handdator

Visa fullständig version : Barn blir hyperaktiva av socker, en myt?


spoonchest
2008-12-22, 09:32
http://www.scientificblogging.com/news_releases/6_medical_myths_debunked_christmas

This is without a doubt false, report Dr. Vreeman and Dr. Carroll, who are both pediatricians at Riley Hospital for Children. They write that "in at least 12 double-blinded, randomized, controlled trials, scientists have examined how children react to diets containing different levels of sugar. None of these studies, not even studies looking specifically at children with attention deficit-hyperactivity disorder, could detect any differences in behavior between the children who had sugar and those who did not." This includes sugar from candy, chocolate and natural sources. Even in studies of children who were considered "sensitive" to sugar, children did not behave differently after eating sugar-full or sugar-free diets.


But what is most amazing, says Dr. Carroll, is that in studies in which parents think their children have consumed sugar, parents rate their children's behavior as more hyperactive, even if in fact no sugar was consumed. "Obviously the differences in the children's behavior were all in the parents' minds," he says.


This doesn't mean that sugar is good for children, it only means that it doesn't make them hyperactive. "There are many good reasons for parents to restrict their children's sugar consumption, including risks for obesity and cavities," Dr. Vreeman notes.

Visste inte var jag skulle lägga tråden. Ev. i Allmänt

Ignatius72
2008-12-22, 09:49
Problemet kan vara att de har blodsockerfall och att det kompenseras med godis. Det är de kraftiga skillnaderna i humöret som gör att man upplevs som sockerhög. Med en sockerdiet så riskerar blodsockret åka bergodalbana och humöret mde.

Kischen
2008-12-22, 10:20
Problemet kan vara att de har blodsockerfall och att det kompenseras med godis. Det är de kraftiga skillnaderna i humöret som gör att man upplevs som sockerhög. Med en sockerdiet så riskerar blodsockret åka bergodalbana och humöret mde.

Är det verkligen så?

spoonchest
2008-12-22, 10:30
Är det verkligen så?

Jaa, det har jag alltid fått lära mig. Med mycket socker, så skenar blodsockret upp för att sedan krascha, detta skulle tydligen gå hand i hand med humöret.

Ola Wallengren
2008-12-22, 11:03
Friska människor har inget kraftigt svängande blodsocker.

Ungrim
2008-12-22, 11:29
Friska människor har inget kraftigt svängande blodsocker.

Beror inte det lite på vad man äter??

stevebc
2008-12-22, 12:21
Friska människor har inget kraftigt svängande blodsocker.Så när folk skyller trötthet/dåligt humör på kost med högt GI, har dom fel då? Även jag har läst att blodsockret inte svänger så mycket, samtidigt är det oerhört många som klagar på sina sockerrus med efterföljande "baksmällor" och jag tror inte alla dessa lider av diabetes.

Ola Wallengren
2008-12-22, 12:32
Visst är det skillnad på blodsockret beroende på vad man äter, det är ju det GI-värdet står för men det blir inte extremt högt eller extremt lågt om man är frisk.

Hunger/trötthet är inte så starkt kopplat till blodsocker som man kanske skulle kunna tro. "Sockerrus" eller "baksmällor" beror troligtvis inte på ett svängande blodsocker, utan andra faktorer, inte minst psykosomatiska.

Kischen
2008-12-22, 12:35
Så när folk skyller trötthet/dåligt humör på kost med högt GI, har dom fel då? Även jag har läst att blodsockret inte svänger så mycket, samtidigt är det oerhört många som klagar på sina sockerrus med efterföljande "baksmällor" och jag tror inte alla dessa lider av diabetes.

Strösocker har väl inte ens så högt GI, hälften är ju fruktos.

Tolkia
2008-12-22, 12:42
Jag undrar hur lätt det är att skilja den eventuella effekten av socker från allmän excitation? De situationer där barn får stoppa så mycket socker i nyllet att man eventuellt skulle kunna se någon effekt av det (givet att det finns en sådan effekt) brukar ju vara sådana situationer där man kan räkna med att de skall freaka i vilket fall som helst, t.ex. barnkalas, julafton osv. Bara den psykologiska effekten av att få stoppa sig full med godis lär vara ganska kraftig.

