måste vila, och dom behöver mer än 24 timmar på sig.

Varför inte ha

Dag 1 : Bröst, biceps,
Dag 2 : Ben
Dag 3: Triceps, axlar
Dag 4: rygg, mage
Dag 5: Vila

Jag äter flertal av dom, men jag tränar på morgonen så det blir oftast något lätt som gröt, rostbiff (grillad,skivad) , ägg ,mjölk och proteinbar.

Det är 48timmars vila, inte 24 timmar. Varför ska man dela upp allt på en vecka, det blir ju så långtråkigt. Vänta en vecka på att få köra samma övning igen. På nätet stod det att vissa tränade bänkpress 4-6 gånger i veckan, så varför skulle jag inte kunna göra det ochså.

Jag undrade bara om jag har övertränat mig själv osv och hur man kan förhindra att bli övertränad utan att förstöra att jag måste minska på träningen.

isglass
2008-12-23, 15:35
Det är inte bara muskler som jobbar när du lyfter, din skalle jobbar för fullt när du tvingar upp den där sista repsen.

Ta en vecka julledigt, hitta/få hjälp med att lägga upp ett nytt schema.

Vad är dina mål med träningen? Vad väger du idag och hur ser viktkurvan ut? Du nämner inget om hur du äter (med tanke på hur "hårt" du tränar).

Min skalle blir aldrig trött, jag trodde man skulle bygga ett schema man trivdes med. Jag har inga mål, jag tränar bara . Jag väger 106kg , har väl alltid vägt mycket. Jag tycker inte jag tränar hårt, det är ju kul men vill inte förstöra resultaten för det är kul öka .

jag äter var tredje timma (det är då jag oftast blir hungrig , och då äter jag oftast tills jag blir mätt)
På morgonen äter jag alltid en stor portion gröt med mjölk sen 2 ägg, ca 100g rostbiff. Sen en proteinbar 55g .
Sen tränar jag och efter träningen slukar jag i mig en gainomax, sen efter jag duschat äter jag lunch, idag blev det lax ca 200g och 4 medelstora knölar till det. Sen blev jag hungrig och åt en proteinbar .Och nu ska jag äta 10 chickenbits och massa ris , sen mjölk till det. På kvällen tänkte jag äta blodpudding och gröt och en till proteinbar om ja blir extra hungrig.

isglass
2008-12-23, 15:38
Vad håller du på med? Att träna är ett långsiktigt projekt, något du skall planera att hålla på med många år framåt. Och du ställer till det för dig genom att tvinga i dig saker du mår dåligt av och träna till dig sjukdomssymptom på ett par månader? Hade du tänkt fortsätta i den stilen för all framtid, och hur tror du det kommer att sluta? Ta ett steg tillbaka, lugna ned ambitionerna och lägg upp en långsiktigt plan som inte baseras på något extremt.

Men jag vill inte sluta träna, men jag ska definitivt inte sluta med . Jag blir bara dålig av magen av ägg, men jag lider inte av det. Men det kanske påverkar träningen och resultatet av att ha diarre men det kan ju lika gärna bero på medicinen. Om jag visste framtiden skulle jag väl göra så det blev så bra som möjligt, jag har ingen aning om hur det här ska sluta . Vill gärna ha hjälp , men jag vet inte om jag klarar av inte få köra bänkpress och benböj tre gånger i veckan.

young_george
2008-12-23, 16:27
På nätet stod det att vissa tränade bänkpress 4-6 gånger i veckan, så varför skulle jag inte kunna göra det ochså.

Ja, och vissa springer flera mil om dagen, så varför skulle inte jag klara det?

Ingen människa går från 0 till 6 pass bänkpress i veckan, precis som ingen går från att gå en kilometer till att springa ett marathon på en månad.

Jag undrade bara om jag har övertränat mig själv osv och hur man kan förhindra att bli övertränad utan att förstöra att jag måste minska på träningen.

Du kan inte förhindra att träna sönder dig utan att förändra din träning. Kroppen MÅSTE få vila.

Om du inte kan gå flera dagar utan ett träna samma sak, vad händer när du skadar dig eller blir sjuk? Försök hitta lite harmoni i livet, att gå in så hårt för bara en sak utan att ens ha något direkt mål med det kommer aldrig gå bra.

isglass
2008-12-23, 16:43
Ja, och vissa springer flera mil om dagen, så varför skulle inte jag klara det?

Ingen människa går från 0 till 6 pass bänkpress i veckan, precis som ingen går från att gå en kilometer till att springa ett marathon på en månad.



Du kan inte förhindra att träna sönder dig utan att förändra din träning. Kroppen MÅSTE få vila.

