handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott med "bevisade" hälsoeffekter


130kg finsk sisu
2008-12-19, 20:29
Jag skulle gärna höra av er kunnga kring vilka kosttillskott som har en bevisad hälsoeffekt.
B,C,D-vitamin
Omega-3
Krom
Magnesium
zink
Men sen vad finns?

ligne
2008-12-19, 20:31
t.ex Liponsyra?

130kg finsk sisu
2008-12-19, 20:32
Berätta gärna vilka effekter den har isf...

Börje H
2008-12-19, 20:36
Kreatin
Koffein
HMB (eventuellt, i stora doser)

Är väl de som har en bevisad prestationshöjande effekt.

edit; läs rubriken fucko!

Bevisad hälsoeffekt vid adekvat intag av vitaminer, mineraler och i energibalans? Hmm, det blir ju spännande att höra.

130kg finsk sisu
2008-12-19, 20:38
Börje är ett pucko

Börje H
2008-12-19, 20:39
Freddie är hypokondriker.

Eddie Vedder
2008-12-19, 20:44
Både vassleprotein och sojaprotein har ju en hel del dokumenterade positiva hälsoeffekter, båda har positiv inverkan på insulinkänslighet t.ex. och sojaisoflavonerna tros ju kunna förebygga prostatacancer.

Grönt té är ju en annan sak jag kommer på såhär på rak arm. I många fall handlar det ju dock om att man observerat hälsosamma effekter genom kosten men att det inte per automatik måste innebära samma sak då ämnet separeras för sig självt och kommer i tillskottsformat.

King Grub
2008-12-19, 20:44
Jag skulle gärna höra av er kunnga kring vilka kosttillskott som har en bevisad hälsoeffekt.
B,C,D-vitamin
Omega-3
Krom
Magnesium
zink
Men sen vad finns?

Om något av ovanstående har någon positiv hälsoeffekt i tillskottsform beror uteslutande på kostens sammansättning. Tillfredsställer man redan behoven av dessa mikronutrienter, finns inget att vinna hälsomässigt med att tillföra mer från tillskott. Tvärtom i en del av fallen, beroende på mängd.

50cent
2008-12-19, 21:10
ginseng, rosenrot, gakic, ALC, beta-alanin, taurin, glycerol, GABA, malat, DMAE osv

finns hur många som helst med studier bakom sig men frågan är hur stor skillnad det blir i längden under ett normalt liv.

kalle_banan
2008-12-19, 21:34
50-cent, länka studier på GABA och DMAE är du bussig, skulle vara intressant att läsa.

50cent
2008-12-19, 23:47
http://forum.body.se/showpost.php?p=491002&postcount=45

Fatcan
2008-12-20, 00:18
GABA. Bättre tillväxthormonutsöndring.

av Paul Cribb, B.H.Sci HMS
Forskningschef på ******

*rolleyes*

AJO
2008-12-20, 00:18
Om något av ovanstående har någon positiv hälsoeffekt i tillskottsform beror uteslutande på kostens sammansättning. Tillfredsställer man redan behoven av dessa mikronutrienter, finns inget att vinna hälsomässigt med att tillföra mer från tillskott. Tvärtom i en del av fallen, beroende på mängd.


Det finns väl något som heter vitaminterapi. Då höga doser av vitaminer ska ha en medicinsk effekt. Eller är det bara kvacksalveri?

Hemi
2008-12-20, 01:17
Om något av ovanstående har någon positiv hälsoeffekt i tillskottsform beror uteslutande på kostens sammansättning. Tillfredsställer man redan behoven av dessa mikronutrienter, finns inget att vinna hälsomässigt med att tillföra åmer från tillskott. Tvärtom i en del av fallen, beroende på mängd.


Så om man äter riktigt optimalt bra så...

Det är väl iofs just det folk inte gör, kanske.

WHITEFOLKS
2008-12-20, 01:46
Krävs ju inte direkt jätteoptimalt för att du ska täcka dina vitaminbehov. Räcker med att du äter "bra" skulle jag säga.

Hemi
2008-12-20, 02:07
Jovisst, jag tänkte väl så med, men i vissa fall kanske. Folk (som jag själv) tenderar att fastna i dåliga vanor.

Eddie Vedder
2008-12-20, 06:54
Så om man äter riktigt optimalt bra så...

Det är väl iofs just det folk inte gör, kanske.

Jo men det är tveksamt om man kan tillskriva särskilda tillskott hälsoeffekter om det bara handlar om en ersättning för en "defekt". Lider man av näringsbrist blir man förstås friskare av tillskott av ämnet/ämnena man lider brist på men jag tror trådskaparen mer är ute efter tillskott som har stark evidens för att påverka hälsan ytterligare även vid ett redan hälsosamt liv.

Jag säger inte att du har fel men bara hur jag ser på den här frågeställningen.