Jag tror att olika personer reagerar med olika stora humörsvängningar på hunger (vissa måste ju matas med väldigt jämna intervall för att inte surna till så att det blir ohållbart) men jag tror inte att det finns någon 1-1-koppling mellan detta och blodsockernivåerna. Som Ola W skrev så jojjar inte blodsockret i något slags sinuskurva mellan mellan noll och hundra om man är frisk. Min erfarenhet är att många som beskriver "rus" och "bakrus" kopplade till vissa matvaror (oftast socker) är personer som har ett komplicerat förhållande till mat och använder det just som ett slags berusningsmedel, med allt vad det innebär. Jag tror att mycket av berusnings- såväl som bakfylleupplevelsen kan kopplas till det beteendet; man kan lära sig att knarka nästan vad som helst och mat är nog ganska lätt att lära sig "knarka". Machine gun skrev ett bra inlägg om vårt känslomässiga förhållande till mat i någon tråd ganska nyss, jag kommer bara inte ihåg var.

stridis
2008-12-22, 13:13
Själva blodsockerhalterna blir väl normalt inte så låga utan då ökar väl insöndring av glukagon och adrenalin för att komma tillrätta med situationen. Kanske folk reagerar mer på adrenalinet än själva blodsockernivån när de får en dipp och klagar över lågt blodsocker??

Adrenalin gör en hel del med folk. :hbang:

Scratch89
2008-12-22, 13:35
Folk inbillar sig rätt så mycket också, och tror att högt GI -> blodsocker-bergochdalbana. En vän till mig brukade säga "Åh, nu får jag sånt blodsockerfall, bara för att jag åt godis/choklad!". När jag sen berättade att mos, potatis och liknande hade ännu högre GI, ja, då fick hon ju blodsockerfall av det också... ;)

Ungrim
2008-12-22, 14:06
Folk inbillar sig rätt så mycket också, och tror att högt GI -> blodsocker-bergochdalbana. En vän till mig brukade säga "Åh, nu får jag sånt blodsockerfall, bara för att jag åt godis/choklad!". När jag sen berättade att mos, potatis och liknande hade ännu högre GI, ja, då fick hon ju blodsockerfall av det också... ;)

Ha Ha :hbang:

Den Psycologiska effekten ska man aldrig räkna bort :)

stevebc
2008-12-22, 14:16
Visst är det skillnad på blodsockret beroende på vad man äter, det är ju det GI-värdet står för men det blir inte extremt högt eller extremt lågt om man är frisk.

Hunger/trötthet är inte så starkt kopplat till blodsocker som man kanske skulle kunna tro. "Sockerrus" eller "baksmällor" beror troligtvis inte på ett svängande blodsocker, utan andra faktorer, inte minst psykosomatiska.Aha. Ja det förklarar en hel del.

Eddie Vedder
2008-12-22, 15:48
Så när folk skyller trötthet/dåligt humör på kost med högt GI, har dom fel då? Även jag har läst att blodsockret inte svänger så mycket, samtidigt är det oerhört många som klagar på sina sockerrus med efterföljande "baksmällor" och jag tror inte alla dessa lider av diabetes.

För ett tag sedan startade jag den här tråden om en studie som undersöker just det där, d.v.s. vad som faktiskt sker i kroppen hos friska då de upplever symptom som man oftast "till mans" kallar blodsockerfall:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114412

Symptomen är alltså inte på något sätt "påhitt" eller överdrifter, dock är det inte så att det faktiskt är just blodsockervarietioner även om det är orden man använder oftast.

stevebc
2008-12-22, 15:58
För ett tag sedan startade jag den här tråden om en studie som undersöker just det där, d.v.s. vad som faktiskt sker i kroppen hos friska då de upplever symptom som man oftast "till mans" kallar blodsockerfall:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114412

Symptomen är alltså inte på något sätt "påhitt" eller överdrifter, dock är det inte så att det faktiskt är just blodsockervarietioner även om det är orden man använder oftast.Aha. Ja jag minns att jag och Kurash diskuterade den tråden på jobbet i somras. Var skeptisk då, eftersom jag inte hade läst den.

Ignatius72
2008-12-22, 18:16
En extremt liten studie på 3 st helt friska barn gör gällande att om de inte får käk i rättan tid så börjar det med att de blir lätt irriterade (läs slagsmål), de får ondare när de trillar, de gör dåliga va, tröttal etc etc. När de får käk (eller lite frukt i väntan på detsamma) så är allt bra igen. Vad beror då detta på? Hunger? Vad är det för mekanismer som gör att humöret blir dåligt? Jag har alltid tolkat det som lågt blodsocker.

Tolkia
2008-12-23, 00:00
Hunger låter väl som en väldigt rimlig orsak? Även många vuxna förvandlas till monster när de blir hungriga.

Ignatius72
2008-12-23, 08:19
Hunger låter väl som en väldigt rimlig orsak? Även många vuxna förvandlas till monster när de blir hungriga.

