Visa fullständig version : Kost- & Dietprovning
Jag har nu två terminer kvar på dietistprogrammet, och jag börjar känna att jag vill prova på lite olika sätt att äta, för att ha en högre förståelse för de för och nackdelar det innebär för utövarna. Jag tänkte under våren prova lite olika sätt att äta. Ca 1v per diet tänker jag avsätta. Detta handlar dock inte om viktnedgång jag är viktstabil i den över halvan av normalviktsBMI, jag har dock marginaler att ta av för de dieter som kräver kalorirestriktioner.
Jag har funderat på några jag vill prova, och några jag inte finner intressanta.
Detta ger mig möjlighet till många erfarenheter, jag får anledning att resercha olika koster och dieter. Jag får prova nya maträtter. Jag får insikt i andras livssituationer och kostrelaterade problem.
Jag har funderat på att prova
Vegankost (Energibalans)
VLCD, pulverdiet (Energiunderskott) Se hur jag mår och fungerar på extremt lågt energiintag.
LCHF (Energiunderskott) Se hur mättnad och energi fungerar vid LCHF-dietande.
Sedan även några sjukdomsspecifika koster
Glutenfri kost (Energibalans, Celiaki) Testa baka glutenfritt bröd, försöka äta ute osv.
Pre-dialyskost (Energibalans) dvs proteinreducerad, kalium och fosfatbegränsningar.
Är det några viktiga jag har missat?
Kandidater är stenålderskost, atkins, levande föda, lakto- ovo- vegetariansk kost, mjölkfri kost, medelhavsdieten, fasta samt div skräpkoster (Detox, flygvärdinnedieten, fruktbantning, rikshospitalet och liknande)
Jag har 5 mer eller mindre spikade, och det är 5v, dvs rätt lång tid. Jag kan tänka mig att klämma in en eller ett par till, har ni förslag på vad som kan varar intressant att prova? Har jag missat någon viktig kost/diet?
Scratch89
2008-12-20, 13:12
Jag tycker att du hellre borde testa en eller två endast. En veckas tid är ju ingenting; det är ju efter första veckan man börjar "märka av" effekterna.
Jag tycker att du hellre borde testa en eller två endast. En veckas tid är ju ingenting; det är ju efter första veckan man börjar "märka av" effekterna.
Villka effekter? Det enda jag förväntar mig fysiologiska effekter av är de med energiunderskott, och det bör räcka med ett par dar för att åstadkomma det.
På 7 dag hinner man ändå med 21 huvudmål och ett antal mellanmål, det bör räcka för att bilda sig en uppfattning om kosten
Scratch89
2008-12-20, 13:32
Villka effekter? Det enda jag förväntar mig fysiologiska effekter av är de med energiunderskott, och det bör räcka med ett par dar för att åstadkomma det.
På 7 dag hinner man ändå med 21 huvudmål och ett antal mellanmål, det bör räcka för att bilda sig en uppfattning om kosten
Om du inte förväntar dig några effekter, vad är du då ute efter?
Det jag tänkte mest på är att man skulle i princip kunna svälta sig i en vecka utan att man skulle kunna säga något (utan att man var hungrig). Om det ska bli ett ordentligt bra arbete, så vore det lämpligare att leva under en längre tid med en viss kost, typ ett halvår eller så. Att leva som glutenallergiker börjar ju bli jobbigt när man ska gå på restaurang, äta färdigrätter, bli bjuden på mat av bekanta osv. Sånt där hinner man inte med på en vecka.
Nu kanske jag har missuppfattat själva idén, men om man ska äta på ett visst sätt för att lära sig hur det "är", så måste sådant tas i beaktning också. Annars blir det lite som att man försöker sympatisera med de fattiga barnen i Afrika genom att skänka en tia varje jul.
Om du inte förväntar dig några effekter, vad är du då ute efter?
Det jag tänkte mest på är att man skulle i princip kunna svälta sig i en vecka utan att man skulle kunna säga något (utan att man var hungrig). Om det ska bli ett ordentligt bra arbete, så vore det lämpligare att leva under en längre tid med en viss kost, typ ett halvår eller så. Att leva som glutenallergiker börjar ju bli jobbigt när man ska gå på restaurang, äta färdigrätter, bli bjuden på mat av bekanta osv. Sånt där hinner man inte med på en vecka.
Nu kanske jag har missuppfattat själva idén, men om man ska äta på ett visst sätt för att lära sig hur det "är", så måste sådant tas i beaktning också. Annars blir det lite som att man försöker sympatisera med de fattiga barnen i Afrika genom att skänka en tia varje jul.
