handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på kort upplägg


Ex nihilo
2008-12-19, 16:36
Jag hade tänkt förlora en 8-10 kilo till sommaren och tänkte börja i Januari sakta men säkert. En viktnedgång på cirka ett halvt kilo i veckan är planen.

Tänkte köra mycket protein i form av kyckling, kött och fisk. Lite kolhydrater så som pasta och couscous men bara runt 1-2 dl vid varje stor måltid.

Tänkte bulka upp med massor av blandprotein som jag tänkte ta 3 gånger per dag, de dagar jag tränar kör jag en av måltiderna efter träningen och lite kolhydrater efter.

Totalt blir det runt 90g protein (vassle men till stor del kasein) varje dag. Sen tillkommer allt från lättmjölken, keson, kvargen och måltiderna.

Morgonpromenader när man orkar (räknar på runt 3 i veckan i vilket fall) plus spinning och rask gångbandspromenad direkt efter avslutat pass. Får se hur mycket jag behöver motionera, tänkte köra på empirisk metod och helt enkelt justera motionen efter vad vågen säger varje vecka.

Vad tror ni om detta bara kortfattat? Första deffen och vill bara ha lite kort input.

Langster
2008-12-19, 16:59
Räkna kalorier istället för att gissa.

Scratch89
2008-12-19, 17:21
90 gram är inte mycket om du säger att du tänkte "bulka upp med massor av protein". Vad väger du, hur lång är du? Kille eller tjej?

roosm
2008-12-19, 17:41
90 gram + maten som kan vara precis hur mycket som helst kan bli allt från jättelite till jättemycket. 90 gram protein från just kosttillskott tycker jag personligen känns som ganska mycket. Framförallt under deff.

Kommentar på upplägget skulle vara, förutom att jag håller med Langster i att det är smart att räkna (åtminstone lite överslagsräkning) på kalorierna, just att det är mycket protein-drinkar. Flytande föda mättar generellt dåligt jämfört med fast föda så tipset är att undvika protein-drinkar, mjölk och all annan kaloririk dryck.

Okinawa diet är utan tvivel det jag tycker funkar bäst om man inte vill ägna så mycket tid åt att räkna kalorier osv.

Ex nihilo
2008-12-19, 18:04
90 gram plus det andra landar på runt 2-3 gram per kroppskilo vilket för mig är mycket.

Väger runt 90 kilo och är 183 cm lång.

Jo det är klart jag ska överslagsräkna men menar att jag låter vågen berätta om jag rör mig för snabbt eller långsamt.

Angående att det är mycket proteindrinkar är för att det inte finns tid för något annat på mitt jobb. Är inte hungrig alls i vanliga fall så hunger kommer det inte vara några problem med alls, käkar ju mycket protein som mättar.

Äggvitor, kött, kyckling, lättmjölk och spannmål kommer vara de främsta källorna.

Scratch89
2008-12-19, 19:45
Doh, jag trodde att det var 90 gram sammanlagt, läskunnighet ftw.

Ex nihilo
2008-12-20, 13:18
Är det värt att slänga i sig en frukost med gröt eller ska man försöka hålla sig strikt på äggvitor, shake och något grovt bröd för att undvika alltför många kolisar? Är väl någon skröna som ligger och ekar i huvudet, att man går ner mer i vikt om man äter gröt på morgon - vilket låter precis som en skröna.

Vad tror ni, gröt eller inte på morgon?

roosm
2008-12-20, 13:27
Havregrynsgröt ftw! =)

thompaboy
2008-12-20, 15:07
Tänkte reflektera lite över morgonpromenaderna. Startade ofta dagen med det under min viktminskningsperiod och även om morgonpromenader inte är magiska i sig ur förbränningssynvinkel så kände jag att jag efter en kopp kaffe och en timmes promenad blev piggare och aktivare under resten av dagen.

Ex nihilo
2008-12-20, 15:42
Precis, jag gillar ju att promenera också så det är ju ingen dödsdom för mig. Min hund lär ju inte klaga heller.

Är väl lite bättre än att gå annars dels pga av tiden och dels pga insulinnivåerna. Men i vilket fall...

hur ser det ut med havregrynsgröten? Onödiga kolisar eller bra ur förbränningssynpunkt?