Visa fullständig version : druvsocker (dextropur) effekt under morgonen.
RagingBull
2008-12-19, 12:42
Hur stor påvärkan kommer druvsocker att ha på blod socker nivåerna och varför skulle det försämra kroppens fett förbränning under resten av dagen ?
Om man sover länge och tränar hårt på natten så känns det nödvändigt att avbryta den pågående nedbrytningen även dagen efter.
och skulle inte kroppen göra sig nytta ut av frukosten snabbare ?
Detta är den enda gemförelsen mellan en snabb kolhydrats föda och långsam kålhydrats föda jag kunde hitta.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/9/92/Suckale08_fig3_glucose_insulin_day.jpg/775px-Suckale08_fig3_glucose_insulin_day.jpg
Det verkar inte påvärka kroppen specielt om födan innehåller högt gi eller lågt, specielt inte på morgon och kväll, och ej på natten då jag tränar. men rätta mig om jag misstolkat något. tack i förväg
Eddie Vedder
2008-12-19, 12:48
Att ha i sig druvsocker istället för motsvarande mängd kolhydrater från t.ex. havregryn är sämre på alla tänkbara sätt skulle jag säga. Nog för att man inte måste ha 100% fiberrikt o.s.v. jämt jämt men jämförelsen "kolhydrater från intakt livsmedel vs. rent druvsocker" ser i alla fall jag som enbart sämre även om vi pratar cornflakes eller havregryn.
Ju högre blodsockerstegring desto mer undertryckt fettförbränning om man förenklar en aning. Högre GI är i de flesta fall följt av hög inslulinutsöndring och således undertrycks fettförbränningen för glukosoxidation och inllagring av fett och glukos i cellerna.
King Grub
2008-12-19, 12:51
En högglykemisk frukost ger större blodsocker- och insulinpåverkan resten av dagen.
http://www.nature.com/ejcn/journal/vaop/ncurrent/abs/ejcn200852a.html
En högglykemisk frukost gör glukostoleransen sämre vid lunchmålet.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10694768?ordinalpos=115&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum
Och ett högglykemiskt mål baserat på vettiga livsmedel är ju en sak, men druvsocker är dessutom näringsmässigt helt värdelöst. En dålig start på dagen. Det kan inte finnas någon som helst vettig anledning att druvsockerbasera någon måltid som inte ligger i direkt anslutning till hård fysisk aktivitet.
RagingBull
2008-12-19, 13:27
vad är högsta acceptabla gi under dagen ? tex festis, vanlig energi dryck, hur står det i ann gemfört med druvsocker ?
Eddie Vedder
2008-12-19, 15:39
vad är högsta acceptabla gi under dagen ?
Det finns inget "acceptabelt GI-värde" för en dag. Förstår inte vad du menar riktigt. Bra mat är bra mat, GI i sig är inget mått på nyttighet. Druvsocker är totalt näringslöst och odugligt som kolhydratkälla i en måltid oavsett dess höga GI-värde.
RagingBull
2008-12-19, 16:04
Det finns inget "acceptabelt GI-värde" för en dag. Förstår inte vad du menar riktigt. Bra mat är bra mat, GI i sig är inget mått på nyttighet. Druvsocker är totalt näringslöst och odugligt som kolhydratkälla i en måltid oavsett dess höga GI-värde.
Okej, om du inte förstår så undrar jag, hur dåligt skulle då en festis eller vanlig energi dryck vara på morgonen gemfört med druvsocker. Druvsocker kombinerat med bröd skulle ju då bli bröd med extra snabba kolhydrater är det bara druvsocker som ger en dålig invärkan på kroppens förmåga att bränna fet resten av dagen, hur ser andra söta produkter ut gemfört med just druvsocker ?
King Grub
2008-12-19, 16:12
är det bara druvsocker som ger en dålig invärkan på kroppens förmåga att bränna fet resten av dagen
Nej, men socker är extra dåligt då det inte ger några som helst näringsämnen heller, vilket vanlig mat gör, högglykemisk eller lågglykemisk.
Varför vill du äta en massa socker och högglykemiska saker? Och just på morgonen? I princip all metabol påverkan av detta är negativ.
RagingBull
2008-12-19, 16:46
Nej, men socker är extra dåligt då det inte ger några som helst näringsämnen heller, vilket vanlig mat gör, högglykemisk eller lågglykemisk.
Varför vill du äta en massa socker och högglykemiska saker? Och just på morgonen? I princip all metabol påverkan av detta är negativ.
det är inget jag vill göra, men det händer ibland. dessutom så är jag även nyfiken.
King Grub
2008-12-19, 16:48
Då är det säkert ingen fara, även om en druvsockermåltid inte är något man tycker borde bara kunna "hända" helt oplanerat.
Eddie Vedder
2008-12-19, 16:52
det är inget jag vill göra, men det händer ibland. dessutom så är jag även nyfiken.
Och jag blir också lite nyfiken nu.:D Om du nu inte vill, vad beror det då på att du ibland gör det? Okej att många ibland väljer pizzerian trots att man "inte vill" men dock saknar tid/ork att fixa eget käk, att frukosten blev en limpmacka med ost och et glas oboy p.g.a. av tidsbrist på morgon o.s.v. men att dricka rent socker!?
I stort sett vadsomhelst i matväg vore ju ett bättre alternativ.