Har inget med sympati att göra, utan att se lite runt utbudet av livsmedel, måltidskomponering, matlagningsteknik osv. Inte veta exakt hur det är att ha celiaki utan bara öka min egen förståelse för det, jag tycker det är lättare att prata runt ett ämne om jag har egen praktisk erfarenhet av det.
Självklart kommer problematiken med att äta ute, färdigmat osv att dyka upp under vägens gång, bara att gå en vecka på pulver och konstant tacka nej till allt som erbjuds tror jag kan vara intressant att prova. När det gäller VLCD så är det just hungerskänslorna jag är nyfiken på, hur hungrig blir jag på VLCD?
Scratch89
2008-12-20, 13:39
När det gäller VLCD så är det just hungerskänslorna jag är nyfiken på, hur hungrig blir jag på VLCD?
Det är ju lite det jag menar också. Det brukar ju ta ett par veckor innan man "ställer om", så om du tycker att din första vecka är jätteplågsam, så kanske det skulle försvinna dag 8. Jag tycker fortfarande att en vecka är för kort tid för att utvärdera något som faktiskt ska hålla på längre. Intressant arbete dock.
Det är ju lite det jag menar också. Det brukar ju ta ett par veckor innan man "ställer om", så om du tycker att din första vecka är jätteplågsam, så kanske det skulle försvinna dag 8. Jag tycker fortfarande att en vecka är för kort tid för att utvärdera något som faktiskt ska hålla på längre. Intressant arbete dock.
VLCD kör man sällan mer än 2 veckor, ketos uppnås efter ett par dygn, så jo, jag tror jag hinner både bli knäpp och någorlunda normal på 1 vecka :D
Vist vore det bra om jag kunde köra en månad per kost/diet, men jag tror inte jag kommer orka genomföra alla då. Och jag föredrar att testa lite av många än mycket av få. Breddad kunskap snarare än djup.
Visar det sig senare att jag får jobb på njurmedicin så blir det njurkost i ett halvår eller så för att lära sig :D
Hoho så lustigt, imorse när jag vaknade tänkte jag såhär "Jag kanske skulle prova att äta vegetariskt en månad för att känna på hur det är" :)
För att testa svårigheterna med att leva med gluten- eller laktosintolerans etc funkar troligen en vecka ganska utmärkt, för att testa att äta lågkolhydrat så vore det för mig mer intressant när den periodens ökade mättnadskänslor har lagt sig och det har blivit vardag. Sen är iofs också frågan hur man skiljer reaktioner på att äta lite kolhydrater från att ligga på energiunderskott.
/z_bumbi
För att testa svårigheterna med att leva med gluten- eller laktosintolerans etc funkar troligen en vecka ganska utmärkt, för att testa att äta lågkolhydrat så vore det för mig mer intressant när den periodens ökade mättnadskänslor har lagt sig och det har blivit vardag. Sen är iofs också frågan hur man skiljer reaktioner på att äta lite kolhydrater från att ligga på energiunderskott.
/z_bumbi
Kan köra VLCD före LCHF (och ha en kolhydratsfestarvecka mellan dem)
Ev får jag köra LCHF i 2 veckor, en i energibalans och en vid underskott
Gastrisk sondmatning lär väl vara en bra erfarenhet *drool*
Gastrisk sondmatning lär väl vara en bra erfarenhet *drool*
Tja, jag har smakat de olika sondvätskorna, provat pumpen, kopplat aggregat, men vi hade inte resurser nog för att lägga ned sonden då man måste röntga för att se att den ligger rätt innan man får börja administrera näring.
Smakar inget vidare, men å andra sidan känner man inte så mycket smak när det går rakt ned i magen. Men man kan ju rapa och känna smaken eller kanske få någon form av reflux.
Kan köra VLCD före LCHF (och ha en kolhydratsfestarvecka mellan dem)
Ev får jag köra LCHF i 2 veckor, en i energibalans och en vid underskott
Läs på hur lång tid det kan ta för kroppen att ställa om sig mellan olika diettyper och fundera sen på exakt vad du vill få ut av det du gör.
Ola Wallengren
2008-12-21, 17:44
Tja, jag har smakat de olika sondvätskorna, provat pumpen, kopplat aggregat, men vi hade inte resurser nog för att lägga ned sonden då man måste röntga för att se att den ligger rätt innan man får börja administrera näring.
Smakar inget vidare, men å andra sidan känner man inte så mycket smak när det går rakt ned i magen. Men man kan ju rapa och känna smaken eller kanske få någon form av reflux.
Du känner om den ligger rätt, man kan ju dessuton lyssna att den ligger rätt. Jag har lagt ner sond på mig själv flera gånger utan problem. Kan vara värt att testa ett dygn eller så.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.