handdator

Visa fullständig version : Proteinsyntesen efter styrketräning stimuleras av en vanlig måltid före passet.


King Grub
2008-12-19, 09:52
We examined the impact of an acute bout of resistance-type exercise on mixed muscle protein synthesis in the fed state.

After a standardized breakfast, 10 untrained males completed a single, unilateral lower-limb resistance-type exercise session. A primed, continuous infusion of l-[ring-C6]phenylalanine was combined with muscle biopsy collection from both the exercised (Ex) and the nonexercised (NEx) leg to assess the impact of local muscle contractions on muscle protein synthesis rates after food intake. Western blotting with phosphospecific and pan antibodies was used to determine the phosphorylation status of AMP-activated kinase (AMPK), 4E-binding protein (4E-BP1), mammalian target of rapamycin (mTOR), and p70 ribosomal protein S6 kinase (S6K1).

Muscle protein synthesis rates were approximately 20% higher in Ex compared with NEx (0.098% +/- 0.005% vs 0.083% +/- 0.002%.h, respectively, P < 0.01). In the fed state, resistance-type exercise did not elevate AMPK phosphorylation. However, the phosphorylation status of 4E-BP1 was approximately 20% lower after cessation of exercise in Ex compared with NEx (P < 0.05). Conversely, 4E-BP1 phosphorylation was significantly higher in Ex compared with NEx after 6 h of recovery (P < 0.05) with no changes in mTOR phosphorylation. S6 phosphorylation was greater in Ex versus NEx after cessation of exercise (P < 0.05), although S6K1 phosphorylation at T was not up-regulated (P > 0.05).

We conclude that resistance-type exercise performed in a fed state further elevates postprandial muscle protein synthesis rates, which is accompanied by an increase in S6 and 4E-BP1 phosphorylation state.

Resistance Exercise Increases Postprandial Muscle Protein Synthesis in Humans. Tipton, Van Loon, Koopman, et al. Med Sci Sports Exerc. 2008 Dec 11.

Whistler
2008-12-19, 10:23
Går det göra någon jämförelse av de här resultaten kontra att inta EAA på fastande mage innan träning?

kalajset
2008-12-19, 13:45
Hur lång tid efter måltiden utfördes passet?

Anders The Peak
2008-12-19, 15:54
En sak som studien säger är att våra muskler förnyas varje dag. Och hur snabbt det går handlar säkert en hel del på vilka aminosyror som kroppen har tillgängliga. Högst omsättning ger BCAA, lite snabbare igångsättning ger EAA men även protein i form av mat ökar omsättning med ca 20%...

Scratch89
2008-12-19, 16:26
Yay! Det var ju det här jag och machine gun ville ha svar på, för ett tag sedan, men som du inte riktigt kunde svara på. Vad bra.

King Grub
2008-12-19, 16:38
20% högre proteinsyntes i den tränade muskulaturen är i o f s inte så mycket, om man jämför med effekten EAA har.

Nu är fullängdsstudien uppe, förresten. Det var den inte i morse, när jag postade tråden.

http://www.ms-se.com/pt/re/msse/userLogin.htm;jsessionid=JL1QvnsJNhq15JHp1062knmzn 1XJt0G1WK1nh88LtyxVXsShVLQ1!-1922286307!181195628!8091!-1

Kevin Tipton, som är en av upphovsmännen bakom den här studien, har en del intressanta saker som snart kommer att publiceras:

Tipton, K.D., T.A. Elliot, M.G. Cree, A.A. Aarsland, A.P. Sanford and R.R. Wolfe. Timing of amino acid and carbohydrate ingestion following resistance exercise.

Tipton, K.D., T. Cocke, S.E. Wolf, and R.R. Wolfe. Response of Muscle Protein Metabolism to Acute Resistance Exercise and amino acids does not change with training.

Tipton, K.D., T.A. Elliot, M.G. Cree, A.A. Aarsland, A.P. Sanford and R.R. Wolfe. Stimulation of net muscle protein synthesis by the combination of whey protein and leucine following exercise.

Eddie Vedder
2008-12-19, 17:03
Kevin Tipton, som är en av upphovsmännen bakom den här studien, har en del intressanta saker som snart kommer att publiceras:

Tipton, K.D., T.A. Elliot, M.G. Cree, A.A. Aarsland, A.P. Sanford and R.R. Wolfe. Timing of amino acid and carbohydrate ingestion following resistance exercise.

Tipton, K.D., T. Cocke, S.E. Wolf, and R.R. Wolfe. Response of Muscle Protein Metabolism to Acute Resistance Exercise and amino acids does not change with training.

