handdator

Visa fullständig version : Reformering.


Innel
2008-12-19, 21:08
Tjena! Jag är sjutton år gammal och har planer på att tävla i cbb om några år! Senaste tiden har jag fått mycket bra resultat i gymmet, blir förvånad av mina framsteg själv måste jag säga! Jag har delvis inspirerats av andra tränande i min närhet när det gäller själva träningen. Dock har jag lagt upp min träning utifrån egna erfarenheter jag fått under mina två år av volymträning. Det jag har kommit fram till är att inte nå failure speciellt ofta då det förmodligen har varit för svårt för kroppen att återhämta sig. Jag kör 3 set per övning med ca. 10 reps i varje set, nu på senaste tiden har jag ofta börjat avsluta det sista setet med att höja vikten något snäpp. Därför har jag börjar tänka i andra banor.

Till min fråga; om det är så att smärta och pump kännetecknar tillväxt hade det kanske varit en bra ide´ att verkligen gå in för att hitta den där brännande smärtan. Bästa vägen till att göra det är att köra 1-2 arbetsset, utan att ha dom där "latmaskseten" som jag klarar av enkelt på lite lägre vikt och istället köra lite färre set med hög vikt redan från början och på så sätt göra fler reps på en tyngre vikt. Men saken är den att mina erfaranheter säger att failure träning är mer katabolt än anabolt men jag har också i åtanke att jag utvecklats och är mycket klokare sen jag slutade köra till failure för något år sen. Många proffs kör ungefär så som jag nu beskrivigt, men jag undrar om överlägsen återhämtningsförmåga dels genom bra gener men även "mediciner" gör hela failure träning effektivare, så att det inte skulle fungera på en vanlig dödlig? Hela tankesättet strider mot vanliga upplägg som tex. GVT och MAX OT, behöver tankar och funderingar!

Mvh Simon

kimozabe
2008-12-20, 09:54
Tittar du på HIT Konceptet (High Intensity Training), alltså lågvolyms träning med högre intensitet så är det oftast 1-2 set som gäller, och 1a setet nästan alltid till failure.