handdator

Visa fullständig version : Esapro endast innan träning?


kaysim
2008-12-19, 10:03
Jag intar Esapro direkt innan träning, dock ska man ju också ta esapro en timme efter träning enligt anvisningar på burken.

Jag brukar alltid skita i att ta det efter träning, eftersom att jag istället dricker en gainer drink (tycker det är gott samt eftersom det innehåller kolhydrater och fler kcal än en dos Esapro).

Sen efter gainerdrinken brukar jag känna mig rätt mätt, käkar sedan mat, och sen är jag så sjukt osugen på att dricka Esapro senare på kvällen.

Frågan är då: Får jag någon effekt av att bara ta Esa pro innan träning? Eller "måste" man ta före och efter för att få effekt? Hur stor skillnad lär det bli?

EPT
2008-12-19, 10:08
De flesta tips jag läst ang. EAA-intag lyder: Ta en dos, på tom mage, alldeles innan träning gärna ihop med malto och en dos efter träning även denna ihop med malto sen hem och ät mat.

King Grub
2008-12-19, 10:11
Får jag någon effekt av att bara ta Esa pro innan träning? Eller "måste" man ta före och efter för att få effekt?

Det är intaget före som ger den stora skillnaden på proteinsyntesen efter passet jämfört med t ex vassle. Man har inte undersökt effekten av intag både före och efter ett och samma pass, men det är sannolikt positivt. Att vänta en timme med protein/aminosyreintag efter träning är en dålig rekommendation.

kaysim
2008-12-19, 11:12
Det är intaget före som ger den stora skillnaden på proteinsyntesen efter passet jämfört med t ex vassle. Man har inte undersökt effekten av intag både före och efter ett och samma pass, men det är sannolikt positivt. Att vänta en timme med protein/aminosyreintag efter träning är en dålig rekommendation.


ahkej, alltså, så står det på förpackningen (att man ska ta esapro före samt 1 timme efter träning"). När jag tar min gainer tar jag den självklart direkt efter passet. Men som svar på frågan alltså, fastän jag tar en gainer istället för esapro efter träning, så får man effekt av att bara ta Esapro före ?

King Grub
2008-12-19, 11:15
Självklart.

Effekten av intaget före passet är inte på något sätt beroende av ytterligare ett intag efter passet.

kaysim
2008-12-19, 12:50
Självklart.

Effekten av intaget före passet är inte på något sätt beroende av ytterligare ett intag efter passet.

tack för svaret Mr Grub!!

ChrisDEFC
2008-12-19, 14:29
Kör precis som du kaysim: esapro före passet(ibland mixat med rage), gainer direkt efter passet, mat ca 1h efterpasset. tränar jag på dagen drar jag en vassledrink på kvällen åxå men det varierar lite på hur mycket mat jag äter osv.

kaysim
2008-12-19, 17:57
Kör precis som du kaysim: esapro före passet(ibland mixat med rage), gainer direkt efter passet, mat ca 1h efterpasset. tränar jag på dagen drar jag en vassledrink på kvällen åxå men det varierar lite på hur mycket mat jag äter osv.

ok:)!

Degpekka
2008-12-19, 19:19
Ca 15-16g Esa pro och 150g maltodextrin i en shaker, hälften före och resten direkt efter träningen, fungerar skitbra! :) Sen brukar jag käka ca 1½ timme efter det att jag druckit sista på "gainern".