Om du inte kan gå flera dagar utan ett träna samma sak, vad händer när du skadar dig eller blir sjuk? Försök hitta lite harmoni i livet, att gå in så hårt för bara en sak utan att ens ha något direkt mål med det kommer aldrig gå bra.

Någon måste väl vara först ?

Det är inte ens samma sak.

När jag blir sjuk eller skadad så har jag en anledning hoppa över träningen.
Harmoni eller att ha ett mål är ingen nödvändighet för att träna, finns ingen anledning för mig ha ett mål .

King Grub
2008-12-23, 16:44
Någon måste väl vara först ?

Tänker du innan du skriver, eller skriver du bara vad du tänker?

isglass
2008-12-23, 16:56
Tänker du innan du skriver, eller skriver du bara vad du tänker?

antar jag inte är övertränad då jag fortfarande ökar i styrka. Blir jag svagare för jag väl ta vilodagar.

pejo
2008-12-23, 17:20
Jag delar upp min styrketräning på samma sätt som du. Men det finns inte en chans att jag skulle klara att träna så ofta som du under en längre tid. Om jag tränar 1-2-vila-1-2-vila ... så går det bra men jag behöver ändå slänga in någon extra dags vila då och då. Nu är vi ju alla olika och det är inte säkert att det som gäller för mig gäller för dig, men att träna så pass ofta låter inte riktigt bra. När du dessutom har de symptom du beskriver så tycker jag att du skall lägga in vilodagar. Jag tror att du kommer få bättre resultat då.

Börja med att ta en ordentlig julledighet och jag kan nästan garantera att du kommer känna dig otroligt stark på ditt nästa pass efter denna ledighet.

Koka
2008-12-23, 17:54
att vila musklerna är lika viktigt som att träna de

mini
2008-12-23, 18:00
Varför frågar du när du vägrar att läsa och acceptera svaren?
Hur menar du att du inte skulle klara att inte få träna 7 dagar i veckan?

userfriendly
2008-12-23, 18:20
antar jag inte är övertränad då jag fortfarande ökar i styrka. Blir jag svagare för jag väl ta vilodagar.


Man kan absolut vara övertränad fast man ökar i styrka. Överträning kan kännas på olika sätt, kan tex påverka:
sömn
vilopuls
humör
allmän ork
stresskänslighet
psyket (ex. få ångest, panik)
du blir sliten, - har ont, det tar tid för dig att bli varm på gymmet, sista övningen går bäst

Det verkar som om du är övertränad, om du vaknar med hög vilopuls.

Det är lätt att tro att kroppen klarar mer än den faktiskt gör, speciellt när man sitter på forum där folk tränar som tokar. *rolleyes*

Mitt råd till dig är att VILA - testa att vila några dagar och se hur du mår. Är du inte övertränad så gör det ju inget, då kan du ju bara fortsätta.
Om du inte vilar i tid riskerar du att vara långtidsövertränad. Bättre vila några dagar/veckor nu än vila flera år.
Är det så att det känns skitjobbigt att vila, så försök hitta på något annat, eller vänta ut ångesten helt enkelt. Då behöver du verkligen vila...

actiwe
2008-12-23, 18:38
Nej, det är nog ingen risk att du har övertränat.


vafan han tränar ju vissa muskler 4 ggr i veckan :whipped:

young_george
2008-12-23, 18:43
vafan han tränar ju vissa muskler 4 ggr i veckan :whipped:

Du orkade inte läsa hela tråden, eller ens hela mitt FÖRSTA inlägg eller?

isglass
2008-12-23, 20:21
Man kan absolut vara övertränad fast man ökar i styrka. Överträning kan kännas på olika sätt, kan tex påverka:
sömn
vilopuls
humör
allmän ork
stresskänslighet
psyket (ex. få ångest, panik)
du blir sliten, - har ont, det tar tid för dig att bli varm på gymmet, sista övningen går bäst

Det verkar som om du är övertränad, om du vaknar med hög vilopuls.

Det är lätt att tro att kroppen klarar mer än den faktiskt gör, speciellt när man sitter på forum där folk tränar som tokar. *rolleyes*

Mitt råd till dig är att VILA - testa att vila några dagar och se hur du mår. Är du inte övertränad så gör det ju inget, då kan du ju bara fortsätta.
Om du inte vilar i tid riskerar du att vara långtidsövertränad. Bättre vila några dagar/veckor nu än vila flera år.
Är det så att det känns skitjobbigt att vila, så försök hitta på något annat, eller vänta ut ångesten helt enkelt. Då behöver du verkligen vila...

