handdator

Visa fullständig version : Isolationsövningar vs. basövningar när det kommer till att bygga massa?


Zibbe
2008-12-21, 19:26
Jag och en kompis hade en ganska intensiv diskussion angående vilken typ av övningar som byggde muskelmassa mest och bäst. Jag förespråkade ivrigt basövningar med argument så som: - "Eftersom du kan hantera mer vikt så bygger du bättre" och - "Basövningar ger större insöndring av anabola hormoner", dock så insåg jag ganska snabbt att dessa argument inte höll när min kompis konstaterade fakta.

Han ansåg att ren isolation borde bygga bättre eftersom man då endast fokuserar på en muskel (no shit Sherlock) och denne tvingas då att arbeta maximalt utan hjälp utav andra muskler och således så borde belastningen på själva muskeln bli större och därmed den temporära nedbrytningen också större (medveten om att nervsystemet stimuleras betydligt mycket mer vid basövningar). Detta låter iallafall i mina öron logiskt eftersom anledningen till att jag tar mer i hantelpress än i hantelflies antagligen beror på att axlarna och triceps hjälper till vädligt mycket medan bröstet kanske t. om jobbar mindre än i hantelflies.

Rätta mig gärna om jag har fel, men enligt den här teorin så borde jag alltså kunna bygga upp min minst lika bra med Pec-Dec och flies istället för bänkpress och hantelpress ifall det är bröst jag vill bygga?

Men jag tvivlar samtidigt på att en hel gymvärld kan ha fel och jag tror fortfarande hårt på basövningar, dock så finner jag inga direkta och logiska förklaringar som bevisar att basövningar bygger bättre när jag har kompisens argument i bakhuvudet.

Jag vänder mig nu ödmjukast till kolo i jakten på svar.

Mapa
2008-12-21, 19:28
om du måste välja, bara basövningar eller bara isolationsövningar tror jag basövningar är överlägset bäst... men jag tror knappast de är negativt med att kompletera med mindre övningar

Zibbe
2008-12-21, 19:51
om du måste välja, bara basövningar eller bara isolationsövningar tror jag basövningar är överlägset bäst... men jag tror knappast de är negativt med att kompletera med mindre övningar

Jo jag tror även jag detsamma. Dock så har jag aldrig riktigt fått något konkret argument varför basövningar är bättre än isolation när det kommer till att bygga muskler, bara att det är så.

C.E.J.
2008-12-21, 19:55
Jo jag tror även jag detsamma. Dock så har jag aldrig riktigt fått något konkret argument varför basövningar är bättre än isolation när det kommer till att bygga muskler, bara att det är så.

Ptja, om Grub säger att begränsad rom är bättre för muskelbygge för att man kan öka belastningen, är väl svaret på din fråga ungefär samma... för att man kan belasta musklerna mer med basövningar.

Mapa
2008-12-21, 20:28
Ptja, om Grub säger att begränsad rom är bättre för muskelbygge för att man kan öka belastningen, är väl svaret på din fråga ungefär samma... för att man kan belasta musklerna mer med basövningar.

om grub har sagt de så måste de vara rätt? :)

jag säger dock inte att de är fel heller

C.E.J.
2008-12-21, 20:58
om grub har sagt de så måste de vara rätt? :)

jag säger dock inte att de är fel heller

Spelar väl ingen roll om det är rätt, alla argument FÖR basövningars överlägsenhet är bra argument, du vet detta :D

ceejay
2008-12-21, 21:24
Min röst för att basövningar är bättre (skippar muskelbyggandet) är ju också att det blir mer naturligt. Man blir mer all-round så att säga, istället för att sitta och bygga en muskel.

Fast jag tror nog ändå att jag säger att jag tror att basövningar inte bygger mer.

Josef266
2008-12-22, 00:41
Sen går ju passen också lite fortare då man slipper köra en massa isolations övningar om man tex kör en 3 split ;) För det lär ju bli en hel del utan basövningar

Dan S
2008-12-22, 00:44
Om man nu säger att bänkpress tränar triceps bröst och främre axlar, vilket vore då bäst för att träna alla dessa 3 respektive. 12 set bänk eller 4 set vardera isolationsövning? För muskeluppbyggnad givetvis 10 reppare.
Troligtvis detta som är frågan, inte om man ska köra 10 set basövning, eller 10 set isolation

Zibbe
2008-12-22, 09:38
Om man nu säger att bänkpress tränar triceps bröst och främre axlar, vilket vore då bäst för att träna alla dessa 3 respektive. 12 set bänk eller 4 set vardera isolationsövning? För muskeluppbyggnad givetvis 10 reppare.
Troligtvis detta som är frågan, inte om man ska köra 10 set basövning, eller 10 set isolation

Ja precis. Tänk er att ni ska jämföra knäböj och benspark som båda tar på framsidan. Varför bygger då generellt knäböj mer massa på benen trots att man isolerar framsidan mycket bättre vid benspark och denne tvingas då jobba maximalt utan hjälp av andra muskler. I knäböj kan man ju till exempel avlasta framsida lite beroende på hur man böjer.

