handdator

Visa fullständig version : Ej träningsverk i axlarna?


MangeByggarn
2008-12-20, 15:09
Halloj, har nu sen 3 veckor tillbaka börjat med nytt upplägg, nya övningar.. Alla muskelgrupper har fått känna på träningsverk förutom axlarna. Varför det? Jag tränar dem lika hårt som vilken annan muskel. Kör övningar som militärpress/stående/sittande, hantelpress, axel press och så vidare.

För mig betyder träningsvärk att man har tränat hårt xD

är det svårt och träna axlar?

actiwe
2008-12-20, 15:11
har fått träningsverk baksida axlar några gånger, men inte nåt mer..

Black Star Abyss
2008-12-20, 15:14
Får inte heller träningsvärk i axlarna. Har nog aldrig haft det i hela mitt liv.

skaparn
2008-12-20, 15:23
Svårt att träna axlar är det väl inte om man ser till att är aktiverade i ganska många övningar. Om detta sedan är statisk aktivering eller mer aktiv (vet inte ens om terminologin är korrekt) vet jag inte.

Utvärdera ditt träningsprogram efter några månader utan att ta hänsyn till träningsvärk. Jag har gjort ganska bra framsteg i chins utan att ha haft träningsvärk i latsen alls.

Timme
2008-12-20, 15:26
Jag får aldrig träningsvärk i axlarna men de har växt bra ändå. Så träningsvärk är inget nödvändigt för att öka i styrka/muskelmassa.

MangeByggarn
2008-12-20, 15:45
Tack för svaren xD

johan karlberg
2008-12-20, 16:00
kör 5X5 precis som du klarar i drag till hakan så tror jag du får känna lite :)
tar bra på mej iaf

ceejay
2008-12-20, 16:07
brukar bara få träningsvärk i axlarna pga bänkpress, aldrig militärpressar lr liknande :/ trots 5 set á 8 reps

the_cube
2008-12-20, 16:22
Brukar rätt ofta få träningsvärk i framsida axlar om jag kör dips hårt. Det kanske vore nåt.

Commando1980
2008-12-20, 16:26
många får aldrig träningsvärk i axlarna eftersom de ofta används under flera pass i veckan.

ChrisDEFC
2008-12-20, 16:37
Jag tränar dem lika hårt som vilken annan muskel. Kör övningar som militärpress/stående/sittande, hantelpress, axel press och så vidare.

tränar du bara framsidan av axlarna? alla övningar du nämner är ju i princip samma sak, pressövningar som mestadels tar framsidan axlar. prova drag till hakan både med stång och i kabel, hantellyft i sidled och ett par övningar för baksidan axlar och skippa alla pressövningar för du kan ligga lågt med det ett tag, får skapligt med träning på framsidan av i princip alla bröstövningar, även tricepsövningar.

kör du tung så kör lätt, kör lätta vikter och 15-20reps nått pass. kör dropset tills du knappt kan lyfta armarna, kör rejält tungt nått pass, vila helt från axelträning nån vecka! får du ingen värk då så får du kanske helt enkelt inte värk i axlarna och va glad för att dom växer ändå =) ta mått istället och se om du ökar, skriv ner vikter och på så sätt följ utvecklingen. att gå på om du får värk eller inte säger ju egentligen inte så mycket då det skiljer väldigt mycket från muskelgrupp till muskelgrupp.

TjeckRacer
2008-12-20, 16:40
tränar du bara framsidan av axlarna? Alla övningar du nämner är ju i princip samma sak, pressövningar som mestadels tar framsidan axlar. Prova drag till hakan både med stång och i kabel, hantellyft i sidled och ett par övningar för baksidan axlar och skippa alla pressövningar för du kan ligga lågt med det ett tag, får skapligt med träning på framsidan av i princip alla bröstövningar, även tricepsövningar.

Kör du tung så kör lätt, kör lätta vikter och 15-20reps nått pass. Kör dropset tills du knappt kan lyfta armarna, kör rejält tungt nått pass, vila helt från axelträning nån vecka! Får du ingen värk då så får du kanske helt enkelt inte värk i axlarna och va glad för att dom växer ändå =) ta mått istället och se om du ökar, skriv ner vikter och på så sätt följ utvecklingen. Att gå på om du får värk eller inte säger ju egentligen inte så mycket då det skiljer väldigt mycket från muskelgrupp till muskelgrupp.

+1

JG_81
2008-12-20, 17:49
Körde igår några tunga set hantelpress och har idag påtaglig träningsvärk i främre axelpartiet. Nu är mina anatomikunskaper rätt begränsade, men stora bröstmuskeln fäster väl under axeln? Tänkte om den träningsvärk man ibland får där helt enkelt är träningsvärk i bröstet (åtminstone för mig brukar träningsvärk i andra muskler vara som mest intensiv just där den fäster).

Vid enstaka tillfällen har tunga roddövningar gett svag träningsvärk i bakre delen av axlarna.

MangeByggarn
2008-12-20, 18:53
tränar du bara framsidan av axlarna? alla övningar du nämner är ju i princip samma sak, pressövningar som mestadels tar framsidan axlar. prova drag till hakan både med stång och i kabel, hantellyft i sidled och ett par övningar för baksidan axlar och skippa alla pressövningar för du kan ligga lågt med det ett tag, får skapligt med träning på framsidan av i princip alla bröstövningar, även tricepsövningar.

kör du tung så kör lätt, kör lätta vikter och 15-20reps nått pass. kör dropset tills du knappt kan lyfta armarna, kör rejält tungt nått pass, vila helt från axelträning nån vecka! får du ingen värk då så får du kanske helt enkelt inte värk i axlarna och va glad för att dom växer ändå =) ta mått istället och se om du ökar, skriv ner vikter och på så sätt följ utvecklingen. att gå på om du får värk eller inte säger ju egentligen inte så mycket då det skiljer väldigt mycket från muskelgrupp till muskelgrupp.

Kör också baksida och mellan, nämde inte det bara.. Baksida tränas oftast via hantlar. Ibland i CC

affexd
2008-12-21, 12:52
Jag har heller aldrig haft träningsvärk i axlarnaförrens förra veckan. Satt och funderade och kom och tänka på just detta, så nästa besök i gymmet lackade jag och tränade skiten ur mina axlar =) hantellyft åt sidan, lyft frammåt med viktplatta, "kast" bakåt med hantlar för bakre/yttre axlar och tillslut kabeldrag för bakre axlar med 2 dropset av 3 set.
3 set per övning, runt 10 reps per set. Alltså inga axelpressar i och med att jag tränar bröst och yttre/bakre axlar tillsammans och axelpressarna tillsammans med rygg på veckans sista träningspass.
Jag har fortfarande träningsvärk i axlarna sen i måndags.

Mapa
2008-12-21, 12:54
du måste inte få träningsvärk för att växa. jag utgår från att de är målet

capture
2008-12-21, 16:24
Har fått träningsverk en gång i axlarna och det var i lumpen när vi sprang några kilometer och skulle hålla armarna rakt upp större delen av sträckan.

Men då var det en okristlig träningsverk