handdator

Visa fullständig version : L-theanin+koffein


kalajset
2008-12-19, 15:58
Har läst utdrag ur stuider som tycks visa på att en kombination av L-theanin och koffein kan vara en fördel för ökad energi inom "alla områden", och där man slipper känna sig så "syntetiskt stirrig" som iaf jag tycker är den absolut största nackdelen med att endast använda sig av koffein- det är helt enkelt denna nackdel med koffein jag vill åt genom denna kombination.

I de exempel jag sett har 50mg koffein använts, och 100mg L-theanin. Kör jag med dessa ration själv skulle jag teoretiskt sett "behöva" använda 400mg L-theanin om jag tar min vanliga dos av 200mg koffein. En L-theanin dos högre än 200mg har jag däremot aldrig setts rekommenderas på någon L-theaninprodukt. Några frågor uppstår då:

1. Är det riskfritt att inta en såpass hög dos som 400mg L-theanin vid ett och samma tillfälle? - följdfråga: kanske räcker utmärkt med 200mg?

2. Framförallt, vad tror ni om denna kombination, något som prövat, etc etc?

Fatalist
2008-12-28, 12:05
L-Theanin verkar inte farligt för råttor även i upprepade, extremt höga doser:

Abstract

This study was conducted to evaluate the safety of l-theanine (Suntheanine®) when administered as a dietary admixture to male and female Crl:CD® (SD)GS BR rats at concentrations providing doses of 0, 1500, 3000 or 4000 mg/kg bw/day for 13 weeks. The study design was consistent with OECD Guideline 408 and USFDA Redbook II (1993) and GLP. There were no consistent, statistically significant treatment-related adverse effects on behavior, morbidity, mortality, body weight, food consumption and efficiency, clinical chemistry, hematology, or urinalysis. There were no consistent treatment-related adverse effects in gross pathology, organ weights or ratios or histopathology. The increased incidence of renal tubular cell adenomas in high-dose females only were not consistent with the characteristics of a renal carcinogen (due to early onset and low number of animals affected) but were more consistent with a genetic predisposition than with direct organ toxicity. The no-observed-adverse-effect-level (NOAEL) was 4000 mg/kg bw/day, the highest dose tested.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T6P-4JTJ9V3-4&_user=10&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000050221&_version=1&_urlVersion=0&_userid=10&md5=2b5f3fc77d3fe52eb20f362de14bd02a

Zerohero
2008-12-28, 14:24
jo, kombinationen är intresant. Kanske man kan använda högre dos koffein utan att känna biverkningar.

En intresant effekt för oss bodybuilding är att dne sänker kortisol. Koffein har ju visat sig höja testosterone men effekten tas bort av den höjda kortisolnivån av koffein, men om man kombinerar koffein+l-theanine kan man kanske dra nytta av den högre nivån testostron

själv har jag nog använt l-theanine och det lugnar nog, men det är ganska dyrt tyvärr. har dock inte testat tillsammans med koffein.

kalajset
2009-01-14, 22:58
*uppdate*

Fatalist: Det verkar hyffsat säkert att använda av vad jag försått, (kan väl inte direkt påstå att jag sett tecken på några större biverkningar av ämnet, eller ens överhuvudtaget), och även den studien du länkade till tycks ge stöd åt den tesen. Sedan är det ju inte direkt något "hokus pokus"-preparat som är nytt på marknaden. Människor har ju druckit grönt te med mestadels goda resultat ganska länge om man säger så, så jag vågar påstå att mitt framtida L-theaninbruk a la några hundra mg i veckan på sin höjd nu under deff torde vara hyffsat säkert.

Zerohero: Mycket intressant, det kände jag inte till. Låter ju som ytterligare en klar anledning till att använda L-theanin samtidigt som koffein. Sådär jättedyrt tycker jag inte det är, köpte det jag har "på prov" nu på Life för 139:- för 40 tabletter á 50mg styck. (Vilket skulle räcka till 10 doser på 200mg styck för mig). Då var det inte rent, utan gick under namnet "Procalmin", med vitaminer och några mineraler tillsatta. Finns även storpack, samt billigare att köpa över nätet.

Nu till själva "testet":

Tog 200mg koffein, och 200mg L-theanin ca 60min före dagens träningspass. (Av vad jag förstått börjar de dessutom verka fullt ut ungefär samtidigt, alltså torde de passa bra att ta just tillsammans). Första grejen jag la märke till var efter ca 20-30 min, nu kanske det var för att jag var ovan vid koffeinet, men jag började verkligen känna mig klarvaken, på alla sätt och vis, dock på ett litet annorlunda sätt än vad jag kan minnas det rena koffeinet gör. Kan såklart ha varit placebo. Tyvärr började jag dock samtidigt känna av koffeinets biverkningar i form av just den "syntetiska stirrighet" som jag starkt ogillar. När det väl var dags för passet började dock känslan av "onaturlig vakenhet" lägga sig, och jag kände mig i princip normal, fast med en hel del av energi jag ville göra mig av med. Passet som sådant var inget särskilt, iaf inte på något sätt som jag inte märkt av förut med rent koffein, men det var ju inte heller därför jag tog L-theaninet, utan för det som skulle hända sedan: När passet var avklarat kände jag mig helt normal i kroppen, nu har säkert placebo en del att göra med det, men den onaturliga känslan från koffeinet fanns det knappt ett spår av längre, utan jag kände mig som sagt normal, som efter vilket träningspass som helst, och det är ju detta jag egentligen velat eftersträva.

Så, kort och gott - kombinationen verkar helt klart fungera i syfte att motverka koffeinets baksidor. Vad det gäller egenskaperna "mental skärpa" och dylikt ämnet sägs kunna ge märkte jag ingen större skillnad, men vill ge det några chanser till för att kunna göra en rättvis bedömning.