Anders The Peak
2008-12-22, 10:03
Ja precis. Tänk er att ni ska jämföra knäböj och benspark som båda tar på framsidan. Varför bygger då generellt knäböj mer massa på benen trots att man isolerar framsidan mycket bättre vid benspark och denne tvingas då jobba maximalt utan hjälp av andra muskler. I knäböj kan man ju till exempel avlasta framsida lite beroende på hur man böjer.

Kan det vara därför den kallas basövning dvs ger en allmän påverkan på flera muskler då man använder fler leder än en.

Fast om man ser på lårmuskeln så påverkas den i ett index 100 till 81-85 i leg extension och vid frontböj 86-90 och vanlig böj ligger påverkan lägre runt 80.

Antagligen om man vill bygga muskler för att få en snygg kropp så är leg extension en bra komplementär till front- och knäböj.

major Pectoralis
2008-12-22, 10:14
En övning är bara effektiv så länge den inte kan utföras med teknisk perfektion (kroppen arbetar då för energisnålt). Det är lätt att utföra en isolationsövning perfekt. Det är svårt att utföra en basövning perfekt.

"Stora övningar" kör igång kroppens hormonsystem.

I fria vikter (basövningar) följer belastningskurvan musklernas styrkekurva. I maskiner är det inte alltid så.

Med fria vikter har man fri rörelsehastighet. I maskiner är rörelsehastigheten begränsad.

Det kan även vara en fråga om inställning. I en maskin sitter man och lallar medan man per automatik tar i mer så fort man håller i en skivstång. Det känns häftigare med skivstång, vilket det också är, och därför tar man i mer.

obesogen
2008-12-22, 10:14
basövningar eller isolationsövningar är helt ovidkommande om man inte även ser till andra parametrar som är har betydligt större inverkan på om man kommer bygga muskler eller inte. Dessutom är det fysiologiskt omöjligt att isolera en muskel (om man inte använder sig av TENS eller liknande).

Anders The Peak
2008-12-22, 10:24
Jag tycker inte att man ska fastna i ett resonemang att det ena är bättre än det andra utan att var har sin tid...
Tex man kör Sned eller vanlig bänkpress efter en tid stagnerar man och det känns inte kul och det är inte motiverande. Då övergår man tex vis till en Gymleco incline eller bröstpress och genast får man en annan kontakt under en tid sedan stagnerar man då går man tillbaks till stången med bra resultat..

major Pectoralis
2008-12-22, 10:31
Jag tycker inte att man ska fastna i ett resonemang att det ena är bättre än det andra utan att var har sin tid...
Tex man kör Sned eller vanlig bänkpress efter en tid stagnerar man och det känns inte kul och det är inte motiverande. Då övergår man tex vis till en Gymleco incline eller bröstpress och genast får man en annan kontakt under en tid sedan stagnerar man då går man tillbaks till stången med bra resultat..

Fast blir en bröstpress en isolationsövning?
Man måste kanske någonstans dra gränsen för vad man menar med "isolation" innan man fortsätter diskussionen.
Isolation för mig är i alla fall övningar där rörelsen i huvudsak sker över en led och där man använder små vikter med syftet att skapa pump och "Karsten-har-du-kontakt?".
En basövning, för mig, är en rörelse som sträcker sig över flera leder och som belastar stora mängder assisterande och stabiliserande muskler. Man skall även kunna kör tungt i en basövning. Knäböj kan t.ex. förlora sin basövningsstatus, som jag ser det, om man står och "finlirar" på fikonvikter med syftet att skapa pump och "Karsten-har-du-kontakt?".

bubbe
2008-12-22, 10:32
Tex man kör Sned eller vanlig bänkpress efter en tid stagnerar man och det känns inte kul och det är inte motiverande.

Nej?

Däremot ensidig träning stagnerar man av, vilket inte behöver betyda samma övning.

Kappman
2008-12-22, 11:34
Basövningar ger mindre risk för en obalanserad fysik och utvecklar nervsystemet på ett bättre sätt än isolationsövningar. Ju större del av kroppen som involveras i övningen (komplexitet) desto mer nytta har man sedan av styrkan man tränar upp (funktionalitet).

Kör tungt, kör basövningar, bli stark. Må bra. Komplettera med isolationsövningar där det behövs.

Anders The Peak
2008-12-22, 14:00
Nej?

Däremot ensidig träning stagnerar man av, vilket inte behöver betyda samma övning.
Det var endast exempel. Bubbe om jag har förstått rätt så är du SL och då blir variationen lite annorlunda.

Det finns alltid en risk att man nöter för mycket på ett ställe i leden vilket kan leda till ordentliga förslitningsskador, därav är det också viktigt att variera sig på rätt sätt och inte bara ersätta en övning med en annan övning som nöter vidare på samma punkter. Den andra delen av variationen handlade om att få muskeln att vakna till igen för fortsatt tillväxt. Alla de här sakerna kan man göra på flera sätt det gäller att hitta sätt som man trivs med men som inte blir till rutin efter en kort tid för då har man förlorat variationens fördelar.