handdator

Visa fullständig version : Gynofråga


Hejjaggillarträning
2008-12-20, 17:22
Antar att det här lämpar sig bäst för Allmänt Forumet.

Tjena jag är ny här på forumet och har väl så gott jag kan försökt hitta liknande trådar men inte lyckats hitta något som innehåller samma "problem" som jag har. Jag är en kille på 18½ år som alltid har gillat att träna och har iaf sedan 17-årsåldern (kan ha varit tidigare, det var hur som helst då jag började tänka på det) haft bröst som nog kan efterliknas vid gynekomasti. Jag har väl inte direkt några tjejbröst men jag har ett par jäkligt stora bröstvårtor som står ut :(. Det senaste halvåret har jag även upptäckt någon större slags knöl precis bakom bröstvårtan som ömmar som satan och jag har varit hos läkaren med detta.

Han svarade direkt att det är "normalt" att det blir så och skickade direkt hem mig igen utan att ens ta en titt på det. Senaste månaden upptäckte jag ännu en sak (fan det tar aldrig slut *gah!*). Ömmade lite mer än vanligt och fick den dumma idén att börja klämma på dem och så verkade det som att det kom någon slags vätska ur bröstvårtorna. Klämde igen för att vara säker och visst fan gjorde det det!!

Det jag nu undrar är om det är värt att gå till läkaren igen med detta eller kommer jag bara få höra samma sak igen? Det måste väl finns någonting att göra?? Jag mår för övrigt riktigt jävla dåligt över det här, då det ibland är fysiskt smärtsamt och oerhört jobbigt rent psykiskt p.g.a. utseendet. Har liksom inte vågat ta upp det här med någon (inte ens med min flickvän som jag varit tillsammans med i snart 5 år).

Värt att tillägga är att jag aldrig har kommit i kontakt med anabola och inte heller hållit på med kosttillskott (om det nu ens påverkar detta?) plus att jag inte heller går på någon medicin.

Blev ett ganska långt första inlägg men det får väl helt enkelt ta och bli så! :)

God jul på er och gott nytt år!

Raggis
2008-12-20, 17:24
Uppsök läkare igen. Låter som att dina prolaktinnivåer är rubbade (därav lakterande bröst). Iofs är du rätt ung fortfarande. Hur stora är dina etablerade körtlar (cirka)?

Hejjaggillarträning
2008-12-20, 17:32
Uppsök läkare igen. Låter som att dina prolaktinnivåer är rubbade (därav lakterande bröst). Iofs är du rätt ung fortfarande. Hur stora är dina etablerade körtlar (cirka)?

Oj, det är riktigt svårt att säga. Men går jag i T-shirt så syns det helt klart igenom. Men säg att det skulle vara prolaktinnivåerna som det är fel på, påverkar detta även utseendet? :S

Tabbe
2008-12-20, 17:37
Det finns två olika sorters gyno.

Prolaktin gyno vilket är när du kan få lakterande bröst och förstorade/ömma bröstvårtor.

"vanlig" gyno som är förstorad körtel vävnad och är en hård sak bakom bröstvårtan.



Det ska inte komma ut något från en killes bröstvårtor! Gå till en annan doktor och säg dina symptom så kommer han ta prover tex prolaktin test och fritt test.

Raggis
2008-12-20, 17:43
Det finns två olika sorters gyno.

Prolaktin gyno vilket är när du kan få lakterande bröst och förstorade/ömma bröstvårtor.

"vanlig" gyno som är förstorad körtel vävnad och är en hård sak bakom bröstvårtan.



Prolaktingyno? Aldrig hört den benämningen förut. Du har däremot rätt i att gynekomasti delas in i två olika grupper.

Psuedogynekomasti: ingen förstorad bröstkörtel. Dock en onormal mängd fett kring bröstet, vilket resulterar i ett kvinnoformat bröst, eller, så gott som.

Gynekomasti (true gynecomastia): Förstorad bröstkörtel, oftast ackompanjerat med en större mängd fett.

Tabbe
2008-12-20, 17:46
Man kanske inte kallar det gyno utan bara förhöjda prolaktin värden då :)

Hans symptom verkar ju klart vara det iaf.

