handdator

Visa fullständig version : Träna upp kroppen inför operation, upplägg?


Wiktor
2008-12-19, 17:39
Jag kommer om 3 månader genomgå en stor operation och vill inför den operationen få kroppen så stark som möjligt.
Hur ska ett träningsupplägg se ut om målet enbart är att bygga upp en så bra kropp som möjligt inför en stor operation med lång återhämtningstid?
Beställde i förrgår ett löpband som jag har fått hem idag och har även ett bra hemmagym. Men träningsformen behöver absolut inte vara begränsad till detta.
Vad jag undrar är bland annat hur ofta man ska löpa/träna i veckan för att uppnå ett optimalt resultat, om styrkelyftning är bra i kombination eller om det är bättre att satsa på mer cardio?
Min bakgrund idag är att jag har tränat styrketräning i ca 1 år innan, men genomgick för lite drygt en månad sedan en operation som har gjort att jag inte har fått lyfta skrot igen, men kan börja med det igen om ca 2-4 veckor. Innan operationen vägde jag 88kg på mina 191 cm, efter operationen tappade jag ca 8 kg på tre veckor och ligger idag på ca 80kg.

Aja, tack på förhand.
Over and out

Edit:
Är 23 år gammal.

ceejay
2008-12-19, 18:09
Börja med att äta allt som inte är fastskruvat och andas :D

z_bumbi
2008-12-19, 18:16
Jag skulle säga att både konditionsträning och styrketräning i rimliga mängder kan vara bra. Det är ingen mening med att köra något stenhårt program som sliter ner kroppen och se till att vila veckan innan op. Ät bra mat och är du inte väldigt mager så ser jag inte någon större fördel med att äta något enormt överskott.

Sen beror det självklart på vilken typ av operationer det handlar om men det får någon sjukgymnast/dietist/läkare svara på och då gärna med alla fakta framför sig.

ChrisDEFC
2008-12-19, 18:37
tänkte lite som dig att jag ville träna upp mig inför operationen (opererade foten för 3½vecka sen), gick så bra så jag drog pb i marklyft 2v innan operationen och pb i knäböj 2dagar innan operationen (med tejpad fot), har nu börjat träna igen (har gips upp till knät) och det känns nu som jag har stor fördel att jag körde såpass bra inför operationen, har inte tappat så mycket styrka i överkroppen trots att jag låg på sjukhus 4dagar sen ca 4dagar till typ helt still hemma och spydde och mådde skit men men... va väl mer liten historia om hur det varit för mig so far än tips till dig men men.

jag skulle inte va rädd för att äta mycket för du kommer ju tappa men som bumbi sa att äta överdrivet mycket tjänar ju inget till. skulle dock inte säga att du behöver vila hela veckan före men bumbi kanske kan förklara mer varför man ska göra det, förstår ju att man inte ska va grymt nedtränad men jag vilade dom sista 2dygnen(tränade söndag dag och operarade mig tisdag dag) och kännde mig pigg och fräsch i kroppen före operationen. nu operarade ju jag foten då och sällan man har träningsvärk i just foten och dessutom får dom ju inte så mycket stryk när man tejpat upp dom så kanske stor skillnad på vilken operation man ska göra.

Tolkia
2008-12-19, 19:47
Börja med att äta allt som inte är fastskruvat och andas :D
Öh, nej. Varför gå in för att skapa komplikationer?

Wiktor
2008-12-19, 21:32
Börja med att äta allt som inte är fastskruvat och andas :D
Försök till att vara rolig kan du ju ta någon annanstans.


z_bumbi: Jag tränar gärna 7 dagar i veckan om det ger bäst resultat. Kan man bli övertränad när man motionerar på samma sätt som man blir när man styrketränar? Eller är det bara bra att springa 7 dagar i veckan?

ChrisDEFC: Jag tror att minst en vecka innan operationen är att föredra för att vila upp kroppen och låta den återhämta sig.

Jag kommer att ligga på sjukhuset 2-4 veckor på sjukhus och kommer att ha en återhämtningstid på 2-3månader innan jag kan vara uppe och röra på mig som vanligt.

whern
2008-12-20, 17:48
Försök till att vara rolig kan du ju ta någon annanstans.


z_bumbi: Jag tränar gärna 7 dagar i veckan om det ger bäst resultat. Kan man bli övertränad när man motionerar på samma sätt som man blir när man styrketränar? Eller är det bara bra att springa 7 dagar i veckan?

ChrisDEFC: Jag tror att minst en vecka innan operationen är att föredra för att vila upp kroppen och låta den återhämta sig.

Jag kommer att ligga på sjukhuset 2-4 veckor på sjukhus och kommer att ha en återhämtningstid på 2-3månader innan jag kan vara uppe och röra på mig som vanligt.

Grymt tänkt att träna upp kroppen innan Wiktor, du tänker så konstruktivt jämt!

Men, om jag inte har fel, och för att förtydliga för de andra läsarna så är motivet till uppbyggnaden, kanske inte samma, som för ChrisDEFC som "bara" ville undvika tillbakagång under sängliggandet. För dig är det ju väldigt mycket att göra kroppen så stark som möjligt i det avseendet att kroppen ska hantera operationen och återhämtningen så bra som möjligt, att ge läkarna och dig själv så bra utgångsläge som möjligt. Jag känner Wiktor privat och vet vad operationen handlar om, ett otroligt komplicerad och krävande ingrepp.

Detta var bara för att förtydliga.

Wiktor, ses om några dagar...

z_bumbi
2008-12-21, 16:00
Som jag skrev så var det generellt, är det något specifikt för just den här operationen så är det ju läkaren/sjukgymnasten man pratar med om vad som kan vara lämpligt.