handdator

Visa fullständig version : roddmaskinen (concept 2)


padman
2008-12-21, 01:57
nån som också regelbundet kör roddmaskin mer än bara för uppvärmning här? de flesta pa min gym håller bara på i 5min minst och som bara värmer upp :(
Vore kul att höra lite hur långt och fort ni ror så att man har något att jämföra med.
Själv så gjorde jag mitt bästa pass idag, ca.10000m på 39:45 med motstånd 8.
:P

längd: 192cm
vikt: 79kg

Hobbes
2008-12-21, 16:17
nån som också regelbundet kör roddmaskin mer än bara för uppvärmning här? de flesta pa min gym håller bara på i 5min minst och som bara värmer upp :(
Vore kul att höra lite hur långt och fort ni ror så att man har något att jämföra med.
Själv så gjorde jag mitt bästa pass idag, ca.10000m på 39:45 med motstånd 8.
:P

längd: 192cm
vikt: 79kg

Kör själv mycket Concept II - inte bara som uppvärming, utan ofta som komplement efter mina pass såsom uthållighets träning. Vill du ha bra tips på pass för C2 kolla denna sidan: http://www.crossfitendurance.com/

Själv har jag inte gjort 10 000m ännu, ligger på tider på 20 min rätt exakt på 5000 meter med maxmotstånd. Men skall nog sänka motståndet lite och öka frekvensen!

Måste testa 10 000m snart och med motstånd 8 så jag har lite att jobba emot:)

Det är verligen ingen mer än jag som kör mer än uppvärming på C2 på mitt gym. Älskade detta passet jag hittade på CFE hemsidan:

45 sec on, 45 sec off, 1:30 on, 1:30 off, 3 min on, 3 min off, 6 min on, 6 min off, 3min on, 3 min off, 1:30 on, 1:30 off, 45 sec on



Min längd: 190cm, vikt 103kg

bubbe
2008-12-21, 16:26
Vart ändrar man motstånd?

är det stora vredet på sidan av fläkten eller vad det nu är?

johan karlberg
2008-12-21, 16:28
jo jag antar det, för på de jag sett finns inget annat att justera, dock tycker jag inte att det märks någon skillnad?

Hobbes
2008-12-21, 16:50
Det märks stor skillnad om du ändrar det vredet - kolla riktigt noga så ser man faktiskt att den är uppmärkt från 1-10!

Ja, det är det som du ser till höger om "fläkten" från sittande position alltså...

bubbe
2008-12-21, 17:14
Det märks stor skillnad om du ändrar det vredet - kolla riktigt noga så ser man faktiskt att den är uppmärkt från 1-10!

Ja, det är det som du ser till höger om "fläkten" från sittande position alltså...

jag har bara testat maskinen en gång på 10an naturligtvis :smash:

Trodde vredet var till för att få svalka :laugh:

MasterChief
2008-12-21, 17:16
Vilket motstånd man har är totalt oväsentligt. Det är hastigheten som avgör hur ansträngande det är.

bubbe
2008-12-21, 17:18
Vilket motstånd man har är totalt oväsentligt. Det är hastigheten som avgör.

vilken hastighet ska man ha?

såg något om 33-34 vet inte vad siffran stod för, men det blev 1000m på 4 min sen 1000m igen på 4min.

Gick mycket lättare efter första vändan att köra, antar det är en viss fördel att börja med uppvärmning?

MasterChief
2008-12-21, 17:25
vilken hastighet ska man ha?

såg något om 33-34 vet inte vad siffran stod för, men det blev 1000m på 4 min sen 1000m igen på 4min.

Gick mycket lättare efter första vändan att köra, antar det är en viss fördel att börja med uppvärmning?


Roddmaskinen fungerar som en cykel. Det är ju ingen som frågar en cyklist vilken växel han haft, man frågar bara efter vilken hastighet han haft. Av tradition pratar man om tid/500 meter inom rodd. Ju lägre värde desto snabbare ror man alltså. Vilken fart man sedan håller avgörs givetvis av hur bra kondition man har. Har man hyfsat flås bör man kunna köra på 2 min/500m vilket ger 40 min för 10000 meter. Den distans man tävlar i inom rodd är endast 2000 meter. Alla andra varianter är inofficiella.

33-34 du såg är spm, eller helt enkelt drag per minut (Sculls per Minut). Det är viktigt att man inte har för högt tempo som nybörjare eftersom det är svårt att få hög verkningsgrad; man slarvar lätt med dragen helt enkelt. Testa att ligga lite lägre och dra hårdare istället.

När det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra första överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.

MasterChief
2008-12-21, 17:31
Jag hatar den korta edittiden.

Sista stycket skulle vara:
"är det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra flesta överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.

bubbe
2008-12-21, 17:33
Roddmaskinen fungerar som en cykel. Det är ju ingen som frågar en cyklist vilken växel han haft, man frågar bara efter vilken hastighet han haft. Av tradition pratar man om tid/500 meter inom rodd. Ju lägre värde desto snabbare ror man alltså. Vilken fart man sedan håller avgörs givetvis av hur bra kondition man har. Har man hyfsat flås bör man kunna köra på 2 min/500m vilket ger 40 min för 10000 meter. Den distans man tävlar i inom rodd är endast 2000 meter. Alla andra varianter är inofficiella.

33-34 du såg är spm, eller helt enkelt drag per minut (Sculls per Minut). Det är viktigt att man inte har för högt tempo som nybörjare eftersom det är svårt att få hög verkningsgrad; man slarvar lätt med dragen helt enkelt. Testa att ligga lite lägre och dra hårdare istället.

När det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra första överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.

aha ok!

Tyckte dragen kändes bra faktiskt, snarare att pumpen fick en rejäl chock av att köra något som åtminstånde liknade konditionsträning. Meningen är att utöka till 20min rodd en gång i veckan på lunchen.

Kan det vara någon nytta för en SLare som vill gå ner 3-4 kg men ändå behålla styrkan?

MasterChief
2008-12-21, 17:37
Enligt King Grub finns det studier som visar att vid konditionsutövande för överkroppens muskler (främst axlar, armar) så tar dessa muskelsystem den mesta energin från protein och inte från fett. Därför kanske inte rodd är helt optimalt för en SL-tränande. Sök på kolo så hittar du mer om detta.

Känns det här med opti kanske lite väl, så är ju rodd väldans bra för konditionen och det är ju aldrig fel. Däremot kan man ju få bättre konditon och även öka energiförbrukningen likaväl med en cykel eller trappmaskin.

bubbe
2008-12-21, 17:48
Tja, opti är väl bra men 20min ska nog inte vara hela världen.

Rodden är rolig och därför känns det troligare att jag kommer köra den, men kanske byter något pass ibland mot cykel.

MasterChief
2008-12-21, 17:56
Tja, opti är väl bra men 20min ska nog inte vara hela världen.

Rodden är rolig och därför känns det troligare att jag kommer köra den, men kanske byter något pass ibland mot cykel.

Bra val!

Hobbes
2008-12-21, 19:30
Jag hatar den korta edittiden.

Sista stycket skulle vara:
"är det gäller motstånd är 3-5 det som passar de allra flesta överlägset bäst och även världseliten använder det "motståndet". Det är bara i sprint på 500 meter som det är vanligare att använda tyngre motstånd.

Jag har förstått det så oxå - dock har jag kört med högsta motstånd då jag kör rätt mycket intervall på C2.

Brukar ligga på 33 i snitt på 2000/5000 meter - vilket borde vara rätt ok för någons om vill bygga uthållighet?

Jag har bara av bekvämlighet satt den på max då jag är pulsnörd och alltid loggar mina pulsintervaller och sen analyserar dem. Sen har jag kollat distansen förstås för att veta mitt pass men främst kollar jag vad jag snittar på 500m.

Bra förklaring annars:thumbup:, älskar C2!

Nelo322
2008-12-21, 20:26
kul att någon mer än jag kör det som träning.
Har kört 5000m på 18.24, 500m på 1.30.8
Har även kört ett maraton, dvs 42195 m... tog drygt 3 h, tog det väldigt lugnt i början eftersom att jag aldrig utsatt kroppen för något liknande.

Till vardags är jag kanotist med bland annat SM-guld på k1 200m iår, men använder ofta roddmaskinen som komplement på vinter och för att bygga upp konditionen på våren.

padman
2008-12-21, 21:55
tja, jag har slagit mitt rekord idag. 10000m på 38:01 nivå 8.
drack massor med kaffe + "rage" innan så det gick bättre.
och kom ihåg att svett i ögonen är jobbigt. ska fixa svett band till nästa gång.

MasterChief
2008-12-21, 22:03
Du behöver inte nämna "nivån". Den är fullständigt irrelevant.

Hobbes
2008-12-21, 22:14
Du behöver inte nämna "nivån". Den är fullständigt irrelevant.

Tack för klargörandet, trott själv ibland att det spelar roll!

Det är bara i maxningar på 500m som man testar med maxbelastning va???

MasterChief
2008-12-21, 22:40
Tack för klargörandet, trott själv ibland att det spelar roll!

Det är bara i maxningar på 500m som man testar med maxbelastning va???

Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.

Hobbes
2008-12-21, 22:51
Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.

Tack ännu en gång för ett mycket bra inlägg och förklarande!

Sliter varje gång med att hitta en bra teknik, tror mig nu har hittat någon som känner någon som är roddare - hoppas jag kan få lite tips! Fördelen med mitt gym är att jag har alla slags bakgrunder som tränar där!

Ännu en gång, tackar!!

padman
2008-12-21, 23:22
Folk brukar förstå det lättare om man applicerar det på cykling. Vilken växel man har spelar liksom ingen roll, det är kraften du utvecklar som avgör, vilket i sin tur ger en viss fart. Liknelsen haltar lite eftersom på en cykel kan du egentligen inte göra så mycket mer än att trampa snabbare. I roddmaskinen kan du alltid dra hårdare utan att öka antal drag och oavsett vilken "nivå" belastningen står på (ja, förutom vissa extrema fall). Men skitsamma, jämför med cyklande igen. Det är få gånger man använder sig av högsta växeln och det är ju tex när man spurtar. Så i maxningar på 500m är det vanligare med högre belastning, men även då kan man faktiskt ta lite mindre och prestera bättre eftersom man får bättre genomdrag i hela rörelsen.

Tanken med denna "spak" från början är att roddmaskinen (som från början är en simulator av en riktig "roddbåt") ska kunna ge samma känsla i draget som roddaren upplever i sin egna riktiga båt. Hade inte det syftet funnits kunde man ha skippat spaken och egentligen lagt den fast i mitten.

Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.

Men visst, ur ett konditionsträningsperspektiv är ju detta teknikonanerande oväsentligt, pulsen går ju upp i vilket fall som helst. Men ska man ro med stil så är det snyggare att ha lite lägre belastning och lära sig dra effektivt IMHO.

tack:banned

Mambo
2008-12-27, 08:16
MasterChief eller annan,

inom cykling talar en del om optimal kadens och man brukar rekommendera nybörjare att sikta på 90-100 tramptag per minut. Dels sägs det vara skonsamt för knän, dels så sägs det vara effektivt. Finns det nåt liknande för rodd?

Jag tänkte börja ro lite och undrar också om det är nåt speciellt man ska tänka på rent tekniskt eller är det bara att prova sig fram?

MasterChief
2008-12-27, 09:11
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.

Inom rodd så brukar man prata om ca 30-35 på 2000 meter.

Ignatius72
2008-12-27, 09:33
Jag ser allt för ofta män köra upp spaken på max (givetvis, jag är ju man!) och sen har de usel teknik och för högt spm. Lägg belastningen på 4 istället, jobba som fan på att hitta rätt teknik och få rätt flyt.




jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an :D

Mambo
2008-12-27, 09:39
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.

Inom rodd så brukar man prata om ca 30-35 på 2000 meter.

Ja det varierar ju kraftigt. En klubbkompis letade rätt på sina mest effektiva kadenser mha watt-mätare. Om jag minns rätt var detta maximum sen beroende av sittställningen, som ju påverkar luftmotståndet...det blir rätt komplext. För tränings skull tror jag det ör bra att variera kadensen ibland.

Jag tänkte mest om det fanns nån liknande tumregel för rodd, eftersom jag inte har nån aning. Då siktar jag på 30-35.

MasterChief
2008-12-27, 10:31
jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an :D


Ja, tjejer tenderar istället att ställa den på "1:an" (jag är ju tjej!).

Ja det varierar ju kraftigt. En klubbkompis letade rätt på sina mest effektiva kadenser mha watt-mätare. Om jag minns rätt var detta maximum sen beroende av sittställningen, som ju påverkar luftmotståndet...det blir rätt komplext. För tränings skull tror jag det ör bra att variera kadensen ibland.

Jag tänkte mest om det fanns nån liknande tumregel för rodd, eftersom jag inte har nån aning. Då siktar jag på 30-35.

Sök upp Concepts hemsida så hittar du detaljerade förklaringar på teknik och även videos. Där hittar du även en hel del träningstips (som säger precis samma sak som jag mässat om ovan).

Yankeee
2008-12-27, 10:54
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen. Det motsätter iof inget av det som sagts tidigare, bara en förklaring.

Scratch89
2008-12-27, 10:56
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen.

Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt. *flex*

Yankeee
2008-12-27, 10:58
Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt. *flex*

Kanske. Men jag är ju å andra sidan starkare än cyklisterna också ;)

Hobbes
2008-12-27, 15:06
Sök upp Concepts hemsida så hittar du detaljerade förklaringar på teknik och även videos. Där hittar du även en hel del träningstips (som säger precis samma sak som jag mässat om ovan).

Instämmer i ovan - satt i julhelgen och surfade på concept 2:s hemsida och de skrev samma såsom du gjort - vilket inte innebar att jag misstrodde dig! Snarare så att jag vill lära mig mer och hur jag skulle träna just rodd - ville bara förstärka det du skrev!

Tack så mycket ännu en gång för bra beskrivningar och förklaringar!!

skaparn
2008-12-27, 16:33
I cykel krävs det en del övning att få ett bra rundtramp och kunna utnyttja en kadens på 90-100. Det är inte den heliga graalen men tydligen så är vår verkningsgrad en aning högre med den frekvensen. Men det finns många cyklister som inte ligger på så högt rpm och ändå tillhör världseliten så förmodligen är det som vanligt; väldigt mycket som spelar in och ett enkelt svar finns inte.


Precis. Så här kan det gå om man tror sig kunna dra runt på tunga växlar.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/lance_look.jpg

skaparn
2008-12-27, 16:36
Känns det här med opti kanske lite väl, så är ju rodd väldans bra för konditionen och det är ju aldrig fel. Däremot kan man ju få bättre konditon och även öka energiförbrukningen likaväl med en cykel eller trappmaskin.

På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.

Hobbes
2008-12-27, 16:38
På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.

Amen.

Ödmjukast,
Marcus

MasterChief
2008-12-27, 19:10
För att försvara oss som inte ror på annat än tian.
Har jag på lägre nivå känns det som att jag "luftror", handtaget bara fladdrar omkring och inget händer. Det krävs lite motstånd för att få till ett bra drag samt en skön känsla i rörelsen. Det motsätter iof inget av det som sagts tidigare, bara en förklaring.

Du är lång och väldigt stark så jag förstår att du upplever att tian passar dig bäst (och det kanske den gör) men för att bara sätt lite perspektiv på det så titta på videon, där Graham Benton plus två andra världsinomhusroddare kör 2000 meter. De kör alla under/runt 5.50 och ligger alltså på 1.27/500 meter. Som du ser tydligt ligger alla runt 5 i "belastning". Notera även att spm ligger runt 32. Det får alltså ut mycket kraft i varje drag. Allt är ju en smaksak (och som jag nämnt tidigare så är ju konditionseffekten förträfflig oavsett) men är man ute efter att ro snabbast tänkbara så är nog en "belastning" runt 5 det som de flesta verkar föredra på distanser 2000 meter och uppåt.

B4di-AGCv6A&feature

MasterChief
2008-12-27, 19:23
Precis. Så här kan det gå om man tror sig kunna dra runt på tunga växlar.

http://i424.photobucket.com/albums/pp321/skaparn/Trams/lance_look.jpg

Herr Armstrong har sannerligen gjort hög kadens till en konstform. Oavsett om det inte vore bättre så är det mycket snyggare cykling, om man behärskar tekniken och inte ägnar sig åt spinninghoppande.

På fullaste allvar så kör jag rodd, de få gånger jag gör det, inte lika mycket för konditionsträningen som jag gör det för smärttåligheten. Rodd är så in i helvetet jobbigt att det sätter allting annat i ett perspektiv som gör cyklingen, även när den är som jobbigast, uthärdlig. Alla borde köra roddintervaller. Det är ... ödmjukande.