Raggis
2008-12-20, 17:47
Man kanske inte kallar det gyno utan bara förhöjda prolaktin värden då :)

Hans symptom verkar ju klart vara det iaf.

Ja, det är nog en mer rättvis benämning :)

Hejjaggillarträning
2008-12-20, 17:52
Tack så mycket för svaren! Kanske ska försöka fixa tid på ett annat ställe då, eftersom läkaren som sagt inte tyckte att det var nödvändigt att ens ta en titt på det sist jag var där. Eller så går jag dit igen och tjatar som tusan.

Leffe2000
2008-12-20, 18:18
Jag har själv gynekomasti och opereras om ca 3 veckor. Det där du beskriver med vätska ut bröstet är intressant. Har själv varit med om det ett par gånger i mitt liv, senast var i somras efter ett hårt bröstpass. Prolaktinvärdet som uppmättes en månad senare var dock helt normalt, så det kan kanske även vara andra faktorer som spelar in? Sedan dess har det dock inte varit några fler besvär med det.

Raggis
2008-12-20, 18:40
Jag har själv gynekomasti och opereras om ca 3 veckor. Det där du beskriver med vätska ut bröstet är intressant. Har själv varit med om det ett par gånger i mitt liv, senast var i somras efter ett hårt bröstpass. Prolaktinvärdet som uppmättes en månad senare var dock helt normalt, så det kan kanske även vara andra faktorer som spelar in? Sedan dess har det dock inte varit några fler besvär med det.


En månad senare ^^? Kan flukturera rätt häftigt på bara några dagar

Leffe2000
2008-12-20, 22:22
En månad senare ^^? Kan flukturera rätt häftigt på bara några dagar

Javisst, de flesta hormonnivåer varierar kraftigt t.o.m. över dygnet. Prolaktin är även ett hormon som utsöndras vid stress, och vi män kan då få för höga nivåer utan att för den delen ha någon tumör i hypofysen. Vid den första mätningen blev mitt värde ett steg över gränsnivån, men då var jag samtidigt extremt stressad (nålfobi).. Kan meddela att jag snabbt blev tvungen att arbeta bort den fobin.. ;) Vid kontrollmätningen var jag avslappnad och lugn, och fick då ett värde väl inom referensramarna. Har man en tumör är nivån som jag förstått det konstant förhöjd, så utredning kring detta lade man snabbt ner.

Men visst, hård fysisk träning är en form av stressor som faktiskt ger ökad prolaktinutsöndring. Vätskan som kom vid det tillfället (det hårda bröstpasset) kan därför ha berott på tillfälligt förhöjd prolaktinnivå. Har dock som sagt inga problem med detta nuförtiden trots relativt hård träning.

JockeKillen
2008-12-20, 22:48
Jag har hört gyno benämnas som "tonårsgyno" innebär detta att gyno kan vara något temporärt i just tonåren eller bara att det vanligast uppkommer då men att operation förtfarande är enda sättet att ta bort det?

Leffe2000
2008-12-20, 22:58
Jag har hört gyno benämnas som "tonårsgyno" innebär detta att gyno kan vara något temporärt i just tonåren eller bara att det vanligast uppkommer då men att operation förtfarande är enda sättet att ta bort det?

Själva benämningen "tonårsgyno" ska man väl inte lägga för mycket vikt vid. För de flesta så är det mycket riktigt ett tonårsfenomen - det kommer vid unga år och försvinner när personen blir äldre. För andra, mig inkluderad, uppkommer det i tonåren men försvinner aldrig. Och ja, då är operation det enda alternativet.

JockeKillen
2008-12-20, 23:45
Ok, än finns det alltså hopp :)

padman
2008-12-21, 18:33
tja hade gyno när jag var 14 år men när jag fyllde 15 så gick det bort efter jag deffat bort 10 kg :P
*popcorn*

Hejjaggillarträning
2009-03-01, 14:14
Tjena! Var ett litet tag sen jag skapade den här tråden nu, men problemet kvarstår!

Har nu varit hos 3 olika läkare sammanlagt och tagit blodprover samt gjort en ultraljudsundersökning. Enligt alla läkarna är det "normalt" att det är som det är.

