Visa fullständig version : Vad äter ni som håller er mätta i flera timmar?
machine gun
2008-12-18, 21:03
Jag träffar på alla typer av matvanor i jobbet och jag vet mycket väl att vi alla fungerar olika när det kommer till hunger- och mättnadskänslor. Själv är jag en sån som sällan är mätt och blir hungrig igen kort efter varje måltid. Detta trots att jag äter stora portioner och väljer mättande livsmedel. Eftersom många här predikar att man bara ska äta 1-3 ggr/dag, så undrar jag vad ni äter för att hålla er mätta? Eller är ni bara bra på att hantera hungerskänslorna? Och drabbas ni inte av paltkoma efter en måltid på, låt säga 1500 kcal?
Man har ju sett ett och annat exempel på folk som vräker i sig ett kg kött i en sittning, men det lär ju inte höra till vanligheterna. Så vad äter ni som äter sällan?
Samma mat som alla andra. Att kunna gå utan mat i flera timmar utan att direkt bry sig är en vanesak.
Tror jag då.
Jag äter relativt sällan nu för tiden.
En vanlig dag (utan träning):
0600: Proteindrink (knäcke ibland)
1030: Lunch (700+ gram mat (husmanskost), 2-3 skivor bröd med smör, rejält med sallad (oftast rivna morötter och vitkålssallad)
17-18: Några deciliter pasta, knäckebröd och proteindrink eller något motsvarande
Träningsdagar så blir det något (knäckebröd och oboy oftast) vid 17 och något vid 20.
För mig handlar det bara om vana och efter lunchen känner jag mig inte hungrig alls förrän vid 16-17. Något paltkoma drabbas jag aldrig av, även om vissa måltider kan vara något större).
isterbuk
2008-12-18, 21:10
Jag äter mycket protein, det håller mig mätt länge. Tonfisk, kvarg osv osv.
Jag träffar på alla typer av matvanor i jobbet och jag vet mycket väl att vi alla fungerar olika när det kommer till hunger- och mättnadskänslor. Själv är jag en sån som sällan är mätt och blir hungrig igen kort efter varje måltid. Detta trots att jag äter stora portioner och väljer mättande livsmedel. Eftersom många här predikar att man bara ska äta 1-3 ggr/dag, så undrar jag vad ni äter för att hålla er mätta? Eller är ni bara bra på att hantera hungerskänslorna? Och drabbas ni inte av paltkoma efter en måltid på, låt säga 1500 kcal?
Man har ju sett ett och annat exempel på folk som vräker i sig ett kg kött i en sittning, men det lär ju inte höra till vanligheterna. Så vad äter ni som äter sällan?
Tyvärr så måste jag nog säga att jag faktiskt har full potential att trycka i mig ett kg kött och ibland gör jag det. Låt säga att jagskippar frukost och sen att det blir en sen lunch. Då brukar jag inte ha några problem med att sätta mig vid en lunchbuffe och bara pressa i mig mat.
Jag kan annars ge dig exempel, 4-5 mackor på morgonen vid 10 tiden typ, sen lunch kanske vid 13-14 tiden beror på vilken restaurang man hamnar på så det kan bli allt från en stor kebab/kycklingtallrik till nån dagens rätt i form av pasta eller något annat. På kvällen brukar jag sedan inte vara så hungrig, beror på ibland fixar flickan lite sushi eller att man pressar ett par färdigrätter. Innan läggdags blir det kanske nån macka om hungerna börjar tryta sig på men det varierar.
Jag trivs bäst med att äta stora måltider, köper jag mat ute vill jag veta att jag får mycket mat och kan äta mig riktigt mätt, jag mår helt enkelt inte bra av att sitta och peta i nån liten sallad som varken gör från eller till, då blir jag bara grinig och känner mig trött resten av dagen.
Scratch89
2008-12-18, 21:17
Jag tror, precis som både regus och Yankeee varit inne på, att det handlar om att kontrollera hungern och inte gå omkring och tänka på mat hela tiden. Frukost vid 8, lunch vid 14-15, och sedan middag vid 20 eller så, brukar räcka för att hålla mig mätt. Ibland tar jag något proteinrikt precis innan sänggående, men det är bara för att jag eventuellt har fått i mig för lite protein under dagen. Det är väldigt mycket frukostmat, men orka laga mat varje dag.
08.00: 3 skivor rågbröd, med ost, skinka, tomat och gurka. 2 koppar kaffe
14.30: Special K med mjölk och banan, vassleprotein, kaffe
20.30: Kycklingfilé med potatis/pommes/ris, wokgrönsaker, broccoli och/eller kokta morötter
Hamnar för tillfället runt 1600-2000 kcal om dagen, 150 gram protein, eller så. Varierar påläggen med ägg, leverpastej och liknande.
tntballe
2008-12-18, 21:23
Förr blev jag hungrig fort trots stor måltid, även då jag inte rört på mig något.