Roddintervaller är en träningsform som jag aldrig blir man att psykiskt kunna hantera. Efter att ha tampats med dom i över 10 år måste jag fortfarande uppsöka toaletten minst ett par gånger innan av ren nervositet.

myggan
2008-12-27, 19:54
Rob Smith är ganska imponerande med sina 1:14.4.
FjY3eKNvzug

MasterChief
2008-12-27, 20:19
Ja, verkligen. Ser ut som han ligger på åttan eller nåt.

Hobbes
2008-12-27, 20:22
Ja, verkligen. Ser ut som han ligger på åttan eller nåt.

Jag upplever av vad jag kan se och bedömma såsom att de flesta ligger inom 5-6 såsom du bedömmer som en utmärkt belastning!

Enligt C2 hemsidan menar de att 3-5 är motsvarande en normalbåt på bra vatten!

Jag har verkligen lärt mig massor av denna tråden!

MasterChief
2008-12-27, 21:58
Jag har verkligen lärt mig massor av denna tråden!

Kul! :)

Yankeee
2008-12-28, 01:39
Du är lång och väldigt stark så jag förstår att du upplever att tian passar dig bäst (och det kanske den gör) men för att bara sätt lite perspektiv på det så titta på videon, där Graham Benton plus två andra världsinomhusroddare kör 2000 meter. De kör alla under/runt 5.50 och ligger alltså på 1.27/500 meter. Som du ser tydligt ligger alla runt 5 i "belastning". Notera även att spm ligger runt 32. Det får alltså ut mycket kraft i varje drag. Allt är ju en smaksak (och som jag nämnt tidigare så är ju konditionseffekten förträfflig oavsett) men är man ute efter att ro snabbast tänkbara så är nog en "belastning" runt 5 det som de flesta verkar föredra på distanser 2000 meter och uppåt.


Jag tvivlar inte på att lägre "belastning" är optimalt vid längre distanser. I ärlighetens namn har jag bara kört på ordentligt de gånger det har varit tävlingar och då har det handlat om 500 meter (vilket jag för övrigt har gjort på 1.26.7 om jag kommer ihåg rätt). Då handlar det nog inte så mycket om teknik utan snarare om att utveckla så mycket kraft som möjligt. Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.

Hobbes
2008-12-28, 01:58
Jag tvivlar inte på att lägre "belastning" är optimalt vid längre distanser. I ärlighetens namn har jag bara kört på ordentligt de gånger det har varit tävlingar och då har det handlat om 500 meter (vilket jag för övrigt har gjort på 1.26.7 om jag kommer ihåg rätt). Då handlar det nog inte så mycket om teknik utan snarare om att utveckla så mycket kraft som möjligt. Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.

Nu måste jag ju slå den tiden*flex*

//Din ärkerival*cupid*

MasterChief
2008-12-28, 09:14
Har man då inte tränat en del teknik på säg 5 så är det betydligt enklare att bara köra på 10 och dra för livet.

Ja, det är ju helt sant. Det man övat på funkar givetvis bäst.

Yankeee
2008-12-28, 13:12
Nu måste jag ju slå den tiden*flex*

//Din ärkerival*cupid*

Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.

Ellis Wyatt
2008-12-28, 13:17
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en otrolig fördel att vara lång i rodd?

Hobbes
2008-12-28, 13:35
Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.

Tack för uppmuntran, jag såg din tid som en sporre att jobba emot!

Rodd är otroligt bra träningsform!

MasterChief
2008-12-28, 15:19
Rätta mig om jag har fel, men är det inte en otrolig fördel att vara lång i rodd?

Absolut. Tittar du på världseliten bland män ligger snittet runt 1.95 och för kvinnor runt 1.80 om jag minns rätt.

Hobbes
2008-12-28, 15:21
Absolut. Tittar du på världseliten bland män ligger snittet runt 1.95 och för kvinnor runt 1.80 om jag minns rätt.

Känns tryggt med sina 190cm då *cupid*

myggan
2008-12-28, 17:27
Lycka till!
Tror inte att det är speciellt svårt att slå dock. Har rott 1.27.x ouppvärmd iförd jeans i kista galleria när det var någon tävling där.
Med lite roddträning i backfickan samt optimal uppvärmning klarar du det galant.

1,27 ser jag verkligen som en bra tid. Själv är jag inte i närheten av den tiden men jag har väl inte rott speciellt mycket heller.

Vad är en lämplig uppvärmning innan en "maxning" i rodden? :)

Yes
2008-12-28, 17:47
Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.

Nelo322
2008-12-28, 18:34
Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.

nej, bara dåligt av gymmet att inte satt fast maskinerna... på friskis i jkpg är det en list som håller fast maskinen!

MasterChief
2008-12-28, 18:54
1,27 ser jag verkligen som en bra tid. Själv är jag inte i närheten av den tiden men jag har väl inte rott speciellt mycket heller.

Vad är en lämplig uppvärmning innan en "maxning" i rodden? :)

Cirka 15 minuter av först lätt rodd i 5 min, sedan stegrande tempo till runt 1.50 med några intensiva drag innan nedvarvning på ca 5 min, där sluttempot ligger runt 2.30-2.45. Ta något varv och skaka av dig och ladda psyket i ett par minuter. Det är åtminstone min metod.

Liten fråga: göra man något teknikfel om roddmaskinen inte vill hålla sig på plats på golvet? Jag brukar alltid glida bakåt, vilket är rätt irriterande för då åker jag in med ryggen i andra konditionsmaskiner som står bakom mig.

Ja, det gör du. Även när jag ligger på 1.30 tempo så rör sig inte roddmaskinen. Nu kanske du har ett golv med väldigt låg friktionskofficient men gummifötterna ska nypa tillräckligt på de flesta golv. För varje millimeter roddmaskinen rör sig är förlorad kraft till turbinen. Du trycker förmodligen på för hårt med benen i startskedet och det blir ett ryck, och kraften från detta går inte genom kedjan ut skjuter roddmaskinen bakåt. Mjukare mer följsammare rörelser.
Annars kan du ju be gymmet köpa in slides:

http://www.concept2.com/us/images/products/slide_irn.gif



För övrigt måste man även förstå att det ofta är lite skillnad i motstånd mellan olika maskiner, pga av slitage osv. Så kolla gärna upp vilken "drag factor" ni använder så kan den alltid användas som referens när ni kommer till en annan maskin.

MasterChief
2008-12-28, 19:00
nej, bara dåligt av gymmet att inte satt fast maskinerna... på friskis i jkpg är det en list som håller fast maskinen!

Sitter man på maskinen med 80kg på ett någorlunda vettigt gymgolv så ska inte maskinen röra på sig, förutom vid maximala satsningar på 500 meter (om ens då).

Men jag håller med om att en list aldrig är fel eftersom under en dag kan det trots allt ackumuleras en del rörelse med tanke på alla som använder dem. Det är ju inte kundernas uppgift att behöva flytta maskinerna titt som tätt.

Yes
2008-12-28, 20:08
Tack för ett jättebra svar!

Iof brukar jag oftast köra maxningar på 500m när jag väl får för mig att köra roddmaskin, men jag ska prova med mjukare drag. Filmerna som postats här har också gett en del idéer om hur jag kan förbättra tekniken.

Frantic
2008-12-28, 20:24
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.

MasterChief
2008-12-28, 22:03
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.

Teknik. Du drar för ryckigt. Öva på det så blir du snart duktig på det.

AFanatic
2008-12-28, 22:40
Trodde vredet var till för att få svalka :laugh:

:D

jag har nog aldrig sett en tjej sätta spaken på 10:an, däremot gör alla killar det. Intressant. Bra förklaringar förövrigt, det är nästan ingen som har fattat tricket med spaken. jag brukar själv ligga på mellan 3-5. Fast det är klart, när jag blir stark så ska jag ha den på 10:an :D

Sen tror jag att du är lite starkare än de vanliga roddanvändarna, så det blir liksom naturligt. *flex*

Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.

Nu vet jag inte hur mkt min kondition differentierade sig från normalsvensson på tiden det begav sig, men att träna på något annat än 10 var inte tänkbart. Framför allt inte när det gäller tokmaxning i en minut...

MasterChief
2008-12-28, 22:54
Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.

Nu vet jag inte hur mkt min kondition differentierade sig från normalsvensson på tiden det begav sig, men att träna på något annat än 10 var inte tänkbart. Framför allt inte när det gäller tokmaxning i en minut...

Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.

Hobbes
2008-12-28, 23:06
Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.

Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!:thumbup:

Shajjn
2008-12-28, 23:22
Youtube-video


Annorlunda teknik. Skall man inte böja på knäna först ner ens händer passerat knäna?

Shajjn
2008-12-28, 23:32
Vad är medicinen mot att ramla av sitsen? Det verkar vara ganska vanligt. I iaf i min klass när vi ska maxa på 500m.

Låter som att kraften vinklas fel, att den inte går rakt bakåt..
Jag tror Crossfit har videos som tar upp problemet.

MasterChief
2008-12-29, 08:30
Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!:thumbup:

:)

Försök komma under 7 min (1.45/500m) så tycker jag du gör en bra insats (du är knappast en novis när det kommer till träningsnivå). Nu såg jag att brittiska Conceptsidan var otroligt informativ, så kika in där för massor av matnyttig info och resultatlistor:

http://www.concept2.co.uk/

Annorlunda teknik. Skall man inte böja på knäna först ner ens händer passerat knäna?

Som med allt finns det väl egentligen inga måsten. Alla är vi skapta olika när det kommer till biomekanik, styrka, skador osv, så man måste ju hitta något som funkar bäst för en själv. Generella riktlinjer är precis vad de är, generella. Men om man som nybörjare inte vet var man ska börja är det sunt att följa dessa och efter tiden går och antal pass börjar bli många får man ofta en stil som i vissa avseenden skiljer sig något från riktlinjerna. Så är det ju med vilken belastning man väljer också. Sitter en 2 meter lång och 115 kg tungt muskelknippe så kan han givetvis ha en fördel av att ha tyngre motstånd än en tjej på 1.65 och 60kg (Däremot måste man släppa tanken att tyngre alltid är bättre, vilket är allt för vanligt även bland otränade medleåldersmän på SATS). Så är det med antal drag per minut också. Är man kort och rapp så kan man ha högre frekvens än om man är stor och slapp.

Är man medveten om att man kan vinna en del på att slipa tekniken och medveten göra justeringar så blir man efterhand en bättre roddare.

Ta till exempel Yes problem med att maskinen rör sig. Det är förmodligen orsakat av att han trycker på med benen för hårt utan att "ta emot" kraften med överkroppen. Istället för att få ut kraften i kedjan så skjuter roddmaskinen bakåt. "Konditionsträningsmässigt" spelar det ju inte så mycket roll, men det är fult. Ful teknik är aldrig bra.

AFanatic
2008-12-29, 09:36
Som sagt, motståndet kommer inte av vart spaken står, enbart. Det kommer från hur hårt du drar också. Hastigheten allena avgör hur jobbigt det är. Att ligga på 1.40 med spaken på 3:an är betyligt jobbigare än att ligga på 1.45 med 10:an.

Nu är ju inte maxning på 500 meter ett konditionsprov av rang. Testa att maxa på 2000 meter istället som är den enda officiella olympiska distansen.

Självfallet. Jag hade i min enfald en bild av att de flesta låg på 10 och runt 40 spm, men den här tråden är guld.

2000 m är en date nästa gång jag får tillgång till en C2.

Hobbes
2008-12-29, 10:14
:)

Försök komma under 7 min (1.45/500m) så tycker jag du gör en bra insats (du är knappast en novis när det kommer till träningsnivå). Nu såg jag att brittiska Conceptsidan var otroligt informativ, så kika in där för massor av matnyttig info och resultatlistor:

http://www.concept2.co.uk/


Tack, jag hittade massor med matnyttigt som jag delar med mig:

En online logbok, här kan vi tävla emot varandra, det går alltså att "bli" vän med någon och tävla emot denna personen exempelvis!

http://www.concept2.com/sranking03/log_start.asp?p=/sranking03/log.asp

Där är jag reggad nu ifall någon undrar - Hobbes73

Den hjälper dig med smådetaljer såsom att räkna ut din "pace" för 2000m rodd och så vidare!

Några utmärkta vidoes som ligger på Concepts 2 hemsida:

Hur man ställer in rätt motstånd och hur man finner det:
v0x8q6OFrHY

Här finns ytterligare länkar för den som är intresserad om teknik m.m. De sammarbetar via sin hemsida med C2 då det är en stor övning inom CrossFit:

http://www.concept2.com/us/communities/crossfit/videogallery.asp?video=angela1

Ignatius72
2008-12-29, 11:04
:D





Hmm märkligt. Jag kunde aldrig köra på något annat än 10 för precis som Jänkaren säger, man fladdrar ju fram och tillbaka annars - det blev inget riktigt motstånd.



Jag refererade till vanliga kvinns, inte superwomans :hbang:

mjukglass
2008-12-29, 13:34
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?

MasterChief
2008-12-29, 15:59
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?

Skillnaden mellan 1.14 och 1.23 är gigantisk. Vi pratar ofattbart gigantisk.

Skulle några riktigt stora bjässar öva på 500m skulle de säkert kunna matcha de bästa roddarna. Jag har för mig att Magnus Samuelsson låg nära världsrekordet vid något tillfälle.

Men som sagt, roddare är intresserade av 2000 meter. Allt annat är bara...tja..mindre fint.

myggan
2008-12-29, 21:51
Skillnaden mellan 1.14 och 1.23 är gigantisk. Vi pratar ofattbart gigantisk.

Skulle några riktigt stora bjässar öva på 500m skulle de säkert kunna matcha de bästa roddarna. Jag har för mig att Magnus Samuelsson låg nära världsrekordet vid något tillfälle.

Men som sagt, roddare är intresserade av 2000 meter. Allt annat är bara...tja..mindre fint.

Jag har hört från lite olika, dock ej säkra källor att Samuelsson rodde på 1:16:xx.

Tack, nu gav du mig något att sätta tänderna i - ligger själv aldrig under 2000m när jag kör rodd av just den anledningen! Bygger kondition och uthållighet - som du skriver det kommer först till sin rätta i distansen 2000m! Vad borde vara en hygglig tid att ligga på för en novis? Alltså inte en atlet utan vanlig dödlig!

Det är ännu en gång från mig du hör detta, tråden är helt underbar vad man lär sig och får nya infallsvinklar - detta är träningsforum när de är som bäst!!!:thumbup:

Räddningstjänsten har en idrottsmedalj där guld ligger på 7:00, så det är mitt mål. Jag har nog en ganska bra bit dit dock, fast jag kan nog tjäna mycket på att nöta lite teknik då den förmodligen är ganska usel. Brukar köra lite 500 intervaller ibland för skojs skull, och försöka lägga mig på under 1:45 så många jag orkar. (Man får 1 minuts vila i mellan varje) Riktigt jobbigt för psyket.
Mjölksyran man får av rodden gör så jäkla ont. Ren pain alså.

myggan
2008-12-29, 22:10
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta. ;)

Kanske är något för alla styrkemonster på brädan.

MasterChief
2008-12-29, 23:03
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta. ;)


Det är rätt bra. Motsvarar en effektutveckling på 1400 Watt.

z_bumbi
2008-12-30, 10:04
Jag vill minnas att Rob Smith även har "rekordet" på 100 meter och 300 meter. Jag tror han peakar på 1:03:xx/500m på 100 meter för den som är sugen på att pressa maskinen till det yttersta. ;)

Kanske är något för alla styrkemonster på brädan.

100 m på en conceptII är en testdistans för alla elitroddare i Sverige så själva distansen är intressant för alla som vill gör en lite mer seriös satsning på att förbättra sin rodd. Tiden verkar däremot ganska svårslagen.

myggan
2008-12-30, 11:00
Och här är filmen på 100m om någon vill se. Sluttid 13.9 men Rob själv skriver följande i kommentarerna:

"I think ave split for the 13.7sec 100m record is 1:08.5/500m. Remember this is done on venue racing software. Without this, my 100m pb is 13.2sec and 1:06.0/500m ave split."

