handdator

Visa fullständig version : Barnomsorg och arbetstider


Lellan
2008-12-18, 20:17
Min arbetsplats stänger ner, kommer erbjudas en ny tjänst, just nu finns inga jobb men något hoppas jag ju på, så att det inte blir en massa varsel.. Jobbsökande nu mao.

Måste tacka ja till den tjänst jag erbjuds, annars förlorar jag min fasta tjänst. Om jag skulle tacka nej pga att det helt enkelt inte går, blir det väl inte lättare som inskriven på arbetsförmedlingen heller, antar att man inte får tacka nej pga skälet ovan?
Har grabben varannan vecka nu, troligtvis mer framöver. Förskolan är öppet dagtid.

Hur gör folk som är ensamstående och inte arbetar kontorstider? Privat barnvakt? (har inga släktingar i stan) För vad jag förstår behöver arbetsgivaren inte alls ta hänsyn till barnomsorg, och dagmammor, kvällsöppna el nattis verkar lysa med sin frånvaro. :(

machine gun
2008-12-18, 20:21
Det finns ju ganska mycket undantagsregler som gäller för småbarnsföräldrar. T.ex. har man ju rätt att gå ner i arbetstid om man har fast tjänst osv. Det borde inte vara omöjligt att det finns undantag även hos Arbetsförmedlingen. De brukar t.ex. inte tvinga småbarnsföräldrar att ta jobb i en annan stad osv. Värt att kolla upp noggrannare alltså.

Lellan
2008-12-18, 23:09
Det finns ju ganska mycket undantagsregler som gäller för småbarnsföräldrar. T.ex. har man ju rätt att gå ner i arbetstid om man har fast tjänst osv. Det borde inte vara omöjligt att det finns undantag även hos Arbetsförmedlingen. De brukar t.ex. inte tvinga småbarnsföräldrar att ta jobb i en annan stad osv. Värt att kolla upp noggrannare alltså.

Jo, har sagt att jag kan tänka mig neråt 80 % istället för heltid, men helst inte lägre än så.. och det hjälper ju inte fullt ut.

En dum fråga, men som fast anställd får man inte skriva in sig som arbetssökande hos arbetsförmedlingen va? Alltså, det är klart att det är fritt att söka tjänster, men man kan väl inte skriva in sig och få hjälp av dem? (jo, sant, jag kan kolla där också men kollo är .. bekvämt..*cupid*)

Förresten; den som behöver en beteendevetare får gärna pm:a! :D