Problemen börjar som regel innan de ens fattar att de är hungriga. men ok, låt oss säga att det är hunger som är orsak till det dåliga humöret. Det måste ju finnas några förklaringsmodeller till beteendet. Om det inte är ett lägre blodsocker, vad är det då?

bollio
2008-12-23, 09:35
Friska människor har inget kraftigt svängande blodsocker.

Har gjort glukosbelastningar på lab personligen. Det är kraftiga svängningar, och beror väldigt på vad man äter.

Baha
2008-12-23, 09:59
Har gjort glukosbelastningar på lab personligen. Det är kraftiga svängningar, och beror väldigt på vad man äter.

stämmer, har sett på flera personeer mest på skoj blodsocker på 10+ vid stora intag av godis/mkt kolhydrater utan att dessa skal vara diabetiker.

så en svängning från 4-11-4 igen e u rätt stor

Ola Wallengren
2008-12-24, 11:01
Kraftiga svängningar eller inte, beror väl på definitionen och vad man jämför med.
Om man har p-glukos över 11 så kan man ifrågasätta hur "friskt" det är, nedsatt glukostolerans verkar de ju ha i alla fall.
Vad jag främst tänkte på var förekomsten av lågt blodsocker, med tanke på symtomen som diskuterades i denna tråden.

Ignatius72
2008-12-24, 11:06
Kraftiga svängningar eller inte, beror väl på definitionen och vad man jämför med.
Om man har p-glukos över 11 så kan man ifrågasätta hur "friskt" det är, nedsatt glukostolerans verkar de ju ha i alla fall.
Vad jag främst tänkte på var förekomsten av lågt blodsocker, med tanke på symtomen som diskuterades i denna tråden.

Vad är det du försöker säga? Några större variationer i blodsockret förekommer inte hos friska personer? vad är då normalt, när blir man icke frisk och skall detta mediocineras?

Ola Wallengren
2008-12-24, 11:34
Vad jag försöker säga är att blodsockret varierar men jag skulle inte säga att det är kraftiga svängningar, så länge man är "frisk".

Sök på definition och diagnos av diabetes för att få en bild av vad som anses sjukt/friskt.

Ignatius72
2008-12-24, 20:23
Vad jag försöker säga är att blodsockret varierar men jag skulle inte säga att det är kraftiga svängningar, så länge man är "frisk".

Sök på definition och diagnos av diabetes för att få en bild av vad som anses sjukt/friskt.

Vad är en kraftig svängning? Upplever alla människor svängningarna likdant? Är svängingarna större om man äter geleråttor till mellanmål och hoppar över lunchen?

machine gun
2008-12-25, 12:06
Machine gun skrev ett bra inlägg om vårt känslomässiga förhållande till mat i någon tråd ganska nyss, jag kommer bara inte ihåg var.

Kan det vara detta du tänker på? http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3377371&postcount=10

Scratch89
2008-12-25, 12:16
Vad är en kraftig svängning? Upplever alla människor svängningarna likdant? Är svängingarna större om man äter geleråttor till mellanmål och hoppar över lunchen?

Inte så mycket. Det finns, vad vi känner till idag, ett hormon för att sänka blodsockret (insulin) och fyra för att, direkt eller indirekt, öka blodsockret (glukagon, adrenalin, kortison, GH).

Att måltidens komposition skulle påverka blodsockret så pass mycket är osannolikt; tappar vi blodglukosnivåer tappar vi till slut blodtryck -> cirkulatorisk chock.

Ignatius72
2008-12-25, 12:26
Inte så mycket. Det finns, vad vi känner till idag, ett hormon för att sänka blodsockret (insulin) och fyra för att, direkt eller indirekt, öka blodsockret (glukagon, adrenalin, kortison, GH).

Att måltidens komposition skulle påverka blodsockret så pass mycket är osannolikt; tappar vi blodglukosnivåer tappar vi till slut blodtryck -> cirkulatorisk chock.

Vad är normalspannet 4-11? Gelehallon till mellanmål efter att ha skippat frullen och luchen borde väl åtminstone få blodsockret att gå från min till max och eftersom det tas upp snabbt så torde blodsockret gå ner fortare än om man käkat regelbundet och ska vi säga normal mat. Men du menar att födan inte skulle spela någon som helst roll?
Jag vill poängtera att jag inte försöker polimisera utan förstå, jag kan inte mycket om detta.

Eddie Vedder
2008-12-25, 14:45
Vad är det du försöker säga? Några större variationer i blodsockret förekommer inte hos friska personer? vad är då normalt, när blir man icke frisk och skall detta mediocineras?