100m:
WHYqCqGiDUE

300m:
TC9nIaOzjsA
Final time for 300m = 42.6sec
Average pace = 1:10.8 /500m
Initial peak speed was 1:05
Most of the race was done at 1:09's
Stroke rate = around 50spm

Man ser ju tydligt att hans teknik anpassas mer och mer för korta distanser ju kortare dom blir. Han säger själv att han ror teknikmässigt på ett helt annat sätt om han ror 2000 meter vilket är ganska förståligt. :)

Ignatius72
2008-12-30, 11:56
Har kollat på filmerna i tråden och de är ju minst sagt imponerande. Otroligt att de kan alstra så mycket kraft, de ser ju inte ens ut som om de tar i (på de längre distanserna). Det är väl bara att träna.

padman
2008-12-30, 20:05
Kan världsrekordet på 500m verkligen bara vara 1.14? Jag har inte kört mycket concept2 och jag har persat 1.23. Vet att en småtjock Sven Carlsen har gjort 1.18

Är distansen för kort för att får vettiga tider eller?
HERREGUD*gah!* har klarat 500m på 1:09 kör på 10:an och hårt som fan. min längd kanske är fördelen.

MasterChief
2008-12-30, 20:57
HERREGUD*gah!* har klarat 500m på 1:09 kör på 10:an och hårt som fan. min längd kanske är fördelen.

Ja, och min penis är 47cm. Slak.

Yankeee
2008-12-31, 09:15
Ja, och min penis är 47cm. Slak.

Menar du att du inte tror på en 16 åring som säger sig ha kapat världsrekordet med 5 sekunder?

MasterChief
2008-12-31, 09:37
Menar du att du inte tror på en 16 åring som säger sig ha kapat världsrekordet med 5 sekunder?

Självklart har han det. Han utvecklar mer kraft än självaste Magnus Samuelsson.
Man ska inte underskatta dagens ungdom.

Ignatius72
2008-12-31, 10:14
Menar du att du inte tror på en 16 åring som säger sig ha kapat världsrekordet med 5 sekunder?

På -50 talet köpte min mosters man ett friidrottskit med löparskor och ett tidtagarur. Han mätte upp 100m i skogen, la sig ner i startläge, han drog på med klockan i näven och konstaterade när han passerat mållinjen att han slagit världsrekord. "Nog för att jag är snabb, men världsrekord, i svag uppförsbacke". Noggrann som han var så knallade han tillbaka för att göra om proceduren. Världsrekord igen. Nu började även Olle ana oråd, två världsrekord på rad, i uppförslut. En liten närmare koll på klockan visade att den inte var gjord för att hålla i handen och springa samtidigt, den följde devisen två fram en bak.

openside
2008-12-31, 13:44
Kul med en rodd tråd. Kör själv crossfit och har fått lite dille på c2 rodd det sista då jag upptäckt att det går en tävling här i Vänersborg i början av feb som jag tänkte vara med i har provat 2000m en gång fick då tiden 7:20 och tror att jag kan slipa den lite till får jag tid på under 7 så är jag super nöjd.

Läste för övrigt att Lassi Karonen drog ca 5:45 på 200m (kommer inte ihåg exakt.)

Får lov att säga att en av de roligaste sakerna med crossfit är att man kommer i kontakt med så mycket olika sporter så som rodden här och gymnastik och tyngdlyftning och och och hahaha kul är det iaf

Hobbes du får komma till Vänersborg och tävla i februari vore skitkul

hare

läs mer på crossfitrugby.blogspot.com

mjukglass
2008-12-31, 13:53
HERREGUD*gah!* har klarat 500m på 1:09 kör på 10:an och hårt som fan. min längd kanske är fördelen.

Du är grym! *rolleyes*

padman
2008-12-31, 16:16
ska till gymmet idag kan ta med mig kameran och köra 500m igen. fixar bild som bevis.

skaparn
2008-12-31, 16:29
ska till gymmet idag kan ta med mig kameran och köra 500m igen. fixar bild som bevis.

Det är nästan så att jag ställer in nyårsplanerna för att stanna hemma och vänta på den filmen.

burre
2009-01-01, 04:50
ska till gymmet idag kan ta med mig kameran och köra 500m igen. fixar bild som bevis.

You my man, are doped! I belive in ya brother. Stay black and proud!

MasterChief
2009-01-01, 15:33
ska till gymmet idag kan ta med mig kameran och köra 500m igen. fixar bild som bevis.

Nu har jag snart suttit här i 24h och frugan vill skiljas eftersom hon inte insåg att detta scoop var viktigare än nyårsafton.

Var är filmen?

skaparn
2009-01-01, 15:59
Nu har jag snart suttit här i 24h och frugan vill skiljas eftersom hon inte insåg att detta scoop var viktigare än nyårsafton.

Var är filmen?

Precis! Jag vill gå och kissa snart.

MasterChief
2009-01-01, 17:39
Alltså, om jag hade som 16-åring slagit världsrekordet i en sport som tiotusentals tävlar i skulle jag vara lite ivrig att bevisa det för omvärlden. Coolt att man som gänglig tonåring slår Lassi Karonen utan någon övning alls.

Vad är det jag missar?

myggan
2009-01-01, 20:59
Alltså, om jag hade som 16-åring slagit världsrekordet i en sport som tiotusentals tävlar i skulle jag vara lite ivrig att bevisa det för omvärlden. Coolt att man som gänglig tonåring slår Lassi Karonen utan någon övning alls.

Vad är det jag missar?

Finns det andra roddmaskiner som visar fel värden vid en felinställning av någon sort ? Bara en tanke.

Hobbes
2009-01-01, 21:05
Finns det andra roddmaskiner som visar fel värden vid en felinställning av någon sort ? Bara en tanke.

Internets påverkan på utsagor är en annan tanke!

myggan
2009-01-02, 00:19
Påverkar det mycket hur man ställer in fothöjden ? Det finns väl 5 lägen tror jag och jag har aldrig egentligen reflekterat på vad den brukar vara inställd på.

WHITEFOLKS
2009-01-02, 02:20
Tyvärr tror jag ni kan glömma det hela för man kunde se tidigare idag att padman var inne och läste i den här tråden (utan att svara).

padman
2009-01-02, 03:55
ska jag lägga upp bilden eller vad tycker ni? tog med kameran och det blev ej 1:09 som förra gången.

burre
2009-01-02, 04:14
Ja gärna!

padman
2009-01-02, 06:29
Ja gärna!

jag har varit förkyld så jag har inte kunnat träna eller rott(stavfel?) men jag är frisk nu och ska till gymmet kl:0700 har käkat Rage + druckit massor med kaffe. så jag tar också med mig mobiltelefonen om du vill ringa eller nåt. kommer tillbaka lite senare med bilder =)*yourock*

MasterChief
2009-01-02, 07:56
Finns det andra roddmaskiner som visar fel värden vid en felinställning av någon sort ? Bara en tanke.

Menar du med andra, inte Concept? I så fall vet jag inte. Jag har bara använt en vattenrodd några gånger men minns inte riktigt. Oavsett är det bara Concepts maskiner som gäller. De kan ju också ge lite olika värden pga av massor av saker. Generellt blir de dock inte lättare med tiden.

Påverkar det mycket hur man ställer in fothöjden ? Det finns väl 5 lägen tror jag och jag har aldrig egentligen reflekterat på vad den brukar vara inställd på.

Det handlar bara om att den ska passa alla oavsett fotstorlek. Sätter man den inte på tårna så påverkar det nog inte mycket.

MasterChief
2009-01-02, 10:59
jag har varit förkyld så jag har inte kunnat träna eller rott(stavfel?) men jag är frisk nu och ska till gymmet kl:0700 har käkat Rage + druckit massor med kaffe. så jag tar också med mig mobiltelefonen om du vill ringa eller nåt. kommer tillbaka lite senare med bilder =)*yourock*

Hur gick det?

Hobbes
2009-01-02, 11:13
Det handlar bara om att den ska passa alla oavsett fotstorlek. Sätter man den inte på tårna så påverkar det nog inte mycket.

Ja, jag har kollat en del instruktionsfilmer nu och tror att min egentliga innehöll fotens placering. Alltså, jag tror jag många gånger helt enkelt "glider" fram för långt såsom Angela visar i den videon jag länkade till i en tidigare post. Detta gör att mina hälar lyfter och jag förlorar kraft.

Tack för ditt svar, tror nog att jag frågade om fel sak och genom ditt svar och mitt sökande fann jag vad jag letade efter. Ny kunskap ställer nya frågor enkelt sammanfattat!

Hobbes
2009-01-02, 11:15
Hobbes du får komma till Vänersborg och tävla i februari vore skitkul



Berätta mer, det kanske är fler som är sugna och vill komma - nu har jag inga monstertider närmare 7 minuter på 2000 meter. Men skulle det finnas möjlighet och tid vore det ju superskoj att testa en tävling bara för att lära sig något nytt!

Logga dig på Concepts hemsida som jag länkade till kan vi vara ett gäng som tävlar emot varandra på nätet!!

aggression
2009-01-02, 12:09
Körde idag för förta gången, körde bara 500 meter och tiden blev 2:07. Skitkasst, men den ska ner under 2 minuter nästa pass, ska nog ändra motståndet då också tror jag tog på lite för lätt för jag fick dra som en galning. (hade den på 3).

padman
2009-01-02, 12:46
Hur gick det?
haha*drool* mitt gymkort funkar inte längre. måste köpa nytt för 190kr/månad.. vet dyrt men ändå roligt *slap*
men receptionen öppnar igen klockan 15:00 så kan jag köpa det *cry* okej förlåt för att det har dröjt*kissass*

MasterChief
2009-01-02, 13:05
Körde idag för förta gången, körde bara 500 meter och tiden blev 2:07. Skitkasst, men den ska ner under 2 minuter nästa pass, ska nog ändra motståndet då också tror jag tog på lite för lätt för jag fick dra som en galning. (hade den på 3).

Ja, lite tyngre kan du ha det var inte belastningen som var problemet. Jag kan utan vidare ligga och köra i 1:50 tempo med 28 drag/min på 3:an i 10.000 meter.

Lär dig teknik innan du tokkör.

MasterChief
2009-01-02, 13:14
haha*drool* mitt gymkort funkar inte längre. måste köpa nytt för 190kr/månad.. vet dyrt men ändå roligt *slap*
men receptionen öppnar igen klockan 15:00 så kan jag köpa det *cry* okej förlåt för att det har dröjt*kissass*

Ja, mycket ursäkter är det. Du vet att du ror bättre än Matthias Siejkowski (205cm/105kg) som är sjufaldig världsmästare? Hans PB på 2000m är 5.37 och höll sig i sex år innan det slogs av Rob Waddell som är olympisk mästare i rodd.

Så vad tror du om dina chanser?

Ekman_
2009-01-02, 13:16
Har själv varit roddare och när alla säger att ni kör på tungt motstånd och säger att det är mycket jobbigare, har ni ens kört?

Man ska köra där det går snabbast, och det går inte snabbast på 10ans motstånd. Inte ens topproddarna i världen kör på mycket motstånd.


Förövrigt så har jag rott 1,27 på 500 meter och har varit sm 3a på 1000 meters sträckan, fast i båt då :)

Yankeee
2009-01-02, 13:31
Har själv varit roddare och när alla säger att ni kör på tungt motstånd och säger att det är mycket jobbigare, har ni ens kört?

Man ska köra där det går snabbast, och det går inte snabbast på 10ans motstånd. Inte ens topproddarna i världen kör på mycket motstånd.


Förövrigt så har jag rott 1,27 på 500 meter och har varit sm 3a på 1000 meters sträckan, fast i båt då :)

Klart det är jobbigare att ro med mer motstånd. Förklara gärna varför det inte är det om du inte håller med.

Du kan inte jämföra topproddarna med medelgymmaren. Som redan konstaterats i tråden krävs det en del träning för att kunna ro snabbt på lägre motstånd, på t.ex. 10 kan de flesta ro hyfsat snabbt utan träning bara de har lite muskler.

MasterChief
2009-01-02, 14:03
Klart det är jobbigare att ro med mer motstånd. Förklara gärna varför det inte är det om du inte håller med.


Det är bara jobbigare om hastigheten är högre än med lägre motstånd.

Yankeee
2009-01-02, 14:09
Det är bara jobbigare om hastigheten är högre än med lägre motstånd.

Det är väl med rodd som med typ allt annat att mer motstånd kräver mer energi? Jag frågar nu alltså.

MasterChief
2009-01-02, 14:24
Det är väl med rodd som med typ allt annat att mer motstånd kräver mer energi? Jag frågar nu alltså.

Effekten (vilken är tätt sammankopplat med energin) avgörs av flera faktorer än själva "motståndet". Ligger du i 1:45 tempo så utvecklar du 302 watt oavsett vad pinnen står på.

Det är som med cykel. Har du tyngsta växeln och blir sjukt ägd av skaparn som susar förbi med lättare växel så utvecklar han betydligt mer effekt (vilket då ger att han gör av med mer energi).

Yankeee
2009-01-02, 14:27
Effekten (vilken är tätt sammankopplat med energin) avgörs av flera faktorer än själva "motståndet". Ligger du i 1:45 tempo så utvecklar du 302 watt oavsett vad pinnen står på.

Det är som med cykel. Har du tyngsta växeln och blir sjukt ägd av skaparn som susar förbi med lättare växel så utvecklar han betydligt mer effekt (vilket då ger att han gör av med mer energi).

Tack för förklaringen!

Hobbes
2009-01-02, 14:28
Tack för förklaringen!

+1

Mitt rodd har nått nya tider (lägre) sen denna tråden började, gjorde PB på 2000 meter idag!

MasterChief
2009-01-02, 14:43
Tack för förklaringen!

Vassego :)

+1

Mitt rodd har nått nya tider (lägre) sen denna tråden började, gjorde PB på 2000 meter idag!

Ja men härligt. Vågar man fråga vad?

Själv är mitt PB 6.32 men det är gammalt. Det skulle jag aldrig nå idag :-/

MasterChief
2009-01-02, 14:54
Jag kan ju passa på att visa lite räkneexempel som kan vara användbara:

Effekten man utvecklar får man fram genom:
Effekt = 2,8 / ((hastighet/500)^3)

Där hastigheten är tid/500 meter omräknat i sekunder. Så ligger man och kör på 1:45 ger det:
2,8/((105/500)^3) = 302 Watt

Sen finns det lite varianter att komma fram till vad det motsvarar i syreupptagningsförmåga, tex:
VO2 (l/min) = 0.01472 x effekt + 0.25039

Vilket ger att man använder sig av 0,01472*302 + 0,25039 = 4,7 L/min (Ja, om arbetet är aerobiskt vill säga).

Vill man veta hur mycket energi/min det motsvarar så multiplicera värdet med 5 (ca) vilket ger 4,7*5=23,5 , vilket ger 23,5*60 = 1400 Kcal/timme

(Detta är statistiska beräkningar och avvikelser förekommer givetvis).

Hobbes
2009-01-02, 15:05
Ja men härligt. Vågar man fråga vad?

Själv är mitt PB 6.32 men det är gammalt. Det skulle jag aldrig nå idag :-/

Jag har legat precis under 9 minuter under en lång tid, mitt bästa är nog 8:40 eller liknande!

Har alltså bara legat på 10 i motstånd hela tiden, visst det är inte optimalt jag inser det nu när jag kollar maxpuls och snittpuls!

Idag efter frukost: 2000m, 8:18:04 min

Notera att jag tänkte väldigt fel - skulle göra detta passet:

Taget från: http://www.crossfitendurance.com/

C2: 3 x 1k repeats not deviating more then 5 seconds. 2 min recoveries.

Foul If you deviate more then specified

Foul: 20 pistol squats (10 each side)

Givetvis tänkte jag 2000m när jag satte igång - hur som helst så blev tiderna:

#1 2000m - 8:18
#2 1000m - 4:32 (försökte nå mellantiden på #1)
#3 1000m - 4:36

Så det blev "pistols":thumbup:

Jag inser nu att jag skall komma ner sub 8 min med lite extra träning och teknik träning! Noterade nu efter mitt tidigare inlägg att jag glidit fram för långt vilket gör att jag förlorar kraft! Det var bättre idag!

wintersnowdrift
2009-01-02, 15:07
Tack för förklaringen!

Var det "ägd av skaparn som susar förbi" som gjorde den lätt att relatera till?

//Kristin

z_bumbi
2009-01-02, 15:09
Utvecklad effekt och hur jobbigt det upplevs behöver iofs inte sammanfalla linjärt, faktorer som kan vara intressanta är t ex hur stor del av maximal kraftutveckling som används i varje "roddtag" och vad någon är tränad för att utföra.

Yankeee
2009-01-02, 15:10
Var det "ägd av skaparn som susar förbi" som gjorde den lätt att relatera till?

//Kristin

Haha, ja!

MasterChief
2009-01-02, 15:19
Utvecklad effekt och hur jobbigt det upplevs behöver iofs inte sammanfalla linjärt, faktorer som kan vara intressanta är t ex hur stor del av maximal kraftutveckling som används i varje "roddtag" och vad någon är tränad för att utföra.

