handdator

Visa fullständig version : Flyttstädning & kuriosa


Musselbank
2008-12-23, 00:02
Vilka små skitsaker har ni fått anmärkning på (el. anmärkt på!) efter flyttstädning, och vilka grova missar har ni kommit undan med (låtit den utflyttande komma undan med)?

Har ni kanske några tips på vad man inte bör glömma - och vad som inte är så noga?

Relaterade anekdoter?

Biceps
2008-12-23, 00:20
Min nuvarande lgh var inte städad alls när jag skulle flytta in. Så jag ville anmärka på allt. Rörig som man är så anmälde jag inte det förrän dagen efter och då var det tydligen för sent, fanns inget att göra enl fastighetsförvaltaren. Yeey.
Sen tog det mig typ 2 dagar att göra lgh:en anständigt fräsh.

Så poängen är att om du har rätt fastighetsförvaltare och känner att du har turen med dig så kan du skita i att städa.

sunkan
2008-12-23, 00:24
i vattentanken på toaletten var det skitigt som fan när en polare flyttade iaf, skulle jag också glömt att städa

Trance
2008-12-23, 00:30
Det enda jag vet är att nästa gång jag flyttar så köper jag flyttstädning av någon firma. Finns hyfsat billigt och med garanti att de städar igen om det inte blir godkänt.

Musselbank
2008-12-23, 00:31
Så poängen är att om du har rätt fastighetsförvaltare och känner att du har turen med dig så kan du skita i att städa.

Städbesiktning 09:45 :-/

i vattentanken på toaletten var det skitigt som fan när en polare flyttade iaf, skulle jag också glömt att städa

Haha, jag tror att jag struntar i den jag också!

LoTiX
2008-12-23, 00:32
Det enda jag vet är att nästa gång jag flyttar så köper jag flyttstädning av någon firma. Finns hyfsat billigt och med garanti att de städar igen om det inte blir godkänt.

Ungefär vad är hyfsat billigt för en flyttstädning?

tntballe
2008-12-23, 00:34
Saker som behöver lite extra kärlek är tvättmaskin, spis, kyl o frys. Inuti, runtom och under. Annat som behöver rengöras är diverse ventilation, i t.ex. garderob.

Musselbank
2008-12-23, 00:35
Det enda jag vet är att nästa gång jag flyttar så köper jag flyttstädning av någon firma. Finns hyfsat billigt och med garanti att de städar igen om det inte blir godkänt.

Missen jag gjorde var att vara lite sent ute. Grejer kvar i lägenheten som skulle ha sålts tex, ej kul, och själva städningen tar ju också sin tid, särskilt köket. Men det är inget jag normalt skulle betala för att få gjort.

Musselbank
2008-12-23, 00:37
Saker som behöver lite extra kärlek är tvättmaskin, spis, kyl o frys. Inuti, runtom och under. Diverse ventilation, kan lätt glömmas i t.ex. garderob.

Jag tänker prova att inte dra ut kyl-frys och fixa under och bakom...

Musselbank
2008-12-23, 00:41
Det absolut värsta (hittills...) denna gång var kryddhyllan över spisen; fettavlagringarna var som halvhärdat kontaktlim. Skursvamparna blev igenbeckade på löpande band. Fy!

Mantus
2008-12-23, 01:20
Det absolut värsta (hittills...) denna gång var kryddhyllan över spisen; fettavlagringarna var som halvhärdat kontaktlim. Skursvamparna blev igenbeckade på löpande band. Fy!

Var lugn, du har åtta timmar på dig.:)

agazza
2008-12-23, 01:42
Jag fick resa 34 mil one way pga att jag inte torkat mellan elementspringorna på 1800tals elementen.

Eller kunde jag betala 4000kr.