RagingBull
2008-12-19, 19:19
Och jag blir också lite nyfiken nu.:D Om du nu inte vill, vad beror det då på att du ibland gör det? Okej att många ibland väljer pizzerian trots att man "inte vill" men dock saknar tid/ork att fixa eget käk, att frukosten blev en limpmacka med ost och et glas oboy p.g.a. av tidsbrist på morgon o.s.v. men att dricka rent socker!?
I stort sett vadsomhelst i matväg vore ju ett bättre alternativ.
Har varit beroende av energi drycker ett tag och druvsocker till gröten är jävligt gott. Det är helt enkelt bara rutin. Inte kört så hårt gym innan så har inte brytt mig så mycket om det, men nu är det så att jag ska börja i mma, och försöker träna mina lår och rygg muskler ruskigt hårt (tränar de muskler jag skippat, och har ett par månader på mig) så jag slipper få prestations ångest när jag väl börjar. Det är synd att socker har en sådan invärkan, fet mat och pizza skrämmer mig dock inte.
RagingBull
2008-12-19, 19:41
Så jag undrar om det skulle göra en stor skillnad i muskel uppbyggnaden om man skar ner på allt godis (notera att jag använder ordet druvsocker istället för att bara fråga om diverse produkter). har oftast trott att det inte spelat någon roll eftersom om man ändå bulkar så är det väll inte så specielt farligt med extra kcal ifrån onyttigare källor. men många artiklar får mig att tro att socker lamslår kroppen och dess förmåga att bygga-upp och förbränna, hade inte beskymmrat mig annars. tack igen :P
Eddie Vedder
2008-12-19, 20:12
har oftast trott att det inte spelat någon roll eftersom om man ändå bulkar så är det väll inte så specielt farligt med extra kcal ifrån onyttigare källor.
Tvärtom. Att öka i vikt är ju i sig negativt för hälsan. Att då åstadkomma extra kcalintag från massa extra socker innebär ju bara dubbelt negativa faktorer.
RagingBull
2008-12-19, 20:19
Tvärtom. Att öka i vikt är ju i sig negativt för hälsan. Att då åstadkomma extra kcalintag från massa extra socker innebär ju bara dubbelt negativa faktorer.
Till en viss del, fast finns gott om människor som lyckats bli obesse och levt tills dom blir +50 år på att äta ren skräpmat. Är inte riktigt så för mig :P
RagingBull
2008-12-19, 20:27
Menade inte att få sitt extra kcal ifrån onyttiga källor, menade att om man väger 101 kg som jag, och äter lite extra socker och läsk (som en vanlig person) utöver sina +500 kcal över kropps vikt. Men inget märkvärdigt annars.
Eddie Vedder
2008-12-19, 20:35
Klart du kan äta lite godis då och då. Men det är ju inte vad du pratat om från början. Du hopar ju hejvilt mellan att låta frukosten bestå av druvsocker och unna dig lite godis då och då.
Det är svårt att ge svar när du ständigt tgår från olika perspektiv.
King Grub
2008-12-19, 20:42
Lite socker på gröten gör knappast någon skada. Dina första inlägg gav intrycket av att det snarare handlade om en skål socker.
GI spelar mindre roll vid energiunderskott, då energiunderskott i sig har en skyddande effekt mot många negativa metabola konsekvenser av en mindre bra sammansatt kost. Vid överätning är jag inte alls säker på att ett högglykemiskt upplägg är särskilt hälsosamt.
Socker i måttliga mängder har inte någon negativ inverkan på muskeluppbyggnaden.
Varför beskrivs alltid socker som så negativt, i alla hälsoprogram och sådant "akta er för det farliga sockret", varför är socker så farligt? Det är väl bara en kolhydrat bara det att den är tom på näring?
King Grub
2008-12-19, 20:59
Nej, socker (strösocker -> glukos/fruktos) ger fruktos som har negativa metabola konsekvenser långt utöver dom tomma kalorierna, om det konsumeras i övermått.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3081377&postcount=14
Eddie Vedder
2008-12-19, 21:01
Det är väl bara en kolhydrat bara det att den är tom på näring?
Dels är det den obefintliga näringen men i övrigt har socker negativa metabola konsekvenser som överstiger stärkelsens samt att socker ju är väldigt dåligt för tänderna.
Sök på trådar om socker och fruktos så kommer du ju hitta hur mycket som helst.
RagingBull
2008-12-19, 21:31
Klart du kan äta lite godis då och då. Men det är ju inte vad du pratat om från början. Du hopar ju hejvilt mellan att låta frukosten bestå av druvsocker och unna dig lite godis då och då.
Det är svårt att ge svar när du ständigt tgår från olika perspektiv.
Förlåt men valde mina ord försiktigt, kan va lätt o hoppa in i ändamål. Men med socker menade jag självklart det negativa med allt godis. Jag valde hällre att använda ett samlatt ord för dålig energi, så jag kunde göra mig en ungefärlig uppfattning över vad söt saker hade för effekt istället för att bara få reda på vad festis hade för effekt. min första fråga va självklart fortfarande det jag undrade, mina andra beskrivingar med godis va för att göra det lättare att förstå, för jag antar att energi som druvsocker fortfarande är en huvud ingridiens i välldigt mycket söta saker, tex så kunde jag sockra gröt eller dricker energi dryck. ifall druvsocker har en unik sammanfattning och urskiljer sig ifrån alla de andra sockrena så självklart rätta mig.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.