handdator

Visa fullständig version : När ska man andas in/ut?


FilipWT
2008-12-19, 16:26
Tjenare, när ska man egentligen andas in/ut under lyft? Jag har nämligen hört flera olika "teorier" om när man ska göra det. Är det skillnad på "pull/push"?
Vad är det exakta svaret?

Mammoth
2008-12-19, 16:29
Andas ut under den positiva och andas in under den negativa delen av lyfte.
Så har jag lärt mej och fungerar bra.

petersson
2008-12-19, 16:31
Jag brukar andas in mycket luft och hålla andan under hela lyftet. Byta luft brukar jag göra i viloläget av övningen.. t.ex. när man har raka armar i bänk eller raka ben i benböj. Ibland brukar jag hålla andan under 2-3 reps i bänk. Det är viktigt att ha mycket luft i sig så att man blir stadig.

ceejay
2008-12-19, 16:31
Ut när man pressar upp stången, in när man lyfter ned den :)

Gladen
2008-12-19, 16:34
Andas ut när det går som tyngst, andas in i början av reppet. :)

Johan_S
2008-12-19, 17:29
Jag kan inte prestera bra när ja håller andan, försöker spänna kroppen och dra in luft vid ev avlyft. Sen dra in syre under hela negativa fasen, och trycka ut luften under den positiva fasen. Fungerar bra för mig! Syre är viktigt för att man ska prestera bra.

FilipWT
2008-12-19, 17:41
Tack för snabba svar, jag fick lära mig av en PT på gymmet att man ska andas in under den positiva fasen och ut under den negativa. Men då ska det tydligen vara tvärtom!

pojken
2008-12-19, 17:53
precis

C.E.J.
2008-12-19, 23:22
Andas in före lyftet.

s-FYKk_Wr_Y


Johan_S: Syre är inte så viktigt vid styrketräning eftersom det är anaerob aktivitet. Däremot är det viktigt att spänna upp kroppen, och det gör man lättare/naturligare med lungorna fyllda.

ceejay
2008-12-20, 01:03
C.E.J kan nog inte riktigt hålla med dig fullt ut
om man typ kör lågreppare så som 2 st kan jag tänka mig att syret är mindre viktigt under själva lyften.
Men om man kör som herren på klippet gör, en 6a, som tar ca 30sek, så måste ju andningen vara betydligt viktigare?

du får gärna förklara mer :)

z_bumbi
2008-12-20, 09:23
C.E.J kan nog inte riktigt hålla med dig fullt ut
om man typ kör lågreppare så som 2 st kan jag tänka mig att syret är mindre viktigt under själva lyften.
Men om man kör som herren på klippet gör, en 6a, som tar ca 30sek, så måste ju andningen vara betydligt viktigare?

du får gärna förklara mer :)

Under ett reps så behöver man inte andas, mellan varje reps så kan/bör man däremot andas.
Det vanligaste är nog att dra in luft, köra den negativa fasen och sen under den positiva släppa ut en del luft för att få lite mer kraft.