kalajset
2008-12-23, 02:24
Något lite annorlunda iaf var i en lägenhet som hade fönster som öppnades åt "fel håll", alltså uppåt/nedåt istället för åt ena sidan. Hade varit duktig, (nåja, det hör ju till god stil), och putsatt både utsidan och insidan på fönstren noga, men helt glömt bort de kanter på själva fönstret som blir synliga när man skjuter det upp/nedåt. Dessa var naturligtvis ganska smutsiga när besiktningsmannen påpekade det, men jag klarade mig ändå. Känns lite som ett lotteri det här, hur noga man än försöker vara är det alltid lätt att glömma något av alla miljard dolda ytor man bör städa. Likaså är det ett lotteri vad som blir godkänt. Har varit med om allt ifrån flottiga fönsterytor till trasiga skåpdörrar som tydligen varit OK när det var dags att flytta in. Lustigast var nog de "persiennflärpar" som används för att stänga/öppna de "inbyggda" persienner som finns i vissa fönster, mellan rutorna. När det påpekades att de på flera ställen saknades, (trasiga), så fick man hör att de "tillhör förra ägaren, inte lägenheten". Tjaa, de kanske har rätt, vem vet, fast lite långsökt tyckte jag allt det var. Fast det kanske bara är jag som är blåögd, och hyresbolaget som har rätt.

Musselbank
2009-02-05, 08:58
Persienner hör inte till lägenheten, har jag också hört.

Jag ska berätta hur det gick för mig - jag förstår ju att ni undrar. Jag hann för övrigt inte, fick skjuta upp besiktningen. Anmärkningar kom på:
* fläktkåpans undersida, inte själva filtret, men omkring.
* Badkars / kakel-kanten, hade inte dragit ut badkaret, det märktes.
* Mellan rutorna i balkongdörren, fattade inte att den gick att öppna.
* Krok med dubehäftande tejp kvar sen tidigare ägare på en lucka.
* Saknad grönsakslåda i kyl (kostade typ 600 jävla spänn).
* Utrymmet under ugnen, där plåtarna förvaras, hade jag glömt.

Men inflyttande hyresgäst ville ta lägenheten i förtid och tog därmed över städansvaret.

gibb
2009-02-05, 09:37
Vi gick runt i 2 timmar och anmärkte på saker med vår kvartersvärd när vi flyttade in. Så fick en städfirma städa allt och föregående innehavare fakturerades.

Bland annat kyl, frys, fönster, bakom ugnen, fläkten med mera. Städfirma var där i en hel dag, undrar vad det kostar honom?

Så jävla svinigt att flytta in i någon annans skit.

Scratch89
2009-02-05, 10:09
Visst ska det vara rent o sådär, men ibland blir man tamejfan förbannad på hur petiga vissa kan vara.

hultman
2009-02-05, 11:38
Visst ska det vara rent o sådär, men ibland blir man tamejfan förbannad på hur petiga vissa kan vara.

Verkligen. Den jävel som fakturerar mig en hel dags städning kan räkna med att få betala betydligt högre summor från saker som råkar gå sönder. Om jag nu inte lämnat stället grisigt dvs.

gibb
2009-02-05, 13:23
Städa andras skit ska man ha betalt för. Sin egen skit ska man städa undan. Känns logiskt för mig i alla fall.

kaer
2009-02-05, 13:48
Där jag bor nu hade det inte blivit städat under badkaret och badrumsavloppet på bra länge. Under badkaret var det tjock gråbrun beläggning plus lite tappade rakhyvlar och hårspännen.
Inget jag blev så upphetsad över, han som flyttade ut lämnade landet hastigt och lustigt och lämnade kvar en del bra grejjer som jag fick.
Ägaren av lägenheten är en bra kompis som gör mig en ganska stor tjänst som hyr ut till mig, tycker jag (även om det är bra för honom med). Så på det hela taget går det väl på jämnt ut.

Lägenheten jag flytta ut ur sist (där jag var inneboende), erbjöd sig värden att ta hand om all städning. Vi hade blivit ganska rejält osams och ett par hårda ord hade blivit uttalande, så jag blev lite förvänad, men snyggt av honom att släta över det på det viset, har för mig att jag hade haft sönder någon liten grejj med som han inte sa något om.

hultman
2009-02-05, 13:56
Städa andras skit ska man ha betalt för. Sin egen skit ska man städa undan. Känns logiskt för mig i alla fall.

Men snälla. Tror inte direkt att föregående ägare samlat ihop allt skräp vid fläktar, bakom ugn osv helt själv. Om du vill ha rent på ställen man sällan eller aldrig städar så får du väl göra det själv. Som sagt, hade du fakturerat MIG den städningen så hade jag blivit galen.

Whistler
2009-02-05, 14:06
Jag flyttar om en månad och en tjejkompis ska ta över lyan. Funderar på hur det funkar med vad man säger till om och så. Hon har sagt att jag inte behöver städa så noggrant, vilket är schysst av henne, men jag är rädd för att hyresvärden ska säga något vid inspektion.