Ja, det är ju sant. Det är som med cykling och kadens.

MasterChief
2009-01-02, 15:21
Givetvis tänkte jag 2000m när jag satte igång - hur som helst så blev tiderna:

#1 2000m - 8:18

Jag inser nu att jag skall komma ner sub 8 min med lite extra träning och teknik träning! Noterade nu efter mitt tidigare inlägg att jag glidit fram för långt vilket gör att jag förlorar kraft! Det var bättre idag!

Bra jobbat! Du kommer lätt nå sub8 snart. :)

Yankeee
2009-01-02, 15:22
Nu är det nästan så att jag måste söka upp en C2-maskin och ro 2000 meter.

Hobbes
2009-01-02, 15:24
Nu är det nästan så att jag måste söka upp en C2-maskin och ro 2000 meter.

Vad väntar du på - jag väntar på att du skall skapa en logg på Concepts hemsida och tävla emot mig där!*cupid*

Edit: Också, jag glömde lägga till också!!

Hobbes
2009-01-02, 16:51
Masterchief et al.: Angående det vi diskuterat, jag ror nu mer i teknik såsom han gör, går alltså inte så långt fram med sätet.

Det jag tycker är anmärkningsvärt är våran diskussion angående "motstånd" han verkar ligga på 5an i sin rodd - men ligger på väl över 40 i roddtag (eller hur man nu uttrycker det). Det visar lite på vilken intensitet han han har i sin rodd eller är jag fel ute - det är så jag förstått diskussionen nämligen!?

0730y9aiXp8

Nödlänkar om den inte fungerar: http://www.youtube.com/watch?v=0730y9aiXp8 och http://media.crossfit.com/cf-video/NorthwestCrossFit_Burns500m118.mov

Detta är något jag kommer att sträva efter att öka antal "roddtag" eller hur man nu uttrycker det!

MasterChief
2009-01-02, 17:51
Är på jobbet och där är YouTube blockat :-/

Kollar ikväll.

wesaft
2009-01-02, 18:06
Kul tråd, jag gjorde 7.14 min på 2000m i juli med motstånd 3, ska försöka slipa fram kraftullare drag. Eller försöka ro oftare helt enkelt :)

Jag gillar att ha skoinstälningen så högt upp som möjligt, även om jag har stora fötter, känns lite som att stå så nära stången i marklyft som möjligt, då minskar också risken att man hoppar av sitsen en gnutta tycker jag då kraften itne blir uppåt utan mer rakt bak.

Jag kör den avslappnade stilen med kutad rygg och avslappande axlar, försöker känna att kedjan hänger i latsen i början av draget.

MasterChief
2009-01-02, 19:01
Masterchief et al.: Angående det vi diskuterat, jag ror nu mer i teknik såsom han gör, går alltså inte så långt fram med sätet.

Det jag tycker är anmärkningsvärt är våran diskussion angående "motstånd" han verkar ligga på 5an i sin rodd - men ligger på väl över 40 i roddtag (eller hur man nu uttrycker det). Det visar lite på vilken intensitet han han har i sin rodd eller är jag fel ute - det är så jag förstått diskussionen nämligen!?


Detta är något jag kommer att sträva efter att öka antal "roddtag" eller hur man nu uttrycker det!

Tycker nog att det ser ut som han ligger högre än 5:an (vilket är ju rätt vanligt på 500m). Antal drag man gör är ju också "oväsentligt". Drar man snabbare behöver man inte utveckla samma kraft/drag som vid lägre frekvens. Det gäller att hitta optimala antalet drag och det är olika beroende på kroppslängd osv. På 2000m är nog snittet runt 32-35 och på 500m lite högre (framförallt om man är kortare). Det idealiska är givetvis att kunna hålla kraftutveckligen och samtidigt öka frekvensen. Men någonstans går brytpunkten där tekniken blir lidande och du förlorar fart.

Ligger man upp mot 45 tror jag det är väldigt svårt att tekniskt hinna med, och drar man långsammare än 20-22 så måste man nästan stanna av. Allt mellan dessa är sedan bra beroende på stil och kroppskonstitution. Men de flesta verkar trivas bäst runt 30.

myggan
2009-01-02, 22:10
Körde 2000 meter idag och försökte nöta in lite teknik men det är svårt. Det bästa hade förmodligen varit att filma sig själv förmodar jag.
Jag har nog en tendens att börja dra med armarna för tidigt och inte låta benen göra jobbet fullt ut, fast det jag alltid känner mig trött först i (mjölksyramässigt) i rodden är låren. Är det vanligt ?
Var lite ovant med lägre motstånd också. Har alltid kört på 10 innan, och nu testade jag på 5, men det känns bra för nu tänker jag i alla fall på hur jag ror. :thumbup:

Hobbes
2009-01-02, 22:19
Tycker nog att det ser ut som han ligger högre än 5:an (vilket är ju rätt vanligt på 500m). Antal drag man gör är ju också "oväsentligt". Drar man snabbare behöver man inte utveckla samma kraft/drag som vid lägre frekvens. Det gäller att hitta optimala antalet drag och det är olika beroende på kroppslängd osv. På 2000m är nog snittet runt 32-35 och på 500m lite högre (framförallt om man är kortare). Det idealiska är givetvis att kunna hålla kraftutveckligen och samtidigt öka frekvensen. Men någonstans går brytpunkten där tekniken blir lidande och du förlorar fart.

Ligger man upp mot 45 tror jag det är väldigt svårt att tekniskt hinna med, och drar man långsammare än 20-22 så måste man nästan stanna av. Allt mellan dessa är sedan bra beroende på stil och kroppskonstitution. Men de flesta verkar trivas bäst runt 30.

Ok, tack så mycket, ja, jag testar mig fram nu vilket som är mest optimalt i motstånd nämligen! Jag tänker på mycket just nu då jag nöter teknik, vill vara optimal och samtidigt få en underbar träningssession - ska bli skönt när det sammanfaller och man hittar C2-Zen*cupid*

openside
2009-01-03, 20:18
Berätta mer, det kanske är fler som är sugna och vill komma - nu har jag inga monstertider närmare 7 minuter på 2000 meter. Men skulle det finnas möjlighet och tid vore det ju superskoj att testa en tävling bara för att lära sig något nytt!

Logga dig på Concepts hemsida som jag länkade till kan vi vara ett gäng som tävlar emot varandra på nätet!!

Vet inte om jag kan kalla det monster tider men men.

Här finns mer info http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Svenska%20Inomhusrodden&id=162
det finns länkar vidare i den länken.

Skall logga mig på concept2 nu direkt.

Ha det

WHITEFOLKS
2009-01-03, 20:26
Monstertiderna står padman för.

WHITEFOLKS
2009-01-06, 12:58
haha*drool* mitt gymkort funkar inte längre. måste köpa nytt för 190kr/månad.. vet dyrt men ändå roligt *slap*
men receptionen öppnar igen klockan 15:00 så kan jag köpa det *cry* okej förlåt för att det har dröjt*kissass*

Skippade du att skaffa nytt kort?

MasterChief
2009-01-06, 13:25
Skippade du att skaffa nytt kort?

Maskinen är nog trasig, eller nåt.

MaF
2009-01-06, 14:08
Jaha, efter att ha läst denna tråd "i smyg" några gånger har ni nu fått en ny consept 2 -anhängare på halsen.
Blev sugen på att testa 2000m efter lyftandet idag och gjorde 2 tider på 8 min...
Kan säga att det finns mycket att förbättra så jag kommer att kapa ner den tiden rejält och lätt framöver - jag har liksom inte den konditionen som en del av er verkar ha. Ska också hitta något slags upplägg på att träna rodden vid sidan om lyftningen.

Gör ni några förbättringar? (ja, förutom Paddelmannen då...)

diskonto
2009-01-06, 18:28
MasterChief: Jag ror ibland, och gjorde bland annat 7:14 på 2000m för ett tag sen. Detta var personligt rekord (folk som inte rott nära sitt max fattar verkligen inte hur exponentiell kurvan för lidande blir av att plocka sekunder!). Skulle såklart, som de flesta, gärna göra sub 7 någon gång (dessutom har min träningskompis gjort detta, svider ju extra såklart).

http://crossfituppsala.blogspot.com/2008/12/sm-explosioner-och-ett-uppntt-rsml.html var den dagen. Finns bild på statistiken.

Frågan gäller framförallt om du tycker jag har för lågt SPM (ligger klockrent runt 29-30 hela vägen som du ser)? Jag har alltid inbillat mig att lågt spm och kraftfulla och långa drag skulle vara bättre än (rimligen?) kortare drag och högre spm? Men du har nämnt något högre spm i tråden för 2000m?

Jag är lätt (~75kg), men hyffsat lång (1,83cm), så ett minus och ett plus där. Inbillar mig att jag har hyffsat bra drag (men det vet jag ju förstås inte, har ju bara läst mig/youtubeat mig till min uppfattning om roddteknik).

Just den här gången hade jag innan cyklat 2 mil (fixed) samt kört 5x5 tunga back squats dan innan - kan förklara en LITEN del av mitt sammanbrott efter 1000m, även om jag aldrig skulle skylla på nåt sånt. Det ska man kunna ta så länge man inte tävlar. Kändes strålande första 500 (trodde jag skulle kunna fixa sub 7), och även vid 1000 så kändes det förhållandevis bra (hade nån sekund sämre tempo än sub 7), men sen var det inte lika roligt (jag HATAR att ro 2000 - alla andra distanser känns fan lättare). Ror inte överdrivet mycket, har för mycket träning att göra (detta var andra gången på 2000m under 2008), så jag kanske bara borde ro mer.

MasterChief
2009-01-06, 18:38
MasterChief: Jag ror ibland, och gjorde bland annat 7:14 på 2000m för ett tag sen. Detta var personligt rekord (folk som inte rott nära sitt max fattar verkligen inte hur exponentiell kurvan för lidande blir av att plocka sekunder!). Skulle såklart, som de flesta, gärna göra sub 7 någon gång (dessutom har min träningskompis gjort detta, svider ju extra såklart).

http://crossfituppsala.blogspot.com/2008/12/sm-explosioner-och-ett-uppntt-rsml.html var den dagen. Finns bild på statistiken.

Frågan gäller framförallt om du tycker jag har för lågt SPM (ligger klockrent runt 29-30 hela vägen som du ser)? Jag har alltid inbillat mig att lågt spm och kraftfulla och långa drag skulle vara bättre än (rimligen?) kortare drag och högre spm? Men du har nämnt något högre spm i tråden för 2000m?

Jag är lätt (~75kg), men hyffsat lång (1,83cm), så ett minus och ett plus där. Inbillar mig att jag har hyffsat bra drag (men det vet jag ju förstås inte, har ju bara läst mig/youtubeat mig till min uppfattning om roddteknik).

Just den här gången hade jag innan cyklat 2 mil (fixed) samt kört 5x5 tunga back squats dan innan - kan förklara en LITEN del av mitt sammanbrott efter 1000m, även om jag aldrig skulle skylla på nåt sånt. Det ska man kunna ta så länge man inte tävlar. Kändes strålande första 500 (trodde jag skulle kunna fixa sub 7), och även vid 1000 så kändes det förhållandevis bra (hade nån sekund sämre tempo än sub 7), men sen var det inte lika roligt (jag HATAR att ro 2000 - alla andra distanser känns fan lättare). Ror inte överdrivet mycket, har för mycket träning att göra (detta var andra gången på 2000m under 2008), så jag kanske bara borde ro mer.

Du ror bra, men behöver öva mer specifikt på rodd. Att köra allt möjligt och sedan klämma dit ett 2000 meters pass då och då ger ingen framgång. Vill du verkligen få ner tiden måste du under en tid prioritera rodden. Vi pratar långa pass (1-1.5 mil) och intervaller av olika slag. Du måste få upp uthålligheten i överkroppen! Rent spontant känns det som du skulle kunna höja frekvensen en aning, men det är inte där det felar, det är totalvolymen av roddträning som måste bli högre, mycket högre, ifall tiderna ska förbättras mer än marginellt.

diskonto
2009-01-06, 19:24
Jag kör intervaller (korta, av tabata-typ) då och då. Mycket mer tid att lägga på rodd har jag tyvärr inte just nu. Kanske kans försöka periodisera in det någon gång under nästa år, men tyvärr är prioriteringen för första halvan av 2009 redan lite full med annat... Vore ju förstås kul med sub 7 någon gång. Tror du jag kan närma mig med 1-2 intervaller per vecka, samt något eller några längre pass (5000m+) i månaden, för att sedan fokusera helt på detta under ett par veckor före eller efter sommaren? Eller är det bortkastad tid och 7:10 (tror jag att jag kan göra en bra dag nu) det lägsta jag kan nå med nuvarande typ av programmering?

MasterChief
2009-01-06, 19:59
Jag kör intervaller (korta, av tabata-typ) då och då. Mycket mer tid att lägga på rodd har jag tyvärr inte just nu. Kanske kans försöka periodisera in det någon gång under nästa år, men tyvärr är prioriteringen för första halvan av 2009 redan lite full med annat... Vore ju förstås kul med sub 7 någon gång. Tror du jag kan närma mig med 1-2 intervaller per vecka, samt något eller några längre pass (5000m+) i månaden, för att sedan fokusera helt på detta under ett par veckor före eller efter sommaren? Eller är det bortkastad tid och 7:10 (tror jag att jag kan göra en bra dag nu) det lägsta jag kan nå med nuvarande typ av programmering?

Ingen aning faktiskt. Hur bra kondition har du? Vad springer du milen på?

diskonto
2009-01-06, 20:18
Har förhållandevis strålande kondition i högintensiva intervaller, längre distanser är jag klart sämre på. Springer 5km (bana) på strax under 20. Milen på kanske 45 (var ett tag sen... Hatar att springa, men biter ihop då och då. Har sällan tid för så långa pass som 45 minuter heller - kan vara ursäkt för att jag blir uttråkad). Cyklar runt 7-10 mil i veckan (fixerat = bättre träning) också när det inte är för mycket snö också förutom min vanliga träning.

Fick ihop 130 pass som jag skulle säga kan förbättra kondition under 2008 (kort metcon+medium metcon+lång metcon+intervall+längre aerobisk kondition). Det blev dock klart förre under sista delen av året, då styrka och tyngdlyftning premierades.

Förstår att det är svårt att säga. Vi får väl se antar jag :-)

MasterChief
2009-01-06, 22:03
Har förhållandevis strålande kondition i högintensiva intervaller, längre distanser är jag klart sämre på. Springer 5km (bana) på strax under 20. Milen på kanske 45 (var ett tag sen... Hatar att springa, men biter ihop då och då. Har sällan tid för så långa pass som 45 minuter heller - kan vara ursäkt för att jag blir uttråkad). Cyklar runt 7-10 mil i veckan (fixerat = bättre träning) också när det inte är för mycket snö också förutom min vanliga träning.

Fick ihop 130 pass som jag skulle säga kan förbättra kondition under 2008 (kort metcon+medium metcon+lång metcon+intervall+längre aerobisk kondition). Det blev dock klart förre under sista delen av året, då styrka och tyngdlyftning premierades.

Förstår att det är svårt att säga. Vi får väl se antar jag :-)

Skulle nog säga du ligger relativt nära ditt max med tanke på din kondition. Du lär ligga runt 55-60 i syreupptagning och det motsvarar ungefär 1.45 tempo vid maximal aerob ansträngning (tänk på att jag målar med väldigt bred pensel nu). Det är förmodligen därför du klappade ihop rejält sista 1000m eftersom du låg allt för högt över din mjölksyratröskel. Det finns bara en lösning om det ska till en förbättring och det är att förbättra konditionen. Jag är lite "old school" och tror att långa sega pass är en förutsättning för att kunna bygga riktigt bra kondition.
Sen är rodd och löpning väldigt olika grenar där ett bra värde i löpning inte alls kan utnyttjas fullt ut i rodden eftersom överkroppen är med på ett helt annat sätt.

diskonto
2009-01-06, 22:30
Tack för input! Jag är bara intresserad av att ha en bred generell fysisk förmåga - utöver denna har jag inte tid att fokusera FÖR mycket på enstaka grenar. Du har säkert rätt i att jag ror för lite, och du har säkert också rätt i att 1:45 tempo helt enkelt ligger strax över min syreupptagningsförmåga (verkar rimligt baserat på att tiden jag inte längre kan hålla det tempot sammanfaller rätt fint med att jag antagligen börjar jobba strikt aerobt).