Efter att jag testat periodisk fasta(IF) så kan jag nu gå mycket längre tider utan att känna nån speciell hunger.
Gällande vilken sorts mat så är det som regus säger, inget speciellt.
forslund
2008-12-18, 21:30
Jag hade precis som du. Kunde äta en rejäl måltid och vara hungrig direkt efter. Behövdes inte ens en timme.
Snackade med en läkare och han misstänkte magkatarr och fick magmedicin. Nu tycker jag det är definitivt mycket bättre, om än inte helt bra. De jag åt var Rani-Q. Kan vara värt att prova?
Jag hade precis som du. Kunde äta en rejäl måltid och vara hungrig direkt efter. Behövdes inte ens en timme.
Snackade med en läkare och han misstänkte magkatarr och fick magmedicin. Nu tycker jag det är definitivt mycket bättre, om än inte helt bra. De jag åt var Rani-Q. Kan vara värt att prova?
Det där känns som en väldigt förhastad slutsats.
Berntson
2008-12-18, 22:05
Jag vet inte om du tränar, men om du gör det så ska du äta var tredje timma ungefär. Det är efter den tiden kroppen börjar bryta ner musklerna. Är någonting som t.ex havregrynsgröt.. du känner själv vad som är mättande :)
Mvh :)
machine gun
2008-12-18, 22:06
Jag tror, precis som både regus och Yankeee varit inne på, att det handlar om att kontrollera hungern och inte gå omkring och tänka på mat hela tiden.
Jag har tidigare haft jobb som gjort att jag bara kunnat äta 3 ggr per dag (frukost, lunch, middag) och trots månader med det matmönstret har jag aldrig kunnat vänja mig. Det enda som hände var att jag var hungrig och kände mig trött fler timmar per dygn mot när jag kunnat äta oftare.
När jag var i tonåren var jag iofs väldigt bra på att kontrollera hungerimpulser, men det gränsade nog snarare till nån slags ätstörning eller annat destruktivt beteende...
machine gun
2008-12-18, 22:08
Jag vet inte om du tränar, men om du gör det så ska du äta var tredje timma ungefär. Det är efter den tiden kroppen börjar bryta ner musklerna. Är någonting som t.ex havregrynsgröt.. du känner själv vad som är mättande :)
Jo, lite tränar jag allt. Det finns inga såna regler, men numera äter jag ca var tredje timme eftersom jag helt enkelt är hungrig så ofta. Fick jag välja, skulle jag nog äta en gång per timme - minst :D Havregrynsgröt tycker jag mättar bra för stunden, men jag klarar inte riktigt att trycka i mig såna mängder att jag håller mig mätt nån längre tid på det.
machine gun
2008-12-18, 22:10
Jag har inga som helst magproblem, så det tror jag knappast att det beror på.
Alltså, jag ser det inte som ett problem. Jag tyckerom mat och vikten har varit stabil i ett par år sådär. Jag är bara fascinerad över folk som kan låta bli att äta i timtals utan att bli hungriga :)
Scratch89
2008-12-18, 22:13
Det är väl ingen som sagt att man inte blir hungrig? Det handlar om att förstå att man faktiskt inte behöver lassa in 800 kalorier till, när man åt för tre timmar sedan. Det brukar komma en liten hunger efter typ 3-4 timmar, men måste man äta bara för att man är hungrig?
machine gun
2008-12-18, 22:16
Det är väl ingen som sagt att man inte blir hungrig? Det handlar om att förstå att man faktiskt inte behöver lassa in 800 kalorier till, när man åt för tre timmar sedan. Det brukar komma en liten hunger efter typ 3-4 timmar, men måste man äta bara för att man är hungrig?
Det finns ganska många (inkl. folk i denna tråd) som säger att de inte blir hungriga förrän efter flera timmar.
Nej, det måste man inte. Men när jag varit hungrig i nån timme så blir jag fruktansvärt trött och okoncentrerad. Trött som i sovtrött, jag skulle utan problem kunna lägga mig under skrivbordet och däcka :D
Anton Fräs
2008-12-19, 02:43
Jag har också en hunger som inte är av denna värld. Dock har jag blivit tvungen att lära mig att stävja den. Känner även igen mig i mattheten du nämner när hungern börjar infinna sig. Enda jag gör är att äta enormt volymer med mat, för att förhindra det så mycket som möjligt.