Vet inte om du har tillgång till fullängdaren av studien i tråden som jag länkade till. Många av frågorna du ställer har i vilket fall som helst svar där. Både gränsvärden för vad som anses vara normala blodsockervariationer samt diskuterade orsaker till vad det egentligen beror på när man upplever de symptom som tillskrivs lågt blodsocker (utan att egentligen just behöva vara lågt blodsocker).

Scratch89
2008-12-25, 17:13
Vad är normalspannet 4-11? Gelehallon till mellanmål efter att ha skippat frullen och luchen borde väl åtminstone få blodsockret att gå från min till max och eftersom det tas upp snabbt så torde blodsockret gå ner fortare än om man käkat regelbundet och ska vi säga normal mat. Men du menar att födan inte skulle spela någon som helst roll?
Jag vill poängtera att jag inte försöker polimisera utan förstå, jag kan inte mycket om detta.

Mjae... Gelehallon är ju faktiskt inte jättesnabbt, iom att hälften är fruktos som måste metaboliseras i levern, och således ta en extra runda dit.

Sedan får du tänka på att det är väldigt hårt reglerat av hormoner. Insulin sänker blodsockernivåerna; glukagon, adrenalin, kortison och GH (bland annat) kommer att öka dem. Det sitter dessutom receptorer på pancreas och uppe i hjärnan som känner av minsta variationer av glukoskoncentrationen, som i sin tur då utsöndrar hormoner, som i sin tur gör att hormonerna ovan frisätts.

Så, säg att man äter en påse skumtomtar. Det kommer att brytas ner, och när det kommer till tarmen kommer hormoner som reagerar på glukos utsöndra insulin. Kroppen kommer (till stor del) stänga av fettmetabolismen till förmån av glukosmetabolismen. Glukoset från skumtomtarna kommer åka ut i blodet, och lagras antingen som leverglykogen eller som glykogen i skelettmuskulaturen. Hjärnan kommer alltid att behöva glukos, så en del går dit. De flesta organ vi har i kroppen kan också ändra substrat från fett till glukos relativt snabbt, och dit kommer också en hel del glukos att gå.

Det jag försöker få fram är att glukos kommer inte finnas i några större mängder ute i blodet, förutom under tiden som det transporteras till målcellen (levern, musklerna, fettcellerna, t.ex). Det kommer dessutom ta ett tag för kroppen att bryta ner en hel påse skumtomtar, så det här kommer alltså att ske i, säg, tre timmar. Det är klart att blodglukoset kommer variera, men inte så mycket som vissa vill få för sig att det gör. Om du har ett fasteglukosvärde på 5 mmol/liter, kanske det kan gå upp till 10-11, innan det sakta sjunker igen. Det blir en insulintopp, men det är fortfarande inom normalspannet.

Jag försöker vara pedagogisk, så säg till om det är något du inte förstår, eller om jag har sagt fel på något. :)

Sverker
2008-12-25, 18:10
Det är ju hopplöst svårt att få uppgifter på vad som är normala blodsockernivåer och hur mycket det varierar. Här finns lite:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26264

Hos friska personer som har fastat brukar blodsockervärdet ligga på 5,6 mmol/l eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/l.


En diabetiker kan känna obehag vid blodsocker 3.5 - 4 och njurtröskeln kommer någonstans kring 10 där glukos börjar läcka över i urinen.

Scratch89
2008-12-25, 18:30
Det är ju hopplöst svårt att få uppgifter på vad som är normala blodsockernivåer och hur mycket det varierar. Här finns lite:
http://www.sjukvardsradgivningen.se/artikel.asp?CategoryID=26264

Hos friska personer som har fastat brukar blodsockervärdet ligga på 5,6 mmol/l eller lägre. Om man inte har fastat kan det vara normalt med värden upp till 8,7 mmol/l.


En diabetiker kan känna obehag vid blodsocker 3.5 - 4 och njurtröskeln kommer någonstans kring 10 där glukos börjar läcka över i urinen.

En av våra föreläsare, som är överläkare och oftast arbetar med cirkulationssjukdomar, pratade lite om ett par patienter han hade. Det var två tanter, som ignorerade alla kost- och motionstips som de fick, mot sin diabetes, och de var väldigt återkommande på kliniken. Någon gång kom de in med ett ett blodglukosvärde på runt 60 mmol/liter! :hbang:

Ignatius72
2008-12-25, 20:44
Det är klart att blodglukoset kommer variera, men inte så mycket som vissa vill få för sig att det gör. Om du har ett fasteglukosvärde på 5 mmol/liter, kanske det kan gå upp till 10-11, innan det sakta sjunker igen. Det blir en insulintopp, men det är fortfarande inom normalspannet.

