handdator

Visa fullständig version : Formatera dator utan skiva?


mela
2008-12-19, 19:40
Köpte en Lenovo i somras, hade Vista installerat på och det funkade sådär tillsammans med alla förinstallerade program. Så jag fick tag i en XPskriva och installerade detta istället. Dock är skiten på norska och vägrar att valideras trots en fungerande nyckel.

Jag tänkte nu försöka installera Vista igen, men jag har ett problem. Jag fick inga som helst skivor med datorn, har lagt över drivrutinerna på en extern hårddisk så dem har jag safe.

Måste jag köpa en skiva med Vista? Går det att lösa ändå?

Scratch89
2008-12-19, 19:43
Fick du ingen recovery disk, eller liknande? Såna där färdiga paket brukar ha det, om inte en knapp i startupen som säger att du kan göra en recovery. Starta datorn och se om du ser typ "Press F12 for system recovery".

King Grub
2008-12-19, 19:50
Och har du ingen recoverydisk, då kan du inte installera Vista utan att skaffa en skiva.

mela
2008-12-19, 19:54
Ingen skriva, men på min Print Screentangent står det "SysRq" men det händer inget om jag trycker på den.

Zetor99
2008-12-19, 19:54
Skräpet brukar finnas på en skilld partition, har du kört över den då du installerade XP är det kört och du måste köpa skivor. Eller varför inte välja det gratis och enklare alternativet och installera Linux?

MAXX
2008-12-19, 19:54
Den har säkert vista installerat i fabriksinställningarna då.

Brukar gå att formatera vid startup. Med F12 eller F10 eller något.

hahavaffan
2008-12-19, 20:05
Ring dom du köpte datorn av.

mela
2008-12-19, 20:20
Står i bruksanvisningen att alla inställningar finns på en dold partention och att det går att återställa systemet med "Lenovo-Care-button" vid uppstart. Har provat, tryckte på F11 för recovery osv. Men då startar XP upp ändå.

Antar att den dolda partentionen sabbats när jag installerat XP?

King Grub
2008-12-19, 20:46
Ingen skriva, men på min Print Screentangent står det "SysRq" men det händer inget om jag trycker på den.

Den har inget med saken att göra. :)

shut teh face
2008-12-19, 21:35
Det är vanligt med märkesdatorer att själva installationen av OS ligger på en liten partion. Har du installerat XP själv är det stor chans att du helt enkelt raderat denna. Men det borde inte va några problem att konakta Lenovo (eller återförsäljaren) och be dem skicka skivor.