A.Steinbach
2008-12-19, 06:17
Jag träffar på alla typer av matvanor i jobbet och jag vet mycket väl att vi alla fungerar olika när det kommer till hunger- och mättnadskänslor. Själv är jag en sån som sällan är mätt och blir hungrig igen kort efter varje måltid. Detta trots att jag äter stora portioner och väljer mättande livsmedel.
Vad ligger den ungefärliga makrofördelningen på och vad är det för mättande livsmedel du äter?
Alfred Nobel
2008-12-19, 07:59
Om jag strax efter avslutade måltid blir hungrig brukar jag tugga tuggummi och då släpper hungern ganska snabbt och återkommer ca, 4-5h senare. Andra har jag hört blir hungrigare av att tugga medan jag tappar aptiten helt.
Scratch89
2008-12-19, 08:15
Det finns ganska många (inkl. folk i denna tråd) som säger att de inte blir hungriga förrän efter flera timmar.
Nej, det måste man inte. Men när jag varit hungrig i nån timme så blir jag fruktansvärt trött och okoncentrerad. Trött som i sovtrött, jag skulle utan problem kunna lägga mig under skrivbordet och däcka :D
Skaffa ett roligare jobb. :D
Turbonisse
2008-12-19, 08:51
Jag håller mig bara "mätt" på en måltid i 2-4h max, sedan börjar det kurra i magen igen, detta oavsett hur mycket jag har ätit. Måste jag hålla mig mätt över en länge tid, exempelvis över en tenta så äter jag oftast gröt(150g havregryn och 1l Yoggi eller dyl) fullkornspasta med proteinrikt kött brukar även det fungera. Sedan så jag jag en enorm aptit, kan äta hur mycket som helst.
Igår krävdes det exempelvis 500g keso 150g havregryn, 1000g risgrynsgröt och en burk soldatens ärtsoppa, för att jag skulle bli mätt, detta fördelat över 1 timme
Jag äter vanligtvis två frukostar, en lunch, två större mellanmål, 2x kvällsmat(modell större), men jag petar också i mig 3.5-4k kcal om dagen.
shut teh face
2008-12-19, 09:25
Jag äter två mål och det är okej. Men jag har ibland ätit frukost 0800 och middag 1400. Och inte ätit någon förens nästa dag. Min hunger är helt reglerad av hur mycket energi jag får per dag.
creperiet
2008-12-19, 09:26
Det högsta "mättnadsindexet" jag har är fullkornspasta dränkt i olivoljebaserad tomatsås. Äter jag mig "magsäcksmätt" på det står jag mig oftast 10 timmar (vilodag). Tror det beror på att feta såser liksom lindar in maten och det tar längre tid för kroppen att få ut den.
Sen som flera varit inne på får man ju skilja på aptit och hunger. Tänker man citron dras kinderna ihop. Tänker man misshandel smalnar ögonen. Tänker man på mat blir man hungrig.
Ironwoman
2008-12-19, 11:15
Dagens lunch som jag kommer vara mätt länge på
70 g bulgur (torrvikt)
Linsgryta med
70 g röda linser (torrvikt)
ca 70 g gul lök innan stekning
ca 150 g krossade tomater
ca 20 g olja
+ kryddor
ca 75 g broccoli (fryst)
1 morot
2 småcitrus
Langster
2008-12-19, 11:40
Vad jobbigt det hade varit om det var så... Menar du dessutom att de som tränar börjar bryta ner musklerna snabbare mellan måltider? Hursomhelst har du helt fel.
Broccoli och kött håller jag mig mätt på väldigt länge.
Ett trick som kanske inte är så kul är att äta saker man inte tycker är gott men ändå äta mycket av det, det dödar aptiten en rätt lång tid framåt. Broccoli och kycklingfilé funkar utmärkt för mig i det hänseendet.
dagens lunch:
650G Vildsvinsfilé
2 DL ris.
sås.
Eaa
kreatin
Runner Guy
2008-12-19, 14:09
Om du skippar kolhydraterna - gröten, brödet, pastan, står du dig väldigt länge. Om jag äter bacon och några ägg till frukost, säg kl 7, är jag inte hungrig förrän kl 13. Otroligt men sant. Och det går utmärkt att kombinera med hård träning. Pröva!
Turbonisse
2008-12-19, 14:19
Om du skippar kolhydraterna - gröten, brödet, pastan, står du dig väldigt länge. Om jag äter bacon och några ägg till frukost, säg kl 7, är jag inte hungrig förrän kl 13. Otroligt men sant. Och det går utmärkt att kombinera med hård träning. Pröva!
Passar ypperligt för en konditionstränande..
Självklara saker som rivna morötter, stekt vitkål, sallar, paprika, dvs bukfyllare brukar funka bra för mig.