Långa sega pass är tyvärr inte nån större möjlighet för oss med heltidsjobb samt fru&barn med allt vad det innebär. Kan såklart stoppa in nåt då och då (eller - jag BÖR såklart jobba med lägre intensitet under längre tid då och då), och vi får se vart det leder. Roddintervaller passar också utmärkt som "finisher" efter vanliga pass, och jag har märkt strålande resultat tidigare efter sådana. När våren kommer ska jag sprinta mer på bana också - lär inte stjälpa heller.

Kan filma mitt drag nån gång också om du vill hjälpa till att förbättra detta också.

MasterChief
2009-01-06, 22:34
Tack för input! Jag är bara intresserad av att ha en bred generell fysisk förmåga - utöver denna har jag inte tid att fokusera FÖR mycket på enstaka grenar. Du har säkert rätt i att jag ror för lite, och du har säkert också rätt i att 1:45 tempo helt enkelt ligger strax över min syreupptagningsförmåga (verkar rimligt baserat på att tiden jag inte längre kan hålla det tempot sammanfaller rätt fint med att jag antagligen börjar jobba strikt aerobt).

Långa sega pass är tyvärr inte nån större möjlighet för oss med heltidsjobb samt fru&barn med allt vad det innebär. Kan såklart stoppa in nåt då och då (eller - jag BÖR såklart jobba med lägre intensitet under längre tid då och då), och vi får se vart det leder. Roddintervaller passar också utmärkt som "finisher" efter vanliga pass, och jag har märkt strålande resultat tidigare efter sådana. När våren kommer ska jag sprinta mer på bana också - lär inte stjälpa heller.

Kan filma mitt drag nån gång också om du vill hjälpa till att förbättra detta också.

Långa sega pass funkar med heltidsjobb och familj. Gör som mig, gå upp 5 på lördagsmorgonen. ;)

Men allvarligt. Du har ju en helt annan målbild och då ska du inte stirra dig blind på en viss tid. Bara att träna på så kommer det bli bättre sakta men säkert!

diskonto
2009-01-06, 22:49
Ah, det är som vanligt när man fokuserar på GPP - förr eller senare måste man inse att man måste specialisera lite för att komma vidare, och oftast finns det andra saker som man ligger mer efter på - just nu måste gymnastiken och tyngdlyftningen prioriteras lite. Det är tråkigt, men något man får lära sig att leva med när man försöker hålla på med "allt".

Jo, stiger upp den tiden och cyklar en mil till jobbet varje morgon i ur och skur. Men sen har det en tendens att vara full rulle tills 8 snåret på kvällen. Och om man inte suttit på hela dan lockar ofta soffan... Kanske bara är en fråga om lathet... Och ointresse. Tycker verkligen inte det är kul att plåga mig igenom långa pass... Och det ska vara kul att träna.

Men återigen, tack för din input, vi får se om jag kan pressa ner tiden ytterligare utan att ta till alltför stora åtgärder helt enkelt. Men börjar inse att det kan visa sig omöjligt att ta dom där sista 14 sekunderna utan att prioritera det under en period...

myggan
2009-02-21, 20:30
Fick nytt roddintresse nu då jag kliver ur gymmet ett tag och fokuserar på cardio.

Drog en 2000m igår som en form av start index värde för mig och fick: 7.14,3 vilket jag ändå är relativt nöjd med.
Hoppas att komma ner på tider en bit under 7 blankt till våren i alla fall.

padman
2009-06-07, 00:51
Hur går det för alla roddare här igen? Har börjat med roddmaskinen igen och har slagit nytt världsrekord.

MasterChief
2009-06-07, 08:41
Hur går det för alla roddare här igen? Har börjat med roddmaskinen igen och har slagit nytt världsrekord.

Vi la av eftersom vi blev ägda av dig.

Hobbes
2009-06-07, 10:41
Jag har loggat över 300 000 meter på Concept 2s hemsida, sedan innan jul så jag är rätt nöjd!

Har avverkat 2xhalv marathon och 1xMarathon på Concept 2!

Älskar verkligen Concept 2 rodden kör efter CrossFit endurance hemsida samt långpass om 10 000 meter och ibland 5000 meter som standard nu!

5000 meter - 20:00.6

10 000 meter - 42:23.5

Det är mina bästa tider hittills, men jag satsar på uthållighet och växlar därför intervall med långa pass där jag försöker hitta en bra pace och hålla den!

Matsa
2010-03-18, 20:50
Bumpar den här, finns en del vettig info i den.

Jag provade concept2 för första gången idag, det blev 5 intervaller på 1 minut styck. De tre första tog jag det väldigt lugnt för att känna på vilket motstånd jag ville ha och få en känsla för tekniken, de två sista tog jag i lite mer på och presterade 312m på 1 minut som bäst. Jag har ingen aning om det är bra eller inte men jag hoppas att jag kommer förbättra mig ordentligt med lite övning.

stiggelina
2010-03-18, 21:46
Körde mkt rodd ett tag, ska börja igen (bra investering, men kan va grymt jobbigt), brukade köra 10 000 men kommer inte ihåg tiden, så nu måste jag testa och se hur man står sig efter att inte ha kört på över ett år...och hur snabbt jag kan förbättra mig. Ser många som kör den på gymmet både som uppvärmning el mer och måste säga att många har väldigt dålig teknik, nästa så jag vill säga till....

Matsa
2010-03-18, 22:03
Körde mkt rodd ett tag, ska börja igen (bra investering, men kan va grymt jobbigt), brukade köra 10 000 men kommer inte ihåg tiden, så nu måste jag testa och se hur man står sig efter att inte ha kört på över ett år...och hur snabbt jag kan förbättra mig. Ser många som kör den på gymmet både som uppvärmning el mer och måste säga att många har väldigt dålig teknik, nästa så jag vill säga till....

Hade gärna fått säga till mig, har förmodligen bedrövlig teknik och skulle tacksamt ta emot tips. Var dock inne på concept2s hemsida och läste på lite förut, får väl hoppas att det ger med sig.

spoon
2010-03-18, 22:15
1 Ola norrman 1:27
2 Ola norrman 1:28
3 Ola norrman 1:29
4 Spoon 1:33
5 Ola norrman 1:35

500M

Vi brukar årligen ha en tävling på jobbet. Då kopplar vi upp maskinerna mot en projektor som visar alla banorna. Brukar vara full fart på folket på jobbet då :)

Jag är lite nyfiken på hur dom här tiderna står sig? Är det bra/medel/dåligt? Det känns som att det blir svårare och svårare att ta sig från 1:30 och nedåt.

stiggelina
2010-03-18, 22:37
Hade gärna fått säga till mig, har förmodligen bedrövlig teknik och skulle tacksamt ta emot tips. Var dock inne på concept2s hemsida och läste på lite förut, får väl hoppas att det ger med sig.

Är absolut ingen expert, men man undrar lite hur en del tänker*screwy*, som de flesta övningar tar det lite tid att få in ett bra utförande, jo det ger sig nog, viktigast är väl att man försöker vara medveten om hur man gör..som alla övningar, du gör säkert helt rätt :), när någon gör "fel, konstigt" syns det ju även för den som inte hållit på med det.

diskonto
2010-03-19, 22:51
Åh, är glad att kunna meddela att jag krossat alla mina tidigare tider. Under December så gjorde jag (med kroppsvikt runt 74,5):

500m - 1:29
1000m - 3:16
2000m (det som spelar roll!) - 6:57 (äntligen!)
5000m - 19:09

Inte fantastiska tider, men med tanke på att INTE tränar rodd alls (bara som del av CrossFit) och att jag är lättviktare (och 35-år...) så är jag grymt nöjd!

zharz
2010-03-19, 23:29
Tänkte testa att slå världsrekordet. Körde järnet och kom bara till 1:30/500m utan att köra klart, det var jobbigt som fan.

Skall nog börja ro lite mer, faktiskt riktigt roligt och jobbigt ju.

don ramon
2010-03-20, 21:15
Regga mig på Concept2 logboken idag. Har kört lite rodd sedan 2 månader tillbaka. Inte speciellt kul kan tyckas när man är van vid att ha spelat fotboll och löpt en del i spåren. Men knäna klarar inte belastningen längre. Så nu är det första gången på säkert 3 år som jag börjat köra cardio. Det är som sagt bara att trycka upp volymen på Ipoden riktigt högt och köra tills det värker.

30 min och 6700 meter klockades första träningen på concept2 loggboken in på. Nu är det bara 993300 meter kvar till miljonen är säkrad. Ska försöka klämma in två roddpass i veckan, då jag prioriterar styrketräningen just nu.

Största problemen jag märkt av är värken i gluteus och svetten i ögonen. Jag har redan förlikat mig med tanken på att ett pannband kan vara nödvändigt, möjligen om något sorts svettband på armen fungerar (jag brukar skita i hur jag ser ut på gymet, men pannband känns inte ok). Hur gör man med värken i röven? Att lägga handduken på sätet hjälper ju en del. Men efter en 20-25 minuter så känns det som om man sitter och skaver med bäckenet rakt på sätet.

Eliasso n
2013-05-14, 19:32
Skulle behöva lite hjälp med uppvärmning och taktik inför 2000m rodd.

Jag har de senaste 7 veckorna följt ett 2000m roddschema. Hade 7.20 som PB när jag började och idag under "testloppet" blev det 7.05.8. Dock är jag väldigt färsk på det här med konditionsträning så hittills har har jag bara gått på känsla när det är dags för race, vilket har gett skapliga resultat men nu återstår bara 2-3 veckor av min och chefens tävling. Han har gjort 6.54 som bäst vilket för mig i dagsläget känns svårslaget, så mitt första delmål är sub 7min.

Dagens pass såg ut som följande:
Uppvärmning
750m@2.30-2.20/500m
500m@2.10/500m
500m@2.00/500m
250m@1.50/500m
3x100m@1.45/500m

2000m
500m@1.48.2
500-1000m@1.48.6
1000-1500m@1.48.3
1500-2000m@1.40.7
=7.05.8
Började lite för tufft så att benen började kännas stumma redan efter 250m så jag sänkte tempot en aning så det är därför de första 500m är snabbare än de två kommande. När det var 500m kvar ökade jag till ~1.43-1.45-tempo för att sista 250m pendla runt 1.35-1.37.(vill jag minnas)

Vilka ändringar hade ni gjort i upplägget? uppvärmningen är nykomponerad (tidigare har jag kört ganska mycket mindre uppvärmning) men kändes bra, medan själva racet kändes lite ostrukturerat. Nästa mål är som sagt 7.00min, är det bättre att fortsätta med samma taktik, dvs börja runt 1.46-1.48 för att sedan köra en rejäl spurt på slutet eller "ska" man lägga sig direkt runt 1.45 för att sedan försöka hålla det tempot loppet ut?

Eliasso n
2013-05-25, 19:50
Gjorde precis det slutgiltiga 2000m testet och jag måste säga att det gick över förväntan. Kapade 10sekunder på mitt 11 dagar gamla PB och trillade in på 6.55.8. Nio tiondelar ifrån segern mot skepparen här ombord, fast när jag antog utmaningen för 9½ veckor sedan trodde jag aldrig att jag skulle utmana hans tid på riktigt.

http://img827.imageshack.us/img827/8492/201305252003031.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/827/201305252003031.jpg/)

Lite småsuddig bild men jag hade svårt att hålla mobilen stadigt :)

Får passa på att tipsa om concept.uk 2000m träningsprogram:http://concept2.co.uk/training/interactive.
Från 7.20.0@2000m till 6.55.8 samt 1.24.0@500m till 1.23.2 på 9 veckor kan i vart fall inte jag klaga på.

Bauto
2013-05-26, 15:37
Tack för tipset om 2k programmet Eliasson...2k passar nog mig bättre än 500m så ska nog satsa på det!

Nano-Sekund
2013-05-27, 22:55
Jag prövade att ro 2000 meter för 2 veckor sedan. (1a gången jag ror så långt) Fick 6.56 som tid.

Taktiken jag körde var att jag la mig på ett ca 1.45 tempo/500m i ca 1700 meter, sen så köttade jag på slutet. Fanns def. tid att kapa. Detta upplägg kändes bra.

Till skillnad från 500 meter så kändes det skönt att ha krut kvar innan upploppet.

Jag Ror sedan 3 veckor tillbaka efter ett eget roddprogram jag satt ihop. Ska försöka mig på en bra tid på 500 meter. När jag känner mig nöjd där så kanske man ger 2000 meter en chans också!

Ska försöka att köra 1.40 tempo vid nästa försök på 2000 meter, lär bli PAIN *spy*

Bara en INPUT i er diskussion Bauto & Eliasso n, ser fram emot era kommande försök på båda distanserna :)

BTW. Finns det någon 2000 meter rodd tråd ?

spoon
2013-05-28, 06:49
Fina tider på 2000m av Nano och Eliason! Det finns ingen 2000m rodd-tråd Nano. Starta en!

Bauto
2013-06-18, 17:04
Död tråd? Testade 500m idag igen, fick total hybris och gick ut i ett vansinnigt tempo. Med 200m kvar förvandlades mina fågelben till cement och jag kom fan knappt i mål. Satsar för övrigt på 2000m och konditionen har helt klart blivit bättre fast jag är lättare och klenare nu. Kroppsvikt ca 96kg på 195cm

Eliasso n
2013-06-18, 22:00
Tack för tipset om 2k programmet Eliasson...2k passar nog mig bättre än 500m så ska nog satsa på det!

Känns som om 2000m är roligare att träna mot än 500, 500m är för mig är en ren ångestdistans. Även om min 500m tid är generellt sett är bättre än min 2000m tid är det den sistnämnda jag är mest nöjd över.

Jag prövade att ro 2000 meter för 2 veckor sedan. (1a gången jag ror så långt) Fick 6.56 som tid.

Taktiken jag körde var att jag la mig på ett ca 1.45 tempo/500m i ca 1700 meter, sen så köttade jag på slutet. Fanns def. tid att kapa. Detta upplägg kändes bra.

Till skillnad från 500 meter så kändes det skönt att ha krut kvar innan upploppet.

Jag Ror sedan 3 veckor tillbaka efter ett eget roddprogram jag satt ihop. Ska försöka mig på en bra tid på 500 meter. När jag känner mig nöjd där så kanske man ger 2000 meter en chans också!

Ska försöka att köra 1.40 tempo vid nästa försök på 2000 meter, lär bli PAIN *spy*

Bara en INPUT i er diskussion Bauto & Eliasso n, ser fram emot era kommande försök på båda distanserna :)

BTW. Finns det någon 2000 meter rodd tråd ?

Din taktik känns rätt bra, kanske att du kan sticka ännu tidigare. Jag hade som upplägg att försöka hålla jämnt tempo 0-1500m för att därefter öka en del runt 1500-1750 och till sist gå för fullt sista 250m och trots det hade jag "för mycket" energi kvar vid målgång. Jag har dessvärre ett uppehåll i min roddträning då jag för tillfället är hemma i Sverige, dessvärre är jag rädd att det inte blir någon mer roddträning detta året, men vi får se.

Fina tider på 2000m av Nano och Eliason! Det finns ingen 2000m rodd-tråd Nano. Starta en!

Tack Spoon. Vad har du själv gjort för tid på 2000m?

Död tråd? Testade 500m idag igen, fick total hybris och gick ut i ett vansinnigt tempo. Med 200m kvar förvandlades mina fågelben till cement och jag kom fan knappt i mål. Satsar för övrigt på 2000m och konditionen har helt klart blivit bättre fast jag är lättare och klenare nu. Kroppsvikt ca 96kg på 195cm

Hehe, det där loppet påminner mig en hel del om mitt senaste 500m försök. Om jag inte minns helt fel hade jag en snarlik sluttid och hastighet *spy*

spoon
2013-06-20, 09:38
Tack Spoon. Vad har du själv gjort för tid på 2000m?


7:29

Det hade varit kul att komma under 7 min men då måste jag nog träna lite och det har jag väl egentligen inte tid eller ork till att göra. Håller med er andra om att 2000m är en mindre ångestladdad distans även om den givetvis är tung.

oberghenrik
2013-06-20, 12:27
är på på en 2000/5000/10000m tråd då det passar mig bättre än 500m vilket bara ger ångest ;-)

Bauto
2013-07-10, 18:23
Halvvägs in i min inte fullt så seriösa 2k satsning var det dags för test, gick även denna gång ut för mesigt och hade för mycket krafter kvar på slutet...har alla lagt ner rodden i sommar?

Musique
2017-02-21, 20:03
BUMP. Behöver hjälp med träningsschema för rodd 5-6 dagar i veckan (2000)

Någon som har tips på sidor med scheman, samt teknikvideos?

