handdator

Visa fullständig version : Ryck?


quiksilver
2003-07-14, 14:18
Någon som kan en länk till en sida där man kan kolla utförandet på på ryck??

mvh anders

Allan
2003-07-14, 15:11
Jim Gyllenhammar (http://www.jims.sida.nu/)


allan

quiksilver
2003-07-14, 17:59
Tack så mycket. Precis vad jag letade efter.

mvh anders

palme
2003-07-14, 18:11
Rekommenderar att du tar hjälp av nån som tyngdlyftningstränare. Mycket teknik som ska nötas in.

Allan
2003-07-14, 18:59
Ja för sjutton - tyngdlyftning är inte menat för sjävstudier!

allan

Nils
2003-07-14, 20:13
Originally posted by Allan
Ja för sjutton - tyngdlyftning är inte menat för sjävstudier!

allan
Är tyngdlyftningslyft såpass mycket farligare än annan lyftning om inte tekniken är riktigt bra och därför dåliga jämfört med andra lyft menar du?
Jag menar tyngdlyftningstränare lär få komma i närheten av.
Nils

Allan
2003-07-14, 21:00
OL-teknik är komplext. Ge mig ett pass med i stort vem som helst och jag kan lära den personen en anständig böj, bänk eller mark. När det gäller OL tar det avsevärt längre tid (om det ens går).
OL-momenten går ut på en enda sak - att få störst vikt på raka armar över huvudet, medan styrkelyftsmomenten i delar eller i sin helhet kan användas inom allmän styrketräning.
Istället för att försöka läsa/titta på bilder för att göra en schysst frivändning finns det gott om delmoment som kan användas istället.
Och envisas man med att vilja lära sig ryck och stöt ändå, tycker jag det kan vara idé att kontakta nån som kan " i varje fall lite". Vanligt är ju annars att man inom RF-förbunden rekommenderar sina adepter att köra t ex just frivändningen för att tillgodogöra sig explosiviteten (hockey, friidrott) men då brukar de också ha i varje fall nån som kan instruera momentet rudimentärt.

allan

quiksilver
2003-07-14, 23:01
Självklart hade jag aldrig tänkt prova på själv, skaderisken är alldelles för stor. Skulle jag vilja prova någon gång så ser jag till att jag får hjälp av någon som kan övningen. Ville bara se hur övningen utfördes, ser inte så bra när man ser tävlingar på tv.

mvh anders

Firm
2003-07-16, 00:58
Jag vet inte om man kan säga att skaderisken är så jättestor just för OL-lyften. Man får helt enkelt börja med MYCKET små vikter och långsamt öka.
Helt klart värt att testa på, jag tycker OL-övningarna är mycket roligare än de "vanliga" övningarna. Känslan när tekniken sitter (1 lyft av 100...) är obeskrivbar och måste upplevas.

Nils
2003-07-16, 09:09
Jaja,
jag fortsätter och kör bara lite lätt powerclean och tyngre pushpress då under tiden som komplement till axel/trapträning. Det känns tämligen ofarligt.
Eftersom jag ändå inte kan studsa i botten då menisken låser strax innan bottenläget (och då gör det jävulskt ont) så kan jag inte ens försöka med riktiga lyft ännu.
Nils

Allan
2003-07-16, 09:14
Näe, jag skrev inte att OL-momenten var farligare - jag skrev att de var mer komplexa, dvs mer komplicerade. Och för att få bra resultat av dem bör man se till att man har bra teknik. Och det tar tid.
Jag tränar fortfarande teknikpass efter snart trettio år, och är fortfarande lika glad när sittrycket kommer på plats.

allan

CoC
2003-07-16, 10:18
Tro det eller ej men till o med CoC är f.d distriktsmästare i OL (kl 82.5), men det berodde mest på det dåliga motståndet än min egen förträfflighet.