Något annat som effektivt tar död på apriten är faktiskt 2-3 koppar kaffe med mjölk, de fyller ut magen och jag känner mig stinn och inte alls sugen på mat efter det. Konstigt nog är det bara kaffe som ger mig den effekten, annan vätska som te, mjölk, vatten, dricka måste jag inte av betydligt högre kvantitet för att känna samma mättnad.
Samma mat som alla andra. Att kunna gå utan mat i flera timmar utan att direkt bry sig är en vanesak.
Tror jag då.
Precis. Motsatt vana leder till övervikt - folk som släpper allt de håller på med så fort de blir lite hungriga.
spoonchest
2008-12-19, 14:32
Gröt i stora mängder!
Jag tror att det varierar en hel del mellan individer i hur hungrig man blir och hur ofta man blir det. Man ser ju t.ex. variationer i ätbeteende under stress, vissa slutar äta när de blir stressade, andra börjar stressäta mer än vanligt (det här beror givetvis även på andra faktorer, typ vilket ätbeteende man lärt, men jag tror inte att det är den enda förklaringen). Sedan är det ju en fråga om vad man gör av med också; trådskaparen har ju uppenbarligen behov av att stoppa i sig i den omfattning hon gör eftersom hon är viktstabil.
Runner Guy
2008-12-19, 14:39
Turbonisse; jag anar ironin ;-)
Men faktum är att konditionsträning inte blir lidande av att skippa kolisarna. Jag såg din matsedel tidigare i tråden och vi snackar ton av kolyhydrater - om du bränner dem är allt fint men om du kör mkt styrka tror jag du skulle tjäna på mer protein.
Det är kolydraterna som triggar hungern genom höjning av blodsockret osv osv.
Du märker det då dubbel portion gröt inte räckte igår morse, alltså lägger jag på en portion till - vi pratar kolhydrater.
Pröva att ta ner mängden kollisar - otroligt men sant.
A.Steinbach
2008-12-19, 15:05
Men faktum är att konditionsträning inte blir lidande av att skippa kolisarna. Jag såg din matsedel tidigare i tråden och vi snackar ton av kolyhydrater - om du bränner dem är allt fint men om du kör mkt styrka tror jag du skulle tjäna på mer protein.
Du märker det då dubbel portion gröt inte räckte igår morse, alltså lägger jag på en portion till - vi pratar kolhydrater.
Ett högt blodsocker, eller över fastenivåer, triggar inte hungern utan det signalerar mättnad. Det är ett lågt blodsocker som signalerar hunger.
Ett allt för snabbt stigande blodsocker med medföljande insulinspik kan sänka blodsockret för mycket och därmed orsaka sug/hunger.
wintersnowdrift
2008-12-19, 15:08
Har du tränat inför och genomfört två marathon på en säsong med en låg-kolhydratkost av detta slag? Det är nämligen vad trådskaparen gjort i år. Huruvida konditionsträning blir "lidande av att skippa kolisarna" beror nog på om det är lätt jogging 2 ggr/vecka eller något lite mer prestationsinriktat, och man bör därför akta sig för dylika generaliseringar imho.
//Krisitn
A.Steinbach
2008-12-19, 15:12
Just det konditionsträning på tävlingsnivå och där man ska prestera max blir lidande vid frånvaro av kolhydrater, då kolhydrater återsyntetiserar ATP i snabbare takt än vad som görs av fettsyror. Och dels så minskar förmågan till anaerob förbränning som kommer att krävas vid höga intensiteter, som är beroende av kolhydrater.
Runner Guy
2008-12-19, 15:19
Jag gav förslag till hur trådskaparen ska lyckas med att äta mindre/vid färre tillfällen - inte som ett inlägg kring kost - träning.
Men jag menar av egen erfarenhet att lågkolhydrat kost och intensiv träning går utmärkt. Jag springer 5-7 mil i veckan och motionstävlar ibland på milen på cirka 45 min. Jag kör intervaller osv. Med denna kost märker jag en annan motor i kroppen och kommer att testa mer långlopp. Träningsvärk och ledont är väsentligen mindre.
shut teh face
2008-12-19, 15:27
Jag har också märkt att lederna mår jätte mycket bättre med lågkolhydratkost
Eddie Vedder
2008-12-19, 15:35
Jag gav förslag till hur trådskaparen ska lyckas med att äta mindre/vid färre tillfällen - inte som ett inlägg kring kost - träning.
Oavsett vilket så faller ju ditt tips på att machine gun är vegetarian.;)
Men jag menar av egen erfarenhet att lågkolhydrat kost och intensiv träning går utmärkt. Jag springer 5-7 mil i veckan och motionstävlar ibland på milen på cirka 45 min. Jag kör intervaller osv. Med denna kost märker jag en annan motor i kroppen och kommer att testa mer långlopp. Träningsvärk och ledont är väsentligen mindre.