DudX
2017-02-21, 20:07
vad är eran bästa tid på 10km?

har bara gjort ett försök 44.33.9 vart tiden. 2.13.7/500m

Musique
2017-02-21, 20:36
vad är eran bästa tid på 10km?

har bara gjort ett försök 44.33.9 vart tiden. 2.13.7/500m

http://www.concept2.com/indoor-rowers/racing/records/world?machine=1&event=10000&gender=All&age=All&weight=All

Eric Murray har rekordet på 10.000m med tiden 31.05. Helt otroligt fort. Snabb huvudräkning ger ett snitt på 1.45/500m ish?

OnT. Har rott 10.000m på 43.10 någonting.

aryaa
2017-02-21, 21:04
BUMP. Behöver hjälp med träningsschema för rodd 5-6 dagar i veckan (2000)

Någon som har tips på sidor med scheman, samt teknikvideos?

Jag är också intresserad av detta. Hade varit grymt om det fanns ngn rodd-expert här som kunde komma till undsättning :d

Jocke67
2017-02-21, 21:35
vad är eran bästa tid på 10km?

har bara gjort ett försök 44.33.9 vart tiden. 2.13.7/500m

38 min 46 sek

MasterChief
2017-02-21, 21:54
vad är eran bästa tid på 10km?

har bara gjort ett försök 44.33.9 vart tiden. 2.13.7/500m

36 min, men det var typ 15 år sedan. Idag hade jag inte klarat under 40. Ror knappt längre.

forslund
2017-02-22, 07:59
Jag har precis bytt till ett gym med concept2-maskiner. Den enda observationen jag hunnit göra efter mina få turer i kanoten är att det är fruktansvärt jobbigt. Skitnödigt jobbigt.

Shqypnia
2017-02-22, 10:24
Va tkr ni om intervaller på roddmaskinen? Låter mer frestande än cykel eller löpband.

MasterChief
2017-02-22, 14:07
Va tkr ni om intervaller på roddmaskinen? Låter mer frestande än cykel eller löpband.

Det är oerhört jobbigt såklart men en anledning till detta är den krampaktiga positionen man befinner sig i halva tiden. Jag har rott mycket men jag har väl aldrig hamnat i ett tillstånd där jag upplever roddandet som "naturligt". Med löpning eller cykel får man ett helt annat flow.

forslund
2017-02-22, 14:12
Det är oerhört jobbigt såklart men en anledning till detta är den krampaktiga positionen man befinner sig i halva tiden.

En annan anledning är att man jobbar aktivt mer större delen av kroppen, vilket i sin tur ställer högre krav syreupptagningsförmågan.
Roddare brukar i regel ha riktigt bra värden i VO2 max-tester.

MasterChief
2017-02-22, 14:47
En annan anledning är att man jobbar aktivt mer större delen av kroppen, vilket i sin tur ställer högre krav syreupptagningsförmågan.
Roddare brukar i regel ha riktigt bra värden i VO2 max-tester.

Sant, men samtidigt är både cykel och löpning fullt tillräckliga för att ge en god träningseffekt. Roddare har hög VO2max men de är ofta stora individer eftersom kraftutvecklingen och styrkan också måste vara stor för att bli en bra roddare. VO2Max/kg för roddare är inte bättre än för andra elitidrottare. Så det är som vanligt, målet bör styra träningsvalet. Att välja enbart roddintervaller före cykelintervaller för att den aktiverar mer muskelmassa tycker jag personligen inte är så relevant. Musklerna i underkroppen räcker utmärkt för att stressa det centrala systemet (om man inte är väldigt otränad). Så man bör även beakta andra faktorer och i slutändan skulle jag nog säga att den aktivitet som man trivs bäst med är den som ger bäst resultat i slutändan. Folk som börjar köra roddintervaller brukar i regel sluta ganska omgående då det är förjävla jobbigt. Regelbundenhet är A och O för effektiv och givande intervallträning.

forslund
2017-02-22, 15:07
[...]och i slutändan skulle jag nog säga att den aktivitet som man trivs bäst med är den som ger bäst resultat i slutändan.

Diskussionen slutar påfallande ofta här. :) Helt rätt, såklart.

gnilrub
2017-02-22, 22:04
Har kört 4x4 min intervaller på roddmaskin rätt mycket. Det må vara jobbigt men det är också beroendeframkallande. För mig har det blivit en grej att försöka komma lite längre på varje intervall från pass till pass. Körde ett pass för några veckor sen efter ett längre uppehåll då jag bara hade styrketränat under drygt en månad. Tog slut fullständigt och klarade inte ens att fullfölja alla intervaller. Så min slutsats var att enbart styrketräning gör att flåset och uthålligheten försvinner fort. Efter det har jag cyklat rätt mycket och fortsatt med styrketräningen. Idag körde jag ett pass på roddmaskinen igen och då persade jag! Så för mig är den också ett bra sätt att mäta min fysiska status.

DudX
2017-02-22, 22:44
Va tkr ni om intervaller på roddmaskinen? Låter mer frestande än cykel eller löpband.

jag tycker mycket om 100m intervaller.
med 1-2min vila.

aryaa
2017-02-22, 22:53
Ingen som kör eller har kört efter något roligt upplägg? Hade vart kul att ha något att följa med ett mål. För att bara sitta och ro som en dåre är inte de roligaste :laugh:

MasterChief
2017-02-23, 06:56
Ingen som kör eller har kört efter något roligt upplägg? Hade vart kul att ha något att följa med ett mål. För att bara sitta och ro som en dåre är inte de roligaste :laugh:

Det finns många listor över roddares rekord osv. Allt från den officiella 2000 meters distansen (som är den man tävlar i riktig rodd) till miljonklubben. När jag höll så hade jag som mål att slå så många världsrekord som möjligt på 2000 meter. Nu var det ett tag sen men vid ett tillfälle så var jag bättre än alla kvinnliga rekord (uppdelat på åldersklasser) och alla män under 14 och typ 60 år.

Här har du ett urval av listor (inomhusroddare gillar sådant här så det finns mer om du letar lite):

http://www.concept2.com/indoor-rowers/racing/records/world/2000

MasterChief
2017-02-23, 07:14
Och han som har världsrekord för män är Rob Wadell, olympisk mästare i rodd. Han är 201 cm lång och vägde väl runt 105 kg som aktiv. Hans rekord på 5:36 motsvarar alltså cirka 1:24/500 meter.

http://www4.pictures.zimbio.com/gi/Rob+Waddell+Rob+Waddell+Portrait+Session+dpsRCQRnl Azl.jpg

Man and Machine
2017-02-23, 11:23
Nu var det ett tag sen men vid ett tillfälle så var jag bättre än alla kvinnliga rekord Vilken tid hade du? För många nya rekord för att uteslutningsmetoden ska fungera.

Och hur mycket träna du egentligen? 36 min på 10.000 m låter rätt bra för att vara amatör eller satsade du på rodd? (Hittar inga resultat på 10.000 m för att bekräfta det.)

gnilrub
2017-02-23, 13:26
Ingen som kör eller har kört efter något roligt upplägg? Hade vart kul att ha något att följa med ett mål. För att bara sitta och ro som en dåre är inte de roligaste :laugh:

Sök på rowing WOD

MasterChief
2017-02-23, 15:18
Vilken tid hade du? För många nya rekord för att uteslutningsmetoden ska fungera.

Och hur mycket träna du egentligen? 36 min på 10.000 m låter rätt bra för att vara amatör eller satsade du på rodd? (Hittar inga resultat på 10.000 m för att bekräfta det.)

Körde väl rodd 3-4 gånger i veckan. Sällan kortare än milen. 36 min var väl hyggligt men som vanligt är det såklart oerhört klent jämfört med vad eliten mäktar med. Här kan du söka i Concepts loggbok:

http://log.concept2.com/rankings

Man and Machine
2017-02-23, 17:13
Körde väl rodd 3-4 gånger i veckan. Sällan kortare än milen. 36 min var väl hyggligt men som vanligt är det såklart oerhört klent jämfört med vad eliten mäktar med. Här kan du söka i Concepts loggbok:

http://log.concept2.com/rankings

Lite för stor arbetsinsats för att det ska vara värt det för egen del. Orkar man (du?) träna något annat då? Kroppen känns rätt spagetti efter 5000 m. Att då minst dubbla det och köra 40 min plus.. biceps gains Goodbye!

Tack för länken. 36 min ger ungefär top 10 i Sverige utan att veta hur mycket folk satsar. Sub 35 verkar vara nålsögat :)

MasterChief
2017-02-23, 17:19
Lite för stor arbetsinsats för att det ska vara värt det för egen del. Orkar man (du?) träna något annat då? Kroppen känns rätt spagetti efter 5000 m. Att då minst dubbla det och köra 40 min plus.. biceps gains Goodbye!

Tack för länken. 36 min ger ungefär top 10 i Sverige utan att veta hur mycket folk satsar. Sub 35 verkar vara nålsögat :)

Det var länge sen och inomhusrodd var rätt nytt i Sverige. Jag fastnade och körde även en del maror. Snacka om träsmak i arslet. Men jag har en tendens att tröttna efter några månader, oavsett om det är rodd, cykel, löpning eller styrketräning.

AlexGBG
2017-05-26, 03:51
Körde idag, första gången sen i gymnasiet runt år 2000, en minut, 340 meter.

Ska nog lägga in lite roddträning för att få in lite mer variation i min träning, och kanske köra lite intervallpass eller något något.

Dock, trött och seg idag, och dagens gympass var egentligen ett "Extrapass" då jag hade tänkt att vila, så efter en minut rodd körde jag 5 set latsdrag och sen gick jag hem :D

Sheikah
2017-05-26, 04:02
Körde idag, första gången sen i gymnasiet runt år 2000, en minut, 340 meter.

Ska nog lägga in lite roddträning för att få in lite mer variation i min träning, och kanske köra lite intervallpass eller något något.

Dock, trött och seg idag, och dagens gympass var egentligen ett "Extrapass" då jag hade tänkt att vila, så efter en minut rodd körde jag 5 set latsdrag och sen gick jag hem :D

Om du vill bli riktigt bra i maskin är The Pete Plan (https://thepeteplan.wordpress.com) att rekommendera. Pete var eliteroddare och skrev tankar på sin blogg kring träningsupplägg. Följde programmet ett tag, men då förutsätts att du är van roddare. Kör några exempelpass från has HIIT/Sprint-plan 2-3 dagar i veckan så kommer du göra en fin progression på 500-1000m.

AlexGBG
2017-05-26, 07:25
Om du vill bli riktigt bra i maskin är The Pete Plan (https://thepeteplan.wordpress.com) att rekommendera. Pete var eliteroddare och skrev tankar på sin blogg kring träningsupplägg. Följde programmet ett tag, men då förutsätts att du är van roddare. Kör några exempelpass från has HIIT/Sprint-plan 2-3 dagar i veckan så kommer du göra en fin progression på 500-1000m.

Tack, ska försöka lägga in lite sånt här efter styrketräningen, dels för konditionen och dels för lite mer förbränning.

steelrich
2017-05-26, 07:47
Om du vill bli riktigt bra i maskin är The Pete Plan (https://thepeteplan.wordpress.com) att rekommendera. Pete var eliteroddare och skrev tankar på sin blogg kring träningsupplägg. Följde programmet ett tag, men då förutsätts att du är van roddare. Kör några exempelpass från has HIIT/Sprint-plan 2-3 dagar i veckan så kommer du göra en fin progression på 500-1000m.

vad behövs till 500m?

Är det konditionen som måste vara på topp? Eller styrkan? eller 50/50?

AlexGBG
2017-05-26, 07:51
vad behövs till 500m?

Är det konditionen som måste vara på topp? Eller styrkan? eller 50/50?

Jag körde som jag skrev en minut full fart så hårt jag orkade, och efter ungefär 45 sekunder kände jag hur jag verkligen tappade, så det behövs nog en del kondition/uthållighet/mjölksyratålighet även för 500 meter, i tid/effort motsvarar det nog typ 500-600 meters löpning för gemene man, man får pinna på en hel del väldigt nära/precis vid sitt max.

steelrich
2017-05-26, 10:29
Jag körde som jag skrev en minut full fart så hårt jag orkade, och efter ungefär 45 sekunder kände jag hur jag verkligen tappade, så det behövs nog en del kondition/uthållighet/mjölksyratålighet även för 500 meter, i tid/effort motsvarar det nog typ 500-600 meters löpning för gemene man, man får pinna på en hel del väldigt nära/precis vid sitt max.

Intressant, så det handlar med om uthållighet/kondition en styrka då?

MasterChief
2017-05-26, 11:52
Intressant, så det handlar med om uthållighet/kondition en styrka då?

Som Alex skrev så körde han fullt vilket inte är rätt väg att gå för ett 500 meters lopp.

Man kan konstatera att det finns en del crossfittare som är bra på 500 meter men har rätt halvdana tider på just 2000 meter (den klassiska roddistansen är 2000 meter). Ju kortare distans desto gradvis har du nytta av mer styrka. På 100 meter har världens starkaste man Brian Shaw rekordet. Han hade förmodligen varit bra på 500 meter också men matchats av hälften så tunga killar och han hade givetvis varit usel på 2000 meter. Ungefär som Usain Bolt hade presterat i löpning.

Det bästa sättet att bli bra på 500 meter är att öva mycket på distansen med olika intervallupplägg. Kombinerar man det med tung styrketräning så bör man ha chans att bli bra på denna distans. Har man även en bra "konditionsmotor" så är det givetvis gynnsamt så länge den träningen inte hämmar styrke- och styrkeuthållighetsträningen.

Rodd är även tekniskt svårt och därför bör man lägga stor tonvikt på att granska kraftkurvan och även gå igenom splitt-hastigheter för tex var 100:e meter. Det är också viktigt att förstå att dämpningen (som du ställer in med spaken) inte behöver vara på max. För många roddare är det lättare att få en bra kraftkurva och maximal verkningsgrad på en lägre dämpning. Använd dig av maskinens "Drag Factor" för att även få en förståelse för de individuella skillnader som finns mellan maskiner och få samma känsla oavsett maskin. Nivå 3 kan kännas som nivå 5 på en annan maskin vilket då ofta förändrar ens drag.

steelrich
2017-05-26, 22:59
Som Alex skrev så körde han fullt vilket inte är rätt väg att gå för ett 500 meters lopp.

Man kan konstatera att det finns en del crossfittare som är bra på 500 meter men har rätt halvdana tider på just 2000 meter (den klassiska roddistansen är 2000 meter). Ju kortare distans desto gradvis har du nytta av mer styrka. På 100 meter har världens starkaste man Brian Shaw rekordet. Han hade förmodligen varit bra på 500 meter också men matchats av hälften så tunga killar och han hade givetvis varit usel på 2000 meter. Ungefär som Usain Bolt hade presterat i löpning.

Det bästa sättet att bli bra på 500 meter är att öva mycket på distansen med olika intervallupplägg. Kombinerar man det med tung styrketräning så bör man ha chans att bli bra på denna distans. Har man även en bra "konditionsmotor" så är det givetvis gynnsamt så länge d


en träningen inte hämmar styrke- och styrkeuthållighetsträningen.

Rodd är även tekniskt svårt och därför bör man lägga stor tonvikt på att granska kraftkurvan och även gå igenom splitt-hastigheter för tex var 100:e meter. Det är också viktigt att förstå att dämpningen (som du ställer in med spaken) inte behöver vara på max. För många roddare är det lättare att få en bra kraftkurva och maximal verkningsgrad på en lägre dämpning. Använd dig av maskinens "Drag Factor" för att även få en förståelse för de individuella skillnader som finns mellan maskiner och få samma känsla oavsett maskin. Nivå 3 kan kännas som nivå 5 på en annan maskin vilket då ofta förändrar ens drag.


Tack för ett sjukt bra inlägg!

Hur bör de olika intervallerna se ut om man ska träna på att bli bra på 500m tkr du?


Och hur ser den optimala kraftkurvan ut för att bli snabb på 500m?

Och vad menar du med konditionsmotor? :)

Rahf
2017-05-26, 23:06
Som Alex skrev så körde han fullt vilket inte är rätt väg att gå för ett 500 meters lopp.

Man kan konstatera att det finns en del crossfittare som är bra på 500 meter men har rätt halvdana tider på just 2000 meter (den klassiska roddistansen är 2000 meter). Ju kortare distans desto gradvis har du nytta av mer styrka. På 100 meter har världens starkaste man Brian Shaw rekordet. Han hade förmodligen varit bra på 500 meter också men matchats av hälften så tunga killar och han hade givetvis varit usel på 2000 meter. Ungefär som Usain Bolt hade presterat i löpning.