Min höga vilopuls kan ju bero på mitt medicinska tillstånd, har haft 200 i puls när jag bara suttit ner , samt hjärtklappningar och ojämn hjärtrytm.

isglass
2008-12-23, 20:26
Varför frågar du när du vägrar att läsa och acceptera svaren?
Hur menar du att du inte skulle klara att inte få träna 7 dagar i veckan?

För jag inte fått svar nog .

Jag klarar mig men det är kul träna och vill göra det så ofta jag kan.

userfriendly
2008-12-23, 20:43
Min höga vilopuls kan ju bero på mitt medicinska tillstånd, har haft 200 i puls när jag bara suttit ner , samt hjärtklappningar och ojämn hjärtrytm.


Okej. Du får säga till om jag inte har läst tråden tillräckligt väl - men varför är du orolig över att du kanske har övertränat dig? Det måste vara svårt att skilja på de tecknen och symptomen från ditt medicinska tillstånd...
Om man misstänker att man har övertränat har man kanske det...

edit: läste om dina svettningar om natten. Hade exakt samma grej varje natt när jag hade ätstörningar när jag var yngre, trodde att jag kissat på mig först, kan fortfarande uppleva detta under extrem stress... men det är väldigt sällan.

Elfsberg
2008-12-23, 20:53
Tänk att jag skulle då absolut undvika ägg om jag vart dålig i magen av dem.

mini
2008-12-23, 20:55
För jag inte fått svar nog .

Jag klarar mig men det är kul träna och vill göra det så ofta jag kan.

Svaret är att ditt upplägg är uppåt väggarna. Om du läser på lite om träning så kommer du lära dig att man inte blir varken starkare eller större av att nöta på med samma träning sju dagar i veckan. Vill du få utlopp för energi och röra på dig kan du dela upp det och köra lite konditionsträning som komplement. Väljer du att fortsätta med ditt idiotupplägg kommer du slita ner kroppen istället för att bygga upp.

Ingen här kan svara på om dina symptom är överträning eller något annat då du uppenbarligen har någon annan problematik du medicinerar för?

Du vill inte träna så ofta du kan utan så ofta du vill. Skilj på de två och lär dig träna smart istället för bara mycket.

isglass
2008-12-23, 21:02
Okej. Du får säga till om jag inte har läst tråden tillräckligt väl - men varför är du orolig över att du kanske har övertränat dig? Det måste vara svårt att skilja på de tecknen och symptomen från ditt medicinska tillstånd...
Om man misstänker att man har övertränat har man kanske det...

edit: läste om dina svettningar om natten. Hade exakt samma grej varje natt när jag hade ätstörningar när jag var yngre, trodde att jag kissat på mig först, kan fortfarande uppleva detta under extrem stress... men det är väldigt sällan.


För jag tränar väldigt ofta, har tränat varje dag utan 3 dagar på 2 månader.
Ja det är just det för biverkningar på medicinerna är ju samma som på dom till överträning, orkar inte gå i detalj mer om det men träning/motion är viktigt för mig , jag behöver det varje dag .

Jag har varken ätstörningar eller lider av stress .

isglass
2008-12-23, 21:10
Svaret är att ditt upplägg är uppåt väggarna. Om du läser på lite om träning så kommer du lära dig att man inte blir varken starkare eller större av att nöta på med samma träning sju dagar i veckan. Vill du få utlopp för energi och röra på dig kan du dela upp det och köra lite konditionsträning som komplement. Väljer du att fortsätta med ditt idiotupplägg kommer du slita ner kroppen istället för att bygga upp.

Ingen här kan svara på om dina symptom är överträning eller något annat då du uppenbarligen har någon annan problematik du medicinerar för?

Du vill inte träna så ofta du kan utan så ofta du vill. Skilj på de två och lär dig träna smart istället för bara mycket.

Om jag går 6-8 timmar promenad räcker det för att bygga kondition , jag tycker inte om springa /jogga då kan man inte beskåda omgivningen.

mini
2008-12-23, 21:12
Om jag går 6-8 timmar promenad räcker det för att bygga kondition.

Nej det gör det inte.

userfriendly
2008-12-23, 21:13
För jag tränar väldigt ofta, har tränat varje dag utan 3 dagar på 2 månader.
Ja det är just det för biverkningar på medicinerna är ju samma som på dom till överträning, orkar inte gå i detalj mer om det men träning/motion är viktigt för mig , jag behöver det varje dag .

Jag har varken ätstörningar eller lider av stress .


Jag menade inte att du har ätstörningar eller lider av stress, jag menade att det kan vara en extrem stress för kroppen att träna så mycket som du har gjort och därav svettningnarna om natten...