T ex har jag lite mögel på en vägg där jag har mitt akvarie, går det bara måla över lite snyggt eller måste man måla om hela köket? Diverse dörrhandtag och sådant har lossnat eller sitter löst och på parkettgolvet är det en fläck som inte går bort, ska försöka slipa lite, men har inga förhoppningar att det undgår upptäckt. Vad kan man räkna som normalt slitage? Dörrhandtagen är jag inte så orolig för, men jag minns inte hur längesedan det renoverades. Jag har bott där i tre år och man brukar väl renovera var tioende?

Mantus
2009-02-05, 17:02
En sak jag uppriktigt blir irriterad på är hur få som städar sina duschavlopp när de flyttar. Ser man att det blir en jävla flod på golvet när man duschar tycker jag att man skall inse att något täpper till avloppet och sedan städa detta, i alla fall innan man flyttar därifrån. Jag hatar att behöva lyfta på avlopp och rensa ut andras hår och schamporester. Varje gång jag är med någon som skall flytta in någonstans brukar jag slå på både duschen och kranarna för att se så inget sitter i vattenlåsen så att personen slipper städa ut rester av den föregående ägaren.

Ignatius72
2009-02-05, 17:06
En besiktningsman blötte fingertoppen och kände av alla kanter på insidan av varje låda och varje skåp, låg på golvet för att nå med sitt spretiga lilla finger i hörnen under badkaret, följde alla tak och golvlister med minutiös noggrannhet. Hur som helst inga anmärkningar!
tack svärmor.

kaer
2009-02-05, 17:06
En sak jag uppriktigt blir irriterad på är hur få som städar sina duschavlopp när de flyttar. Ser man att det blir en jävla flod på golvet när man duschar tycker jag att man skall inse att något täpper till avloppet och sedan städa detta, i alla fall innan man flyttar därifrån. Jag hatar att behöva lyfta på avlopp och rensa ut andras hår och schamporester. Varje gång jag är med någon som skall flytta in någonstans brukar jag slå på både duschen och kranarna för att se så inget sitter i vattenlåsen så att personen slipper städa ut rester av den föregående ägaren.

Jag kan verkligen hålla med här, jag hatar verkligen att städa golvbrunnen efter andra. Eftersom jag själv är rakad så vet jag ju att varanda jävla hårstrå är ifrån någon annan, det gör det lite extra äckligt tycker jag.
Jag är inte äckelmagad eller så, men just att rensa golvbrunnen tycker jag är äckligt.

xodd
2009-02-05, 17:57
Jag kan verkligen hålla med här, jag hatar verkligen att städa golvbrunnen efter andra. Eftersom jag själv är rakad så vet jag ju att varanda jävla hårstrå är ifrån någon annan, det gör det lite extra äckligt tycker jag.
Jag är inte äckelmagad eller så, men just att rensa golvbrunnen tycker jag är äckligt.

det är nog det enda jag har svårt för... jobbar som sjuksköterska och har fått erfara det mesta utan att äcklas, men när det kommer till hår som trillat av huvudet, då blir jag äcklad, spelar ingen roll om det satt på mitt eget för 2 minuter sedan eller om det ligger i avloppet efter tjejen... *screwy*

gibb
2009-02-05, 18:04
Men snälla. Tror inte direkt att föregående ägare samlat ihop allt skräp vid fläktar, bakom ugn osv helt själv. Om du vill ha rent på ställen man sällan eller aldrig städar så får du väl göra det själv. Som sagt, hade du fakturerat MIG den städningen så hade jag blivit galen.

Tur att du inte bodde i vår lägenhet innan då. Jag förstår givetvis att man kan ha olika krav på städning och hygien, allt från OCD och skura allt med klorin varje vecka, till att inte se golvet för allt skräp och tycka det är helt okej.

Dock så framgår det väl vilken nivå som krävs när man pratar med sin hyresvärd (eller i hyreskontraktet), och det är väl den överenskommelsen man ska hedra, oavsett vilka värderingar man har kring städning för sig själv. Och gör man inte det så blir man fakturerad, om inte de nya hyresgästerna gillar att städa efter andra eller helt enkelt inte säger till i tid. Eller blir hotade med vandalism och galna utbrott förstås, det fungerar säkert också på sitt lilla söta vis.