handdator

Visa fullständig version : Val av operativsystem inatt!


Dav0d
2008-12-23, 02:06
Har en kraftig dator med 4 gig ram o.s.v. Tänkte byta OS till ett 64 bitars av självklara anledningar. Det jag undrar är, vilket operativsystem tar minst kraft ifrån datorn och ger bästa prestanda i spel, det ska dessutom vara kompatibelt med alla spel som släpps?

Jag vet mestadels om Windows Vist eller XP, vilket av dessa är bäst tycker ni om jag söker efter prestanda? Jag har Vista nu och det känns verkligen skit, snor enormt mycket ram med massa skit funktioner, eller det är det jag tror. Kan det vara så att Vistas filsystem är bra så att det tar mycket ram, men ger bättre prestanda i spel?

Finns det andra OS som kan leverera?

Tänkte formatera datorn inatt, vill därför gärna vara säker på min sak inom sisådär max 30 minuter :)
Tackar för alla svar!

Mvh
Dav0d

drakfelt
2008-12-23, 02:20
vista tar väl typ 1gb i ram så du har mycket till godo om du har 4gb.
jag hade kört på vista med direct x10, bäst prestanda i spel.

håll datorn uppdaterad och virusskyddad så funkar vista alldeles utmärkt

Dreas
2008-12-23, 02:23
Jag skulle köra på XP 32-bit. Du har fyra gb ram men du kommer troligen aldrig utnyttja allt på samma gång ändå. Ifall du går in och läser på FB så raddar dom upp ett gäng med nackdelar med att köra 64bit gentemot 32bit, med 4gb i ram då. Har du mer är 64bit såklart att föredra.

Dav0d
2008-12-23, 02:53
Jag skulle köra på XP 32-bit. Du har fyra gb ram men du kommer troligen aldrig utnyttja allt på samma gång ändå. Ifall du går in och läser på FB så raddar dom upp ett gäng med nackdelar med att köra 64bit gentemot 32bit, med 4gb i ram då. Har du mer är 64bit såklart att föredra.


Alltså, jag kan inte använda alla mina 4 gig eftersom jag sitter på 32 bit. Den känner bara av 3500 mb. Alltså 500 mb känner den inte av för jag sitter på 32 bit.

Kan inte Win XP har Direct X10 ?

Vinter
2008-12-23, 07:21
Det finns 64 bit XP fast jag skulle nog personligen ändå köpa Vista om jag köpte nytt.

King Grub
2008-12-23, 09:32
Vista 64, givetvis. Du vill antagligen kunna utnyttja minnet, och XP 64 är väl i princip ett dött operativsystem, utan speciellt stöd av programmakarna för drivrutiner.

Även grafikkortets minne räknas in i ett 32-bitars OS begränsningar.

King Grub
2008-12-23, 09:54
Jag skulle välja 64-bitars även om jag inte hade mycket minne. Det är betydligt säkrare, mindre sårbart. Och dessutom signifikant mycket snabbare.

http://64-bit-computers.com/windows-vista-32-bit-vs-64-bit-benchmark.html

Några nackdelar har jag inte märkt. Kanske när det var nytt, men inte i dag. Möjligen om man vill kunna köra 15 år gamla 16-bitarsprogram.

hahavaffan
2008-12-23, 10:18
Hur gick det?

Jag hade rekommenderat Vista 64bit idag... men för en vecka sedan hade jag fortfarande sagt XP. Brorsans Vista-dator är den enda jag med Vista jag riktigt använt, och FYFAAAAAAAAN vad jag hatade det. Dock har det blivit bättre o bättre, och när jag tog bort Norton Internet Security o allt det skitet, så blev datorn som ny.

Hardrocker
2008-12-23, 14:30
Alltså, jag kan inte använda alla mina 4 gig eftersom jag sitter på 32 bit. Den känner bara av 3500 mb. Alltså 500 mb känner den inte av för jag sitter på 32 bit.

Kan inte Win XP har Direct X10 ?

Håller med om 64-bitars Vista är det man ska köra om man har mycket ram. Dessutom så stödjer inte XP Dirext X10.

Men man kan faktiskt få 32-bitars XP att stödja 4 GB genom att slå på PAE (Physical address extention). Fast det kan vara lurigt då det gäller att alla drivrutinerna man har stödjer det annars kan man få lite trevlig blåskärmar.
PAE stödjer egentligen upp till 32 GB men man har begränsat det i XP så att det bara stödjer 4 GB för att få det stabilerare.
Vill man köra 32 GB i ett 32-bitars os så är det vissa versioner av Windows server 2003 och 2008 eller MacOS som gäller. Vet inte om och isf vilka Linux-distar som har stöd för PAE.

Kotten
2008-12-24, 20:36
Har gjort en hel del tester själv och xp 32bit slår allt, behöver inte 4 gig i ram för något spel.

Dreas
2008-12-24, 20:57
Alltså, jag kan inte använda alla mina 4 gig eftersom jag sitter på 32 bit. Den känner bara av 3500 mb. Alltså 500 mb känner den inte av för jag sitter på 32 bit.

Kan inte Win XP har Direct X10 ? Du verkar inte ta in att du aldrig utnyttjar allt det minnet, eller väldigt sällan, sök runt lite på FB så får du en utförlig förklaring varför 4gb och 32-bit är att föredra. Jag kör 32bitars XP och 64bitars Vista.

Direct X10 funkar inte till xp by default, vet endel som påstår sig fått det att funka dock.

Dreas
2008-12-24, 21:03
Hittade tråden jag pratade om: https://www.flashback.info/showthread.php?t=787444

3 minuter räcker inte åt mig :(

jompa
2008-12-24, 21:04
Vista 64 självklart val. 64bitars operativsystem kan utnyttja alla 4gb ram och vista använder sig även av directx10 som är ett "måste" för den inbitna gamern.

Basil
2008-12-24, 21:43
Har gjort en hel del tester själv och xp 32bit slår allt, behöver inte 4 gig i ram för något spel.

Två spel samtidigt :cool:

Dissector
2008-12-24, 22:34
Hur gick det?

Jag hade rekommenderat Vista 64bit idag... men för en vecka sedan hade jag fortfarande sagt XP. Brorsans Vista-dator är den enda jag med Vista jag riktigt använt, och FYFAAAAAAAAN vad jag hatade det. Dock har det blivit bättre o bättre, och när jag tog bort Norton Internet Security o allt det skitet, så blev datorn som ny.

Utveckla gärna det där med Norton Internet Security och resten. Har precis köpt laptop, med vista, som har ett 90 dagars Norton Internet Security. Har inte riktigt hunnit göra "iordning" datorn är så vore intressant att höra lite :)

hahavaffan
2008-12-24, 22:54
Utveckla gärna det där med Norton Internet Security och resten. Har precis köpt laptop, med vista, som har ett 90 dagars Norton Internet Security. Har inte riktigt hunnit göra "iordning" datorn är så vore intressant att höra lite :)En HP? Min brorsa köpte iaf en bärbar HP med ganska sköna specs, så den borde vara riktigt snabb. Men ack nej. Den kändes som familjens gamla stationära P4 typ. Men efter att jag tagit bort Nortons skit, så blev den rejält mycket snabbare, både på internet med IE och Firefox, men även att starta spel, browsa hårddisken, packa upp RAR-filer osv.