Om du själv tycker att du har tränat väldigt mycket och du känner dig trött och sliten så VILA. VILA VILA VILA VILA. Och om du inte skulle vara övertränad så kör bara på sen. 7 dagar vila är ingenting på ett helt år eller 40 år...

isglass
2008-12-23, 21:14
Glömde helt bort det, jag har ju varit och gett blod på blodgivarcentralen förra vecka, dom sa blodvärdet och blodtrycket var bra . Men jag blir aldrig trött eller märker av när jag har gett blod, och jag tränade dagen efter och märkte ingen skillnad i resultatet .

isglass
2008-12-23, 21:16
Nej det gör det inte.

vad ska jag göra då, springa järnet i 30minuter ?

mini
2008-12-23, 21:19
vad ska jag göra då, springa järnet i 30minuter ?

Jag tänker inte tala om för dig vad du ska göra eftersom du inte förstår varför. All information du behöver för att kunna träna på ett roligt och sunt sätt finns här på Kolozzeum.

Börja med att dra ner på styrketräningen till max 4 dagar i veckan.

isglass
2008-12-23, 21:27
Jag menade inte att du har ätstörningar eller lider av stress, jag menade att det kan vara en extrem stress för kroppen att träna så mycket som du har gjort och därav svettningnarna om natten...

Om du själv tycker att du har tränat väldigt mycket och du känner dig trött och sliten så VILA. VILA VILA VILA VILA. Och om du inte skulle vara övertränad så kör bara på sen. 7 dagar vila är ingenting på ett helt år eller 40 år...

ska vila i en dag, alltså imorgon på julafton. God jul *rolleyes*

isglass
2008-12-23, 21:30
Jag tänker inte tala om för dig vad du ska göra eftersom du inte förstår varför. All information du behöver för att kunna träna på ett roligt och sunt sätt finns här på Kolozzeum.

Börja med att dra ner på styrketräningen till max 4 dagar i veckan.

Nähä då får jag väl vara utan då antar jag ,

Så då kan jag köra hela kroppen 4 gånger per vecka ? sen vila 3 dagar ? eller köra en dag och vila en osv ??

Etil
2008-12-23, 21:34
Nähä då får jag väl vara utan då antar jag ,

Så då kan jag köra hela kroppen 4 gånger per vecka ? sen vila 3 dagar ? eller köra en dag och vila en osv ??

dela upp din kropp i 4 delar, kor igenom hela kroppen 1 gang po 1 vecka... so 4 dagar i veckan o runt 1 timme per pass... so svort kan de inte va :) * edit * kor varannan dag traning?

mini
2008-12-23, 21:40
Det finns lite olika modeller. Om du vill träna mycket så tror jag att halvkroppspass skulle passa. Du delar upp dagarna som du vill, tex måndag tisdag torsdag fredag, och med vila onsdag lördag söndag.

isglass
2008-12-23, 21:49
Det finns lite olika modeller. Om du vill träna mycket så tror jag att halvkroppspass skulle passa. Du delar upp dagarna som du vill, tex måndag tisdag torsdag fredag, och med vila onsdag lördag söndag.

kommer jag kunna träna varje dag i framtiden ? Någon sa till mig tidigare att man kan träna mer när man tränat ett tag .

mini
2008-12-23, 21:52
kommer jag kunna träna varje dag i framtiden ? Någon sa till mig tidigare att man kan träna mer när man tränat ett tag .

Jag rekommenderar inte styrketräning varje dag till någon.

isglass
2008-12-23, 22:02
Jag rekommenderar inte styrketräning varje dag till någon.

Kan jag köra gymnastik övningar varann dag, istället för styrketräning ?
Jag kan en massa övningar i det som man använder kroppsvikten .

mini
2008-12-23, 22:04
Kan jag köra gymnastik övningar varann dag, istället för styrketräning ?
Jag kan en massa övningar i det som man använder kroppsvikten .

Och vad för praktisk skillnad tror du att det gör för dina muskler?

isglass
2008-12-23, 22:08
Och vad för praktisk skillnad tror du att det gör för dina muskler?

inge bra antar jag när du säger så *cry*

Vapor
2008-12-23, 22:59
Läst genom hela tråden och det verkar som om någon är överaktiv eller nåt.
Vill du öka i styrka och volym så finns det bara tre saker som hjälper:

Träna
Äta
Vila

Det är byggstenarna som krävs. Missar du något så hjälper inte något av det andra.