Jag är inte förvånad faktiskt. Upplever också en bättre prestation efter att jag ökat E% från fett i kosten. Nu äter jag mestadels kolhydrater fortfarande men det är mest av bekvämlighet. Hade jag ork nog att lägga om kosten ännu mer tror jag att det skulle bli ännu mer fett.
Det är vad jag står mig på bättre har jag märkt. Och den delvis ändrade kosten hade inget med ett test för träningseffekt eller så utan beror bara på att jag gjort det för magens skull. Och den mår också bättre.:)
Marathon nämndes av wintersnowdrift och där ser jag ännu större anledning, då springer man ju både långt nog för att förbruka sina glykogendepåer samt på tillräckligt låg intensitet för att fettförbränningen skall kunna hållas hög.
Men nog med offtopic om just det här (starta dock gärna en ny tråd i ämnet om du finner det intressant:)))
Runner Guy
2008-12-19, 15:45
Aha - är inte så hemma på det här med att blogga. Insåg inte att trådskaparen är vegetarian *gah!*
Jag håller med - magen tackar dig mycket! för att du hoppar kolhydraterna. :cool:
Jag upplever inte ngt jobb med att lägga om - bara att låta bli potatisen, brödet osv. ta mer kött/fisk och sås. Undvik frukt! glöm inte grädden och smöret.
mkt protein eller en feeet poriton gröt med massa jävla mjölk.
machine gun
2008-12-19, 16:13
Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag inte ber om kostråd. Jag jobbar med att ge folk kostråd, så jag är nog hyffsat insatt i vilka livsmedel som mättar mer än andra.
Frågeställningen är som topic lyder, alltså: Vad äter ni som håller er mätta i flera timmar? Jag vill alltså att ni skriver vad ni äter, inte vad ni tycker att jag ska äta. Jag trivs bra med min kost som den är :)
Scratch89
2008-12-19, 16:23
Ett bra tips är potatis. Det har väldigt högt SI, men det är också något som man gett på prov till överviktiga barn för att se resultatet. Man åt helt enkelt mindre energi, dels för att det är rätt så energifattigt, men också för att det inte är lika gott eller mättar lika bra som ris eller pasta. Så, potatis är väl det första jag skulle tipsa om. Potatis, fläskkotlett, brunsås och lingonsylt kan man hålla sig hela dagen på.
Är aldrig mätt i flera timmar.
machine gun
2008-12-19, 16:30
Ett bra tips är potatis. Det har väldigt högt SI, men det är också något som man gett på prov till överviktiga barn för att se resultatet. Man åt helt enkelt mindre energi, dels för att det är rätt så energifattigt, men också för att det inte är lika gott eller mättar lika bra som ris eller pasta. Så, potatis är väl det första jag skulle tipsa om. Potatis, fläskkotlett, brunsås och lingonsylt kan man hålla sig hela dagen på.
Hur många gånger ska jag behöva skriva att jag inte ber om kostråd. Jag jobbar med att ge folk kostråd, så jag är nog hyffsat insatt i vilka livsmedel som mättar mer än andra.
Frågeställningen är som topic lyder, alltså: Vad äter ni som håller er mätta i flera timmar? Jag vill alltså att ni skriver vad ni äter, inte vad ni tycker att jag ska äta. Jag trivs bra med min kost som den är :)
*rolleyes*
Langster
2008-12-19, 16:46
Broccoli och kycklingfilé funkar utmärkt
:cool:
Eddie Vedder
2008-12-19, 16:56
Sorry machine gun.
I mitt fall är bästa mättnad från ägg i alla fall. Det ger både prandiell mättnad och postprandiell. Därefter kommer mer "bulkmättande" mat som stora mängder potatis och grönsaker. Så att t.ex. kombinera fet fisk och potatis och/eller ägg och potatis brukar vara något jag ofta väljer som matlåda t.ex. Det blir en bra mix av bulkmättnad och ihållande hungerreglering.:thumbup:
jag har haft exakt samma problem tills nyligen, just nu äter jag lowcarb och det mättar överdrivet mycket, ibland undrar jag om jag ens ligger på kcal-. 4 kokta saltade ägg + 200g broccolli mättar extremt mycket. en burk tonfisk + 50g cashew är perfekt som frukost
För mig handlar mättnad snarare om frånvaro av hunger-/sugkänslor. Min mage kan vara proppfull med mat och jag kan ändå känna mig otroligt hungrig. Att magen är tom och "kurrar" är bara att stfu och ignorera om det är så att man inte Ska äta just då för att man bestämt sig för det. Deff eller vad vet jag. Hur pass mycket min kropp vill ha mer mat däremot beror på hur mycket och hårt jag tränat dagarna innan och hur mycket jag ätit sammantaget sen dess.