Blodproverna undersökte bl.a. testosteron, östrogen, prolaktin och 2-3 andra grejer om jag inte minns helt fel och det ska tydligen ha sett helt okej ut. Ultraljudsundersökningen visade bara "godartad utveckling" (antar att det är normalt eller okej då).

Efter det ringde jag samma läkare som hade bokat in testerna åt mig och frågade vad tusan man kan göra åt det här och vad det är som orsakar det här om allting
ser "normalt ut". Fick dock bara svaret att det KANSKE försvinner om ett par år....

Vafan? Jag kan inte vänta ett par år på att det kanske ska försvinna...

Det som stör mig mest är att alla läkarna säger att det är normalt..Förstår verkligen inte, för det ser verkligen inte normalt ut!

Vet inte riktigt vart jag ska vända mig nu, idéerna har tagit slut. Läkarna verkar ju inte vilja göra något åt saken oavsett hur dåligt jag än verkar må över det. Ska jag ringa och boka ännu en tid eller är det bara bortkastade pengar? Need help!

Ganymedes
2009-03-01, 15:56
Det kan ju vara så att du har högre "krav" på hur det ska se ut medan det som klassas "normalt" innefattar ett större variationsspann än du accepterar? Eller menar du att det bara var värdena som ser normala ut?

Tabbe
2009-03-01, 17:08
Jag hade bett om att få alla tester och tagit med dom till en doktor som förstår att något är fel.

Eller hostat upp ur egen ficka så slipper du 6 mån vänte tid.

Raschmus
2009-03-01, 17:56
Jag vet ingenting om detta och förstår knappt vad de skrivit om prolaktinvärden etc. Men för mig låter det som "häxmjölk" vilket jag hört skall vara någon form av vätska man som kille få i brösten. Det ska tydligen växa bort och inte vara speciellt ovanligt bland tonåringar.

Detta är helt och hållet baserat på mina kompisar.

Hejjaggillarträning
2009-03-01, 20:24
Det kan ju vara så att du har högre "krav" på hur det ska se ut medan det som klassas "normalt" innefattar ett större variationsspann än du accepterar? Eller menar du att det bara var värdena som ser normala ut?

Skulle inte vara helt omöjligt att man förstorar upp problemet mer på egen hand. Menade mest att läkarna påstår att alla tester ser normala ut och att det är normalt eller vanligt kanske man ska säga att man får sådana besvär.

Tro mig, hade jag haft pengarna hade jag omedelbart betalat en operation! Men nu är det inte mycket man har råd med :P

fat_joe
2009-03-02, 07:41
Skulle inte vara helt omöjligt att man förstorar upp problemet mer på egen hand. Menade mest att läkarna påstår att alla tester ser normala ut och att det är normalt eller vanligt kanske man ska säga att man får sådana besvär.

Tro mig, hade jag haft pengarna hade jag omedelbart betalat en operation! Men nu är det inte mycket man har råd med :P

Gynekomasti är oftast helt "normalt". Men kan innebära väldiga svåra psykiska besvär för den som har det. Och ja du förstorar upp det, precis som många andra som har det. Men det kan vara väldigt svårt att leva med och begränsa ens vardag på många olika plan, om så är fallet för dig tycker jag att du ska försöka dig på en operation.

Jag fick gynekomasti vid 14års ålder tror jag, alltid varit smal så i mitt fall var det enbart förstorad bröstkörtel. vid 20års ålder uppsökte jag läkare och fick operationen via landstinget... Vilket jag idag ångrar, sitter här flera år senare med fula operationsärr och en del gyno kvar.

Mitt tips till dig är att uppsöka någon privat klinik med bra rykte som sysslar med sådana operationer. Bättre att samla och kosta på sig en operation där du har större chans att få ett bättre resultat än få någon random som kanske inte vet vad han sysslar med.

Min sista fråga innan jag blev sövd var om han hade gjort många gyno operationer tidigare, svaret jag fick:
-Jag har gjort många liknande operationer

kul..


Här är iaf en länk där du kan läsa en del om ämnet och ett forum för andra med samma åkomma.

http://www.gynecomastia.org/