Jag försöker vara pedagogisk, så säg till om det är något du inte förstår, eller om jag har sagt fel på något. :)

Då är vi tillbaka till en fråga jag ställde tidigare, dvs om hur sensitiva människor är för dessa variationer. En inte allt för vild gissning är att det är olika. Dvs det finns de som är känsligare än andra, även för små, variationer.
Min tes är som sagt inte att ungarna är hyper av insulintoppar, utan att det upplevs så därför att de pendlar mellan lågt och högt. jag bör kanske nämna att jag träffar en hel del barn där kosten är under all kritik, typ bottenskiktet och det är dessa jag tänker på i detta sammanhang.

Scratch89
2008-12-25, 21:36
Då är vi tillbaka till en fråga jag ställde tidigare, dvs om hur sensitiva människor är för dessa variationer. En inte allt för vild gissning är att det är olika. Dvs det finns de som är känsligare än andra, även för små, variationer.
Min tes är som sagt inte att ungarna är hyper av insulintoppar, utan att det upplevs så därför att de pendlar mellan lågt och högt. jag bör kanske nämna att jag träffar en hel del barn där kosten är under all kritik, typ bottenskiktet och det är dessa jag tänker på i detta sammanhang.

Känsligheten kallas för insulinkänslighet, och om man lider av t.ex metabola syndromet, kommer den vara nedsatt. Det innebär att man kommer ha ett kroniskt förhöjt blodsocker, då receptorerna på cellerna inte "känner av" glukoset lika väl som hos en frisk. En som tränar mycket kommer ha betydligt bättre insulinkänslighet.

För att svara på frågan; jag vet inte. Jag skulle tro att det är andra faktorer som påverkar. Hunger, som det varit tal om innan, tror jag är den största. Trötthet är en annan.

Ignatius72
2008-12-25, 22:27
.

För att svara på frågan; jag vet inte. Jag skulle tro att det är andra faktorer som påverkar. Hunger, som det varit tal om innan, tror jag är den största. Trötthet är en annan.

tack för ditt tålamod. papegojan ger sig dock inte :D
Kan inte trötthet vara en följd av lågt (inom normalspannet) blodsocker?

Scratch89
2008-12-25, 22:50
tack för ditt tålamod. papegojan ger sig dock inte :D
Kan inte trötthet vara en följd av lågt (inom normalspannet) blodsocker?

Det tror jag inte. Först så kommer inte friska ner i så pass lågt blodsocker att man får fysiska åkommor; är det på väg ner kommer snarare det sympatiska nervsystemet slås på, varpå man blir piggare och alertare. Tröttheten kommer snarare när man ätit, och blodet dras till mag-tarmsystemet.

Audrey
2008-12-26, 02:18
En halv ask after eight och en halv aladdin och en 3 julmust och mitt p-glucos mätte precis 5,3.

Audrey
2008-12-26, 02:23
Kanske halvt ointressant, men, jag testar mig själv ofta vid olika tillfällen, på supertom mage, fastglucos, efter höga matintag och jag ligger alltid mellan 3-5,5.

Eddie Vedder
2008-12-26, 11:02
Kan inte trötthet vara en följd av lågt (inom normalspannet) blodsocker?

Det tror jag. Många av oss kan säkert få symptom tidigt. Även om blodsockret de facto är hlet normalt och bara något lägre så kan säkert symptomen komma. Inga enorma dippar förstås men definitivt kan nog lite lägre blodsocker göra dig lite tröttare, ge lite sämre koncentrationsförmåga, sänka humöret litegrann etc.:)

Ola Wallengren
2008-12-26, 11:07
Det tror jag inte. Först så kommer inte friska ner i så pass lågt blodsocker att man får fysiska åkommor; är det på väg ner kommer snarare det sympatiska nervsystemet slås på, varpå man blir piggare och alertare. Tröttheten kommer snarare när man ätit, och blodet dras till mag-tarmsystemet.

Jag skulle tänka mig att sympaticuspåslaget kan vara en del av hyperaktivitet blandat med egentlig trötthet somman kan se i vissa situationer. Detta är en konsekvens av avsanknad av föda och för att inte få lågt blodsocker, men blodsockret kommer inte vara lågt. Som nämts tidigare så är detta inte beroende på sockret i sig, utan många andra samspelande faktorer.