Jag tränar 4-5 ggr i veckan och mitt schema ser ut som följande:
Dag1: Bröst/triceps
Dag2: Lår/vader
Dag3: Axlar/biceps
Dag4: Rygg/mage

Schemat rullar hela tiden runt runt runt...
har oftast 2-3 vilodagar i veckan. Ibland är det två på rad (oftast helg) och ibland är det mitt i veckan och någon dag på helgen.

Detta fungerar bra för mig men kanske inte fungerar för dig. men det är mitt tips. :cool:

ceejay
2008-12-23, 23:08
Vapor, kan det inte vara lite jobbigt att köra rygg dagen efter biceps? Det är faktiskt en av anledningarna till att jag flyttat mitt ryggpass från torsdag till lördag!

isglass
2008-12-23, 23:18
Läst genom hela tråden och det verkar som om någon är överaktiv eller nåt.


Jo har rätt mycket energi, men tränar mest för den mentala biten.

Vapor
2008-12-23, 23:18
Vapor, kan det inte vara lite jobbigt att köra rygg dagen efter biceps? Det är faktiskt en av anledningarna till att jag flyttat mitt ryggpass från torsdag till lördag!

Jo, klart det kan vara jobbigt. Har en vilodag där mellan ibland.
Har inte kommit på var jag skulle köra ryggen annars i mitt schema. skulle kanske kunna byta ut ben-passet till rygg/mage och då skulle schemat se ut såhär:

Dag1: Bröst, triceps
Dag2: Rygg, mage
Dag3: Axlar, biceps
Dag4: Framsida+baksida lår, vader

Problemet är att man får det tråkigaste passet sist. Dessutom skulle jag vilja ha en "överkroppspaus" mitt i veckan. så ja... smaken är som baken.
Har bara testat mitt schema som jag kör på nu i någon månad. Ska testa lite till tror jag.

CiCoro
2008-12-23, 23:20
Jo har rätt mycket energi, men tränar mest för den mentala biten.

har du för mycket energi så ut o spring..förstör inte dina muskler genom att köra varenda muskel 4 ggr i veckan..går du inte i skolan eller arbetar som vi andra? de flesta blir rätt trötta efter 6 h i skolan/arbetet..

Grazzafukkinrazzi
2008-12-23, 23:23
har du för mycket energi så ut o spring..förstör inte dina muskler genom att köra varenda muskel 4 ggr i veckan..går du inte i skolan eller arbetar som vi andra? de flesta blir rätt trötta efter 6 h i skolan/arbetet..

De flesta jag känner jobbar/går i skolan 8 timmar om dagen ;) om man inte går i typ mellan- eller lågstadiet då vill säga...

Elfsberg
2008-12-24, 00:22
Troll.. :)

isglass
2008-12-24, 06:45
jag hoppade av högskolan för att börja jobba, jag blir aldrig trött och minst av allt i det mentala.

CiCoro
2008-12-24, 06:56
De flesta jag känner jobbar/går i skolan 8 timmar om dagen ;) om man inte går i typ mellan- eller lågstadiet då vill säga...

Ah, ok. För jag går på högskolan och är där 2 h om dagen ;) och i gymnasiet var mina dagar alltid högst 6 h och jag gick vanlig samhällsvetenskaplig linje.

Sen kanske jag inte heller räknade med lunchen på jobbet som "arbete"?

Sen så skrev jag 6 h också som ett exempel, finns folk som arbetar mindre och finns folk som arbetar mer.

capture
2008-12-24, 12:54
Ta och läs igenom hela http://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=19

Där lär du få svar på bra många frågor och jag säger som alla andra för guds skull dra ner på styrketräningen. Det där är okristligt mycket.

Floddan
2008-12-24, 13:06
De är gött att träna mycket. Kör man inte järnhårt så kan man styrketräna ofta, iaf jag.

Tolkia
2008-12-24, 15:33
Vad äter du för medicin och varför (och ja, det är viktigt i sammanhanget)?

Etil
2008-12-24, 16:06
asso de verkar ju inte som om du riktigt forstor att en muskel vaxer nar den vilar inte nar den jobbar, visst moste man trana oxo men vila e viktigt.. ALLA har sager ot dig att inte trana so mycket so om du nu verkligen vill trana hela tiden so gor det men klaga inte po att du blir overtranad och inte for resultat

alindvall
2008-12-26, 09:52
Hoppas inte att du känner igen dig i dessa symptomer på denna sida bara: http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortorexi

Men jag tycker verkligen du ska lyssna på de som svarat och dra ner en hel del och utöva t.ex. löpning som ett substitut till styrketräningen.

om du aldrig blir trött nu så lär du bli det efter ett långt löppass.