Det bästa sättet att bli bra på 500 meter är att öva mycket på distansen med olika intervallupplägg. Kombinerar man det med tung styrketräning så bör man ha chans att bli bra på denna distans. Har man även en bra "konditionsmotor" så är det givetvis gynnsamt så länge den träningen inte hämmar styrke- och styrkeuthållighetsträningen.

Rodd är även tekniskt svårt och därför bör man lägga stor tonvikt på att granska kraftkurvan och även gå igenom splitt-hastigheter för tex var 100:e meter. Det är också viktigt att förstå att dämpningen (som du ställer in med spaken) inte behöver vara på max. För många roddare är det lättare att få en bra kraftkurva och maximal verkningsgrad på en lägre dämpning. Använd dig av maskinens "Drag Factor" för att även få en förståelse för de individuella skillnader som finns mellan maskiner och få samma känsla oavsett maskin. Nivå 3 kan kännas som nivå 5 på en annan maskin vilket då ofta förändrar ens drag.

Tack för ett sjukt bra inlägg!

Hur bör de olika intervallerna se ut om man ska träna på att bli bra på 500m tkr du?


Och hur ser den optimala kraftkurvan ut för att bli snabb på 500m?

Och vad menar du med konditionsmotor? :)

Kan flika in med personliga erfarenheter som understryker MC:s påståenden.

- Att hitta rätt roddmotstånd är guld värt för distanser längre än 500m. Jag brukar ligga runt 4-6 på dämparen, beroende på roddmaskinen då.

- Det är en helt annan upplevelse att köra 5000, än 2000m, än 500m. Huvudet har så många chanser att säga ifrån på längre distanser.

- På 500m är det ren mjölksyra och smärta. Det kan göra så förbannat ont, och väggen slår inte till på riktigt förrän 300m in.

- Konditionsmotor är ett annat ord för flås. Alltså hur tålig man är för högpulsträning med varierande intensitet, och hur bra kondis man har.

MasterChief
2017-05-27, 08:05
Tack för ett sjukt bra inlägg!

Hur bör de olika intervallerna se ut om man ska träna på att bli bra på 500m tkr du?


Och hur ser den optimala kraftkurvan ut för att bli snabb på 500m?

Och vad menar du med konditionsmotor? :)

Roddmaskinen har väldigt många finesser som inte alla känner till. Nu skiljer sig det åt beroende på version men oavsett det så skulle jag rekommendera att du lär dig dessa. Concept har en mycket bra sida full av information.

Där kan du läsa om intervallträning (allt går att förprogrammera) och förslag på olika varianter:
http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/tips-and-general-info/interval-training

Grundprinciperna för dämparen:
http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/tips-and-general-info/damper-setting-101

Hur man ska tolka kraftkurvan:
http://www.concept2.com/indoor-rowers/training/tips-and-general-info/using-the-force-curve

Vad är "Drag Factor":
http://www.concept2.com/service/monitors/pm3/how-to-use/viewing-drag-factor

Hur du ser splittider:
http://www.concept2.com/service/monitors/pm3/how-to-use/understanding-splits

Det finns mycket mer på deras hemsida.

Med "konditionsmotorn" var det precis som Rahf skrev, helt enkelt ett bra flås.

steelrich
2017-05-27, 16:02
Tack som fan för alla länkar, det med force curve var riktigt intressant, har börjat googla runt kring det. Dock verkar de flesta vilja ro snabbt på 2000-5000m så svårt och tolka om man ska följa deras tips på 500m eller ej..


"- På 500m är det ren mjölksyra och smärta. Det kan göra så förbannat ont, och väggen slår inte till på riktigt förrän 300m in. "

Mjöljsyra och smärta, hur tränar man upp detta då?

Hur hade ni gjort för att förbättra era 500m tider? Nu ror jag på cirka 1,31min.

Är det bara och försöka maxa varje träningspass? Kolla på youtube om hur proffsens teknik ser ut? Högrep underarmsträning för att kunna stå emot mjölksyran bättre?

Rahf
2017-05-27, 16:22
Intervaller. Där får du söka på vad Concept2-tävlande använder.

steelrich
2017-05-27, 16:32
Intervaller på 500m? Kortare? Längre?

Rahf
2017-05-27, 16:35
Intervaller på 500m? Kortare? Längre?

Där får du söka på vad Concept2-tävlande använder.

Kom igen nu. Lite hemläxa får du göra. ;)

steelrich
2017-05-27, 16:38
Litar ej på andra forum, folk kommenterar för att få likes på kommentarer. De enda jag litar på är er kolo grabbar!!! ;)

Rahf
2017-05-27, 16:40
Du ska inte titta på forum, titta istället på artiklar. Concept2 lär ju ha ett antal hemsidor där diverse erfarna utövare lägger upp sina tankar. Och i dagsläget söker du inte ett finslipat och personligt schema, utan ett schema överhuvudtaget.

Sheikah
2017-07-11, 19:03
Laktat är kul.

Ozziking
2017-12-05, 09:55
Tjo!

Har börjat träna lite concept 2 nu och har då gjort "rookie"-misstaget att ständigt köra med en damper setting på 10. Detta har lett till extrem muskeltrötthet b.la. och misslyckade attempts i mina intervaller.

Vissa pass när jag känt mig sliten har jag dragit ner DS till 8 och känt mig värdelös för att jag inte orkar köra intervaller med DS 10. :D

Efter lite research, via trådar här (läst hela denna b.la.) och via concepts 2 hemsida så verkar det som jag gjort det klassiska misstaget att köra med för hög DS och att jag borde ligga på ett spann mellan 3-6 för optimal träning.

Som jag har förstått det så fungerar rodden lite som en Assasult bike - rätt/fel?

Jag får fortfarande inte bukt med denna myt i skallen dock - "A damper setting of 10 will give you the best workout."

- Varför inte? :D Roddintervaller är ju jobbigt som fan, och trodde det var det pga det tunga "motståndet". Men detta motstånd kan jag alltså uppnå även med en lägre damper setting? För det handlar om hur snabbt man får "hjulet" att snurra (mer luft = mer resistance , som en assault bike?). Eller är jag helt ute och cyklar (ror)?

- Jag har fortfarande lite svårt att få ihop 1+1 när det kommer till roddmaskinen. Varför borde jag ha lägre DS? Hur kan det ge mig lika bra träning?

- Självklart kan man använda DS 10 vid intervaller, men i längden är det alltså mindre gynnsamt och används med fördel vid kortare sträckor (100-300m / 30-60s)?

Rätt rörigt inlägg då jag suttit uppe och försökt förstå detta ett tag nu :D Hoppas mina frågor framgår lite iallafall.

Basically, övertyga mig om att använda lägre damper setting?

(Har läst concepts guide/riktlinjer samt diverse trådar om concept 2 och damper setting här - allt).

mvh

pepplez
2017-12-05, 10:29
Tjo!

Har börjat träna lite concept 2 nu och har då gjort "rookie"-misstaget att ständigt köra med en damper setting på 10. Detta har lett till extrem muskeltrötthet b.la. och misslyckade attempts i mina intervaller.

Vissa pass när jag känt mig sliten har jag dragit ner DS till 8 och känt mig värdelös för att jag inte orkar köra intervaller med DS 10. :D

Efter lite research, via trådar här (läst hela denna b.la.) och via concepts 2 hemsida så verkar det som jag gjort det klassiska misstaget att köra med för hög DS och att jag borde ligga på ett spann mellan 3-6 för optimal träning.

Som jag har förstått det så fungerar rodden lite som en Assasult bike - rätt/fel?

Jag får fortfarande inte bukt med denna myt i skallen dock - "A damper setting of 10 will give you the best workout."

- Varför inte? :D Roddintervaller är ju jobbigt som fan, och trodde det var det pga det tunga "motståndet". Men detta motstånd kan jag alltså uppnå även med en lägre damper setting? För det handlar om hur snabbt man får "hjulet" att snurra (mer luft = mer resistance , som en assault bike?). Eller är jag helt ute och cyklar (ror)?

- Jag har fortfarande lite svårt att få ihop 1+1 när det kommer till roddmaskinen. Varför borde jag ha lägre DS? Hur kan det ge mig lika bra träning?

- Självklart kan man använda DS 10 vid intervaller, men i längden är det alltså mindre gynnsamt och används med fördel vid kortare sträckor (100-300m / 30-60s)?

Rätt rörigt inlägg då jag suttit uppe och försökt förstå detta ett tag nu :D Hoppas mina frågor framgår lite iallafall.

Basically, övertyga mig om att använda lägre damper setting?

(Har läst concepts guide/riktlinjer samt diverse trådar om concept 2 och damper setting här - allt).

mvh

Det handlar väl om energieffektivitet. Vill du få så tung träning som möjligt så kör på 10, men vill du ro effektivt menar ju experterna att man ska köra lägre. Distans per mjölksyra (eller hur man ska säga) blir väl längre.

Exakt vilken damper setting man ska ha varierar från maskin till maskin (slitage) samt var i världen man befinner sig (luftfuktighet etc). Så till Menu -> More Options -> Show drag factor. Börja ro som du normalt skulle ro - Drag Factor ska ligga mellan 130 och 135 för "optimal" setting (125-130 för tjejer). För mig är det mellan 5 och 6 på maskinerna i mitt gym.

Ozziking
2017-12-05, 10:57
Det handlar väl om energieffektivitet. Vill du få så tung träning som möjligt så kör på 10, men vill du ro effektivt menar ju experterna att man ska köra lägre. Distans per mjölksyra (eller hur man ska säga) blir väl längre.



Exakt vilken damper setting man ska ha varierar från maskin till maskin (slitage) samt var i världen man befinner sig (luftfuktighet etc). Så till Menu -> More Options -> Show drag factor. Börja ro som du normalt skulle ro - Drag Factor ska ligga mellan 130 och 135 för "optimal" setting (125-130 för tjejer). För mig är det mellan 5 och 6 på maskinerna i mitt gym.



Alright. Hänger med. Så egentligen spelar DP ingen större roll om man är ute efter att få jobbig träning bara. Skaderisken blir väl högre om något?

Vart kommer 130-135 ”optimal drag factor” ifrån?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pepplez
2017-12-05, 11:02
Alright. Hänger med. Så egentligen spelar DP ingen större roll om man är ute efter att få jobbig träning bara. Skaderisken blir väl högre om något?

Vart kommer 130-135 ”optimal drag factor” ifrån?


Skickat från min iPhone med Tapatalk



Siffra som återkommer om man youtube-surfar på roddvideos. Tex denna: https://youtu.be/whtXlbUR4yU

Roddsnack börjar efter 6 min.

Ozziking
2017-12-05, 11:27
Förstår!

För att få ut så mycket som möjligt från mina roddintervaller, ska jag då dra ner DS för att optimera min drag-factor?

Blir träningseffekten ”densamma”? Eller kommer den kanske t.om. bli bättre?

Ska testa 500m intervaller med lägre DS idag.

Antar att samma principer gäller en skierg?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheikah
2017-12-05, 12:15
Förstår!

För att få ut så mycket som möjligt från mina roddintervaller, ska jag då dra ner DS för att optimera min drag-factor?

Blir träningseffekten ”densamma”? Eller kommer den kanske t.om. bli bättre?

Ska testa 500m intervaller med lägre DS idag.

Antar att samma principer gäller en skierg?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Allt beror på syftet med din roddträning i en roddergometer. Jag har varit roddare på hög nivå och då använde jag ergometern i ett annat syfte än jag gör nu, när jag bara ror i den på land.

Träningseffekten kan å ena sidan exempelvis vara att i en grundläggande aerob periodisering ha en låg dragfactor för att förbättra centrala faktorer. Å andra sidan kan du, som många roddare gör, jobba med högre dragfactor under intervaller för att träna det anaeroba systemet.

Om du kör 500m intervaller, utan grundläggande kunskap om drag factor (hur är din teknik?) så skulle jag vara väldigt försiktig. Många underskattar hur otroligt tekniskt rodd är. För att börja enkelt så kolla in Dark Horse Rowing på youtube. Grundläggande nivå med vissa brister men som ändå ger en bild av hur du ska börja träna i en roddergometer.

RassK
2017-12-05, 15:22
Laktat är kul.

Sjuk.*spy*

Ozziking
2017-12-05, 15:29
Allt beror på syftet med din roddträning i en roddergometer. Jag har varit roddare på hög nivå och då använde jag ergometern i ett annat syfte än jag gör nu, när jag bara ror i den på land.

Träningseffekten kan å ena sidan exempelvis vara att i en grundläggande aerob periodisering ha en låg dragfactor för att förbättra centrala faktorer. Å andra sidan kan du, som många roddare gör, jobba med högre dragfactor under intervaller för att träna det anaeroba systemet.

Om du kör 500m intervaller, utan grundläggande kunskap om drag factor (hur är din teknik?) så skulle jag vara väldigt försiktig. Många underskattar hur otroligt tekniskt rodd är. För att börja enkelt så kolla in Dark Horse Rowing på youtube. Grundläggande nivå med vissa brister men som ändå ger en bild av hur du ska börja träna i en roddergometer.

Tja, syftet är väl bara lite allmän kondis träning för lite bättre flås, kcalförbrukning & bättre glykogeninlagring.

Kollat in "Dark horse rowing" och börjat nöta mer teknik istället.

testade intervaller idag med en lägre DS vilket resulterade i sämre resultat (1:47:7) än en högre (1:44) lol :D. Antar att det bara handlar om teknik då?

Sheikah
2017-12-05, 15:35
Tja, syftet är väl bara lite allmän kondis träning för lite bättre flås, kcalförbrukning & bättre glykogeninlagring.

Kollat in "Dark horse rowing" och börjat nöta mer teknik istället.

testade intervaller idag med en lägre DS vilket resulterade i sämre resultat (1:47:7) än en högre (1:44) lol :D. Antar att det bara handlar om teknik då?

Teknik i kombination med att du är bättre anaerobt än aerobt. Är det allmän kondis du är ute efter skulle jag inte kört intervaller i roddmaskin. Det sliter och du verkar underskatta hur mycket teknik som krävs för att ro på ett fruktbart vis. Om du nu har perfekt teknik, är det ju dock bara att köra på.

Om du vill använda roddmaskinen de de syften du nämner så kör SS-träning (steady state) i längre perioder. Exempelvis 2 x 15 min på UT1-zonen (60-70% av maxpuls).

Att mata 500m intervaller till fail utan att ha rott ett tag, eller fått teknikhjälp, är som att försöka göra en full olympisk stöt med tung belastning under sin första gymvecka.

Ozziking
2017-12-05, 15:38
Teknik i kombination med att du är bättre anaerobt än aerobt. Är det allmän kondis du är ute efter skulle jag inte kört intervaller i roddmaskin. Om du vill använda maskinen så kör SS-träning (steady state) i längre perioder. Exempelvis 2 x 15 min på UT1-zonen (70% av maxpuls).

Att mata 500m intervaller till fail utan att ha rott ett tag, eller fått teknikhjälp, är som att försöka göra en full olympisk stöt med tung belastning under sin första gymperiod.

Well, roddmaskinen var mycket mer tilltalande än löpbandet/cykeln. Ville bara få något jobbigt, flåsigt, dö-aktigt i intervall-form.

Förstår att det är mycket teknik inblandat, ska ändra på rutinerna lite.

Vill använda rodd-maskinen till främst intervall-träning då jag uppskattar det mest :/

Vad innebär ens "Exempelvis 2 x 15 min på UT1-zonen (70% av maxpuls)"? Känns så onödigt komplicerat för lite kondis-träning?

Sheikah
2017-12-05, 15:43
Well, roddmaskinen var mycket mer tilltalande än löpbandet/cykeln. Ville bara få något jobbigt, flåsigt, dö-aktigt i intervall-form.

Förstår att det är mycket teknik inblandat, ska ändra på rutinerna lite.

Vill använda rodd-maskinen till intervall-träning då jag uppskattar det mest.

Vill du göra det bör du verkligen sätta dig in i teknik och konditionsträning i allmänhet. Att köra "dö-aktigt" på roddmaskinen gör världseliten på tävling. Undantaget flertalet svenska crossfitare som kör på 10an och gör någon slags kabelrodd på roddmaskinen.

Ozziking
2017-12-05, 15:49
Vill du göra det bör du verkligen sätta dig in i teknik och konditionsträning i allmänhet. Att köra "dö-aktigt" på roddmaskinen gör världseliten på tävling. Undantaget flertalet svenska crossfitare som kör på 10an och gör någon slags kabelrodd på roddmaskinen.

Ok.

Var börjar jag isåfall? Om inte med intervall-träning direkt? SS-träning? Känns så tråkigt bara.