Scratch89
2008-12-19, 17:25
*rolleyes*
Jag svarade ju för sjutton på vad jag äter för att hålla mig mätt.
Runner Guy
2008-12-19, 17:56
Eddie Vedder har nästan rätt ;)
Fett och protein håller mig mätt.
Grönsaker innehåller mkt lite energi (och alldeles futtigt med vitaminer jämfört med kött/fisk). Visst kan man fylla magen med grönsaker eller vatten! men efter ngn halvtimme - timme är magsäcken "tom" igen.
Ju mer kolhydrater ju snabbare kommer hungern tillbaka. Diskussionen är alltså negativ - det handlar om vad man inte ska äta.
På detta sätt håller jag mig mätt.
Havregryn som gröt eller i müsli till frukost gör att jag kan gå utan mat en hel arbetsdag om så krävs. Att kunna ignorera hungersignaler hjälper till en bit på vägen.
Runner Guy
2008-12-19, 18:04
Att ..."ignorera hungerkänslor..." är knappast att vara/känna sig mätt....
Emil_Larsson
2008-12-19, 18:06
Rejäl portion mat i skolan med keso som tillägg. Lunchen brukar bli runt 11.30-12.30, sen träning och är hemma vid 17.30-18.00 drygt. Väl hemma efter gymmet är det bara att häva i sig så man spricker.
/Peace.
Jag håller mig mättast om jag äter långsamt och tuggar ordentligt, plus dricker mycket vatten under måltiden. Lugnt och avstressat. Det verkar inte som det spelar så stor roll VAD jag äter, det är mer HUR.
Generellt sett så tycker jag annars att den typ av mat man äter i Grekland mättar bra - så länge jag kan hålla mig mätt där nere lyckas jag sällan med hemma. En del olivolja i maten + ordentligt med grönsaker före är en vinnare för mig, med andra ord.
Nej, man brukar sällan få hungerskänslor när man känner sig mätt.
Hunger är en psykologiskt histora lika väl som en fysiologiskt, ungefär som många egenskaper som tillskrivs en viss diet som bara har psykologiska förklaringar.
Tror det är bra för kroppen att få gå hungrig några gånger per dag :)
machine gun
2008-12-19, 20:05
Jag svarade ju för sjutton på vad jag äter för att hålla mig mätt.
I så fall var det underligt formulerat eftersom du skrev att du skulle tipsa om potatis och började blanda in studier. Lät inte precis som "det här äter jag". Men jag antar att jag missuppfattade dig isf, så då får jag väl lov att be om ursäkt.
Scratch89
2008-12-19, 21:16
I så fall var det underligt formulerat eftersom du skrev att du skulle tipsa om potatis och började blanda in studier. Lät inte precis som "det här äter jag". Men jag antar att jag missuppfattade dig isf, så då får jag väl lov att be om ursäkt.
Jag läste om mitt inlägg och såg att det verkade som det. Jag ville bara argumentera för min åsikt. :D
machine gun
2008-12-19, 21:48
Jag läste om mitt inlägg och såg att det verkade som det. Jag ville bara argumentera för min åsikt. :D
Jag håller dock med i sak. Potatis är helt klart den bästa kolhydratkällan avseende mättnad enligt min personliga åsikt.
Fredrik S
2008-12-19, 22:20
Havregrynsgröt och kött är det som ger mig mest mättnadskänsla i förhållande till energiinnehåll. Synd att det inte är så gott tillsammans.
machine gun
2008-12-19, 22:24
Havregrynsgröt och kött är det som ger mig mest mättnadskänsla i förhållande till energiinnehåll. Synd att det inte är så gott tillsammans.
Låter som nåt för Eddie :D
Hamnar för tillfället runt 1600-2000 kcal om dagen, 150 gram protein, eller så. Varierar påläggen med ägg, leverpastej och liknande.
Går du ner i vikt då eller står du still?
machine gun
2008-12-19, 23:06
Precis. Motsatt vana leder till övervikt - folk som släpper allt de håller på med så fort de blir lite hungriga.
Ja, i mitt fall har det lett till att jag är närmast sjukligt obes med hela 20 i BMI.
Scratch89
2008-12-19, 23:38
Går du ner i vikt då eller står du still?
Går ner, fast det syns inte så mycket på vågen, för jag har ökat på konditionsträningen och kolhydratsintaget. Sen äter jag rätt bra på helgen. :em:
Eddie Vedder
2008-12-20, 06:48
Låter som nåt för Eddie :D
Been there, done that.:thumbup::D
machine gun
2008-12-20, 09:39
Been there, done that.:thumbup::D
Eftersom jag efterfrågar vad folk äter i denna tråd, så kräver jag en utförlig beskrivning av aktuell måltid :D
WHITEFOLKS
2008-12-20, 10:03
Sojabönor mättar mig ruskigt bra.