Tipton, K.D., T.A. Elliot, M.G. Cree, A.A. Aarsland, A.P. Sanford and R.R. Wolfe. Stimulation of net muscle protein synthesis by the combination of whey protein and leucine following exercise.

Tipton verkar vara en produktiv herre minst sagt.;)

creperiet
2008-12-19, 17:20
20% högre proteinsyntes i den tränade muskulaturen är i o f s inte så mycket, om man jämför med effekten EAA har.

Kan det inte tänkas att stimulin som vanlig mat orsakar är längre och att det isf kompensarar den inte lika kraftfulla och eventuellt kortare stimulin EAA har? Dvs en mer utdragen kurva med mat.

Scratch89
2008-12-19, 17:24
Tipton verkar vara en produktiv herre minst sagt.;)

Och alla studierna som du citerade innehåller sånt som kan vara relevant för "oss": Näringstiming runt träning.

King Grub
2008-12-19, 17:27
Kan det inte tänkas att stimulin som vanlig mat orsakar är längre och att det isf kompensarar den inte lika kraftfulla och eventuellt kortare stimulin EAA har? Dvs en mer utdragen kurva med mat.

Förvisso, men ett EAA-upplägg bör väl inte innebära fastande resten av dagen. Det är visat sedan länge, att toppningen av proteinsyntesen som EAA+styrketräning åstadkommer läggs till dygnets övriga proteinsyntes, utan att nedregleras någon annanstans. Även med EAA går man antagligen hem och äter proteinrik vanlig mat, som kan användas i den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen, och då får man EAA-toppen, plus styrketräningens effekt.

Anders The Peak
2008-12-19, 21:34
Förvisso, men ett EAA-upplägg bör väl inte innebära fastande resten av dagen. Det är visat sedan länge, att toppningen av proteinsyntesen som EAA+styrketräning åstadkommer läggs till dygnets övriga proteinsyntes, utan att nedregleras någon annanstans. Även med EAA går man antagligen hem och äter proteinrik vanlig mat, som kan användas i den av styrketräningen uppreglerade proteinsyntesen, och då får man EAA-toppen, plus styrketräningens effekt.
Det är självklartatt att det ger stora fördelar med att använda BCAA, EAA eller ett vasslepreparat kring träningspasset.
Ett bra inlägg tycker jag Grub:thumbup:
En liten undran bara. Vilka tider tränar du Grub. Kunde vara kul att ses...

machine gun
2008-12-19, 21:57
yay! Det var ju det här jag och machine gun ville ha svar på, för ett tag sedan, men som du inte riktigt kunde svara på. Vad bra.

+1 :)

quality
2008-12-19, 23:21
Det är självklartatt att det ger stora fördelar med att använda BCAA, EAA eller ett vasslepreparat kring träningspasset.
Ett bra inlägg tycker jag Grub:thumbup:
En liten undran bara. Vilka tider tränar du Grub. Kunde vara kul att ses...

Är det klarlagt att BCAA ger minst lika bra fördelar som EAA? Eller hur råder nuvarande läget där?

-Englund
2008-12-19, 23:26
Det är självklartatt att det ger stora fördelar med att använda BCAA, EAA eller ett vasslepreparat kring träningspasset.
Ett bra inlägg tycker jag Grub:thumbup:
En liten undran bara. Vilka tider tränar du Grub. Kunde vara kul att ses...

Tror han har skrivit nyss att han tränar mellan 7.00-8.30. elr om de va 9.30. dunno. Jag tror inte han tänker "OPTIOPTIOPTIOPTI" hela tiden iaf:)

Anders The Peak
2008-12-19, 23:56
Är det klarlagt att BCAA ger minst lika bra fördelar som EAA? Eller hur råder nuvarande läget där?
Jag är övertygad om att det är BCAA som triggar men forskningen är osäker om just att det räcker för muskeltillväxten. Men jag är ganska säker på om man har ett bra proteinintag i övrigt så behöver man inte fundera på det.
PS jag vet att Gruben ofta kör mitt på dagen...

Scratch89
2008-12-20, 00:03
PS jag vet att Gruben ofta kör mitt på dagen...



Jag tränar mellan 6 till 9:30 någonting, helkropp plus intervallkondition
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3378991&postcount=8

Anders The Peak
2008-12-20, 00:11
Tack polarn!
Ta sig till Norrtälje vid den tiden går nog inte så jag får nog övernatta hos någon kollega i stan.