Ville inte att det skulle vara allt för tidskrävande :(

Ozziking
2017-12-05, 19:10
Har bara inkorporerat lite flås träning efter första styrkepasset för att svettas lite liksom. Intervaller passade utmärkt då ¯\_(ツ)_/¯


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Sheikah
2017-12-05, 19:53
Ok.

Var börjar jag isåfall? Om inte med intervall-träning direkt? SS-träning? Känns så tråkigt bara.

Ville inte att det skulle vara allt för tidskrävande :(

Givetvis kan du börja med intervallträning direkt. Du får vara mogen nog att själv avgöra om du klarar av det och har den teknik som fordras. Har du inte det så rekommenderar jag SS. Se SS som mental träning - konditionsträning, oavsett form, kommer alltid vara mer psykiskt krävande än styrketräning.

Matsa
2017-12-05, 20:10
Jag är trött på att styrketräningen stampar på samma ställe så jag tänker ge mig på en lite längre resa i roddens värld än vad jag tidigare har vågat mig på. Jag har hoppat på The Pete Plans nybörjarprogram på 24 veckor, till en början. Är bara på vecka 4 än så länge dock.

https://thepeteplan.wordpress.com/beginner-training/

Sheikah
2017-12-05, 20:16
Kom ihåg att den förutsätter att man inte tränar någonting i övrigt när man kör den. Lägger du till styrketräning vid sidan, får du korta ner passen eller på annat sätt minska roddvolymen. Beror fö visso på hur mycket träning du är van vid. Många jag har träffat har gått in i väggen när de upptäcker hur mycket rodd sliter, och framförallt hur stel man blir i höftböjare/ländrygg. Kör du någon stretching?

Matsa
2017-12-05, 20:27
Kom ihåg att den förutsätter att man inte tränar någonting i övrigt när man kör den. Lägger du till styrketräning vid sidan, får du korta ner passen eller på annat sätt minska roddvolymen. Beror fö visso på hur mycket träning du är van vid. Många jag har träffat har gått in i väggen när de upptäcker hur mycket rodd sliter, och framförallt hur stel man blir i höftböjare/ländrygg. Kör du någon stretching?

Tack för input! Jag är van vid en del träningsvolym men inte av den sorten. De första två veckorna körde jag en hel del styrketräning men jag har dragit ned på den ordentligt för att inte nalla på återhämtningen. I nuläget kör jag 3-5 övningar efter rodden och håller vikterna lätta, pumpar igenom lite mest. Tagit bort marklyft men kör mycket lätt böj några gånger i veckan för att inte tappa den rörelsen. Stretchar inte jättemycket men tycker att rörligheten i böj snarare har blivit bättre av att ro, ska dock ta till mig det du säger och lägga in mer stretch av posteriören.

Lördagar försöker jag att inte ro och om jag känner mig fräsch den dagen har jag tänkt att jag får träna lite tyngre, men jag får se hur jag gör framöver. Tänkte typ rodd+prehab+pump 4-5 dagar i veckan och ett mer seriöst styrkepass om jag känner för det. Det är trots allt rodd jag vill satsa på en tid så jag är OK med att släppa andra saker.

Sheikah
2017-12-05, 20:35
Tack för input! Jag är van vid en del träningsvolym men inte av den sorten. De första två veckorna körde jag en hel del styrketräning men jag har dragit ned på den ordentligt för att inte nalla på återhämtningen. I nuläget kör jag 3-5 övningar efter rodden och håller vikterna lätta, pumpar igenom lite mest. Tagit bort marklyft men kör mycket lätt böj några gånger i veckan för att inte tappa den rörelsen. Stretchar inte jättemycket men tycker att rörligheten i böj snarare har blivit bättre av att ro, ska dock ta till mig det du säger och lägga in mer stretch av posteriören.

Lördagar försöker jag att inte ro och om jag känner mig fräsch den dagen har jag tänkt att jag får träna lite tyngre, men jag får se hur jag gör framöver. Tänkte typ rodd+prehab+pump 4-5 dagar i veckan och ett mer seriöst styrkepass om jag känner för det. Det är trots allt rodd jag vill satsa på en tid så jag är OK med att släppa andra saker.


Var försiktig med så stor roddvolym under veckan. Se till att hålla de hårda passen hårda, och lätta passen lätta. Om du inte är bekant med pulsträning och intensitetszoner så får du gå på känsla. Men, som jag skrev ovan, se verkligen till att ha en fruktbar teknik. Ror du 4-5 dagar i veckan så kräver det en bra teknik. Filma dig själv. Några bra jämförelser:

https://www.youtube.com/watch?v=QGqls1jhTUM

https://www.youtube.com/watch?v=wAIMrW35PuM&t=125s

https://www.youtube.com/watch?v=uM06MQqEN0E

Matsa
2017-12-05, 21:03
Var försiktig med så stor roddvolym under veckan. Se till att hålla de hårda passen hårda, och lätta passen lätta. Om du inte är bekant med pulsträning och intensitetszoner så får du gå på känsla. Men, som jag skrev ovan, se verkligen till att ha en fruktbar teknik. Ror du 4-5 dagar i veckan så kräver det en bra teknik. Filma dig själv. Några bra jämförelser:

https://www.youtube.com/watch?v=QGqls1jhTUM

https://www.youtube.com/watch?v=wAIMrW35PuM&t=125s

https://www.youtube.com/watch?v=uM06MQqEN0E

Gött! Ska kolla igenom dem strax. Jag har givetvis massor att jobba med på tekniksidan men jag har märkt rätt snabba förbättringar ändå, bara att få rätt ordning på "recoverydelen" så att man får undan knäna och att hitta en jämn rytm tycker jag gjorde att man känner sig mycket bättre i kroppen trots att man faktiskt håller ett högre tempo. Tycker det är skitkul att man upptäcker saker att förbättra hela tiden, det är helt klart mer invecklat att ro än jag trodde när jag bara körde något pass ibland.

Ozziking
2017-12-05, 21:19
Givetvis kan du börja med intervallträning direkt. Du får vara mogen nog att själv avgöra om du klarar av det och har den teknik som fordras. Har du inte det så rekommenderar jag SS. Se SS som mental träning - konditionsträning, oavsett form, kommer alltid vara mer psykiskt krävande än styrketräning.

Jag tänker att om man kör typ 1-2 intervall-pass i veckan så kan man även ha ett pass där fokus ligger på återhämtning & teknikträning? typ 2000m.

Värmer upp klokt innan intervallerna och har nu grundläggande kunskaper om DS så får experimentera lite med det.

Dock om man kör 100-200m intervaller, är DS 10 att föredra då? typ om man kör en stege där 2x100m ska göras med max effort.

Sheikah
2017-12-06, 10:45
Jag tänker att om man kör typ 1-2 intervall-pass i veckan så kan man även ha ett pass där fokus ligger på återhämtning & teknikträning? typ 2000m.

Värmer upp klokt innan intervallerna och har nu grundläggande kunskaper om DS så får experimentera lite med det.

Dock om man kör 100-200m intervaller, är DS 10 att föredra då? typ om man kör en stege där 2x100m ska göras med max effort.

Du verkar redan ha bestämt dig för hur du ska lägga upp din konditionsträning (eller snarare aneroba träning i roddmaskin) och de råd jag nämnt ovan väljer du själv om du ska tillämpa.

Ozziking
2017-12-06, 12:38
Du verkar redan ha bestämt dig för hur du ska lägga upp din konditionsträning (eller snarare aneroba träning i roddmaskin) och de råd jag nämnt ovan väljer du själv om du ska tillämpa.



Mja, inte riktigt. Bara frågar öppet för att samla info om hur jag eventuellt kan lägga upp det. Jag vill ju träna konditionen på så sätt som jag tycker är
Roligast, vad är poängen annars? Kan självklart uppoffra en del för att få bättre och skonsammare/effektivare teknik men jag är inte ute efter att bli roddproffs direkt.

Varför skulle min roddträning bli ”anerob”?

Jag förstår att teknik är A & O. Om man inte börjar med intervaller (som du rekommenderar) utan ss-träning, hur många gånger i veckan tror du är lämpligt isåfall? 1-2? Hur får jag reda på om jag är i UT1-zonen? :D

Tack för youtube-tipset! Riktigt bra. Kollat igenom alla grundläggande teknil/informations-videos!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Man and Machine
2017-12-06, 13:43
Tja, syftet är väl bara lite allmän kondis träning för lite bättre flås, kcalförbrukning & bättre glykogeninlagring.

Kollat in "Dark horse rowing" och börjat nöta mer teknik istället.

testade intervaller idag med en lägre DS vilket resulterade i sämre resultat (1:47:7) än en högre (1:44) lol :D. Antar att det bara handlar om teknik då?

Som kcalförbrukare tycker jag rodden är värdelös sett till hur trött man blir per förbrukad kalori. Vill du bara bli bättre på att ro (=bättre kondition?) så funkar det hur bra som helst att gå bananas på DS 10 och köra allt från 10-20-30 min. Fortsätter att kapa mina tider på det sättet utan att det går ut över resten av träningen, kör dock aldrig maxtunga böj och ibland kan händerna/underarmarna vara lite sege. Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket.

Ozziking
2017-12-06, 15:53
Som kcalförbrukare tycker jag rodden är värdelös sett till hur trött man blir per förbrukad kalori. Vill du bara bli bättre på att ro (=bättre kondition?) så funkar det hur bra som helst att gå bananas på DS 10 och köra allt från 10-20-30 min. Fortsätter att kapa mina tider på det sättet utan att det går ut över resten av träningen, kör dock aldrig maxtunga böj och ibland kan händerna/underarmarna vara lite sege. Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket.

Jag gjorde ju inte det från början, då hade jag bara i tanke på att köra intervaller i roddmaskinen. Ville mest få lite tips på hur man ska tänka kring roddmaskinens funktion DS / DF, för att inte skada sig, då jag blev idiot-förklarad av en viss person här på brädan (obs, ej sheikah) efter att jag berättade att jag köttade intervaller på DS 10. :D

Tänker att bättre teknik + grundläggande kunskaper om roddmaskin kanske kan göra min intervallträning bättre/roligare eftersom jag då kan kapa tider snabbare. typ.

Ozziking
2018-01-22, 12:52
Rodde 2000m (första gången seriöst) på 07:44.9 @DS 5.

Ska ta hjälp av träningsupplägg från DHR för att klå tiden.

Nytt test om 4 veckor!


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ozziking
2018-01-22, 23:07
Funderar på upplägget för min rodd-träning.

Tänker att jag ger 2 pass i veckan till rodd/kondition.

Concept 2 lägger ut daily workouts, varav passen är antingen "short, medium, eller long" á 30, 45 och/eller 60 minuter.

Om jag gör såhär

V. 1 - två "short" workouts
V. 2 - Två "medium" workouts
V. 3 - Två "long" workouts
V. 4 - Intervall-test (500/400/300/200/100/100/200/300/400/500) samt 2000m test.

Känns ändå som en rätt standard progression. Någon som har en åsikt eller två?

Mickee
2018-04-11, 07:48
De få gånger jag kör rodd stör jag mig som fan på att remmen som håller fast fötterna alltid lättar efter 500-750m. Speciellt på ena foten.
Det slutar med att man får stanna upp och dra åt den efter 1000-1500m.

Någon som har samma problem? Tips på hur man undviker det? Och en aning om varför det kan uppstå? (Antar att jag drar bak främre delen av foten i slutet av draget så bara hälen är kvar, eller nått.)

pepplez
2018-04-11, 08:28
De få gånger jag kör rodd stör jag mig som fan på att remmen som håller fast fötterna alltid lättar efter 500-750m. Speciellt på ena foten.
Det slutar med att man får stanna upp och dra åt den efter 1000-1500m.

Någon som har samma problem? Tips på hur man undviker det? Och en aning om varför det kan uppstå? (Antar att jag drar bak främre delen av foten i slutet av draget så bara hälen är kvar, eller nått.)

Tycker det blir lite bättre om man drar "mot mitten" istället för bara rakt utåt när man spänner.

Mickee
2018-04-11, 11:01
Tycker det blir lite bättre om man drar "mot mitten" istället för bara rakt utåt när man spänner.

Okej ja men det kan nog stämma att man drar den utåt för den foten. De skiljde sig på den maskinen jag använde sist.
Ska kolla upp det nästa gång. Tack!

Hobbes
2018-04-11, 16:51
De få gånger jag kör rodd stör jag mig som fan på att remmen som håller fast fötterna alltid lättar efter 500-750m. Speciellt på ena foten.
Det slutar med att man får stanna upp och dra åt den efter 1000-1500m.

Någon som har samma problem? Tips på hur man undviker det? Och en aning om varför det kan uppstå? (Antar att jag drar bak främre delen av foten i slutet av draget så bara hälen är kvar, eller nått.)

Jag drar semi tight, viker tillbaka remmen och låser det som är över mellan remmen som går över foten och ovansidan pa skon. Tightar till den. Win :)

Matsa
2018-04-11, 19:01
Remmen på min vänstra fot kan också släppa lite ibland om den är lite sliten. Jag har läst runt lite på concept2s forum och kommit fram till att det förmodligen beror på att jag har dålig teknik då det faktiskt har blivit bättre med tiden. Det finns även olika sätt att spänna remmarna som underlättar men det kan nog vara värt att ägna tekniken en tanke i alla fall. De rekommenderar ofta att man ska prova att ro utan remmar för att lära sig, tror jag ska testa det nästa gång jag har ett lugnt pass.

Här är t.ex en tråd om detta: http://www.c2forum.com/viewtopic.php?f=7&t=10964

Rahf
2018-04-11, 20:47
De få gånger jag kör rodd stör jag mig som fan på att remmen som håller fast fötterna alltid lättar efter 500-750m. Speciellt på ena foten.
Det slutar med att man får stanna upp och dra åt den efter 1000-1500m.

Någon som har samma problem? Tips på hur man undviker det? Och en aning om varför det kan uppstå? (Antar att jag drar bak främre delen av foten i slutet av draget så bara hälen är kvar, eller nått.)

Du drar för hårt i slutskedet och trycker iväg hela kroppen från roddmaskinen. Alltså åker fötterna iväg, vilket innebär att du drar tillbaka med dem också. Kika på instruktioner för just Concept2 och se vad man säger angående det, men lyssna hellre på faktiska Concept2-roddare istället för CrossFit-gurus.

Vattenflaska
2018-04-14, 11:29
Har en concept 2 roddmaskin hemma och tänkte följa någon typ av mer strukturerat upplägg. Älskar att det går att träna rätt intensivt och effektivt på roddmaskinen vilket kan ge kortare träningspass om man så vill.

Söker tips på vettigt upplägg med roddmaskin 3 ggr/veckan, hur skulle ni ha lagt upp det?

Tidigare har jag mest kört enkeldistans 5k samt tabata.

Utöver rodden är planen att köra basövningar (5x5) på gym 2-3ggr/veckan,
(bänk, marklyft, böj, militärpress samt även chins).

Toljanen
2018-04-15, 21:08
Det finns 3 roddmaskiner på mitt nuvarande gym och det är inga problem med att remmarna släpper på någon av dom.
På mitt gamla gym finns en lite äldre modell av Concept 2 och på den släpper remmarna efter ca 500 m så jag misstänker att det är remmarna det är fel på i den roddmaskinen som du har.

Ozziking
2018-04-16, 09:22
Har en concept 2 roddmaskin hemma och tänkte följa någon typ av mer strukturerat upplägg. Älskar att det går att träna rätt intensivt och effektivt på roddmaskinen vilket kan ge kortare träningspass om man så vill.

Söker tips på vettigt upplägg med roddmaskin 3 ggr/veckan, hur skulle ni ha lagt upp det?

Tidigare har jag mest kört enkeldistans 5k samt tabata.

Utöver rodden är planen att köra basövningar (5x5) på gym 2-3ggr/veckan,
(bänk, marklyft, böj, militärpress samt även chins).

Kolla på http://www.concept2.com/. De lägger ut daily workouts som uppges short/medium/long - d.v.s. 30 / 45 / 45-60+ minuterspass där man kan välja vad som passar en bäst.

grondahl
2019-11-19, 08:39
Jag är trött på att styrketräningen stampar på samma ställe så jag tänker ge mig på en lite längre resa i roddens värld än vad jag tidigare har vågat mig på. Jag har hoppat på The Pete Plans nybörjarprogram på 24 veckor, till en början. Är bara på vecka 4 än så länge dock.

https://thepeteplan.wordpress.com/beginner-training/

Tog du dig igenom hela programmet?

Fultjack
2019-11-21, 15:27
Körde lite mer rodd när jag provade på crossfit en snabbis.

20 min = 5312 m (1.52.9/500 snitt)
500 meter = 1.21.1, vore kul att komma under 1.20 nån gång men det känns avlägset *spy*