Något som mättar, eller i alla fall tar bort hungerkänslorna, är EAA.
Jag blir helt osugen på mat efter EAA, av någon anledning.
Eddie Vedder
2008-12-20, 10:16
Något som mättar, eller i alla fall tar bort hungerkänslorna, är EAA.
Jag blir helt osugen på mat efter EAA, av någon anledning.
Cirkulerande aminosyror i blodet har ju visserligen diskuterats som EN av många orsaker till varför man upplever mättnad. Så helt orimligt är det nog inte att det ska kunna finnas en fysiologisk förklaring till det.
Mer än att man kanske mår illa av smaken.:D
machine gun
2008-12-20, 10:18
Mer än att man kanske mår illa av smaken.:D
Precis min tanke.
King Grub
2008-12-20, 10:19
Cirkulerande aminosyror i blodet har ju visserligen diskuterats som EN av många orsaker till varför man upplever mättnad.
Det är därför aspartam i ren form anses mättande, då fenylalaninnivåerna stiger efter intag.
Fast så illa tycker jag inte att EAA smakar. Däremot brukar det kunna vara surt/beskt och det är väl inte heller något som triggar hunger.
Scratch89
2008-12-20, 12:17
Jag känner precis som Yankeee. Om man ska iväg och träna, och inte ätit på 5+ timmar, så kan man vara lite småhungrig. In med EAA, träna i 1,5 timma, in med EAA igen, och sen måste jag tvinga i mig mat när jag kommer hem, för jag är inte sugen alls.
Fjäderfrans
2008-12-20, 16:24
jätte bra tråd för själv är jag himla intresserad av vad folk käkar så de orkar hålla sig mätta länge. själv blir jag hungrig som du direkt efter jag käkat vilket blir lite jobbigt ibland om man ska hitta på något som tar lite längre tid och man kan inte gå och käka något hehe.
TjeckRacer
2008-12-20, 17:08
Jag känner precis som Yankeee. Om man ska iväg och träna, och inte ätit på 5+ timmar, så kan man vara lite småhungrig. In med EAA, träna i 1,5 timma, in med EAA igen, och sen måste jag tvinga i mig mat när jag kommer hem, för jag är inte sugen alls.
Exakt, känner igen mig mycket väl. Deffar just nu och ett tips som funkar för mig är att dricka EAA och sen tänka "fyfan vad äckligt, all mat är så äcklig." Typ om jag börjar tänka på vad gott det vore med någon viss maträtt, så tänker jag på att den smakar som EAA, så går det över :D
Doctor Snuggles
2008-12-20, 17:12
Vanesak. Äter jag ofta så blir jag oftare hungrig. Och vice versa.
En sak som däremot mättar bra är... sömn. ;)
Samma saker händer för mig, jag är jämt hungrig känns det som. Men hittar jag något att göra så tänker jag inte på det, då kan jag helt plötsligt vara utan mat flera timmar.
Paltschwimen brukar vi säga i piteå =)
Kaffe är bra då koffeinet bidrar till att ta bort hungerkänslor, på så sätt behöver jag inte trycka i mig massa mat hela tiden. Kaffe anser jag vara ett måste för att kunna deffa. Jag blir hungrig betydlig mer ofta om jag inte dricker kaffe, så kaffe bidrar till att ta bort hungerkänslorna/signalerna så att man både håller sig pigg och slipper äta så förbannat mycket mat hela tiden.
Fjäderfrans
2008-12-31, 16:26
Kaffe är bra då koffeinet bidrar till att ta bort hungerkänslor, på så sätt behöver jag inte trycka i mig massa mat hela tiden. Kaffe anser jag vara ett måste för att kunna deffa. Jag blir hungrig betydlig mer ofta om jag inte dricker kaffe, så kaffe bidrar till att ta bort hungerkänslorna/signalerna så att man både håller sig pigg och slipper äta så förbannat mycket mat hela tiden.
Hur mycket kaffe dricker du då?
För extrem mättnad på morgonkvisten så får jag hålla med om att ägg och bacon är en vinnare!
Vanligtvis blir det dock müsli.
Det konstiga är dock att jag blir mätt längre av en liten skål müsli (max 500 kcal inkl mjölk) än vad jag blir av lunchbuffén på jobbet som består husmanskost och sallad.
Müsli/flingor ger mig en extrem mättnadskänsla under lång tid.
Sen har man aja-baja versionen:
Ta en cigg
500 gram lättkeso håller hungern borta för mig rätt så länge.
