handdator

Visa fullständig version : Jag vill börja ta träningen mer seriös, och därmed äta "nyttigare"


skoggshuggaren
2008-12-23, 00:02
Jag vill börja äta "nyttigare", och undrar ifall ni inte bara kunde säga några små tips som kan hjälpa mig att få ut mer av kosten.

1. Jag har läst igenom lite om isulin, men inte riktigt fattat det jag vill ha svar på, nämligen vad och när jag ska äta saker med mer respektive mindre innehåll av insulin. Jag tror att King Grubb skrev någonstans att man skulle få i sig mycket insulin två gånger om dagen, till frukost och till efter träning, stämmer det?

Ge gärna exempel på nyttig mat med mycket insulin och nyttig mat med lite insulin. Jag tar proteindrink (Whey-80) efter träning och jag tror att det innehåller mycket insulin och är bra efter träning, stämmer det?

2. Jag vill gärna ha många exempel på "bra" och nyttig mat som kan hjälpa en att få mindre fettprocent och mer muskler (i längden) eller andra positiva effekter.

3. Några extra tips man bör tänka på?
Jag är riktigt taggad nu! Jag ska ha som nyårslöfte att a) inte äta något godis alls och b) äta nyttigare generellt och jag behöver direkta tips och jag orkar inte leta igenom gamla trådar som inte svarar på exakt samma frågor jag vill ha svar på.

Ålder: 16
Vikt: 80kg
Längd: 185
Tränat i: Ungefär 1 år.

Ifall alla frågor absolut redan är besvarade och ni inte orkar besvara sådana här frågor igen så vore jag väldigt tacksam ifall ni länkar andra trådar som handlar om samma ämne. Men jag skulle hellst vilja ha svar i den här tråden:)

Snorkelfarsan
2008-12-23, 00:22
insulin är inget man få i sig från maten. insuling är ett hormon som frisätts när man ätit mat. det frisätts olika mycket insulin beroende på matens "karaktär". T ex utsöndrar kroppen mycket insulin om ätit mycket godis - man får då en kraftig men kortvarig insulinspik. Äter du havregrynsgröt med ett ägg till blir insulinutsöndringen mer långvarig och inte lika kraftig, dvs du får inte lika snabbt blodsockerfall. rent generellt bör man sträva efter att äta mat som ger mindre insulinutsöndring då en hög sådan är kopplad till diverse sjukdomar samt fetma (detta över en lång period så klart.) Efter träning är det dock optimalt att äta nåt som snabbt och kraftigt utsöndrar insulinet eftersom det medför att kolhydraterna kommer ut till musklerna och kan "bygga upp dom igen".
(Är inte helt säker på att det är en korrekt och prefekt beskrivning av insulinets funktion, men jag tror att det är ungefär så det ligger till.)

Morty
2008-12-23, 02:29
Snorkelfarsan, du tänker att II är kopplat till GI, vilket det inte är.

TS, sök på "Insuline index" så kan du nog hitta en del!

Snorkelfarsan
2008-12-23, 22:48
ok, tack för tillrättavisningen :)