handdator

Visa fullständig version : sötad kondenserad mjölk


bear.flowertwig
2008-12-23, 00:49
Wtf?

"Sötad kondenserad mjölk finns i större livsmedelsbutiker. "
http://www.alltommat.se/recept?recipeid=2393

Jag inbillar mig att jag har rätt bra koll på mat och matvaror men den här sortens mjölk har tydligen helt gått mig förbi. Hur ser den ut? Vad gör man mer är godis av den? Upplys mig.

Ok, det var lika bra att googla själv istället för att få den i ansiktet så... :D

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/37/BandW_condensed_milk.jpg/150px-BandW_condensed_milk.jpg

"Kondenserad mjölk är mjölk där vatten har borttagits så att bara ca 25 % återstår, t ex genom vakuumindunstning, varvid återstoden minskar i volym, blir brungul och tjocknar till en sirapliknande konsistens. Den kondenserade mjölken förpackas i plåtburkar och blir då tämligen hållbar (minst 4…6 månader i rumstemperatur).
...
Amerikanen Gail Borden jr gjorde 1852 en långresa på båt. På den tiden fanns inga medel att långtidförvara mat med begränsad hållbarhet. På båtarna medförde man därför levande djur, som slaktades på båten efter behov. I det aktuella fallet hade de medförda korna blivit så sjösjuka att de inte kunde mjölkas. Under resan dog ett litet barn bland passagerarna, vilket antogs bero på bristen på mjölk. Gail Borden blev så tagen av detta att han börjad fundera på om det inte var möjligt att bevara mjölk en längre tid. Det var då han lär ha börjat tänka på möjligheterna att tillverka kondenserad mjölk. Om han kände till den ryska framgången eller inte förtäljer inte historien. [3]

Hemkommen efter resan började Gail Borden experimentera med framställning av kondenserad mjölk och fick patent på sin metod 1856.

Kondenserad mjölk med tillsatt socker används främst i olika typer av desserter.

Kondenserad mjölk kan nu vara lite svår att finna i Sverige, men finns i bättre sorterade livsmedelsbutiker (men inte kyld i mjölkavdelningen utan i bakavdelningen) samt i butiker med kundinriktning på invandrare från länder med speciell mattradition.
...
Vid användning spädes den kondenserade mjölken med den mängd vatten, som motsvarar det borttagna. Den rekonditionerade mjölken går att dricka, men smaken är något försämrad jämfört med färskmjölk. Kondenserad mjölk lämpar sig därför bäst till matlagning, där smakförändringen inte har någon betydelse. Enligt vissa matrecept kan man använda kondenserad mjölk som den är, utan att först behöva späda med vatten."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kondenserad_mj%C3%B6lk

Morrris
2008-12-24, 10:47
Min far brukar ha den i kaffet.
I USA är det rätt vanligt.

jenni
2008-12-24, 11:21
jag älskar kondenserad mjölk, brukar köpa med mig en hel buffert i spanien
hur gott somhelst, brukar jag det på gröt, i kaffet, med kesellan, på frukt
ja man kan ha det på en hel del *drool*
brukar köpa i flaska, smidigare så
57373

Cohen
2008-12-25, 01:17
Som sagt finns det kondenserad mjölk i de flesta vanliga livsmedelsaffärer. Leta där det finns mjöl, strösocker, sirap och liknande bakprodukter.

I min butik står de bredvid jordnötssmöret.

Sverker
2008-12-25, 08:04
Lite som messmör...men ändå inte.

Men varför inte. Borde smaka rätt sött och med en smak av varm mjölk.

machine gun
2008-12-25, 12:19
jag älskar kondenserad mjölk, brukar köpa med mig en hel buffert i spanien
hur gott somhelst, brukar jag det på gröt, i kaffet, med kesellan, på frukt
ja man kan ha det på en hel del *drool*
brukar köpa i flaska, smidigare så
57373

Varför släpa hem ända från Spanien när det finns i typ varenda matbutik i Sverige?


Har själv aldrig använt det till annat än godistillverkning dock.

Exhale_
2008-12-25, 12:21
Man ska ju kunna göra en god kolasås av kondenserad mjölk om man tillagar den på rätt sätt...

MyungChul
2008-12-25, 18:28
Du kan göra god kolasås utan kondenserad mjölk också.. om man gör på rätt sätt..

daks
2008-12-26, 00:35
Banoffipaj! (gör rätt annars exploderar burken)

HåkanAd
2008-12-26, 00:47
Käkade bullar med Marabou Schweizer(stavning?)nöt choklad inuti och kondenserad mjölk ovanpå jävlar vad gott det var med smält choklad och knapriga nötter :).