Håller med om att kaffe kan vara effektivt för att dämpa hunger. En normalstor kopp när hungern kommer krypandes gör att jag klarar mig några timmar till utan mat. Om det är koffeinet eller vätskan i sig som orsakar detta låter jag dock vara osagt. Säkert finns det en del psykologi med i bilden också, dricker man en kopp kaffe stoppar man i alla fall något i munnen (samma sak med tuggummi och dess aptitdämpande effekt).
Doctor Snuggles
2009-01-01, 18:51
Fast så illa tycker jag inte att EAA smakar. Däremot brukar det kunna vara surt/beskt och det är väl inte heller något som triggar hunger.
Vad för EAA märke snackar vi om?
Vad för EAA märke snackar vi om?
Eiselt och Fairing.
Ignatius72
2009-01-01, 19:36
jag kan hålla mig mätt ganska länge och det helt utan trick. Jag äter mycket när jag äter och sedan dricker jag kaffe.
Alfred Nobel
2009-01-01, 20:49
Ägg och fullkornsbröd med skinka står jag mig på bättre än gröt. Det negativa med gröten är att efter 2-3h kommer en akut hungerkänsla, fast försvinner ganska snabbt, men att ta sig genom den fasen är det jobbiga om man inte har en frukt med sig i fickan eller befinner sig på en olämplig plats där mat inte finns tillhands. Men har man tagit sig förbi den är det lugnt :)
shadowfire
2009-01-01, 20:52
För mig är det precis tvärtom, kaffe och vatten sätter rejäl fart på min mage och jag blir hungrig mkt snabbt. Efter en flottig pizza så räcker det med två muggar kaffe på maten så blir jag snabbt sugen på mer mat igen. Skippar jag kaffe och vatten en dag så äter jag också mindre.
För mig är det precis tvärtom, kaffe och vatten sätter rejäl fart på min mage och jag blir hungrig mkt snabbt. Efter en flottig pizza så räcker det med två muggar kaffe på maten så blir jag snabbt sugen på mer mat igen. Skippar jag kaffe och vatten en dag så äter jag också mindre.
Samma här!
Kaffe triggar igång min aptit rätt rejält faktiskt, trodde jag var den enda :)
(i hela hela väääärlden :D)
Vad är det & vad används det till...??
Läste ngnstans att det tar bort hungerkänslor...
Var kan man köpa detta isf ?
Eddie Vedder
2009-01-02, 06:27
Vad är det & vad används det till...??
Läste ngnstans att det tar bort hungerkänslor...
Var kan man köpa detta isf ?
Ja du läste antagligen det i den här tråden.;) EAA är en förkortning på essential amino acids och utgör alltså de essentiella aminosyrorna.
Dessa kan man ta i fri form genom tillskott. Mer om det i bl.a. den här tråden (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=122301) och överhuvudtaget jättemånga trådar i kosttillskottsdelen av forumet.
Sök på t.ex. esapro
Vanesak. Äter jag ofta så blir jag oftare hungrig. Och vice versa.
En sak som däremot mättar bra är... sömn. ;)
Håller med! Hungrigast blir jag om jag småäter mellanmål eller frukt mellan måltiderna. Bäst är att bli lagom hungrig, sedan äta sig mätt. Jag har heller inga problem med att lägga mig lite småhungrig, då ser jag fram emot frukosten redan kvällen före. En liten dutt kesella eller något liknande hade inte gjort mig gladare då!
Hmm...jag är ändå lite trög ;P
Är det ngt för mig, vill gå ner i vikt ...lr e det mest för jätte karlar ??!!
Eddie Vedder
2009-01-03, 21:21
Hmm...jag är ändå lite trög ;P
Är det ngt för mig, vill gå ner i vikt ...lr e det mest för jätte karlar ??!!
Eftersom man dör utan essentiella aminosyror är det för alla.;)
I tillskottsform har det sin plats på samma sätt oavsett mål. Fördelen för den som deffar är att du får (förhållandevis) potent effekt trots lite kcal då en portion ligger mellan 6-10g, d.v.s. ca 24-40 kcal.
Militären
2009-01-04, 16:18
löpning för min del.. Inget mat, jag vet men av någon märklig anledning så efter ett riktigt tungt pass känner jag mig inte ett dugg hungrig eller ens sugen på mat på ett par timmar.. Men kolisarna måste ju ner ändå
NuclearWinter
2009-01-05, 15:15
Jag tycker längden på min mättnad mest hänger iho med hur mycket jag ätit vid det senaste målet. Efter halstrad fisk och en halv cheesecake vid tiotiden på nyårsafton var jag inte hungrig under hela nyårsdagen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.